Scania, mersu vai sisu? Kippi pitää olla ja vaihdettava- tai soralava.
Volvo. Tuon hintaluokan Vulvat kestää miljoonaan paljon paremmin kuin muut. Jos hankinta olisi uusi auto niin Scania tietysti, mutta sehän itsestään selvyys. Vanhemmiten Scaniassa paljon pieniä vikoja, etenkin hallintalaitteissa.
Noissa 90-luvun Volvoissa on kestävät akselit, jarrut ja voimalinja muutenkin. Yleensä myös kaikki hallintalaitteet (lasinpyyhkijät, lämmitys, vivut) toimivat. Kestävät kun Volvoissa yleensä ei ole mitään käyttötehoja jotka rikkoo niitä. Älä ota ilmajousilla, säästyy monta turhaa letkunvaihtoa tuon ikäisissä, eikä ne muutenkaan sovi kippityöhön.
Tuosta taloudellisuudesta voi olla monta mieltä, jos auton saa halvalla (kannattaa tarjota rohkeasti alle puolet ph:sta, ei kukaan muu noita halua jos eivät myy vientiin) niin ei ne ole niin monimutkaisia ja kalliita korjailla. Yksi sälli tässä kylällä harrastaa juuri tuota tiettyyn urakkaan. 5 k€:n Autot käy 1 kk vuodessa, sitten kilvet pois ja seisontaan. Tonni menee katsastukseen, ja se kustannus on yleensä jarrujen läpikäynti ja jotain pientä säätöä. Renkaitakin menee.
Itse en laittaisi kuorma-autoa tuollaiseen. Liikaa mietittävää ja hyöty olematon, jälleenmyyntiarvo on nolla. Ennemmin laittaisin isomman kärryn.