Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Viljelijätukien porrastus  (Luettu 14056 kertaa)

nilihaara

• Vieras
Vs: Viljelijätukien porrastus
      Olen nähnyt pieniäkin kannattavia lypsykarjatiloja joilla vain 20 lehmää.  Isäntäväki elää onnellisena eikä stressaa lainkaan ja saa tukea vain murto-osan robo navettojen tuesta. Ja näillä pienillä tiloilla on juuri se maksuvalmius kunnossa eikä tarvii kaavailla minnekä sais traktorin ja rengin töihin torstai-iltapäiväksi. ;D
Ei tässä ole kysymys nykytilanteesta, vaan siitä, miten kehitetään. Juuri staattinen tukeminen mahdollistaa tuontapaisen, muuhun yhteiskuntaan ja muihin toimialoihin verrattuna täysin työn tuottavuuden kelkasta tippuneen elämäntavan. Sitäpaitsi kymppitonnin omavastuu tuissa ei tuollaiseen tilaan vaikuta, se vaikuttaa vain parinkymmenen hehtaarin sivutoimiseen kasvinviljelytilaan....
  Niin mutta 30 tonniin mahtuu monta järkevää tilaa. Tila voi kannattaa ilman että katsotaan sen saamaa tukimäärää.

UCD

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
      Olen nähnyt pieniäkin kannattavia lypsykarjatiloja joilla vain 20 lehmää.  Isäntäväki elää onnellisena eikä stressaa lainkaan ja saa tukea vain murto-osan robo navettojen tuesta. Ja näillä pienillä tiloilla on juuri se maksuvalmius kunnossa eikä tarvii kaavailla minnekä sais traktorin ja rengin töihin torstai-iltapäiväksi. ;D
No jos homma perustuu velattomuuteen, niin varmaan pärjääkin jollain 20 lehmällä tai vähemmällä. Se onkin sitten eri asia löytyykö jatkajia eläkkeelle jäädessä jos kannukoneella pitää 20 kantturaa lypsää. ;D

Jep Pärjääminen ja kannattavuus onkin kaksi eriasiaa. Vanhapolvi pärjää hiukka vähemmällä kuin nuorempi.... useinmiten.  8)

Viimeksi muokattu: 10.12.11 - klo:11:30 kirjoittanut UCD

Losers always whine about their best. Winners go home and f*ck the prom queen ....

UCD

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  Niin mutta 30 tonniin mahtuu monta järkevää tilaa. Tila voi kannattaa ilman että katsotaan sen saamaa tukimäärää.
No tarvitseeko sekään sitten tukea, jos kerran kannattaa?  ;)
Losers always whine about their best. Winners go home and f*ck the prom queen ....

nilihaara

• Vieras
       Vai onko nyt maitomiehillä silmät vaan muuten isketty taas noihin sivutoimisiin kasvinviljelytiloihin.      Mä en vaan tiedä toita viljelijäryhmää mikä ahnehtii niin paljon sivutoimisten peltoja kuin laajentavat maidontuottajat, aina vingutaan näennäisviljelijöistä.

minä-itte

• Vieras
Siis missä henkilöt saava yritystukia? Kerroppa tarkemmin.

Tarkoittaa OY-muotisten ym. navetoille, sikaloille ym maksettavia  tukia.

Osakeyhtiö on itsenäinen, oikeustoimikelpoinen toimija ja viljelijä on henkilönä myös oikeustoimikelpoinen toimija, mutta ei sama kuin osakeyhtiö. Pitäisi tulla paljon lakimuutoksia että osakeyhtiön vastuita ja oikeuksia siirretäisiin osakkeitten omistajille.

Helpoin tie on jättää OY ym. maataloustukien ulkopuolelle.

On se kumma kun täällä puhutaan aina täpinöitsijöistä ja muusta roskasakista, (UCD ja kumppanit mainostaa) niin tämä MiniMiin homma se vasta sitä tuntuu oleva. Mitenkään muuten ei saisi hommiaan organisoida, eikä mitään muuta tapaa tuottaa pitäisi olla olemassa kuin hänen oma valittu tiensä. Tässä alkas kristillisten jumalkiimakii jäämään kakkoseks kun näitä aatoksen tonavia kuuntelee...voi hyvä hevon perse sentään  :D

M-i ei valmistele eikä päätä mistään tukileikkureista....pienimmässäkään määrin.

nilihaara

• Vieras
Et nyt varmaan kestäny ihan kärryllä?

koponen

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Herrasmies kiireestä kantapäähän
M-i ei valmistele eikä päätä mistään tukileikkureista....pienimmässäkään määrin.

Sehän tästä vielä puuttus että vihtori olis jossain määrin niiden kanssa tekemis, sinun lahjoillesi riittää kun vaan repostelet niitä täällä
Kylmä kahvi kaunistaa, mutta maha ei kestä sitä määrää minkä naama vaatisi.

minä-itte

• Vieras
Pohjoisen tukiin on tulossa leikkauksia....seurausta S-L Anttilan "torjuntavoitoista...tukierot etelän ja pohjoisen välillä eivät saa kasvaa enempää.

UCD

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Et nyt varmaan kestäny ihan kärryllä?

Mitenniin? Käänteistä päättelyä edellä olevaan keskusteluun.. ei välttämättä vastausta juuri sinun repliikkiin...

emo-heikki

• Vieras
Näitähän voi aina haikailla, mutta en vaan usko, että koskaan EU:ssa tulee sellaista päätöstä, missä tuille tulisi noin totaalinen katto, ainakaan pinta-ala puolella, ehkä kansallisiin on helpompikin sellainen saada.
Sinänsä kanannatan ajatusta.

Horttaukko

• Vieras
Vs: Hölmö vai tyhmä...
Tuollainen leikkaus tietäisi täyskäännöstä maatalouspolitiikassa, eli rakennemuutos kääntyisi täysin päinvastaiseksi, pienet tilat alkaisivat  lisääntymään ja suuret tilat vähentymään, osa-aikainen ja sivutoiminen viljely siis lisääntyisi huomattavasti, kukaan ei enää yksinkertaisesti pystyisi  eikä olisi edes taloudellisesti järkeä investoida tilakoon suurentamiseen.

Mä luulin et sä oot vaa hölmö... mut sähä ootki tyhmä  :o

Itse olet tyhmä kun et ymmärrä lukemaasi, tai ymmärrät tahallasi väärin. Kuvasin vain mikä on mielestäni  todennäköisin seuraus  jos aloittajan kuvaama tukileikkaus toteutuisi, ei minulla ole mitään henkilökohtaista mielipidettä siitä, miten ja minkäkokoisilta tiloilta tukia pitäisi leikata.

Ainoastaan toivon, ettei niitä minulta leikattaisi... :) :)

nilihaara

• Vieras
      Kannatan minäkin ylärajaa mutta en alarajaa. Moni meistäkin on lähtenyt lähes tyhjästä ja mahdollisuus on suotava muillekkin. Tarkoitus ei liene pitää yllä vain suuria tiloja.

Adam Smith

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Gee!!
      Kannatan minäkin ylärajaa mutta en alarajaa. Moni meistäkin on lähtenyt lähes tyhjästä ja mahdollisuus on suotava muillekkin. Tarkoitus ei liene pitää yllä vain suuria tiloja.
Opportunisti olet. Muilta voi ottaa, muttei sulta.

Tässä on kyse siitä, mikä on maksajan kannalta vähiten vahingollista, millä saa parhaan vasteen maksetulle rahalle. Mulle sopii erittäin huonosti leikkaukset sivutoimisten kasvitilojen tukiin, mutta se mikä mulle on parasta ei auta, kun tarkastellaan sitä, mitä yhteiskunta tuenmaksamisella hakee.

Sulaa tyhmyyttä on kieltäytyä ajattelemasta asiaa muulta kuin omalta kannalta.

*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

minä-itte

• Vieras

Ainakin saataisiin estettyä Isomaankin peräänkuuluttama pohjoisen maidontuotannon räjähtäminen käsiin......tolkuttomien tundratukien "ansiosta".

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/maitovaliokunta-vaatii-mmm-lt%C3%A4-toimia-tuotannon-hallintaan-1.7835

UCD

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:

Ei rusinoita pullasta....  Puuhalointi ja harrastaminen pitää saada omalla rahalla hoidettavaksi. Ja toisekseen yläpäässähän on jo rajat.... agraarisosialistelle toki ihan liian korkeat, eli eiköhän ole alarajojen vuoro.