Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Öljy syylärissä  (Luettu 17229 kertaa)

Kamikatze

  • Vieras
Öljy syylärissä
Huomasin että vanhassa 502 vallussa (6900 h)oli tullut öljyä syyläriin, Oikeastaan pidin  melko selvänä että kannentiiviste vuotaa jostain vesitilaan ,turvonneet jäähdyttimen vesiletkut ja selvä havainto harmaantuneesta öljystä jäähdyttimen vesipinnan päällä . No aukaisin kannen ,mutta selvää merkkiä vuotokohdasta ei kuitenkaan ollut kannentiivisteessä. Venttiilikoppa oli harmaantunut joten nestettä on päässyt myös öljyn sekaan . Öljyt pois moottorista ,ainakin normaalilta näyttivät vielä .Varmuudeksi ruuvasin öljypohjankin auki ja laitoin puhtaan pahvin alle ,mutta ainakaan selvää vuotoa sylinteriputken juuressa ei ole ,koska sinne ei tarkastelusta huolimatta ole tippunut jäähdytinnestettä. Lampulla alapuolta tiiratessa ei nestepiskoja kertynyt ole putkien juureen.

Ilmeisesti kannattaa  vaihtaa pelkästään kannentiiviste ja katsoa antaako kone  merkkejä öljy-nestevuodoista kampikammioon tai vesitilaan uudestaan. Kone on vähällä käytöllä ,ehkä 50 h vuodessa ,paalien nostelua navetalla ja joskus sirkkelin pyöritystä.

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Öljy syylärissä
Mitenkä on sitten moottoriöljy? Kun antaa koneen käydä lämpimäksi, sammuttaa sen ja vähän ajan päästä katsoo öljyn mittatikkua, niin näkyy siinä öljypinnan yläpuolella selviä vesitipoja, jos jäähdytysnestettä menee öljyn sekaan. Vanhemmissa Valmeteissa syllinteriputket alkavat alapäistään vuotaa, kiitos hieman huonolaatuisen tiivisteaineen.

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: Öljy syylärissä
Antaa viikon seistä pakkasessa ja varovasti pohjaproppua avaa, sieltä se
neste iloisesti lirahtaa jos vuotoa syl.putken alapäässä tai muualla  :)
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Öljy syylärissä
Voisiko tuon jäähdytysjärjestelmän paineistaa... Näkisi valumat nopeammin, jos pohjakin on auki ?

Kamikatze

  • Vieras
Vs: Öljy syylärissä
Voisiko tuon jäähdytysjärjestelmän paineistaa... Näkisi valumat nopeammin, jos pohjakin on auki ?

Niin,olisi tietenkin pitänyt avata öljypohja ensin jotta olisi voinut paineistaa jäähdytysjärjestelmän . Aika hankalaa se on nyt kun kansi on pois mutta se öljy jäähdyttimessä kertoo kannentiivisten viasta. Pahimmilaanhan tuo vika voi olla hiushalkeama kannessa tai lohkossa öljykanavan ja vesitilan välissä  :(

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Öljy syylärissä
Voisiko tuon jäähdytysjärjestelmän paineistaa... Näkisi valumat nopeammin, jos pohjakin on auki ?

Niin,olisi tietenkin pitänyt avata öljypohja ensin jotta olisi voinut paineistaa jäähdytysjärjestelmän . Aika hankalaa se on nyt kun kansi on pois mutta se öljy jäähdyttimessä kertoo kannentiivisten viasta. Pahimmilaanhan tuo vika voi olla hiushalkeama kannessa tai lohkossa öljykanavan ja vesitilan välissä  :(

Ai juu, kerroithan sinä että kansi on poissa  :-[

Kamikatze

  • Vieras
Vs: Öljy syylärissä
No niin ,nyt 8 tunnin odotuksen jälkeen oli ilmestynyt 1. sylinteriputken alareunaan pieni nestepisko .  Lienee melko selvää että O-renkaat ovat tulleet tiensä päähän ,mutta täytyy nyt katsoa vielä huomenna onko nestepiskoja tullut lisää .Sitten täytyy irroittaa kiertokanget ja männät että saa kopautetua putket irti ja katsottava mitä pitää uusia .Sylinteriputket näyttivät melko hyväkuntoisilta ja selvää olakettakaan ei
tuntunut yläreunassa,tosin syöpymät näkyvät vasta kun ne on irroitettu.
Muistaako konemiehet kiristysmomentteja kiertokangeille ja syl.kansi on muistaakseni 16kpm vai oliko?

piki1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 652
Vs: Öljy syylärissä
No niin ,nyt 8 tunnin odotuksen jälkeen oli ilmestynyt 1. sylinteriputken alareunaan pieni nestepisko .  Lienee melko selvää että O-renkaat ovat tulleet tiensä päähän ,mutta täytyy nyt katsoa vielä huomenna onko nestepiskoja tullut lisää .Sitten täytyy irroittaa kiertokanget ja männät että saa kopautetua putket irti ja katsottava mitä pitää uusia .Sylinteriputket näyttivät melko hyväkuntoisilta ja selvää olakettakaan ei
tuntunut yläreunassa,tosin syöpymät näkyvät vasta kun ne on irroitettu.
Muistaako konemiehet kiristysmomentteja kiertokangeille ja syl.kansi on muistaakseni 16kpm vai oliko?
sorvauta samalla yksi ura lisää sylinteriputkiin.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26122
  • vastustan
Vs: Öljy syylärissä
No niin ,nyt 8 tunnin odotuksen jälkeen oli ilmestynyt 1. sylinteriputken alareunaan pieni nestepisko .  Lienee melko selvää että O-renkaat ovat tulleet tiensä päähän ,mutta täytyy nyt katsoa vielä huomenna onko nestepiskoja tullut lisää .Sitten täytyy irroittaa kiertokanget ja männät että saa kopautetua putket irti ja katsottava mitä pitää uusia .Sylinteriputket näyttivät melko hyväkuntoisilta ja selvää olakettakaan ei
tuntunut yläreunassa,tosin syöpymät näkyvät vasta kun ne on irroitettu.
Muistaako konemiehet kiristysmomentteja kiertokangeille ja syl.kansi on muistaakseni 16kpm vai oliko?
sorvauta samalla yksi ura lisää sylinteriputkiin.
Jios on käyttökone niin paa uuet putket, ei maksa juuri mitään, mittuuta männät ja uuet renkaat. tahtoo noissa putkissa olla syöpymää kun se nesteen vaihto tahtoo jäädä väliin. muistaakseni löytyy käyttöohjekirjasta nuo momentit!
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Last Man Standing

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2768
Vs: Öljy syylärissä
sylinteriputkien syöpymiset ovat usein pistesyöpymia ja niitä voi olla montakin nätissä rivissä.

Putkikonettahan ei saa sitten pyöritellä kansi irti ilman jokinlaisia pultti ja prikka viritelmiä jos ei meininki ole irroittaa muutenkin niitä putkia.

Mutta tämänhän tietenkin kaikki jo tiesivätkin.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26122
  • vastustan
Vs: Öljy syylärissä
sylinteriputkien syöpymiset ovat usein pistesyöpymia ja niitä voi olla montakin nätissä rivissä.

Putkikonettahan ei saa sitten pyöritellä kansi irti ilman jokinlaisia pultti ja prikka viritelmiä jos ei meininki ole irroittaa muutenkin niitä putkia.

Mutta tämänhän tietenkin kaikki jo tiesivätkin.
Jaa, a  tarttee tunkin jos oikeen ruosteinen neste ollu vallun koneessa :-[
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Öljy syylärissä
tahtoo noissa putkissa olla syöpymää kun se nesteen vaihto tahtoo jäädä väliin
Tuosta nesteen vaihdosta on kyllä eräviä mielipiteitä. Valurutaa ja terästä kun osat ovat ja nesteiden suhteen vähän sama asia kun patterikiertovedessä eli ne monta kertaa kuumennettuina ovat lähes hapettomia, niin ainakin vaihto kahden vuoden välein lienee hieman liiottelua. Sekaan toki tulee rikkiä ja muita alkuaineita, jotka voivat pidemmällä aikavälillä happamoida nestettä. Autoissa sen sijaan kevytmetallikannet ja -lohko ovat tarkkoja nesteen vaihdolle.

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Öljy syylärissä
http://www.halfords.com/webapp/wcs/stores/servlet/product_storeId_10001_catalogId_10151_productId_275417_langId_-1_categoryId_255217

Kansi kiinni,pelkkä vesi jäähdyttimeen,kone kuumaksi ja vedet pois ja tämä Wondarweld suoraan lohkoon ei jäähdyttimeen.Valmetin betonimyllystä en mitään tiedä mutta alavesiletkusta tai jostain se on sinne saatava jonka jälkeen kuumat vedet koneeseen ja kovaa ajoa jonka jälkeen öljynvaihto.Vedet pitäs pitää koneessa jonkun aikaa että vuoto tukkeutuu.
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Öljy syylärissä
Löytyykö mikään erityisen hyvin korroosiota estävä jäähdytinneste?

Itselläkin kakkoskone seisoo paljon talvisin, jos ei ole metsäajoa. Voisi kylllä siihen vaihtaa aineet talvihuollossa.

Last Man Standing

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2768
Vs: Öljy syylärissä
>Wondarweld suoraan lohkoon ei jäähdyttimeen

Niin meinaat ettei tuota paskaa ei ajaudu tukkimaan syyläriä ja lämmityslaitetta?Itsensä pettämistä ja jos heti kiertoon laittamista
tulevan ostajan.Syyläriin ei kannata mitään ylimääräisiä troppeja laitella,puhdistusainekin on jonkinlainen riski,jos liuottaa paskat pois esim. nimenomaan sylinteriputkien tyvestä.Tuntimäärät sitä luokkaa kuitenkin ,että täysremppa alkaisi muutenkin olla ajankohtainen venttililienkin smirklaamisen kannalta.