Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kuorma-auto  (Luettu 26952 kertaa)

roadman

  • Vieras
Vs: Kuorma-auto
Auto vaihtoehdoista ehkä ekana tulisi mieleen, jos joku sora autoilija ajaa sen sinne kasetin kanssa. Sopimukseen jotta tilaaja maksaa auton pesun urakan loputtua. Vois vaikka joku autoilija kiinnostua jolla ei oo talvella paljoa hommaa. Lehteen ilmoitus jotta olis tuollaista urakkaa tarjolla. Traktorilla kuorman vienti ja takaisin sinne noin noin 2 h kuormattuna jos matkalla ei paljoa isoja ylämäkiä. 15 motin kärri niin 4 kuormaa päivässä tekee 60 mottia. Viidessä arkipäivässä ajaa noin 300mottia. Missäspäin asustelet ? 

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Kuorma-auto
Kolmeakselisessakin nyt vuodenvaihteessa verot laski, mutta silti kokonaispainosta riippuen 600-800 euroa tekee koko vuodelle, vakuutus ilman bonusta ainakin tonnin luokkaa. Oma luorma-auto aika paljon poissa liikennekäytöstä vaikka kaivurihommissakin mukana tarvuittaessa. Katsastus kaikkineen lähemmäs 300 euroa. Iso traktorinkärry aika kova sana kulukisassa, mutta mitä kurjempi keli tien päällä niin sitä parempi ajettava kuorma-auto on verrattuna traktoriin ja isoon peräkärryyn.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Kuorma-auto
Lainaus
Scania, mersu vai sisu? Kippi pitää olla ja vaihdettava- tai soralava.

Volvo. Tuon hintaluokan Vulvat kestää miljoonaan paljon paremmin kuin muut. Jos hankinta olisi uusi auto niin Scania tietysti, mutta sehän itsestään selvyys. Vanhemmiten Scaniassa paljon pieniä vikoja, etenkin hallintalaitteissa.

Noissa 90-luvun Volvoissa on kestävät akselit, jarrut ja voimalinja muutenkin. Yleensä myös kaikki hallintalaitteet (lasinpyyhkijät, lämmitys, vivut) toimivat. Kestävät kun Volvoissa yleensä ei ole mitään käyttötehoja jotka rikkoo niitä. Älä ota ilmajousilla, säästyy monta turhaa letkunvaihtoa tuon ikäisissä, eikä ne muutenkaan sovi kippityöhön. 

Tuosta taloudellisuudesta voi olla monta mieltä, jos auton saa halvalla (kannattaa tarjota rohkeasti alle puolet ph:sta, ei kukaan muu noita halua jos eivät myy vientiin) niin ei ne ole niin monimutkaisia ja kalliita korjailla. Yksi sälli tässä kylällä harrastaa juuri tuota tiettyyn urakkaan. 5 k€:n Autot käy 1 kk vuodessa, sitten kilvet pois ja seisontaan. Tonni menee katsastukseen, ja se kustannus on yleensä jarrujen läpikäynti ja jotain pientä säätöä. Renkaitakin menee.

Itse en laittaisi kuorma-autoa tuollaiseen. Liikaa mietittävää ja hyöty olematon, jälleenmyyntiarvo on nolla. Ennemmin laittaisin isomman kärryn.

brotofobia

  • Vieras
Vs: Kuorma-auto
Ei ole kauaa kun pellervossa laskeskeltiin näitä kuljetuskustannuksia traktori vs. KA. Lopputulos taisi olla että  KA pesee aika nopeesti Traktorin, mutta kaiva se lehti, oli asiallinen kirjoitus. Traktori ei ole mikään kulutusihme maantiellä ja riparenkaat on väärät maantielle.

Jotain 18 tonnin paskakuormaa ei millään pikkutraktorilla turvallisesti vedellä...

Vanhat kuorma-autot on todella yksilöitä. Mutta tässäkin puhuttu 80-luvun kalusto on niin yksinkertaista rakenteeltaan että sitä korjaa kuka vaan. Kyllä tomosella kymppipyörällä oikeesti voi ajaa aika isoja kuormia, kattelkaas tienpäällä minkälaisia murskekuormia niillä on kyytissä  :o

Kauorma-auton liikennevakuutukseen saa -70% bonusta kun vakuutus tehdään Y-tunnukselle. Ja liik käytöstä poisto katkaisee kaikki kulut.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Kuorma-auto
Vähän ennakkoluulottomuutta ajatteluun, olisiko siellä kauempana olevan kohteen lähellä paskaa tuottavaa tilaa, jolla olisi vastaavasti peltoa lähempänä sun markkia? Paskat vaihtoon? Tai ylipäätään jos lähellä on peltoa naapureilla, jotka voisivat vastaanottaa lantaa, ja huolehtia suosista etäpellot "pussista" - paskanajollekin löytyy rajahinta, missä se ei vaan enää sitten kannata.

Itse harkitsisin kunnollisen kärryn laittoa kuitenkin vaihtoehtona, jos em. keinoja ei ole. Kun kerran nyt ei ole mitään kärryä jolla paskaa ajaisit, niin yhtäkkiä kuulostas siltä että tarve kärrynhankinnalle olisi joka tapauksessa jo muutenkin. On traktori+kärry sentään melkoisen paljon käyttökelpoisempi yhdistelmä maatalouden ajoihin kuin mikään järjellisen hintainen kuorma-auto, etkä kunnollisen kokoisella kärryllä häviä ajassa yhtään kuorma-autolle noilla matkoilla.
Meillä on melkein kaikki kylän pellot, loput on vaan lhp:tä tai ikivanhaa nurmea tukea nostamassa. Tiloja jotka hoitaisivat nuo pellot ei ole ja paskaa on liikaa pelkästään lähipelloille. Kaikki on nurmella niin pitää olla aika paljon peltoa että saa paskat piiloon.

Oikeat paskakärryt eivät varmaan oikein tykkää tuon jäisen paskan kuskauksesta, joten ei voi harkita uusivansa paskakärryä ja ajaa sillä? Ja pitäisi olla kyllä aika jättimäinen kärrykin sitten peltoajoa ajatellen  ???

Viime talvena oli kuorma-auto ajamassa, vielä ei ole varmuutta, että saako tälle talvelle. Kiire alkaa tulla...

Shield

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 69
Vs: Kuorma-auto

Volvo. Tuon hintaluokan Vulvat kestää miljoonaan paljon paremmin kuin muut.

Noissa 90-luvun Volvoissa on kestävät akselit, jarrut ja voimalinja muutenkin.

Hyvä jos jostain saat 90-luvun, alle miljoonan ajetun Volvon 10K€!!! Vielä kun vaatimuksena taitoi olla joko vaihtolavalaitteet tai soravarustus...

axb

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 137
Vs: Kuorma-auto
Kuorma-autoon vakuutukseen tulee niinku pakuunki täydet bonukset kuin pressalle illallinen kun tekee vakuutuksen y-tunnukselle. Taitaa kaikki muut yhtiöt antaa paitsi Tapiola. Katsastus maksaa liki yhtä paljon kun se vakuutus mut itellä on k-a:n vakuutus, verot ja katsastus luokkaa 1000e kun auto liikkeellä vähä reilu sulan kauden, yksityiskäytössä  ;)

Snowman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 611
Vs: Kuorma-auto
Siis ne pellot on nurmella siellä 20 kilsan päässäkin, milläs sinä sieltä heinät kuskaat pois? Meillä menopaluuna menee yleensä paskaa pellolle ja paaleja takaspäin , nyt vain sais olla hiukan leveempi kärry niin sais 8 paalia tuotua takaspäin itsekkin ajellessa...

Shield

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 69
Vs: Kuorma-auto
Siis ne pellot on nurmella siellä 20 kilsan päässäkin, milläs sinä sieltä heinät kuskaat pois? Meillä menopaluuna menee yleensä paskaa pellolle ja paaleja takaspäin , nyt vain sais olla hiukan leveempi kärry niin sais 8 paalia tuotua takaspäin itsekkin ajellessa...
Kuinkas sulla hoituu tuo hygieniapuoli? Paskaisia paaleja kun on kökkö aukoa vaikka olisivat muoveissakin! Vai onko kysymyksessä poltto- tai kuivikepaalit, jolloin tuo puhtaus ei ole aivan niin justiinsa?

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Kuorma-auto

Volvo. Tuon hintaluokan Vulvat kestää miljoonaan paljon paremmin kuin muut.

Noissa 90-luvun Volvoissa on kestävät akselit, jarrut ja voimalinja muutenkin.

Hyvä jos jostain saat 90-luvun, alle miljoonan ajetun Volvon 10K€!!! Vielä kun vaatimuksena taitoi olla joko vaihtolavalaitteet tai soravarustus...

Tällä hetkellä 85 kuorma-autoa Nettiautossa 10-20 k€ alveineen joista kourallinen FH-Volvoja jopa alle 15 000€, haku kriteerinä sora, vaihtolava tai kippi. Nosturi on tietysti hankalampi, ja yleensä asennettu liian pienelle alustalle.

Ja jos viitsii katsoa autoliikkeetkin niin varmaan löytyy joku sopiva joka lähtee sopivalla käteishinnalla.

Snowman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 611
Vs: Kuorma-auto
Siis ne pellot on nurmella siellä 20 kilsan päässäkin, milläs sinä sieltä heinät kuskaat pois? Meillä menopaluuna menee yleensä paskaa pellolle ja paaleja takaspäin , nyt vain sais olla hiukan leveempi kärry niin sais 8 paalia tuotua takaspäin itsekkin ajellessa...
Kuinkas sulla hoituu tuo hygieniapuoli? Paskaisia paaleja kun on kökkö aukoa vaikka olisivat muoveissakin! Vai onko kysymyksessä poltto- tai kuivikepaalit, jolloin tuo puhtaus ei ole aivan niin justiinsa?
Eipä nuo oo pahemmin likaantuneet näin pakkasella ajettaessa, ja syksymmällä satoi niin paljon että peseytyivät pihalla, ja kosteempi tavara tuli ihan puhtaaksi maansiirtokärryn lava... Voishan sitä viisastella että väliin laitetaan kevyt peite ja sitten vasta paalit ;)

Shield

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 69
Vs: Kuorma-auto

Volvo. Tuon hintaluokan Vulvat kestää miljoonaan paljon paremmin kuin muut.

Noissa 90-luvun Volvoissa on kestävät akselit, jarrut ja voimalinja muutenkin.

Hyvä jos jostain saat 90-luvun, alle miljoonan ajetun Volvon 10K€!!! Vielä kun vaatimuksena taitoi olla joko vaihtolavalaitteet tai soravarustus...

Tällä hetkellä 85 kuorma-autoa Nettiautossa 10-20 k€ alveineen joista kourallinen FH-Volvoja jopa alle 15 000€, haku kriteerinä sora, vaihtolava tai kippi. Nosturi on tietysti hankalampi, ja yleensä asennettu liian pienelle alustalle.

Ja jos viitsii katsoa autoliikkeetkin niin varmaan löytyy joku sopiva joka lähtee sopivalla käteishinnalla.

Mutta kriteereillä Volvo, vaihtolavalaitteet/soravarustus, alle 10 000 € ja tuoreempi kuin -90, ei löytynyt kuin yksi kaksiakselinen FL7! Jos ajattelee tinkivänsä paritonttua, 12 000 € kategoriassa löytyi jo toinen ehdokas, kolmeakselinen FH12 -95, juuri tuon millin ajettuna! Jos ketjun aloittajan budjetti on tarkasti tuon kympin, niin aikas hiljaisessa on vaihtoehdot etsittäessä yhtään tuoreempaa tai vähän ajettua...

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Kuorma-auto
Pitää muistaa että kuorma-autolla kuljetettaessa, on lähes aina oltava erillinen kuormaajakone, traktori?, tai sitten kyydissä se nosturi, joka syö kantavuutta varsinkin pienemmästä autosta melkoisesti. Siirtoyksikön olisi hyvä olla itsenäinen kuormauksen suhteen, jotta työ olisi tehokasta. Riippuu tietysti kuljetettavasta tavarasta.
Kaivuri lastaa laatalla. Mietin vaan tuota nosturia paalinajoa varten.

Jatkuvasti mennään 80 tai 100km/h rajoituksella vilkkaalla tiellä, että tukkii tuo traktori ihan hyvin liikennettä tuolla.

Tuo paalien otto paluukyytiin tuli itsellenikin mieleen. Nyt niitä kuskataan erikseen aika vähän kerrallaan, kun ei vielä paljon ole. Tulevaisuudessa kun pellot on täydessä kasvukunnossa, niin niitä pitää kuskata 400-500kpl/vuosi. Mahtuuko maansiirtokärryyn kahta rinnakkain? Ja miten lastaus onnistuu mahdollisten lisälaitojen kanssa?

Taitaa tämä talvi ainakin mennä vielä paskakärryllä ja urakoitsijan kuorma-autolla.

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Kuorma-auto

Tuo paalien otto paluukyytiin tuli itsellenikin mieleen. Nyt niitä kuskataan erikseen aika vähän kerrallaan, kun ei vielä paljon ole. Tulevaisuudessa kun pellot on täydessä kasvukunnossa, niin niitä pitää kuskata 400-500kpl/vuosi. Mahtuuko maansiirtokärryyn kahta rinnakkain? Ja miten lastaus onnistuu mahdollisten lisälaitojen kanssa?


En minä ala suoraan sanomaan miten sun tilalla on järkevää toimia, mutta tuossa pistää heti miettimään, että onko tuon rehumäärän oltava paalissa? Isolla kärryllä kun tuommoinen rehumäärä tulisi aika suitsait irtotavarana - ja kun olemme omassa yhteistyöporukassa laskelleet säästöjä mtä tuli kun jäi paalitouhu pois, niin ne on melko merkittäviä. Varsinkin kun huomioi vielä sen eron mikä on työajassa esim. appeen sekoitusajassa paalirehu vs. silputtu rehu.

Se mitä yritän tuoda esiin, on se ettei juututa pelkästään olemassaolevien ongelmien ratkaisemiseen, vaan mietitään myös se, että onko sitä ongelmaa alunperinkään pakko olla olemassa.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Kuorma-auto
Tilusrakenne ei täälläpäin todellakaan salli suurta noukinvaunua tai silppuriketjua. Alle hehtaarin plänteillä ja suopelloilla voi olla hieman hidasta ja vaikeaa se meno. Työvoimaa on myös vaikea saada.
Paalit kyllä jakaa aika nopeasti pöydälle varmoliftillä. Apetta ei ole käytössä eikä ole myöskään tulossa käyttöön.

E: Ja sen verran on nyt pakko korjata, ettei puhuta minun tilastani..

Viimeksi muokattu: 24.01.12 - klo:08:34 kirjoittanut JD6630