Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Uusi valtra N 163  (Luettu 36907 kertaa)

Suki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 787
Vs: Uusi valtra N 163
Tämä kaikki on seurausta ilmastohörhötyksestä.
Moottorit tulevat kalliimmaksi ja kukas sen muu maksaa kuin loppukäyttäjä.
Nyt kannattaa haalia varastoon ei kusimottoreita niin pärjää seuraavat 20 vuotta kevyesti.Nyt traktori kaupoille kipin kapin ennen kuin kusimoottorit tulevat pienenpiinkin pakollisiksi. Näin toimien säästää rahaa ,eikä tarvitse kusien kanssa läträtä.

No saadaanhan se ostotarve luotua noinkin. Pääsee valmistajat kätevästi vanhoista malleista eroon, kun epätäppärit haluaa vielä "vanhan kunnon mallin" Käy nyt ostamassa vaikka N141 hitech ja tuu kehuu kuinka halpa se oli, suorastaan ilmainen :P.
Selittäjät selittää,
koirat haukkuu perään,
mutta karavaani kulkee taas.

Klapikauppias

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1349
Vs: Uusi valtra N 163
No saadaanhan se ostotarve luotua noinkin. Pääsee valmistajat kätevästi vanhoista malleista eroon, kun epätäppärit haluaa vielä "vanhan kunnon mallin" Käy nyt ostamassa vaikka N141 hitech ja tuu kehuu kuinka halpa se oli, suorastaan ilmainen :P.
[/quote]

Tuossa tapauksessa lienee ajatus turha, koska kone kootaan vasta tilauksen jälkeen, eli niitä ei ole vanhoja varastossa, mutta joissain muissa merkeissä, mitä makaa tuolla Turussakin satama-altaan reunalla, tilanne voi olla näin ;D

Suki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 787
Vs: Uusi valtra N 163
No saadaanhan se ostotarve luotua noinkin. Pääsee valmistajat kätevästi vanhoista malleista eroon, kun epätäppärit haluaa vielä "vanhan kunnon mallin" Käy nyt ostamassa vaikka N141 hitech ja tuu kehuu kuinka halpa se oli, suorastaan ilmainen :P.

Tuossa tapauksessa lienee ajatus turha, koska kone kootaan vasta tilauksen jälkeen, eli niitä ei ole vanhoja varastossa, mutta joissain muissa merkeissä, mitä makaa tuolla Turussakin satama-altaan reunalla, tilanne voi olla näin ;D
[/quote]

Tarkoitin lähinnä että varmaan tyhmempikin tajuaa näitten "juhlamallien" olevan juuri nyt varmasti se paras bisnes. Ostotarve tulee väkisinkin kun markkinoille tulee jotain uutta ja pelottavaa.
Selittäjät selittää,
koirat haukkuu perään,
mutta karavaani kulkee taas.

Klapikauppias

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1349
Vs: Uusi valtra N 163
Sitä se varmasti on, että ehtii vielä saada halvalla 8) Mutta on ne kumminkin uusia toisin, kuin jotku vuodenkin merimaisemia ihailleet, jotka on "hetitoimitukseen" :o

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1327
Vs: Uusi valtra N 163
Ei tää ureasysteemi maailmojakaatavan kallis ole,
5000 € nurkilla kehuvat sisudieselin/valtran miehet systemin
lisähinnan olevan, taitaa muutaman tuhannen tunnin ajolla
tulla erotus takasin, jossei urealitku kallistu merkittävästi.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Uusi valtra N 163
Alle 140 hv tulevat vasta vuonna 13 vai 14 kusimääräyksen piiriin.
Eli ei tarvitse vielä "vanhoja malleja " ostaa.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

MFV8

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 410
Vs: Uusi valtra N 163
jossei urealitku kallistu merkittävästi.

Mitä se urealitku tarkalleen pitää sisällään? Voiko sitä lantrata vedellä vai tunnistaako kone sen? Eikös siinä vettä kuitenkin ole kun kerran sen jäätymisestä puhutaan.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2527
  • Etelä-Karjala
AdBlue (urealiuos)
Vettä siinä on, niin että se kyllä jäätyy talvella. Raktoreista ei näkemystä mutta kuorma-autoissa säilön pohjassa on lämmitin (vesikierto / sähkö) mikä koneen käynnistyttyä alkaa sulattaa möhkälettä. Laitteisto on sen verran viisas, että se haistaa, jos liemi on jäässä ja toimii sen mukaan. Urean ruiskutuslaite tyhjentää itsensä sammutuksen jälkeen estääkseen jäätymisvauriot, joten päävirtaa ei saisi kytkeä pois alle 3 min sammutuksesta. En tiedä, onko tämä järjestetty traktoreissa eri tavalla kuin kuorma-autoissa.
Urealiuosta pystyy itse sekottamaan vedestä ja säkkiureasta. Valmis AdBlue maksaa tänä päivänä ymmärtääkseni noin euron litra tai alle. Ureakoneen polttoaineenkulutus on pienempi kuin vastaavantehoisessa pakokaasujen takaisinkierrätyksellä varustetussa koneessa ja koneen tuottama hukkalämpö on vähäisempää (saa olla pienempi syyläri). Ainakin FH Volvoissa tankit on mitoitettu siten, että ureaa pitää lisätä 3-4 tankkauskerran välein. Urean kulutus pitäisi olla noin 4% polttoaineen kulutuksesta.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: AdBlue (urealiuos)
Vettä siinä on, niin että se kyllä jäätyy talvella. Raktoreista ei näkemystä mutta kuorma-autoissa säilön pohjassa on lämmitin (vesikierto / sähkö) mikä koneen käynnistyttyä alkaa sulattaa möhkälettä. Laitteisto on sen verran viisas, että se haistaa, jos liemi on jäässä ja toimii sen mukaan. Urean ruiskutuslaite tyhjentää itsensä sammutuksen jälkeen estääkseen jäätymisvauriot, joten päävirtaa ei saisi kytkeä pois alle 3 min sammutuksesta. En tiedä, onko tämä järjestetty traktoreissa eri tavalla kuin kuorma-autoissa.
Urealiuosta pystyy itse sekottamaan vedestä ja säkkiureasta. Valmis AdBlue maksaa tänä päivänä ymmärtääkseni noin euron litra tai alle. Ureakoneen polttoaineenkulutus on pienempi kuin vastaavantehoisessa pakokaasujen takaisinkierrätyksellä varustetussa koneessa ja koneen tuottama hukkalämpö on vähäisempää (saa olla pienempi syyläri). Ainakin FH Volvoissa tankit on mitoitettu siten, että ureaa pitää lisätä 3-4 tankkauskerran välein. Urean kulutus pitäisi olla noin 4% polttoaineen kulutuksesta.
Minkälainen valmiin AdBluen säilyvyys käyttökelpoisena on? Kuukausia? Vuosia?

Hese

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 105
Vs: Uusi valtra N 163
En kaipaa kaasuttimia, katkojan kärkiä tai mekaanisia ruiskutuspumppuja, mutta nämä AdBluet, EGR:t ja DPF:t ovat korjaamon onni. Niin autopuolella kuin koneissakin. Monellako oli autossa tai koneissa viime talvena onglemaa DPF-AdBlue linjalla? Osta uusi DPF, nyt vain 2900€!

Tekniikan eturivissä kulkevat maksavat näiden tuotekehityksen. Miksi *itussa puimurissa pitää olla urearuiskutus alle 200h vuositunneilla? Alussa ongelmia on paljon ja osat TODELLA kalliita. Muutaman vuoden päästä ne kestävät huomattavasti paremmin ja tarjontaa on muuallakin kuin "marmorilla".

merjukka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 132
Vs: Uusi valtra N 163
Paljonko kone pudottaa tehoja kun toimii ilman ureaa? Kestäähän se varmaan vähänaikaa ennen kuin pönttö sulaa, jos on umpijäässä.

juusoj

  • Vieras
Vs: Uusi valtra N 163
Käy kylmänä runsaan tunnin ilman ureaa ,jona aikana litkun pitäisi sulaa. Jos ei sinä aikana sula, pudottaa kierrokset puoleen maksimista.

jorndere

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 87
Vs: Uusi valtra N 163
Alle 140 hv tulevat vasta vuonna 13 vai 14 kusimääräyksen piiriin.
Eli ei tarvitse vielä "vanhoja malleja " ostaa.

Kaikkien yli 75 kW moottorien, jotka valmistetaan vuoden 2012 Tammikuun alusta lähtien on täytettävä Stage 3B/Tier 4i päästönormit... Sen voi vielä saavuttaa joko SCR (urea) tai EGR (pakokaasujen takaisinkierrätys) -tekniikalla, hyvät ja huonot puolensa kummassakin...

Vuoden 2014 (yli 130 kW) tai 2015 (yli 75 kW) alusta tulee voimaan seuraava päästönormi, Stage 4/Tier 4 final, jonka jälkeen kaikilla onkin sitten oltava sekä SCR että EGR. Eli ei moottorit ainakaan yksinkertaisemmiksi käy...

velmatti

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: Uusi valtra N 163
Alle 140 hv tulevat vasta vuonna 13 vai 14 kusimääräyksen piiriin.
Eli ei tarvitse vielä "vanhoja malleja " ostaa.

Kaikkien yli 75 kW moottorien, jotka valmistetaan vuoden 2012 Tammikuun alusta lähtien on täytettävä Stage 3B/Tier 4i päästönormit... Sen voi vielä saavuttaa joko SCR (urea) tai EGR (pakokaasujen takaisinkierrätys) -tekniikalla, hyvät ja huonot puolensa kummassakin...

Vuoden 2014 (yli 130 kW) tai 2015 (yli 75 kW) alusta tulee voimaan seuraava päästönormi, Stage 4/Tier 4 final, jonka jälkeen kaikilla onkin sitten oltava sekä SCR että EGR. Eli ei moottorit ainakaan yksinkertaisemmiksi käy...

Juuri näin, muutaman kuukauden liukumaa tässä on, mutta ensi kesänä ei enää nykymääräyksen mukaisia yli 75kW koneita saa valmistaa.

jermu77

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9
Vs: Uusi valtra N 163
Alle 140 hv tulevat vasta vuonna 13 vai 14 kusimääräyksen piiriin.
Eli ei tarvitse vielä "vanhoja malleja " ostaa.

Kaikkien yli 75 kW moottorien, jotka valmistetaan vuoden 2012 Tammikuun alusta lähtien on täytettävä Stage 3B/Tier 4i päästönormit... Sen voi vielä saavuttaa joko SCR (urea) tai EGR (pakokaasujen takaisinkierrätys) -tekniikalla, hyvät ja huonot puolensa kummassakin...

Vuoden 2014 (yli 130 kW) tai 2015 (yli 75 kW) alusta tulee voimaan seuraava päästönormi, Stage 4/Tier 4 final, jonka jälkeen kaikilla onkin sitten oltava sekä SCR että EGR. Eli ei moottorit ainakaan yksinkertaisemmiksi käy...

Juuri näin, muutaman kuukauden liukumaa tässä on, mutta ensi kesänä ei enää nykymääräyksen mukaisia yli 75kW koneita saa valmistaa.

Ja tuo liukuma tulee siitä, että tämän vuoden aikana valmistetut koneet voi asentaa vielä ensi vuoden alusta, mutta kaikkien moottoreiden, jotka valmistetaan vudenvaihteen jälkeen, täytyy täyttää uudet normit...
Jos sisukin menee lakkoon parin viikon päästä, niin entistä vähemmän saa koneita ilman urea..