Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Öljy syylärissä  (Luettu 17157 kertaa)

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26010
  • vastustan
Vs: Öljy syylärissä
>Wondarweld suoraan lohkoon ei jäähdyttimeen

Niin meinaat ettei tuota paskaa ei ajaudu tukkimaan syyläriä ja lämmityslaitetta?Itsensä pettämistä ja jos heti kiertoon laittamista
tulevan ostajan.Syyläriin ei kannata mitään ylimääräisiä troppeja laitella,puhdistusainekin on jonkinlainen riski,jos liuottaa paskat pois esim. nimenomaan sylinteriputkien tyvestä.Tuntimäärät sitä luokkaa kuitenkin ,että täysremppa alkaisi muutenkin olla ajankohtainen venttililienkin smirklaamisen kannalta.
mike on massikkamiehenä tottunu palelemaan ;D
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

brotofobia

  • Vieras
Vs: Öljy syylärissä
tahtoo noissa putkissa olla syöpymää kun se nesteen vaihto tahtoo jäädä väliin
Tuosta nesteen vaihdosta on kyllä eräviä mielipiteitä. Valurutaa ja terästä kun osat ovat ja nesteiden suhteen vähän sama asia kun patterikiertovedessä eli ne monta kertaa kuumennettuina ovat lähes hapettomia, niin ainakin vaihto kahden vuoden välein lienee hieman liiottelua.

Ei toi moottorin nestekierto ole hapeton. Moottorit on täynnä  kumiputkia joista happi menee läpi. Pitäis olla läpeensä rautaa se kierto että olis hapeton. Kyllä nesteet pitää vaihtaa ne syöpymisen esto aineet häviää sieltä.   (muovisissa lämmitys putkissakin on alumiini sisällä katkaisemassa hapen kulun)

Viimeksi muokattu: 30.10.11 - klo:09:58 kirjoittanut brotofobia

Kamikatze

  • Vieras
Vs: Öljy syylärissä
Tuli aikoinaan jätettyä tuo kone kolmanneksi pyöräksi ,muka varakoneeksi. No työkoneitahan ei enää ole pikkukoneelle muita kuin ne vanhat jotka on jääneet jo jonnekin kuusen juurelle .Ehkä nippa nappa jaksaisi vetää kevythinattavaa kylvölannoitinta . Muuta hommaan tuolla ei enää nyt ole kuin paalien siirtely ruokintavaunun eteen . Jos talvisin tulee oikein kova pakkanen niin  tuon koneen saa  suht helposti käyntiin ja takavedolla pääsee nopeammin hakemaan pellolta paalin jos on pakko.

En ala laittamaan mitään jäähdytinsementtejä koneeseen koska se voi olla lyhytaikanen korjaus .Mielessä tosin kävi tuokin asia ja vaihtaminenkin ,mutta tuskin tuosta  paljon mitään saa vaikka se menisikin varmasti eteenpäin. Täytyy vain nyt  niellä harmi ja laittaa moottori kuntoon .

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26010
  • vastustan
Vs: Öljy syylärissä
Tuli aikoinaan jätettyä tuo kone kolmanneksi pyöräksi ,muka varakoneeksi. No työkoneitahan ei enää ole pikkukoneelle muita kuin ne vanhat jotka on jääneet jo jonnekin kuusen juurelle .Ehkä nippa nappa jaksaisi vetää kevythinattavaa kylvölannoitinta . Muuta hommaan tuolla ei enää nyt ole kuin paalien siirtely ruokintavaunun eteen . Jos talvisin tulee oikein kova pakkanen niin  tuon koneen saa  suht helposti käyntiin ja takavedolla pääsee nopeammin hakemaan pellolta paalin jos on pakko.

En ala laittamaan mitään jäähdytinsementtejä koneeseen koska se voi olla lyhytaikanen korjaus .Mielessä tosin kävi tuokin asia ja vaihtaminenkin ,mutta tuskin tuosta  paljon mitään saa vaikka se menisikin varmasti eteenpäin. Täytyy vain nyt  niellä harmi ja laittaa moottori kuntoon .
tuostahan tapellaan kun myynti-ilmoitukseen laittaa että kone rempattu, kuitit löytyy.... ;D
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4371
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Öljy syylärissä
Joskus selvitin tuota korroosionestoa kun ei ollut oikein mielenkiintoa vaihtaa kymmeniä litroja lientä erääseen järjestelmään. Ilmeisesti noita lisäaineita voisi lisätä jälkikäteenkin ellei jostakin syystä halua vaihtaa koko nestettä.

Alla olevan tiedon tosiaan sain, minulla ei sen enempää tietoa ole.

-----

Korroosion estoaineenahan noissa glykolipohjaisissa on
natriumnitriitti NaNO2, sama aine jota käytetään lihajalosteissa esim.
makkaroissa säilöntäaineena (E-250), joten ei erityisen vaarallinen
järjellisesti käyttettyna. Annostus on seuraavanlainen: laimentamaton
pakkasneste sisältää tuota natriumnitriittiä 0,5% ja valmis 50/50
käyttöseos 0,25%.

brotofobia

  • Vieras
Vs: Öljy syylärissä
Jossain Scanian kuorma-autoissa on vaihdetava patruuna mistä liukenee tota korroosion estoa jäähdytysnesteeseen.

roadrunner

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2137
Vs: Öljy syylärissä
Kerran tässä tuli harjoiteltua kansisulkeisia kesken puintien. Elikkäs menin vaihtamaan sampon koneeseen uudet nesteet vanhojen jankkien sijaan. Kun olin ajanut koneen kuumaksi ,seuraavana aamuna syylärissä oli kerros harmaata vaahtoa, kuin öljyt olisi karanneet vesipuolelle. Soitto huoltomiehelle, ja kauhuskenaariot esiin: kansipahvi paskana, tai muuta kämää. Puinnit kesken ja huoltomiehellä viikkojen jono. Ei kun avaimet kouran, ja kantta purkamaan. Kannentiivisteestä ei selvään nähnyt oliko vikaa vai ei. Uusi pahvi paikoilleen vedet sisään, ja puimaan. Aikaa kului vajaa päivä. Jatkossa analyysi oli, uusi neste alkoi pestä paskaa järjestelmästä, ja se kertyi pahan näköiseksi vaahdoksi syyläriin. Opetus oli: polta muutama nortti ennen kuin alat purkaa, ja älä aina usko huoltomiehiin :( Nyt on puitu monta syksyä ilman onkelmia, mutta uudessa nesteessä taas näkyy paskavaahtoa.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: Öljy syylärissä
eikös se ole sama vika uusissa ööleissäkin , varsinkin kun vaihtaa merkkiä?           pesevämpiä ja siksi enemmän paskasempia jo pikkukäytön jälkeen!    huoltaa sitten kun näyttää enemmän merkkejä!   kyllä noi muuten ikuisia on!

          ja kuka todella vaihtaa netseitä koneeseen , kun huoltoonkaan ei nykyää näytä kuuluvan!

mikkocu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 190
Vs: Öljy syylärissä
Mulla sama homma vanhassa 434 mc korminkissa,nesteet vuotaa öljyn sekaan ja nesteen pinnalle tule öljykalvo. ::)
kansi pahvi ja putken o-renkaat on vaihdettu-ei auttannu. :-[
laitan joka kevät wondarweldiä vesiletkusta veden sekaan-aine toimii jonkun aikaa..kunnes taas alkaa vuotamaan..
korminki on pienellä käytöllä..talvet seisoo tallissa.
 ;)

Kamikatze

  • Vieras
Vs: Öljy syylärissä
Mulla sama homma vanhassa 434 mc korminkissa,nesteet vuotaa öljyn sekaan ja nesteen pinnalle tule öljykalvo. ::)
kansi pahvi ja putken o-renkaat on vaihdettu-ei auttannu. :-[
laitan joka kevät wondarweldiä vesiletkusta veden sekaan-aine toimii jonkun aikaa..kunnes taas alkaa vuotamaan..
korminki on pienellä käytöllä..talvet seisoo tallissa.
 ;)

Eihän noista vanhoista koneista aina etukäteen tiedä meneekö remonttirahat lopulta hukkaan  :-\

mikkocu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 190
Vs: Öljy syylärissä
Jossain Scanian kuorma-autoissa on vaihdetava patruuna mistä liukenee tota korroosion estoa jäähdytysnesteeseen.
Nii ja ford 5610 ssä on vahapatruuna ;D

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Öljy syylärissä
Mulla sama homma vanhassa 434 mc korminkissa,nesteet vuotaa öljyn sekaan ja nesteen pinnalle tule öljykalvo. ::)
kansi pahvi ja putken o-renkaat on vaihdettu-ei auttannu. :-[
laitan joka kevät wondarweldiä vesiletkusta veden sekaan-aine toimii jonkun aikaa..kunnes taas alkaa vuotamaan..
korminki on pienellä käytöllä..talvet seisoo tallissa.
 ;)
Mulla oli joskus seitkytäluvulla tommonen ja siitä oli pari putkea laskenu, sinne koneistettiin korotusta alle ja alko vetet pysyyn koneessa. Kyseessä siis ominaisuus eli tyyppivika :'(

raipe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 345
Vs: Öljy syylärissä
Kannattaa ottaa putket pois ja katsoa missä kunnossa ovat sylinterilohkon helmat.
Merkkaa putket,veivit ja laakerinkannet että löytävät paikkansa kasatessa.Veivinlaakerit uutta ja runkolaakerit kannattaa vaihtaa alimmat liuskat,josseivät ole pakkasnesteen punastamat.Silloin pitää vaihtaa ylimmät(ylempi ei oikeestaan kulu ollenkaan,jos voitelu pelaa).Putkiin uudet tiivisteet ja ennen asennusta puhdistaa ja voitelee o-renkaitten kohdan.Jopa silikonilla voi alipäätä lisätiivistää,mutta takuita ei anneta.Pitäisi nähdä missä kunnossa on lohko.
Putket lähtee joko ulosvetimellä tai vaikka tunkilla maastapäin sopivalla karikalla painamalla.
Jos putket on kuluneet,että kynnellä kokeillessa ylipäässä tuntuu töyssyä,kannattanee panna oikein moottoripaketti.
Tuo vuotuinen ajomäärä on vaan niin pieni.

raipe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 345
Vs: Öljy syylärissä
Jossain Scanian kuorma-autoissa on vaihdetava patruuna mistä liukenee tota korroosion estoa jäähdytysnesteeseen.
Nii ja ford 5610 ssä on vahapatruuna ;D

Ja laatumerkki IH:n 6-pyttyisissä on pakkasneste "putsari"
Volvon kuorma-autoissa Fm7,FH12,FM9.
Siellä on pala "saippuaa" sisällä.
Monien merkkien omat nesteet valmiiksi sisältää näitä aineita,esim Rellun keltainen neste.

Last Man Standing

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2766
Vs: Öljy syylärissä
>vaihtaa alimmat liuskat,josseivät ole pakkasnesteen punastamat.Silloin pitää vaihtaa ylimmät(ylempi ei oikeestaan kulu ollenkaan,jos voitelu pelaa)

Ja sitten vielä ihmettellään miten vasta"rempatut" koneet rivahtelee
alta aikayksikön.Muistan 70-luvulta naapurin äijää vitutti kun Sisu
oli oikein Sisulla remontissa ja olivat vain kääntäneet laakerit toisin päin.

Kiinnostavaa olisi myös tietää suostuuko joku myymään pelkkiä toisen puolen laakeriliuskoja.

Tiivitsesarjakin kustantaa jo sen verran ,että jonkin verran voisi
odotella jonkinlaisia tuloksia remontille.