Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kuorma-auto  (Luettu 26953 kertaa)

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Kuorma-auto
Noista tutkimuksista puheenollen niin jossakin oli todettu että k-auton käyttö olisi järkevää jo 5km jälkeen. Tosiasiassa jos matkan varrella on vähänkään hiekkatietä, kapeampaa tienpätkää ja alhaisempia nopeusrajoituksia niin suurella kuormakoolla oleva liikennetraktori pesee normikokoisen nuppiauton mennen tullen jopa 30km asti.

-05 pääsiäisenä ajettiin kaverin kanssa salaojasoraa 15km päästä kuopalta.
Minä 40km/h traktorilla ja kaveri kolmiakselisella autolla, suurinpiirtein samankokoisilla kuormilla.
Kuopalta lähdettiin yhtä aikaa. Kun oli käyty kippaamassa niin takaisin tullessa kaveri oli ehtinyt tekemään autoonsa yleensä n. puolikuormaa kun pääsin takaisin kuopalle.
Tuolla matkalla vielä pari aika tappavaa mäkeä missä traktorin n. 100hv pienempi moottoriteho antaa reilusti tasoitusta.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Kuorma-auto
Jos 400-500 paalia, niin pinta-alaa kaiketi jotain 20-30 hehtaaria, johon ei joka vuosi levitettynä kait saa uppoon lantaa 500 kuutiota enempää?
25 motin kuormilla 20 reissua x puolitoista tuntia, eli viikon homma..
Kuorma-autolla on mukava ajella kyllä ja polttoainetta kuluu vähemmän, mutta aika kallista mukavuutta juuri isojen vuosimenojen takia. Kunnon kippivaunu ja paalivaunu maksaa kyllä yhteensä sen 30k euroa ja vaatii 150 heppasen pollen, mutta urakoitsija laskuttaa tosta parin viikon(lanta viikko ja paalit toinen) korkeintaan 5ke..
Jos kunnon traktori omasta takaa, niin kunnon kärryt kestää pitkään, vaikka investointina autoa isompi. Jos kaikki täytyy ostaa tommoseen pikku hommaan, niin urakoitsija varmasti halvin.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Kuorma-auto
Jos 400-500 paalia, niin pinta-alaa kaiketi jotain 20-30 hehtaaria, johon ei joka vuosi levitettynä kait saa uppoon lantaa 500 kuutiota enempää?
25 motin kuormilla 20 reissua x puolitoista tuntia, eli viikon homma..
Kuorma-autolla on mukava ajella kyllä ja polttoainetta kuluu vähemmän, mutta aika kallista mukavuutta juuri isojen vuosimenojen takia. Kunnon kippivaunu ja paalivaunu maksaa kyllä yhteensä sen 30k euroa ja vaatii 150 heppasen pollen, mutta urakoitsija laskuttaa tosta parin viikon(lanta viikko ja paalit toinen) korkeintaan 5ke..
Jos kunnon traktori omasta takaa, niin kunnon kärryt kestää pitkään, vaikka investointina autoa isompi. Jos kaikki täytyy ostaa tommoseen pikku hommaan, niin urakoitsija varmasti halvin.
Aika tarkkaan arvioitu. Peltoa on tosiaan paalattavana 20-30 hehtaaria, riippuen paalataanko paljonkin muitakin kuin omia vuokrapeltoja.

Tulevaisuudessa sinne kuskaamisen tarve vähenee, kun ei tarvi niin paljoa muokata. Paskaa menee lisäksi vapolle 300m3 6km päähän ja voisihan tuota ajaa jonkun pellon laidaan valmiiksi jos aikaa on. Eli kärrylle tulisi ajoa pelkästään paskasta jo jonkinverran.

Mutta miten tuo paalien mahtuminen maansiirtokärryyn?

Snowman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 611
Vs: Kuorma-auto
Ainakin kirestä lupasivat tilattaessa valmistaa sen verran leveän että 2 paalia sopii rinnakkain ja semmosia tiedänkin olevan juuri tuommoisessa käytössä, Junkkarin jld 16 oli aikaisemmin kanssa niin leveä lava että 8 paalia meni alakerrokseen en tiedä onko nykyisin kaventaneet lavaa...

realisti

  • Vieras
Vs: Kuorma-auto
Ainakin kirestä lupasivat tilattaessa valmistaa sen verran leveän että 2 paalia sopii rinnakkain ja semmosia tiedänkin olevan juuri tuommoisessa käytössä, Junkkarin jld 16 oli aikaisemmin kanssa niin leveä lava että 8 paalia meni alakerrokseen en tiedä onko nykyisin kaventaneet lavaa...

kyllä sen lavan saa leveenä melkein kaikkiin  ;)

raipe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 345
Vs: Kuorma-auto
Osta minun Scania nyt pois.
Saa rekisteriin,ei veroja piikissä.
4X2,vaijerivaihtolavalaite,kohtalaiset renkaat.
Hytissä hitsaamista.
Hintapyyntö 1000e +alv.
Eilen ajettu viimeksi,kun lopulta sain sen ankkuripaikalta pois.
Kuukauden se piti puuta pystyssä.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Kuorma-auto
Kärry pitäis nyt varmaan hommata, kun ei täälläpäin kellään sellaisia ole.

Mikä olisi semmonen halpa ja hyvä? 15 mottia ainakin pitäis saada kerralla kyytiin, että jarrut ja jousitukset ainakin pitää olla.

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: Kuorma-auto
tä? siis paljonko sitä paskaa ajetaan? satoja motteja? miten tule mieleenkään hommata sitä varten kuorma-auto? 

esimerkkinä tuli mieleen että 90 luvulla tuli ajeltua vuosittain n.1000 aiv  paalia/vuosi 20km pääsä kotiin valmet 805:lla. ei siinä ollu mitään ongelmaa. samaan aikaan talossa oli kuorma-auto, ei sillä kannattanu ajaa kun ei lavalle mahtunu montaakaan paalia (3 akselinen sisu)

autot (2) on myyty useita vuosia sitten ja siirrytty liikennetraktoriin.

tuohon ajohommaan saa nykyään jo liikennevalmettia n.20000e. toinen hyvä valinta on mb-trac. molempia mulla ajossa.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Kuorma-auto
20 000 ja toinen kärryyn, saa jonkun valteeminpaskan= mikä järki siinäkään on?

Ajoa tulee paskasta siihen tuhannen kuution pintaan, jos aletaan vähän lähemmillekkin pelloille patteroimaan. Myös maanajoa on olis jonkunverran kun laitellaan lohkoja kuntoon.

Kärryynhän tässä ollaan päätymässä. Tosin nyt näyttää siltä, että paska alkaa liikkumaan kahden kuorma-auton voimin.

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: Kuorma-auto
myyt sen 43km/h kulkevan paskan ensin pois ja ostat nopeemman. 20000e valtra oli vaan esimerkki kuinka edukkaasti 50k koneita saa, jd fanille valtralla näytti olevan pari 6910 50k mallia 31000-55000e,. tämä oli ajatus mulla ennen kuin kerroit tuon määrän.

ajatat urakoitsijalla tuon 1000m3 niin edullisimmaksi tulee.

Viimeksi muokattu: 27.01.12 - klo:07:57 kirjoittanut retku

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Kuorma-auto
Ai kuka täällä urakoi? Ei kukaan...

Aika vähän tuntuu olevan noita tarpeeksi leveitä maansiirtokärryjä. Multiva tai palms on ainakin liian kapeita. Junkkari oli kallis ja dumpperilavalla.

Tuhti on aika varmasti riittävän leveä, hintaa silläkin on aika hyvin.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Kuorma-auto
Ai kuka täällä urakoi? Ei kukaan...

Aika vähän tuntuu olevan noita tarpeeksi leveitä maansiirtokärryjä. Multiva tai palms on ainakin liian kapeita. Junkkari oli kallis ja dumpperilavalla.

Tuhti on aika varmasti riittävän leveä, hintaa silläkin on aika hyvin.

Missäpäin ei urakoi kukaan? Onko jossakin vielä tyhjiö tällaisessakin urakoinnissa,tuntuu oudolta kun siirtotöihin urakoitsijoita yleisesti ottaen todella paljon tarjolla.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Kuorma-auto
Oulusta pohjoiseen, niin alkaa maatilat harveta ja urakoitsijat olla outo näky :-\

Tuhtikin näyttää olevan liian lyhyt neljälle peräkkäiselle paalille.
Isä meinasi kyllä kuopata tältä erää koko hankinnan, kun kävi noinkin hyvin noiden kuorma-autojen kanssa.

samppaj76

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 528
Vs: Kuorma-auto
kuormaautossa on käyttökulut paljon isommat. eikä mukavuudessa ole nykytraktoriin kovin suurta eroa. käyttövoimavero ja kalliimpi polttoaine tasoittaa kummasti. laita kunnollinen perävaunu jarruilla ja jousilla siitä on iloa pitkäksi aikaa ei tartte katsastaa, ei maksaa veroja. hyvin huoltamalla ja pesemällä kärry kestää pitkään. vanhoissa kuormaautoissa tahtoo olla paljon remontteja ja osia ei tahdo aina saada, riippuu tietysti yksilöstä.