Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Kamikatze - 29.10.11 - klo:15:29

Otsikko: Öljy syylärissä
Kirjoitti: Kamikatze - 29.10.11 - klo:15:29
Huomasin että vanhassa 502 vallussa (6900 h)oli tullut öljyä syyläriin, Oikeastaan pidin  melko selvänä että kannentiiviste vuotaa jostain vesitilaan ,turvonneet jäähdyttimen vesiletkut ja selvä havainto harmaantuneesta öljystä jäähdyttimen vesipinnan päällä . No aukaisin kannen ,mutta selvää merkkiä vuotokohdasta ei kuitenkaan ollut kannentiivisteessä. Venttiilikoppa oli harmaantunut joten nestettä on päässyt myös öljyn sekaan . Öljyt pois moottorista ,ainakin normaalilta näyttivät vielä .Varmuudeksi ruuvasin öljypohjankin auki ja laitoin puhtaan pahvin alle ,mutta ainakaan selvää vuotoa sylinteriputken juuressa ei ole ,koska sinne ei tarkastelusta huolimatta ole tippunut jäähdytinnestettä. Lampulla alapuolta tiiratessa ei nestepiskoja kertynyt ole putkien juureen.

Ilmeisesti kannattaa  vaihtaa pelkästään kannentiiviste ja katsoa antaako kone  merkkejä öljy-nestevuodoista kampikammioon tai vesitilaan uudestaan. Kone on vähällä käytöllä ,ehkä 50 h vuodessa ,paalien nostelua navetalla ja joskus sirkkelin pyöritystä.

Otsikko: Vs: Öljy syylärissä
Kirjoitti: nestori2 - 29.10.11 - klo:16:06
Mitenkä on sitten moottoriöljy? Kun antaa koneen käydä lämpimäksi, sammuttaa sen ja vähän ajan päästä katsoo öljyn mittatikkua, niin näkyy siinä öljypinnan yläpuolella selviä vesitipoja, jos jäähdytysnestettä menee öljyn sekaan. Vanhemmissa Valmeteissa syllinteriputket alkavat alapäistään vuotaa, kiitos hieman huonolaatuisen tiivisteaineen.
Otsikko: Vs: Öljy syylärissä
Kirjoitti: Ojala - 29.10.11 - klo:16:23
Antaa viikon seistä pakkasessa ja varovasti pohjaproppua avaa, sieltä se
neste iloisesti lirahtaa jos vuotoa syl.putken alapäässä tai muualla  :)
Otsikko: Vs: Öljy syylärissä
Kirjoitti: JoHaRa - 29.10.11 - klo:16:28
Voisiko tuon jäähdytysjärjestelmän paineistaa... Näkisi valumat nopeammin, jos pohjakin on auki ?
Otsikko: Vs: Öljy syylärissä
Kirjoitti: Kamikatze - 29.10.11 - klo:17:18
Voisiko tuon jäähdytysjärjestelmän paineistaa... Näkisi valumat nopeammin, jos pohjakin on auki ?

Niin,olisi tietenkin pitänyt avata öljypohja ensin jotta olisi voinut paineistaa jäähdytysjärjestelmän . Aika hankalaa se on nyt kun kansi on pois mutta se öljy jäähdyttimessä kertoo kannentiivisten viasta. Pahimmilaanhan tuo vika voi olla hiushalkeama kannessa tai lohkossa öljykanavan ja vesitilan välissä  :(
Otsikko: Vs: Öljy syylärissä
Kirjoitti: JoHaRa - 29.10.11 - klo:17:22
Voisiko tuon jäähdytysjärjestelmän paineistaa... Näkisi valumat nopeammin, jos pohjakin on auki ?

Niin,olisi tietenkin pitänyt avata öljypohja ensin jotta olisi voinut paineistaa jäähdytysjärjestelmän . Aika hankalaa se on nyt kun kansi on pois mutta se öljy jäähdyttimessä kertoo kannentiivisten viasta. Pahimmilaanhan tuo vika voi olla hiushalkeama kannessa tai lohkossa öljykanavan ja vesitilan välissä  :(

Ai juu, kerroithan sinä että kansi on poissa  :-[
Otsikko: Vs: Öljy syylärissä
Kirjoitti: Kamikatze - 29.10.11 - klo:21:05
No niin ,nyt 8 tunnin odotuksen jälkeen oli ilmestynyt 1. sylinteriputken alareunaan pieni nestepisko .  Lienee melko selvää että O-renkaat ovat tulleet tiensä päähän ,mutta täytyy nyt katsoa vielä huomenna onko nestepiskoja tullut lisää .Sitten täytyy irroittaa kiertokanget ja männät että saa kopautetua putket irti ja katsottava mitä pitää uusia .Sylinteriputket näyttivät melko hyväkuntoisilta ja selvää olakettakaan ei
tuntunut yläreunassa,tosin syöpymät näkyvät vasta kun ne on irroitettu.
Muistaako konemiehet kiristysmomentteja kiertokangeille ja syl.kansi on muistaakseni 16kpm vai oliko?
Otsikko: Vs: Öljy syylärissä
Kirjoitti: piki1 - 29.10.11 - klo:22:18
No niin ,nyt 8 tunnin odotuksen jälkeen oli ilmestynyt 1. sylinteriputken alareunaan pieni nestepisko .  Lienee melko selvää että O-renkaat ovat tulleet tiensä päähän ,mutta täytyy nyt katsoa vielä huomenna onko nestepiskoja tullut lisää .Sitten täytyy irroittaa kiertokanget ja männät että saa kopautetua putket irti ja katsottava mitä pitää uusia .Sylinteriputket näyttivät melko hyväkuntoisilta ja selvää olakettakaan ei
tuntunut yläreunassa,tosin syöpymät näkyvät vasta kun ne on irroitettu.
Muistaako konemiehet kiristysmomentteja kiertokangeille ja syl.kansi on muistaakseni 16kpm vai oliko?
sorvauta samalla yksi ura lisää sylinteriputkiin.
Otsikko: Vs: Öljy syylärissä
Kirjoitti: icefarmer - 29.10.11 - klo:23:01
No niin ,nyt 8 tunnin odotuksen jälkeen oli ilmestynyt 1. sylinteriputken alareunaan pieni nestepisko .  Lienee melko selvää että O-renkaat ovat tulleet tiensä päähän ,mutta täytyy nyt katsoa vielä huomenna onko nestepiskoja tullut lisää .Sitten täytyy irroittaa kiertokanget ja männät että saa kopautetua putket irti ja katsottava mitä pitää uusia .Sylinteriputket näyttivät melko hyväkuntoisilta ja selvää olakettakaan ei
tuntunut yläreunassa,tosin syöpymät näkyvät vasta kun ne on irroitettu.
Muistaako konemiehet kiristysmomentteja kiertokangeille ja syl.kansi on muistaakseni 16kpm vai oliko?
sorvauta samalla yksi ura lisää sylinteriputkiin.
Jios on käyttökone niin paa uuet putket, ei maksa juuri mitään, mittuuta männät ja uuet renkaat. tahtoo noissa putkissa olla syöpymää kun se nesteen vaihto tahtoo jäädä väliin. muistaakseni löytyy käyttöohjekirjasta nuo momentit!
Otsikko: Vs: Öljy syylärissä
Kirjoitti: Last Man Standing - 29.10.11 - klo:23:17
sylinteriputkien syöpymiset ovat usein pistesyöpymia ja niitä voi olla montakin nätissä rivissä.

Putkikonettahan ei saa sitten pyöritellä kansi irti ilman jokinlaisia pultti ja prikka viritelmiä jos ei meininki ole irroittaa muutenkin niitä putkia.

Mutta tämänhän tietenkin kaikki jo tiesivätkin.

Otsikko: Vs: Öljy syylärissä
Kirjoitti: icefarmer - 30.10.11 - klo:00:35
sylinteriputkien syöpymiset ovat usein pistesyöpymia ja niitä voi olla montakin nätissä rivissä.

Putkikonettahan ei saa sitten pyöritellä kansi irti ilman jokinlaisia pultti ja prikka viritelmiä jos ei meininki ole irroittaa muutenkin niitä putkia.

Mutta tämänhän tietenkin kaikki jo tiesivätkin.
Jaa, a  tarttee tunkin jos oikeen ruosteinen neste ollu vallun koneessa :-[
Otsikko: Vs: Öljy syylärissä
Kirjoitti: nestori2 - 30.10.11 - klo:08:35
tahtoo noissa putkissa olla syöpymää kun se nesteen vaihto tahtoo jäädä väliin
Tuosta nesteen vaihdosta on kyllä eräviä mielipiteitä. Valurutaa ja terästä kun osat ovat ja nesteiden suhteen vähän sama asia kun patterikiertovedessä eli ne monta kertaa kuumennettuina ovat lähes hapettomia, niin ainakin vaihto kahden vuoden välein lienee hieman liiottelua. Sekaan toki tulee rikkiä ja muita alkuaineita, jotka voivat pidemmällä aikavälillä happamoida nestettä. Autoissa sen sijaan kevytmetallikannet ja -lohko ovat tarkkoja nesteen vaihdolle.
Otsikko: Vs: Öljy syylärissä
Kirjoitti: mike - 30.10.11 - klo:09:06
http://www.halfords.com/webapp/wcs/stores/servlet/product_storeId_10001_catalogId_10151_productId_275417_langId_-1_categoryId_255217

Kansi kiinni,pelkkä vesi jäähdyttimeen,kone kuumaksi ja vedet pois ja tämä Wondarweld suoraan lohkoon ei jäähdyttimeen.Valmetin betonimyllystä en mitään tiedä mutta alavesiletkusta tai jostain se on sinne saatava jonka jälkeen kuumat vedet koneeseen ja kovaa ajoa jonka jälkeen öljynvaihto.Vedet pitäs pitää koneessa jonkun aikaa että vuoto tukkeutuu.
Otsikko: Vs: Öljy syylärissä
Kirjoitti: Cynic - 30.10.11 - klo:09:25
Löytyykö mikään erityisen hyvin korroosiota estävä jäähdytinneste?

Itselläkin kakkoskone seisoo paljon talvisin, jos ei ole metsäajoa. Voisi kylllä siihen vaihtaa aineet talvihuollossa.
Otsikko: Vs: Öljy syylärissä
Kirjoitti: Last Man Standing - 30.10.11 - klo:09:32
>Wondarweld suoraan lohkoon ei jäähdyttimeen

Niin meinaat ettei tuota paskaa ei ajaudu tukkimaan syyläriä ja lämmityslaitetta?Itsensä pettämistä ja jos heti kiertoon laittamista
tulevan ostajan.Syyläriin ei kannata mitään ylimääräisiä troppeja laitella,puhdistusainekin on jonkinlainen riski,jos liuottaa paskat pois esim. nimenomaan sylinteriputkien tyvestä.Tuntimäärät sitä luokkaa kuitenkin ,että täysremppa alkaisi muutenkin olla ajankohtainen venttililienkin smirklaamisen kannalta.

Otsikko: Vs: Öljy syylärissä
Kirjoitti: icefarmer - 30.10.11 - klo:09:36
>Wondarweld suoraan lohkoon ei jäähdyttimeen

Niin meinaat ettei tuota paskaa ei ajaudu tukkimaan syyläriä ja lämmityslaitetta?Itsensä pettämistä ja jos heti kiertoon laittamista
tulevan ostajan.Syyläriin ei kannata mitään ylimääräisiä troppeja laitella,puhdistusainekin on jonkinlainen riski,jos liuottaa paskat pois esim. nimenomaan sylinteriputkien tyvestä.Tuntimäärät sitä luokkaa kuitenkin ,että täysremppa alkaisi muutenkin olla ajankohtainen venttililienkin smirklaamisen kannalta.
mike on massikkamiehenä tottunu palelemaan ;D
Otsikko: Vs: Öljy syylärissä
Kirjoitti: brotofobia - 30.10.11 - klo:09:52
tahtoo noissa putkissa olla syöpymää kun se nesteen vaihto tahtoo jäädä väliin
Tuosta nesteen vaihdosta on kyllä eräviä mielipiteitä. Valurutaa ja terästä kun osat ovat ja nesteiden suhteen vähän sama asia kun patterikiertovedessä eli ne monta kertaa kuumennettuina ovat lähes hapettomia, niin ainakin vaihto kahden vuoden välein lienee hieman liiottelua.

Ei toi moottorin nestekierto ole hapeton. Moottorit on täynnä  kumiputkia joista happi menee läpi. Pitäis olla läpeensä rautaa se kierto että olis hapeton. Kyllä nesteet pitää vaihtaa ne syöpymisen esto aineet häviää sieltä.   (muovisissa lämmitys putkissakin on alumiini sisällä katkaisemassa hapen kulun)
Otsikko: Vs: Öljy syylärissä
Kirjoitti: Kamikatze - 30.10.11 - klo:10:03
Tuli aikoinaan jätettyä tuo kone kolmanneksi pyöräksi ,muka varakoneeksi. No työkoneitahan ei enää ole pikkukoneelle muita kuin ne vanhat jotka on jääneet jo jonnekin kuusen juurelle .Ehkä nippa nappa jaksaisi vetää kevythinattavaa kylvölannoitinta . Muuta hommaan tuolla ei enää nyt ole kuin paalien siirtely ruokintavaunun eteen . Jos talvisin tulee oikein kova pakkanen niin  tuon koneen saa  suht helposti käyntiin ja takavedolla pääsee nopeammin hakemaan pellolta paalin jos on pakko.

En ala laittamaan mitään jäähdytinsementtejä koneeseen koska se voi olla lyhytaikanen korjaus .Mielessä tosin kävi tuokin asia ja vaihtaminenkin ,mutta tuskin tuosta  paljon mitään saa vaikka se menisikin varmasti eteenpäin. Täytyy vain nyt  niellä harmi ja laittaa moottori kuntoon .
Otsikko: Vs: Öljy syylärissä
Kirjoitti: icefarmer - 30.10.11 - klo:10:13
Tuli aikoinaan jätettyä tuo kone kolmanneksi pyöräksi ,muka varakoneeksi. No työkoneitahan ei enää ole pikkukoneelle muita kuin ne vanhat jotka on jääneet jo jonnekin kuusen juurelle .Ehkä nippa nappa jaksaisi vetää kevythinattavaa kylvölannoitinta . Muuta hommaan tuolla ei enää nyt ole kuin paalien siirtely ruokintavaunun eteen . Jos talvisin tulee oikein kova pakkanen niin  tuon koneen saa  suht helposti käyntiin ja takavedolla pääsee nopeammin hakemaan pellolta paalin jos on pakko.

En ala laittamaan mitään jäähdytinsementtejä koneeseen koska se voi olla lyhytaikanen korjaus .Mielessä tosin kävi tuokin asia ja vaihtaminenkin ,mutta tuskin tuosta  paljon mitään saa vaikka se menisikin varmasti eteenpäin. Täytyy vain nyt  niellä harmi ja laittaa moottori kuntoon .
tuostahan tapellaan kun myynti-ilmoitukseen laittaa että kone rempattu, kuitit löytyy.... ;D
Otsikko: Vs: Öljy syylärissä
Kirjoitti: metsajussi - 30.10.11 - klo:10:18
Joskus selvitin tuota korroosionestoa kun ei ollut oikein mielenkiintoa vaihtaa kymmeniä litroja lientä erääseen järjestelmään. Ilmeisesti noita lisäaineita voisi lisätä jälkikäteenkin ellei jostakin syystä halua vaihtaa koko nestettä.

Alla olevan tiedon tosiaan sain, minulla ei sen enempää tietoa ole.

-----

Korroosion estoaineenahan noissa glykolipohjaisissa on
natriumnitriitti NaNO2, sama aine jota käytetään lihajalosteissa esim.
makkaroissa säilöntäaineena (E-250), joten ei erityisen vaarallinen
järjellisesti käyttettyna. Annostus on seuraavanlainen: laimentamaton
pakkasneste sisältää tuota natriumnitriittiä 0,5% ja valmis 50/50
käyttöseos 0,25%.
Otsikko: Vs: Öljy syylärissä
Kirjoitti: brotofobia - 30.10.11 - klo:12:30
Jossain Scanian kuorma-autoissa on vaihdetava patruuna mistä liukenee tota korroosion estoa jäähdytysnesteeseen.
Otsikko: Vs: Öljy syylärissä
Kirjoitti: roadrunner - 30.10.11 - klo:15:11
Kerran tässä tuli harjoiteltua kansisulkeisia kesken puintien. Elikkäs menin vaihtamaan sampon koneeseen uudet nesteet vanhojen jankkien sijaan. Kun olin ajanut koneen kuumaksi ,seuraavana aamuna syylärissä oli kerros harmaata vaahtoa, kuin öljyt olisi karanneet vesipuolelle. Soitto huoltomiehelle, ja kauhuskenaariot esiin: kansipahvi paskana, tai muuta kämää. Puinnit kesken ja huoltomiehellä viikkojen jono. Ei kun avaimet kouran, ja kantta purkamaan. Kannentiivisteestä ei selvään nähnyt oliko vikaa vai ei. Uusi pahvi paikoilleen vedet sisään, ja puimaan. Aikaa kului vajaa päivä. Jatkossa analyysi oli, uusi neste alkoi pestä paskaa järjestelmästä, ja se kertyi pahan näköiseksi vaahdoksi syyläriin. Opetus oli: polta muutama nortti ennen kuin alat purkaa, ja älä aina usko huoltomiehiin :( Nyt on puitu monta syksyä ilman onkelmia, mutta uudessa nesteessä taas näkyy paskavaahtoa.
Otsikko: Vs: Öljy syylärissä
Kirjoitti: Oksa - 30.10.11 - klo:18:50
eikös se ole sama vika uusissa ööleissäkin , varsinkin kun vaihtaa merkkiä?           pesevämpiä ja siksi enemmän paskasempia jo pikkukäytön jälkeen!    huoltaa sitten kun näyttää enemmän merkkejä!   kyllä noi muuten ikuisia on!

          ja kuka todella vaihtaa netseitä koneeseen , kun huoltoonkaan ei nykyää näytä kuuluvan!
Otsikko: Vs: Öljy syylärissä
Kirjoitti: mikkocu - 30.10.11 - klo:18:58
Mulla sama homma vanhassa 434 mc korminkissa,nesteet vuotaa öljyn sekaan ja nesteen pinnalle tule öljykalvo. ::)
kansi pahvi ja putken o-renkaat on vaihdettu-ei auttannu. :-[
laitan joka kevät wondarweldiä vesiletkusta veden sekaan-aine toimii jonkun aikaa..kunnes taas alkaa vuotamaan..
korminki on pienellä käytöllä..talvet seisoo tallissa.
 ;)
Otsikko: Vs: Öljy syylärissä
Kirjoitti: Kamikatze - 30.10.11 - klo:20:53
Mulla sama homma vanhassa 434 mc korminkissa,nesteet vuotaa öljyn sekaan ja nesteen pinnalle tule öljykalvo. ::)
kansi pahvi ja putken o-renkaat on vaihdettu-ei auttannu. :-[
laitan joka kevät wondarweldiä vesiletkusta veden sekaan-aine toimii jonkun aikaa..kunnes taas alkaa vuotamaan..
korminki on pienellä käytöllä..talvet seisoo tallissa.
 ;)

Eihän noista vanhoista koneista aina etukäteen tiedä meneekö remonttirahat lopulta hukkaan  :-\
Otsikko: Vs: Öljy syylärissä
Kirjoitti: mikkocu - 02.11.11 - klo:22:40
Jossain Scanian kuorma-autoissa on vaihdetava patruuna mistä liukenee tota korroosion estoa jäähdytysnesteeseen.
Nii ja ford 5610 ssä on vahapatruuna ;D
Otsikko: Vs: Öljy syylärissä
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 03.11.11 - klo:00:36
Mulla sama homma vanhassa 434 mc korminkissa,nesteet vuotaa öljyn sekaan ja nesteen pinnalle tule öljykalvo. ::)
kansi pahvi ja putken o-renkaat on vaihdettu-ei auttannu. :-[
laitan joka kevät wondarweldiä vesiletkusta veden sekaan-aine toimii jonkun aikaa..kunnes taas alkaa vuotamaan..
korminki on pienellä käytöllä..talvet seisoo tallissa.
 ;)
Mulla oli joskus seitkytäluvulla tommonen ja siitä oli pari putkea laskenu, sinne koneistettiin korotusta alle ja alko vetet pysyyn koneessa. Kyseessä siis ominaisuus eli tyyppivika :'(
Otsikko: Vs: Öljy syylärissä
Kirjoitti: raipe - 03.11.11 - klo:08:06
Kannattaa ottaa putket pois ja katsoa missä kunnossa ovat sylinterilohkon helmat.
Merkkaa putket,veivit ja laakerinkannet että löytävät paikkansa kasatessa.Veivinlaakerit uutta ja runkolaakerit kannattaa vaihtaa alimmat liuskat,josseivät ole pakkasnesteen punastamat.Silloin pitää vaihtaa ylimmät(ylempi ei oikeestaan kulu ollenkaan,jos voitelu pelaa).Putkiin uudet tiivisteet ja ennen asennusta puhdistaa ja voitelee o-renkaitten kohdan.Jopa silikonilla voi alipäätä lisätiivistää,mutta takuita ei anneta.Pitäisi nähdä missä kunnossa on lohko.
Putket lähtee joko ulosvetimellä tai vaikka tunkilla maastapäin sopivalla karikalla painamalla.
Jos putket on kuluneet,että kynnellä kokeillessa ylipäässä tuntuu töyssyä,kannattanee panna oikein moottoripaketti.
Tuo vuotuinen ajomäärä on vaan niin pieni.
Otsikko: Vs: Öljy syylärissä
Kirjoitti: raipe - 03.11.11 - klo:08:15
Jossain Scanian kuorma-autoissa on vaihdetava patruuna mistä liukenee tota korroosion estoa jäähdytysnesteeseen.
Nii ja ford 5610 ssä on vahapatruuna ;D

Ja laatumerkki IH:n 6-pyttyisissä on pakkasneste "putsari"
Volvon kuorma-autoissa Fm7,FH12,FM9.
Siellä on pala "saippuaa" sisällä.
Monien merkkien omat nesteet valmiiksi sisältää näitä aineita,esim Rellun keltainen neste.
Otsikko: Vs: Öljy syylärissä
Kirjoitti: Last Man Standing - 03.11.11 - klo:08:33
>vaihtaa alimmat liuskat,josseivät ole pakkasnesteen punastamat.Silloin pitää vaihtaa ylimmät(ylempi ei oikeestaan kulu ollenkaan,jos voitelu pelaa)

Ja sitten vielä ihmettellään miten vasta"rempatut" koneet rivahtelee
alta aikayksikön.Muistan 70-luvulta naapurin äijää vitutti kun Sisu
oli oikein Sisulla remontissa ja olivat vain kääntäneet laakerit toisin päin.

Kiinnostavaa olisi myös tietää suostuuko joku myymään pelkkiä toisen puolen laakeriliuskoja.

Tiivitsesarjakin kustantaa jo sen verran ,että jonkin verran voisi
odotella jonkinlaisia tuloksia remontille.
Otsikko: Vs: Öljy syylärissä
Kirjoitti: brotofobia - 03.11.11 - klo:08:44

          ja kuka todella vaihtaa netseitä koneeseen , kun huoltoonkaan ei nykyää näytä kuuluvan!

Eikö vanhoissa koneissa kannata vaihdella nesteitä? Siinä käy niinkun tässä yllä on mainuttu. Kun sen nesteen korroosionesto pääsee pettämään ja lohko alkaa ruostumaan sisältä niin sitten nesteitten vaihto ei enää autakkaan kun uudet nesteet on heti uudestaan ruosteessa. Sitä pitäisi sitten huudella ja vaihtaa taas uudestaan ja uudestaan. Vähän väärää säästöä olla vaihtamatta ainakin joskus niitä nesteitä, olisko moni putkiremontti  jäänyt sillä väliin....  ::)
Otsikko: Vs: Öljy syylärissä
Kirjoitti: Kamikatze - 03.11.11 - klo:10:27
Otin koneen auki  männät  ja putket irti , ykkösen putken O-renkaat hieman perstuneita joten vuotokohta on se ykkösen putki .Lohko on ruosteeton ,mutta sakkaa jonkin verran kertynyt lohkon pohjalle ja seiniin 2-3 syl kohdalle ,mutta ne lähti pyyhkimällä pois. Vein kannen koneistamoon ja varmuudeksi se koeponnistettiin ennen oikaisua ja venttiilien laittoa ja kansi oli ainakin ehjä. Kansi on tänään haettavissa ja moottorin korjaussarja tulossa Suolahdesta . Kampiakselin päittäislaakerien saatavuudessa on ongelmia mutta kaikki muut osat on ainakin paketissa. Kokoaminen jää kuitenkin ensi viikkoon
Otsikko: Vs: Öljy syylärissä
Kirjoitti: raipe - 03.11.11 - klo:10:33
>vaihtaa alimmat liuskat,josseivät ole pakkasnesteen punastamat.Silloin pitää vaihtaa ylimmät(ylempi ei oikeestaan kulu ollenkaan,jos voitelu pelaa)

Ja sitten vielä ihmettellään miten vasta"rempatut" koneet rivahtelee
alta aikayksikön.Muistan 70-luvulta naapurin äijää vitutti kun Sisu
oli oikein Sisulla remontissa ja olivat vain kääntäneet laakerit toisin päin.

Kiinnostavaa olisi myös tietää suostuuko joku myymään pelkkiä toisen puolen laakeriliuskoja.

Tiivitsesarjakin kustantaa jo sen verran ,että jonkin verran voisi
odotella jonkinlaisia tuloksia remontille.

Ei tuon puolikas liuskasarjasta vaihtamisella ole muuta pointtia paitsi nimenomaan kestävyys.
Ylempiä ei isoissa koneissa vaihdeta ilman hyvää syytä,vaikuttaa kampuran asentoon.
Ei puolta sarjaa irrallaan saa.
Eikä taida sisunkaan liuskat väärinpäin sopia luulen,mahtaakovoitelureikä tulla kohdalle.
En usko että ovat liuskat keskenään vaihtaneet,mutta asiakas luulee niin kun ei ymmärrä.
Olen muuten jonkun moottorin korjannut vuosien aikana.
Otsikko: Vs: Öljy syylärissä
Kirjoitti: Last Man Standing - 03.11.11 - klo:11:58
>Ylempiä ei isoissa koneissa vaihdeta ilman hyvää syytä,vaikuttaa kampuran asentoon.
En usko tuohon enkä ole ikinä kuullutkaan.Käytännössä syy lienee
se,että joutuu tekemään hirveän homman tuon eteen.

>Eikä taida sisunkaan liuskat väärinpäin sopia luulen,mahtaakovoitelureikä tulla kohdalle.

Porakoneella niitä reikiä saa tehtyä.

En usko että ovat liuskat keskenään vaihtaneet,mutta asiakas luulee niin kun ei ymmärrä.

>Sen laatuinen konemies oli ,että jos joku ymmärsi niin tämä ymmärsi

>Olen muuten jonkun moottorin korjannut vuosien aikana.

On noita itsekin tullut siinä määrin tehtyä,ettei tarvitse muilta paljon kysellä