Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: JD6630 - 21.01.12 - klo:15:29

Otsikko: Kuorma-auto
Kirjoitti: JD6630 - 21.01.12 - klo:15:29
Olis tarvetta kuorma-autolle ja pitäis äkkiä löytää sellanen 8) Mikä noista vanhoista romuista, eli 10k€ (mieluiten alle)  on paras? Scania, mersu vai sisu? Kippi pitää olla ja vaihdettava- tai soralava.
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: icefarmer - 21.01.12 - klo:16:30
Olis tarvetta kuorma-autolle ja pitäis äkkiä löytää sellanen 8) Mikä noista vanhoista romuista, eli 10k€ (mieluiten alle)  on paras? Scania, mersu vai sisu? Kippi pitää olla ja vaihdettava- tai soralava.
se joka on katkastu hytin takaa, kaikki on vähän helpompaa vaikkapa tuon lain ja virkavalla edessä...

mutta se yleinen kunto ja huolto ratkaisee tuossa hinta-luokassa, mutta sara-autonahan tuon hintanen autohan on vielä monen pikkukunnan yrittäjän ykköspeli....
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: talutehnika - 21.01.12 - klo:17:03
Olis tarvetta kuorma-autolle ja pitäis äkkiä löytää sellanen 8) Mikä noista vanhoista romuista, eli 10k€ (mieluiten alle)  on paras? Scania, mersu vai sisu? Kippi pitää olla ja vaihdettava- tai soralava.

Noista merkeistä paras on Volvo.
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: JD6630 - 21.01.12 - klo:18:20
http://www.nettikone.com/volvo/fl7/1017811
Soveltuuko esim. tuommonen paskan siirtoon? Käyttö ois siis lähinnä paskan ajoa ja pientä maansiirtoa ja kaluston kuskausta.

Toki nosturikin olisi plussaa. Voisi paaleja tai lannoitesäkkejä kuskata näppärästi.
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: H Hehtolitra - 21.01.12 - klo:18:34
Kaksiakselisen kantavuus on varsin vaatimaton, joten mieti ensin mikä on oma tarpeesi ettei kaduta jälkeenpäin. Vaihtolavalaitteet, nosturi y.m. vähentävät kantavuutta.
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: brotofobia - 21.01.12 - klo:19:07
Jos siinä kaksi akselisessa on VL laitteet ja tukeva lava päällä niin reilun viitisen tonnia tms sillä laillisesti saa ajaa. Ja toinen juttu on että kaksiakselisella KA:lla ei sitte pehmosella juurikaan ajeta...pitää olla kantavat paikat...se nyt kumminki kuorman kanssa painaa sen 16 tonnia, että on sittä repiminen raktorilla kun/jos uppoo akseleita myöte. Etuakselilla on aika paljo painoo kapeilla renkailla...

http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=27774.msg451019#msg451019
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: rene - 21.01.12 - klo:19:11
http://www.nettikone.com/volvo/fl7/1017811
Soveltuuko esim. tuommonen paskan siirtoon? Käyttö ois siis lähinnä paskan ajoa ja pientä maansiirtoa ja kaluston kuskausta.

Toki nosturikin olisi plussaa. Voisi paaleja tai lannoitesäkkejä kuskata näppärästi.
Vieläkös tuo -87 sai olla ilman nopeudenrajoitinta :-\  -86:nen ainakin sai olla.   Asia joka korostuu mäkisissä olosuhteissa...
 Volvon kannalla ehkä olen minäkin. Ainakaan sisua ei kummemmin kannata varsin etsiä tuossa ikäluokassa.   
   Nosturista tulee melkoisesti painoa, suosittelen että jos löydät auton missä on nosturi niin laitat sen kiinni vaihtolavaan että saat nätisti pois.   Muuten voi kannattaa etsiä vaihtolava jossa on jo kiinni nosturi. :)
 Minulla muuten saattaisi olla F12 volvo myynnissä mutta on pelkkä alusta.  Koukkulaite tuossa on ollut ja siitä on tekeillä traktorikärryt. Kokonaispaino 26t. :-\  Koneenkuljetusritilää vähän olen tuohon miettinyt kyllä mutta haluaisin jatko-ohjaamoisen... :-\
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: JD6630 - 21.01.12 - klo:19:27
Tärkeintä olisi saada paljon paskaa (yli 10m3) ja nopeasti kuskattua kohtuu kovalle alustalle. Nykyään on kovin vaikea saada ketään tekemään kyseistä hommaa  :(
Kuorma-autoista, niiden tekniikasta ja kantavuudesta ei ole mitään tietoa.
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: rene - 21.01.12 - klo:19:31
Tärkeintä olisi saada paljon paskaa (yli 10m3) ja nopeasti kuskattua kohtuu kovalle alustalle. Nykyään on kovin vaikea saada ketään tekemään kyseistä hommaa  :(
Kuorma-autoista, niiden tekniikasta ja kantavuudesta ei ole mitään tietoa.
Kaksi akselisella siirtyy helposti ja nopeasti yli 10 kuutiota (broilerin) kakkaa :)
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: zetor8045 - 21.01.12 - klo:20:59
Tärkeintä olisi saada paljon paskaa (yli 10m3) ja nopeasti kuskattua kohtuu kovalle alustalle. Nykyään on kovin vaikea saada ketään tekemään kyseistä hommaa  :(
Kuorma-autoista, niiden tekniikasta ja kantavuudesta ei ole mitään tietoa.
Kuinka kauas meinaat ajaa että pääseekö sillä kuorma-autolla paljonkin nopeammin perille kuin traktorilla?
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: SamiT - 21.01.12 - klo:21:09
Kolmella akselilla, nostoteli ja kitkarullat telillä, siinä aakkoset maatilan kuorma-auton ostoon, lisäksi riittävän iso moottori että jaksaa kunnialla vääntää menemään jos vaikka menee hiukan rypemiseksi joku ajokeikka ja laaja-alaiset välitykset tarjoava vaihteisto ja auton alusta kunnon rautajousilla, edessä paraabelijouset. Näillä pärjää, mulla ollut Sisuja, ensin oli kaksiakselinen SL-171, sitten oli vaihtolavapelit SM-300 ja SM-270, ne tulivat "jobbaroiduiksi" eteenpäin aika äkkiä kun oli silloin hyvän kysynnän markkinat jokunen vuosi sitten, tuo SM-300 olisi kyllä kannattanut pitää, 400hv sitkeävetoinen 14-litran kone oli mukava ajaa ja Fullerin pykälät napsahteli iloisesti paikalleen kun tuli laitettua uudet laakerit ja nivelet vaihdevivustoon. Nyt ollut jonkun vuoden kolmeakselinen SL-171 soralavalla, mutta kitkarullat puuttuu vaikka vanha kaupungin sora- ja aurausauto. Voimaa saisi olla enemmän, 230hv aika vähän teliautoon ja tuo hiton "Hitlerin kosto" ZF-vaihteisto paljon hitaampi vaihtaa kuin Fuller. Kulutus kyllä paljon pienempi kuin tuolla isolla Cumminsilla, mutta eipä kuljekaan sitten juuri mihinkään. Merkkiasioista en osaa kommentoida kun vain Sisua ollut nurkissa.
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: TDK - 21.01.12 - klo:21:38
No scanialla minä oon ikäni ajanu mutta silti sanosin tuohon hintaluokkaan että taitaa yksilökohtainen asia olla ei niinkään merkki. Eli mistä merkistä nyt sattuu kohdalle sopiva varustelu/koko/hinta. Varmasti kaikki tuon ikäset on hyviä/huonoja, kaikissa omat kommervenkkinsä. Jos itellä ois tarvetta laittasin hakuun scania 82-113, sisu sk, volvo 6-?. Noista sitte se joka parhaiten miellyttä. Kannattaa muute käydä ajamassa eri autoilla kohtuu erilaisia ajaa/käyttää scania kymppilovinen vs fuller laatikot ;D
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: JD6630 - 21.01.12 - klo:22:46
Kuinka kauas meinaat ajaa että pääseekö sillä kuorma-autolla paljonkin nopeammin perille kuin traktorilla?
20km suuntaansa, valtatietä suurin osa matkasta. Traktori ei kulje kuin 43km/h, eikä ole maansiirtokärryä, joten tuommoinen halpa kuorma-auto vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta.
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: elvis - 21.01.12 - klo:23:14
Ja elä suunnittelekkaan muuta kuin napaperäistä. Aivan sama onko se Scania vai Volvo kumpaankin on saatavana edullisesti osia. Vanhempiin Sisuihin taitaa olla jo osat katselussa...
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: realisti - 21.01.12 - klo:23:19
ja muista suorittaa ammattipätevyyskoulutus ennen 9/2014.
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: Fuller - 21.01.12 - klo:23:23
Sisuihin löytyy napaperään osia todella edullisesti vaikka mistä k-a purkaamolta. Kallistuisin itse noista merkeistä puhuttaessa Sisuun,halpa pitää kunnossa maatila-ajojen kanssa. Jos päädyt Scaniaan,niin etsi 113 malli 3 lovisella loodalla,kymppivaihteisen saa unohtaa heti kättelyssä.
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: Shield - 21.01.12 - klo:23:28
Nopeasti menee kymppitonnin autoon toinen saman verran korjauskustannuksiin! Jos välimatkat noin lyhyitä, harkitsisin pitäytymistä traktoripeleissä...

Itsellä ajossa Scanian R144 6x4 koukkulaitteilla ja vaikka auto "vasta" kymmenen vuotta vanha, kustannuksia syntynyt siinäkin jo jonkin verran! Itse kiinteät kustannukset eivät kovinkaan pahat, mutta kaikki muu maksaa! Voisi sanoa, että jos jotain hajoaa, ensimmäinen tonni kuluu jo astellessa korjaamon ovesta! Jos ajatukset kuitenkin autopuolelle siirtymiseen kirkkaina, uskoisin Sisujen (esim. niittikoppi) olevan vahvimpia kanditaatteja vanhoissa autoissa...
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: Fuller - 21.01.12 - klo:23:34
Täysin samaa mieltä Shieldin kanssa,kuormuri on niin kallis ylläpidettävä,oikea syytinkiläinen maatilalla. Tonni poikineeen kuluu vaikka kuin vähän kuljettaisi. Eiko kannattaisi sopia jonkun kuljetusyrittäjän kanssa joka kuskaa paskat varastolle ja keskittyä kuormaamisen joutuisuuteen.
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: pirtamo - 21.01.12 - klo:23:45
Muistelen, että jokin vanhempi Sisu-mies olisi aikoinaan maininnut, että ameriikassa tiesi ulkoapäin missä autossa oli Fullerin laatikko.
Sitä kuulemma ajoi aina n..keri.
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: icefarmer - 22.01.12 - klo:00:11
Muistelen, että jokin vanhempi Sisu-mies olisi aikoinaan maininnut, että ameriikassa tiesi ulkoapäin missä autossa oli Fullerin laatikko.
Sitä kuulemma ajoi aina n..keri.
eikö amerikan rekoissa oo aina eaton, sehän on jo vanha kansanviisaus että mies joka tarvii kytkintä vaihtamiseen ei oo mies ollenkaan. ..

jos autoa haluaa niin scania 144 kolmilovisella laatikolla ja telivetoinen akseliperillä, siitä ei auto parane jollei mennä 164 tai r sarjaan.  nämä on niitä maanteiden valtroja, ei viimesintä mukavuutta mutta pitkästi mennään

sisu sm 300<  myös kovettuja peliä mutta ne on sitte niitä maanteiden ursuksia, tosi miesten työkaluja.....
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: rene - 22.01.12 - klo:00:26
Nopeasti menee kymppitonnin autoon toinen saman verran korjauskustannuksiin! Jos välimatkat noin lyhyitä, harkitsisin pitäytymistä traktoripeleissä...

Itsellä ajossa Scanian R144 6x4 koukkulaitteilla ja vaikka auto "vasta" kymmenen vuotta vanha, kustannuksia syntynyt siinäkin jo jonkin verran! Itse kiinteät kustannukset eivät kovinkaan pahat, mutta kaikki muu maksaa! Voisi sanoa, että jos jotain hajoaa, ensimmäinen tonni kuluu jo astellessa korjaamon ovesta! Jos ajatukset kuitenkin autopuolelle siirtymiseen kirkkaina, uskoisin Sisujen (esim. niittikoppi) olevan vahvimpia kanditaatteja vanhoissa autoissa...
Niin kai menee rahaa korjaamiseen kymmenvuotiaissa autoissa. Museorekisteri-ikää lähestyvissä volvoissa kyllä aika paljon tekee muutamalla tonnilla jos nyt ei heti jossain pajalla ole kaikkea teettämässä vaan hankkii osia rauhassa itse :)
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: Shield - 22.01.12 - klo:00:34
Nopeasti menee kymppitonnin autoon toinen saman verran korjauskustannuksiin! Jos välimatkat noin lyhyitä, harkitsisin pitäytymistä traktoripeleissä...

Itsellä ajossa Scanian R144 6x4 koukkulaitteilla ja vaikka auto "vasta" kymmenen vuotta vanha, kustannuksia syntynyt siinäkin jo jonkin verran! Itse kiinteät kustannukset eivät kovinkaan pahat, mutta kaikki muu maksaa! Voisi sanoa, että jos jotain hajoaa, ensimmäinen tonni kuluu jo astellessa korjaamon ovesta! Jos ajatukset kuitenkin autopuolelle siirtymiseen kirkkaina, uskoisin Sisujen (esim. niittikoppi) olevan vahvimpia kanditaatteja vanhoissa autoissa...
Niin kai menee rahaa korjaamiseen kymmenvuotiaissa autoissa. Museorekisteri-ikää lähestyvissä volvoissa kyllä aika paljon tekee muutamalla tonnilla jos nyt ei heti jossain pajalla ole kaikkea teettämässä vaan hankkii osia rauhassa itse :)

Saattanee pitää paikkaansa, mutta koska koneilla on tapana hajota aina kiireisimpään sesonkiin, ei rauhalliseen omatoimikorjaukseen olisi useimmiten aikaa...
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: Fuller - 22.01.12 - klo:00:38
Valitettavasti täällä kylmässä pohjolassa,Volvo on ikoni verrattuna mihin tahansa merkkiin. 8)
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: - 22.01.12 - klo:01:04
Yhtäkkiä se kuormuri saattaa kuulostaa hyvältäkin ajatukselta. Itsellekkin aina ajoittain tulee mieleen Mutta: Vakuutukset, katsatukset, kunnossapito ja olematon hyötykuorma. 3-akselisen kuorma-auton kantavuus on luokkaa 12t. Hommaa siihen 43km/h kulkevaan traktoriin kunnon 18t kärryt niin varmasti tulee kokonaisuudessa edullisemmaksi...
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: JD6630 - 22.01.12 - klo:01:19
Saattanee pitää paikkaansa, mutta koska koneilla on tapana hajota aina kiireisimpään sesonkiin, ei rauhalliseen omatoimikorjaukseen olisi useimmiten aikaa...
Tällä autolla ei mitään sesonkeja olisi. Talvi aikaa kuskailla paskaa patteriin.

Kyllähän iso kärrykin on vaihtoehto. Paskaa menee kuitenkin satoja kuutioita tuonne kauemmas ja sitten vähän lähemmäs vapon käyttöön, joten joku ratkaisu olisi löydettävä. Paras olisi tietenkin jos saisi jonkun urakoitsijan, mutta se vaatii kaivinkoneen lastaamaan ja sitten kaivuri olisi aika vähällä työllä siinä lastaushommassa. Tällä hetkellä ei siis ole mitään kärryä jolla viitsii ajaa paskaa.

Tai sitten ostaa kärryn ja urakoitsjian ajamaan kauemmas, kun itse ajaa suolle ja kaivuri lastaa. Se ois varmaan ideaali ratkaisu.
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: Fuller - 22.01.12 - klo:01:33
Vaikka kuin päin lasket, k-a ei kannata muutakuin sitten kun sen vuokraa ajoon.
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: Wejjo - 22.01.12 - klo:07:10
Tällä autolla ei mitään sesonkeja olisi. Talvi aikaa kuskailla paskaa patteriin.

Kyllähän iso kärrykin on vaihtoehto. Paskaa menee kuitenkin satoja kuutioita tuonne kauemmas ja sitten vähän lähemmäs vapon käyttöön, joten joku ratkaisu olisi löydettävä. Paras olisi tietenkin jos saisi jonkun urakoitsijan, mutta se vaatii kaivinkoneen lastaamaan ja sitten kaivuri olisi aika vähällä työllä siinä lastaushommassa. Tällä hetkellä ei siis ole mitään kärryä jolla viitsii ajaa paskaa.

Tai sitten ostaa kärryn ja urakoitsjian ajamaan kauemmas, kun itse ajaa suolle ja kaivuri lastaa. Se ois varmaan ideaali ratkaisu.

Tarkoitit varmaan tuhansia kuutioita, jos kerran autoa edes harkitset? Ja vaikka olisi tuhansiakin kuutioita, niin oman kuorma-auton ylläpidon kulut kuutiota kohden on äkkiä melkoiset, ja jos samalla sitten nykyinen traktorikalusto kuurettuu pihassa sen aikaa kun sitä kakkanyttyä ajelet kuorma-autolla.....

Vähän ennakkoluulottomuutta ajatteluun, olisiko siellä kauempana olevan kohteen lähellä paskaa tuottavaa tilaa, jolla olisi vastaavasti peltoa lähempänä sun markkia? Paskat vaihtoon? Tai ylipäätään jos lähellä on peltoa naapureilla, jotka voisivat vastaanottaa lantaa, ja huolehtia suosista etäpellot "pussista" - paskanajollekin löytyy rajahinta, missä se ei vaan enää sitten kannata.

Itse harkitsisin kunnollisen kärryn laittoa kuitenkin vaihtoehtona, jos em. keinoja ei ole. Kun kerran nyt ei ole mitään kärryä jolla paskaa ajaisit, niin yhtäkkiä kuulostas siltä että tarve kärrynhankinnalle olisi joka tapauksessa jo muutenkin. On traktori+kärry sentään melkoisen paljon käyttökelpoisempi yhdistelmä maatalouden ajoihin kuin mikään järjellisen hintainen kuorma-auto, etkä kunnollisen kokoisella kärryllä häviä ajassa yhtään kuorma-autolle noilla matkoilla.

Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: Snowman - 22.01.12 - klo:07:43
Itse ajattanut kaverilla 15 km päähän traktorilla sillä kun tuommosia 25 m3 lumenajokärryjä niin kahdella saa aika paljon vietyä , ja kun pitää mennä koko matka taajamaaluetta 50-60 km/h niin ei kuorma-autosta mitään hyötyjä.
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: rene - 22.01.12 - klo:07:58
Tällä autolla ei mitään sesonkeja olisi. Talvi aikaa kuskailla paskaa patteriin.

Kyllähän iso kärrykin on vaihtoehto. Paskaa menee kuitenkin satoja kuutioita tuonne kauemmas ja sitten vähän lähemmäs vapon käyttöön, joten joku ratkaisu olisi löydettävä. Paras olisi tietenkin jos saisi jonkun urakoitsijan, mutta se vaatii kaivinkoneen lastaamaan ja sitten kaivuri olisi aika vähällä työllä siinä lastaushommassa. Tällä hetkellä ei siis ole mitään kärryä jolla viitsii ajaa paskaa.

Tai sitten ostaa kärryn ja urakoitsjian ajamaan kauemmas, kun itse ajaa suolle ja kaivuri lastaa. Se ois varmaan ideaali ratkaisu.

Tarkoitit varmaan tuhansia kuutioita, jos kerran autoa edes harkitset? Ja vaikka olisi tuhansiakin kuutioita, niin oman kuorma-auton ylläpidon kulut kuutiota kohden on äkkiä melkoiset, ja jos samalla sitten nykyinen traktorikalusto kuurettuu pihassa sen aikaa kun sitä kakkanyttyä ajelet kuorma-autolla.....

Vähän ennakkoluulottomuutta ajatteluun, olisiko siellä kauempana olevan kohteen lähellä paskaa tuottavaa tilaa, jolla olisi vastaavasti peltoa lähempänä sun markkia? Paskat vaihtoon? Tai ylipäätään jos lähellä on peltoa naapureilla, jotka voisivat vastaanottaa lantaa, ja huolehtia suosista etäpellot "pussista" - paskanajollekin löytyy rajahinta, missä se ei vaan enää sitten kannata.

Itse harkitsisin kunnollisen kärryn laittoa kuitenkin vaihtoehtona, jos em. keinoja ei ole. Kun kerran nyt ei ole mitään kärryä jolla paskaa ajaisit, niin yhtäkkiä kuulostas siltä että tarve kärrynhankinnalle olisi joka tapauksessa jo muutenkin. On traktori+kärry sentään melkoisen paljon käyttökelpoisempi yhdistelmä maatalouden ajoihin kuin mikään järjellisen hintainen kuorma-auto, etkä kunnollisen kokoisella kärryllä häviä ajassa yhtään kuorma-autolle noilla matkoilla.
Wejjolla on kyllä näkemystä.   Tuohon kuvailtuun käyttöön voi kyllä olla kuormurin hankkiminen perusteltua  mutta ei kyllä liiketaloudellisesti :o   Ei mitenkään :o
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: iskra - 22.01.12 - klo:08:12
Wejjolla on kyllä näkemystä.   Tuohon kuvailtuun käyttöön voi kyllä olla kuormurin hankkiminen perusteltua  mutta ei kyllä liiketaloudellisesti :o   Ei mitenkään :o
[/quote]

Bonukseton vakuutus ja dieselvero..ei tada nykyään tonnilla/vuosi irrota..

 Nimim.kokemusta parinkymmenen vuoden takaa..
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: roadman - 22.01.12 - klo:09:59
Auto vaihtoehdoista ehkä ekana tulisi mieleen, jos joku sora autoilija ajaa sen sinne kasetin kanssa. Sopimukseen jotta tilaaja maksaa auton pesun urakan loputtua. Vois vaikka joku autoilija kiinnostua jolla ei oo talvella paljoa hommaa. Lehteen ilmoitus jotta olis tuollaista urakkaa tarjolla. Traktorilla kuorman vienti ja takaisin sinne noin noin 2 h kuormattuna jos matkalla ei paljoa isoja ylämäkiä. 15 motin kärri niin 4 kuormaa päivässä tekee 60 mottia. Viidessä arkipäivässä ajaa noin 300mottia. Missäspäin asustelet ? 
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: SamiT - 22.01.12 - klo:10:13
Kolmeakselisessakin nyt vuodenvaihteessa verot laski, mutta silti kokonaispainosta riippuen 600-800 euroa tekee koko vuodelle, vakuutus ilman bonusta ainakin tonnin luokkaa. Oma luorma-auto aika paljon poissa liikennekäytöstä vaikka kaivurihommissakin mukana tarvuittaessa. Katsastus kaikkineen lähemmäs 300 euroa. Iso traktorinkärry aika kova sana kulukisassa, mutta mitä kurjempi keli tien päällä niin sitä parempi ajettava kuorma-auto on verrattuna traktoriin ja isoon peräkärryyn.
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: Cynic - 22.01.12 - klo:10:21
Lainaus
Scania, mersu vai sisu? Kippi pitää olla ja vaihdettava- tai soralava.

Volvo. Tuon hintaluokan Vulvat kestää miljoonaan paljon paremmin kuin muut. Jos hankinta olisi uusi auto niin Scania tietysti, mutta sehän itsestään selvyys. Vanhemmiten Scaniassa paljon pieniä vikoja, etenkin hallintalaitteissa.

Noissa 90-luvun Volvoissa on kestävät akselit, jarrut ja voimalinja muutenkin. Yleensä myös kaikki hallintalaitteet (lasinpyyhkijät, lämmitys, vivut) toimivat. Kestävät kun Volvoissa yleensä ei ole mitään käyttötehoja jotka rikkoo niitä. Älä ota ilmajousilla, säästyy monta turhaa letkunvaihtoa tuon ikäisissä, eikä ne muutenkaan sovi kippityöhön. 

Tuosta taloudellisuudesta voi olla monta mieltä, jos auton saa halvalla (kannattaa tarjota rohkeasti alle puolet ph:sta, ei kukaan muu noita halua jos eivät myy vientiin) niin ei ne ole niin monimutkaisia ja kalliita korjailla. Yksi sälli tässä kylällä harrastaa juuri tuota tiettyyn urakkaan. 5 k€:n Autot käy 1 kk vuodessa, sitten kilvet pois ja seisontaan. Tonni menee katsastukseen, ja se kustannus on yleensä jarrujen läpikäynti ja jotain pientä säätöä. Renkaitakin menee.

Itse en laittaisi kuorma-autoa tuollaiseen. Liikaa mietittävää ja hyöty olematon, jälleenmyyntiarvo on nolla. Ennemmin laittaisin isomman kärryn.
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: brotofobia - 22.01.12 - klo:10:32
Ei ole kauaa kun pellervossa laskeskeltiin näitä kuljetuskustannuksia traktori vs. KA. Lopputulos taisi olla että  KA pesee aika nopeesti Traktorin, mutta kaiva se lehti, oli asiallinen kirjoitus. Traktori ei ole mikään kulutusihme maantiellä ja riparenkaat on väärät maantielle.

Jotain 18 tonnin paskakuormaa ei millään pikkutraktorilla turvallisesti vedellä...

Vanhat kuorma-autot on todella yksilöitä. Mutta tässäkin puhuttu 80-luvun kalusto on niin yksinkertaista rakenteeltaan että sitä korjaa kuka vaan. Kyllä tomosella kymppipyörällä oikeesti voi ajaa aika isoja kuormia, kattelkaas tienpäällä minkälaisia murskekuormia niillä on kyytissä  :o

Kauorma-auton liikennevakuutukseen saa -70% bonusta kun vakuutus tehdään Y-tunnukselle. Ja liik käytöstä poisto katkaisee kaikki kulut.
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: JD6630 - 22.01.12 - klo:11:56
Vähän ennakkoluulottomuutta ajatteluun, olisiko siellä kauempana olevan kohteen lähellä paskaa tuottavaa tilaa, jolla olisi vastaavasti peltoa lähempänä sun markkia? Paskat vaihtoon? Tai ylipäätään jos lähellä on peltoa naapureilla, jotka voisivat vastaanottaa lantaa, ja huolehtia suosista etäpellot "pussista" - paskanajollekin löytyy rajahinta, missä se ei vaan enää sitten kannata.

Itse harkitsisin kunnollisen kärryn laittoa kuitenkin vaihtoehtona, jos em. keinoja ei ole. Kun kerran nyt ei ole mitään kärryä jolla paskaa ajaisit, niin yhtäkkiä kuulostas siltä että tarve kärrynhankinnalle olisi joka tapauksessa jo muutenkin. On traktori+kärry sentään melkoisen paljon käyttökelpoisempi yhdistelmä maatalouden ajoihin kuin mikään järjellisen hintainen kuorma-auto, etkä kunnollisen kokoisella kärryllä häviä ajassa yhtään kuorma-autolle noilla matkoilla.
Meillä on melkein kaikki kylän pellot, loput on vaan lhp:tä tai ikivanhaa nurmea tukea nostamassa. Tiloja jotka hoitaisivat nuo pellot ei ole ja paskaa on liikaa pelkästään lähipelloille. Kaikki on nurmella niin pitää olla aika paljon peltoa että saa paskat piiloon.

Oikeat paskakärryt eivät varmaan oikein tykkää tuon jäisen paskan kuskauksesta, joten ei voi harkita uusivansa paskakärryä ja ajaa sillä? Ja pitäisi olla kyllä aika jättimäinen kärrykin sitten peltoajoa ajatellen  ???

Viime talvena oli kuorma-auto ajamassa, vielä ei ole varmuutta, että saako tälle talvelle. Kiire alkaa tulla...

Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: Shield - 22.01.12 - klo:13:37

Volvo. Tuon hintaluokan Vulvat kestää miljoonaan paljon paremmin kuin muut.

Noissa 90-luvun Volvoissa on kestävät akselit, jarrut ja voimalinja muutenkin.

Hyvä jos jostain saat 90-luvun, alle miljoonan ajetun Volvon 10K€!!! Vielä kun vaatimuksena taitoi olla joko vaihtolavalaitteet tai soravarustus...
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: axb - 22.01.12 - klo:15:18
Kuorma-autoon vakuutukseen tulee niinku pakuunki täydet bonukset kuin pressalle illallinen kun tekee vakuutuksen y-tunnukselle. Taitaa kaikki muut yhtiöt antaa paitsi Tapiola. Katsastus maksaa liki yhtä paljon kun se vakuutus mut itellä on k-a:n vakuutus, verot ja katsastus luokkaa 1000e kun auto liikkeellä vähä reilu sulan kauden, yksityiskäytössä  ;)
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: Snowman - 22.01.12 - klo:16:43
Siis ne pellot on nurmella siellä 20 kilsan päässäkin, milläs sinä sieltä heinät kuskaat pois? Meillä menopaluuna menee yleensä paskaa pellolle ja paaleja takaspäin , nyt vain sais olla hiukan leveempi kärry niin sais 8 paalia tuotua takaspäin itsekkin ajellessa...
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: Shield - 22.01.12 - klo:17:03
Siis ne pellot on nurmella siellä 20 kilsan päässäkin, milläs sinä sieltä heinät kuskaat pois? Meillä menopaluuna menee yleensä paskaa pellolle ja paaleja takaspäin , nyt vain sais olla hiukan leveempi kärry niin sais 8 paalia tuotua takaspäin itsekkin ajellessa...
Kuinkas sulla hoituu tuo hygieniapuoli? Paskaisia paaleja kun on kökkö aukoa vaikka olisivat muoveissakin! Vai onko kysymyksessä poltto- tai kuivikepaalit, jolloin tuo puhtaus ei ole aivan niin justiinsa?
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: Cynic - 22.01.12 - klo:17:09

Volvo. Tuon hintaluokan Vulvat kestää miljoonaan paljon paremmin kuin muut.

Noissa 90-luvun Volvoissa on kestävät akselit, jarrut ja voimalinja muutenkin.

Hyvä jos jostain saat 90-luvun, alle miljoonan ajetun Volvon 10K€!!! Vielä kun vaatimuksena taitoi olla joko vaihtolavalaitteet tai soravarustus...

Tällä hetkellä 85 kuorma-autoa Nettiautossa 10-20 k€ alveineen joista kourallinen FH-Volvoja jopa alle 15 000€, haku kriteerinä sora, vaihtolava tai kippi. Nosturi on tietysti hankalampi, ja yleensä asennettu liian pienelle alustalle.

Ja jos viitsii katsoa autoliikkeetkin niin varmaan löytyy joku sopiva joka lähtee sopivalla käteishinnalla.
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: Snowman - 22.01.12 - klo:17:33
Siis ne pellot on nurmella siellä 20 kilsan päässäkin, milläs sinä sieltä heinät kuskaat pois? Meillä menopaluuna menee yleensä paskaa pellolle ja paaleja takaspäin , nyt vain sais olla hiukan leveempi kärry niin sais 8 paalia tuotua takaspäin itsekkin ajellessa...
Kuinkas sulla hoituu tuo hygieniapuoli? Paskaisia paaleja kun on kökkö aukoa vaikka olisivat muoveissakin! Vai onko kysymyksessä poltto- tai kuivikepaalit, jolloin tuo puhtaus ei ole aivan niin justiinsa?
Eipä nuo oo pahemmin likaantuneet näin pakkasella ajettaessa, ja syksymmällä satoi niin paljon että peseytyivät pihalla, ja kosteempi tavara tuli ihan puhtaaksi maansiirtokärryn lava... Voishan sitä viisastella että väliin laitetaan kevyt peite ja sitten vasta paalit ;)
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: Shield - 22.01.12 - klo:18:45

Volvo. Tuon hintaluokan Vulvat kestää miljoonaan paljon paremmin kuin muut.

Noissa 90-luvun Volvoissa on kestävät akselit, jarrut ja voimalinja muutenkin.

Hyvä jos jostain saat 90-luvun, alle miljoonan ajetun Volvon 10K€!!! Vielä kun vaatimuksena taitoi olla joko vaihtolavalaitteet tai soravarustus...

Tällä hetkellä 85 kuorma-autoa Nettiautossa 10-20 k€ alveineen joista kourallinen FH-Volvoja jopa alle 15 000€, haku kriteerinä sora, vaihtolava tai kippi. Nosturi on tietysti hankalampi, ja yleensä asennettu liian pienelle alustalle.

Ja jos viitsii katsoa autoliikkeetkin niin varmaan löytyy joku sopiva joka lähtee sopivalla käteishinnalla.

Mutta kriteereillä Volvo, vaihtolavalaitteet/soravarustus, alle 10 000 € ja tuoreempi kuin -90, ei löytynyt kuin yksi kaksiakselinen FL7! Jos ajattelee tinkivänsä paritonttua, 12 000 € kategoriassa löytyi jo toinen ehdokas, kolmeakselinen FH12 -95, juuri tuon millin ajettuna! Jos ketjun aloittajan budjetti on tarkasti tuon kympin, niin aikas hiljaisessa on vaihtoehdot etsittäessä yhtään tuoreempaa tai vähän ajettua...
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: JD6630 - 22.01.12 - klo:20:25
Pitää muistaa että kuorma-autolla kuljetettaessa, on lähes aina oltava erillinen kuormaajakone, traktori?, tai sitten kyydissä se nosturi, joka syö kantavuutta varsinkin pienemmästä autosta melkoisesti. Siirtoyksikön olisi hyvä olla itsenäinen kuormauksen suhteen, jotta työ olisi tehokasta. Riippuu tietysti kuljetettavasta tavarasta.
Kaivuri lastaa laatalla. Mietin vaan tuota nosturia paalinajoa varten.

Jatkuvasti mennään 80 tai 100km/h rajoituksella vilkkaalla tiellä, että tukkii tuo traktori ihan hyvin liikennettä tuolla.

Tuo paalien otto paluukyytiin tuli itsellenikin mieleen. Nyt niitä kuskataan erikseen aika vähän kerrallaan, kun ei vielä paljon ole. Tulevaisuudessa kun pellot on täydessä kasvukunnossa, niin niitä pitää kuskata 400-500kpl/vuosi. Mahtuuko maansiirtokärryyn kahta rinnakkain? Ja miten lastaus onnistuu mahdollisten lisälaitojen kanssa?

Taitaa tämä talvi ainakin mennä vielä paskakärryllä ja urakoitsijan kuorma-autolla.
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: Wejjo - 22.01.12 - klo:21:49

Tuo paalien otto paluukyytiin tuli itsellenikin mieleen. Nyt niitä kuskataan erikseen aika vähän kerrallaan, kun ei vielä paljon ole. Tulevaisuudessa kun pellot on täydessä kasvukunnossa, niin niitä pitää kuskata 400-500kpl/vuosi. Mahtuuko maansiirtokärryyn kahta rinnakkain? Ja miten lastaus onnistuu mahdollisten lisälaitojen kanssa?


En minä ala suoraan sanomaan miten sun tilalla on järkevää toimia, mutta tuossa pistää heti miettimään, että onko tuon rehumäärän oltava paalissa? Isolla kärryllä kun tuommoinen rehumäärä tulisi aika suitsait irtotavarana - ja kun olemme omassa yhteistyöporukassa laskelleet säästöjä mtä tuli kun jäi paalitouhu pois, niin ne on melko merkittäviä. Varsinkin kun huomioi vielä sen eron mikä on työajassa esim. appeen sekoitusajassa paalirehu vs. silputtu rehu.

Se mitä yritän tuoda esiin, on se ettei juututa pelkästään olemassaolevien ongelmien ratkaisemiseen, vaan mietitään myös se, että onko sitä ongelmaa alunperinkään pakko olla olemassa.
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: JD6630 - 22.01.12 - klo:22:44
Tilusrakenne ei täälläpäin todellakaan salli suurta noukinvaunua tai silppuriketjua. Alle hehtaarin plänteillä ja suopelloilla voi olla hieman hidasta ja vaikeaa se meno. Työvoimaa on myös vaikea saada.
Paalit kyllä jakaa aika nopeasti pöydälle varmoliftillä. Apetta ei ole käytössä eikä ole myöskään tulossa käyttöön.

E: Ja sen verran on nyt pakko korjata, ettei puhuta minun tilastani..
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: bouli - 23.01.12 - klo:07:45
Noista tutkimuksista puheenollen niin jossakin oli todettu että k-auton käyttö olisi järkevää jo 5km jälkeen. Tosiasiassa jos matkan varrella on vähänkään hiekkatietä, kapeampaa tienpätkää ja alhaisempia nopeusrajoituksia niin suurella kuormakoolla oleva liikennetraktori pesee normikokoisen nuppiauton mennen tullen jopa 30km asti.

-05 pääsiäisenä ajettiin kaverin kanssa salaojasoraa 15km päästä kuopalta.
Minä 40km/h traktorilla ja kaveri kolmiakselisella autolla, suurinpiirtein samankokoisilla kuormilla.
Kuopalta lähdettiin yhtä aikaa. Kun oli käyty kippaamassa niin takaisin tullessa kaveri oli ehtinyt tekemään autoonsa yleensä n. puolikuormaa kun pääsin takaisin kuopalle.
Tuolla matkalla vielä pari aika tappavaa mäkeä missä traktorin n. 100hv pienempi moottoriteho antaa reilusti tasoitusta.
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 23.01.12 - klo:10:21
Jos 400-500 paalia, niin pinta-alaa kaiketi jotain 20-30 hehtaaria, johon ei joka vuosi levitettynä kait saa uppoon lantaa 500 kuutiota enempää?
25 motin kuormilla 20 reissua x puolitoista tuntia, eli viikon homma..
Kuorma-autolla on mukava ajella kyllä ja polttoainetta kuluu vähemmän, mutta aika kallista mukavuutta juuri isojen vuosimenojen takia. Kunnon kippivaunu ja paalivaunu maksaa kyllä yhteensä sen 30k euroa ja vaatii 150 heppasen pollen, mutta urakoitsija laskuttaa tosta parin viikon(lanta viikko ja paalit toinen) korkeintaan 5ke..
Jos kunnon traktori omasta takaa, niin kunnon kärryt kestää pitkään, vaikka investointina autoa isompi. Jos kaikki täytyy ostaa tommoseen pikku hommaan, niin urakoitsija varmasti halvin.
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: JD6630 - 23.01.12 - klo:17:08
Jos 400-500 paalia, niin pinta-alaa kaiketi jotain 20-30 hehtaaria, johon ei joka vuosi levitettynä kait saa uppoon lantaa 500 kuutiota enempää?
25 motin kuormilla 20 reissua x puolitoista tuntia, eli viikon homma..
Kuorma-autolla on mukava ajella kyllä ja polttoainetta kuluu vähemmän, mutta aika kallista mukavuutta juuri isojen vuosimenojen takia. Kunnon kippivaunu ja paalivaunu maksaa kyllä yhteensä sen 30k euroa ja vaatii 150 heppasen pollen, mutta urakoitsija laskuttaa tosta parin viikon(lanta viikko ja paalit toinen) korkeintaan 5ke..
Jos kunnon traktori omasta takaa, niin kunnon kärryt kestää pitkään, vaikka investointina autoa isompi. Jos kaikki täytyy ostaa tommoseen pikku hommaan, niin urakoitsija varmasti halvin.
Aika tarkkaan arvioitu. Peltoa on tosiaan paalattavana 20-30 hehtaaria, riippuen paalataanko paljonkin muitakin kuin omia vuokrapeltoja.

Tulevaisuudessa sinne kuskaamisen tarve vähenee, kun ei tarvi niin paljoa muokata. Paskaa menee lisäksi vapolle 300m3 6km päähän ja voisihan tuota ajaa jonkun pellon laidaan valmiiksi jos aikaa on. Eli kärrylle tulisi ajoa pelkästään paskasta jo jonkinverran.

Mutta miten tuo paalien mahtuminen maansiirtokärryyn?
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: Snowman - 23.01.12 - klo:17:48
Ainakin kirestä lupasivat tilattaessa valmistaa sen verran leveän että 2 paalia sopii rinnakkain ja semmosia tiedänkin olevan juuri tuommoisessa käytössä, Junkkarin jld 16 oli aikaisemmin kanssa niin leveä lava että 8 paalia meni alakerrokseen en tiedä onko nykyisin kaventaneet lavaa...
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: realisti - 23.01.12 - klo:18:38
Ainakin kirestä lupasivat tilattaessa valmistaa sen verran leveän että 2 paalia sopii rinnakkain ja semmosia tiedänkin olevan juuri tuommoisessa käytössä, Junkkarin jld 16 oli aikaisemmin kanssa niin leveä lava että 8 paalia meni alakerrokseen en tiedä onko nykyisin kaventaneet lavaa...

kyllä sen lavan saa leveenä melkein kaikkiin  ;)
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: raipe - 24.01.12 - klo:05:26
Osta minun Scania nyt pois.
Saa rekisteriin,ei veroja piikissä.
4X2,vaijerivaihtolavalaite,kohtalaiset renkaat.
Hytissä hitsaamista.
Hintapyyntö 1000e +alv.
Eilen ajettu viimeksi,kun lopulta sain sen ankkuripaikalta pois.
Kuukauden se piti puuta pystyssä.
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: JD6630 - 25.01.12 - klo:17:37
Kärry pitäis nyt varmaan hommata, kun ei täälläpäin kellään sellaisia ole.

Mikä olisi semmonen halpa ja hyvä? 15 mottia ainakin pitäis saada kerralla kyytiin, että jarrut ja jousitukset ainakin pitää olla.
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: retku - 26.01.12 - klo:20:28
tä? siis paljonko sitä paskaa ajetaan? satoja motteja? miten tule mieleenkään hommata sitä varten kuorma-auto? 

esimerkkinä tuli mieleen että 90 luvulla tuli ajeltua vuosittain n.1000 aiv  paalia/vuosi 20km pääsä kotiin valmet 805:lla. ei siinä ollu mitään ongelmaa. samaan aikaan talossa oli kuorma-auto, ei sillä kannattanu ajaa kun ei lavalle mahtunu montaakaan paalia (3 akselinen sisu)

autot (2) on myyty useita vuosia sitten ja siirrytty liikennetraktoriin.

tuohon ajohommaan saa nykyään jo liikennevalmettia n.20000e. toinen hyvä valinta on mb-trac. molempia mulla ajossa.
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: JD6630 - 26.01.12 - klo:21:37
20 000 ja toinen kärryyn, saa jonkun valteeminpaskan= mikä järki siinäkään on?

Ajoa tulee paskasta siihen tuhannen kuution pintaan, jos aletaan vähän lähemmillekkin pelloille patteroimaan. Myös maanajoa on olis jonkunverran kun laitellaan lohkoja kuntoon.

Kärryynhän tässä ollaan päätymässä. Tosin nyt näyttää siltä, että paska alkaa liikkumaan kahden kuorma-auton voimin.
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: retku - 27.01.12 - klo:07:48
myyt sen 43km/h kulkevan paskan ensin pois ja ostat nopeemman. 20000e valtra oli vaan esimerkki kuinka edukkaasti 50k koneita saa, jd fanille valtralla näytti olevan pari 6910 50k mallia 31000-55000e,. tämä oli ajatus mulla ennen kuin kerroit tuon määrän.

ajatat urakoitsijalla tuon 1000m3 niin edullisimmaksi tulee.
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: JD6630 - 27.01.12 - klo:16:32
Ai kuka täällä urakoi? Ei kukaan...

Aika vähän tuntuu olevan noita tarpeeksi leveitä maansiirtokärryjä. Multiva tai palms on ainakin liian kapeita. Junkkari oli kallis ja dumpperilavalla.

Tuhti on aika varmasti riittävän leveä, hintaa silläkin on aika hyvin.

Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: ijasja2 - 27.01.12 - klo:16:44
Ai kuka täällä urakoi? Ei kukaan...

Aika vähän tuntuu olevan noita tarpeeksi leveitä maansiirtokärryjä. Multiva tai palms on ainakin liian kapeita. Junkkari oli kallis ja dumpperilavalla.

Tuhti on aika varmasti riittävän leveä, hintaa silläkin on aika hyvin.

Missäpäin ei urakoi kukaan? Onko jossakin vielä tyhjiö tällaisessakin urakoinnissa,tuntuu oudolta kun siirtotöihin urakoitsijoita yleisesti ottaen todella paljon tarjolla.
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: JD6630 - 27.01.12 - klo:17:18
Oulusta pohjoiseen, niin alkaa maatilat harveta ja urakoitsijat olla outo näky :-\

Tuhtikin näyttää olevan liian lyhyt neljälle peräkkäiselle paalille.
Isä meinasi kyllä kuopata tältä erää koko hankinnan, kun kävi noinkin hyvin noiden kuorma-autojen kanssa.
Otsikko: Vs: Kuorma-auto
Kirjoitti: samppaj76 - 28.01.12 - klo:10:26
kuormaautossa on käyttökulut paljon isommat. eikä mukavuudessa ole nykytraktoriin kovin suurta eroa. käyttövoimavero ja kalliimpi polttoaine tasoittaa kummasti. laita kunnollinen perävaunu jarruilla ja jousilla siitä on iloa pitkäksi aikaa ei tartte katsastaa, ei maksaa veroja. hyvin huoltamalla ja pesemällä kärry kestää pitkään. vanhoissa kuormaautoissa tahtoo olla paljon remontteja ja osia ei tahdo aina saada, riippuu tietysti yksilöstä.