Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Pari kysymystä Valtratietäjille  (Luettu 18878 kertaa)

pappavolovo

  • Vieras
Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Ei voi muuta sanoa kun että vaikeaksi ihmiset saa elämänsä... Se ny jesus villiä hydrauliikkaa on jos ei painetta kestä  ;D Jos sä pukkaat sen lohkon kellunnalle etkä hivuta sitä vipua pikkuhiljaa niin ei sinne edes kummoisia paineita kerkeä nousta. En tiedä ketään joka olis jaksanu noiden lohkojen kans ruveta veivaamaan... Nykyises koneeskin on joka lohkolle ohjelmoituna kellunta ja vaikka sen sais periaattees ykstoimiseksi parilla napin painalluksella niin ei kiinnosta  ;D

Eihän tuo nyt niin kovin vaikeaksi noilla säädöillä mene.
Kerran tekee niin kaikki pelaa toivotulla tavalla.
Ohjekirjassa näitä täältä saatuja kaikkia ohjeita ei neuvota.

Toki "Mä" saat hakata 2100 moottori rpm:n pumpun antamalla paineella 30 mm sylinteriin ja varttituuman letkuun 200 barin painetta vaikka tuhat kertaa päivässä. Minä en sitä enää tee koskapa yksinkertaisella toimenpiteellä tältä voi välttyä.

Mutta kiitokset muille asiallisille vastaajille tiedoista.

2620

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 296
Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Säätäjä-ässä, joka ei halua ruuvata lohkoa ykstoimiseks, rakentais letkun laskupuolen liittimestä vapaaseen paluuseen, ja kiertäis näin ton paineiskuongelman.

Klapikauppias

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1349
Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
jos kellunta on niin että ensiksi  on paine ja sitten vasta kellunta niin silloinhan se lyö täydet paineet liittimelle kun vivun työntää kellunnalle. Paremmin se toimii valuttamalla hieman niin että paluu aukee mutta paine ei nouse kovin suureksi. Parhaiten homma kuitenkin toimii niin että ruuvaa ykstoimiseksi jos paljon käyttää ykstoimista.



[/quote]


Ilman muuta se kipin letku siihen kellunnan puoleiseen liittimeen, että saa vain jatkaa siitä yli kelluntaan. Mutta pysyispä ylipaineventtiilikin kunnossa, kun painattaa letkuttonta liitintä vasten painetta. Kyllähän sen tehtaan paappa on niin suunnitellut, että pitäis ruuvata yks toimiseksi, mutta ite oon ainakin just kritisoinut tuota, että pitää jotain luukkuja availla ja sieltä ruuvailla. Eikä tuossa cx casessa taina ainakaan olla edes ruuvaus mahdollisuutta, siinä on juuri sama systeemi, eli nostolta suoraan kellunnalle, vivun urassa vain pyöriteltävä muovinpala, jolla estetään vastakkaiseen suuntaan vivun vienti kokonaan.

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1327
Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
1000 r vaihto 540 eco  käy rattaita vaihtamalla,
hintahaarukka  noin 2000-2500 € tienoilla osat, + työ
muistaakseni 2 ratasta vaihtuu, voi olla konemallikohtaista eroa.
eli sulla tulis sitten 540 / 540 eco voimanotto?

Viimeksi muokattu: 10.08.11 - klo:22:21 kirjoittanut jariman

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Ilman muuta se kipin letku siihen kellunnan puoleiseen liittimeen, että saa vain jatkaa siitä yli kelluntaan. Mutta pysyispä ylipaineventtiilikin kunnossa, kun painattaa letkuttonta liitintä vasten painetta. Kyllähän sen tehtaan paappa on niin suunnitellut, että pitäis ruuvata yks toimiseksi, mutta ite oon ainakin just kritisoinut tuota, että pitää jotain luukkuja availla ja sieltä ruuvailla. Eikä tuossa cx casessa taina ainakaan olla edes ruuvaus mahdollisuutta, siinä on juuri sama systeemi, eli nostolta suoraan kellunnalle, vivun urassa vain pyöriteltävä muovinpala, jolla estetään vastakkaiseen suuntaan vivun vienti kokonaan.
No näin mä olen maxxumissa kellunta-asentoa käyttäny ja on se jotenkin mukavampi kuin JD:ssä jossa lasketaan kippi niin että on paine päin tyhjää liitintä - onnistuu toki niinkin ja on toiminut ok 23 vuotta...naapurin massikassa toinen lohko oli ruuvattuna 1-toimiseksi (ilmeisesti kylvinkoneen käyttöä varten) vaikka siinäkin on toisessa lohkossa kellunta. Ei oikein äkeen kanssa pelannu toi 1-toiminen ja oli_ehkä_hieman_ryyytynyt ruuvi - tosin säätö on ihan lohkon päällä niin oli helppo elvyttää.
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

Ylermi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67
Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Oi voi??
On teillä murheet!
Mitä sitten jos se hetken käy paine ennen ku se menee uivalle??
Onhan siellä kuitenkin vielä varo venttiili mistä se päästää??
Näin jatkuvasti pumppaavissa järjestelmissä.
 
Säätyvä tuottoisissahan sen ei pitäisi työntää tyhjää liitintä vasten???

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1406
  • Aasi vs. Peura
Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Oi voi??
On teillä murheet!
Mitä sitten jos se hetken käy paine ennen ku se menee uivalle??
Onhan siellä kuitenkin vielä varo venttiili mistä se päästää??
Näin jatkuvasti pumppaavissa järjestelmissä.
 
Säätyvä tuottoisissahan sen ei pitäisi työntää tyhjää liitintä vasten???

Työntää se.Vivulla kun käydään niin kulmat syttyvät ja antavat öljyä.
Nii se on...

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Oi voi??
On teillä murheet!
Mitä sitten jos se hetken käy paine ennen ku se menee uivalle??
Onhan siellä kuitenkin vielä varo venttiili mistä se päästää??
Näin jatkuvasti pumppaavissa järjestelmissä.
 
Säätyvä tuottoisissahan sen ei pitäisi työntää tyhjää liitintä vasten???

Työntää se.Vivulla kun käydään niin kulmat syttyvät ja antavat öljyä.
No ainakaan säätyvätilavuuksinen ei ota nokkiinsa siitä että on paine kokoajan päällä niinkuin normaali pumppu...

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Tämä ketju on historian siipien havinaa.... KOneissa on joka lohkossa kellunta.PISTE

Tää on niitä hoh hoijaa juttuja.

***kyllä sä oot niin kova tietäjä ettei paremmasta väliä.  
-----------

mä olen ajanu noilla mekaanisilla valtroilla kymmeniä tuhansia tunteja eikä ikinä ole tullu mieleenkään että pitäs muuttaa lohko yksitoimiseksi. miksi ihmeessä?

eka vipu on kaksitoiminen, vivun saa muutettua kätevästi myös hydr.kierrolle. ei tarvi tunkinvipuja eikä muutakaan vippaskonstia.

tokassa vivussa on kellunta. yksinkertaisesti toiseen suuntaan kippi nousee ja vipu ääriasentoon painaessa kippi laskee. vipu menee kellunnalle ja kaikenlisäksi pysyy siellä. yksitoiminen venttiili olis mun mielestä huonompi koska vipua on pidettävä kädellä kokoajan laskuasennossa.
-----------

kaikenkaikkiaan tosi hyvät noi vivut. ei väljisty eikä ikinä mitään vikaa. eniten nykyään traktoreissa päänvaivaa aiheuttaa juurikin sähköhydrauliikka. valtran danfoss ja nyykkärin bosch on tosi vikaherkkiä.

nyykkärin mekaaninen vaijeriohjattu lohko on ehkä sähköistäkin vika-alttiimpi. talvella jäässä ja vaijeireissa kesäisinkin kokoajan jotain remppaa.

jontikan sähkölohkot on kyllä suht. toimivat, mutta niissäkin omat vikansa. karamoottoreita hajoilee ja lohkon ominaisuuksiin kuuluu "ryömiminen" ei pidä sylintereitä paikallaan.

näihin hienoihin virityksiin verrattuna valtran vanha kunnon mekaaninen venttiilohko on on todella hyvä.
----------

kaikki voimanottohommat teen 1000 perällä. mihin sitä ecoa tai 540 tarvii?

Viimeksi muokattu: 11.08.11 - klo:11:05 kirjoittanut retku

pappavolovo

  • Vieras
Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Säätäjä-ässä, joka ei halua ruuvata lohkoa ykstoimiseks, rakentais letkun laskupuolen liittimestä vapaaseen paluuseen, ja kiertäis näin ton paineiskuongelman.

Tuo ois varmasti helpoin ratkaisu silloin kun on lohkoista nuusaa.
Minulla 4 kpl, riittävästi omiin tarpeisiin, joten kerran kun säätää sopivaksi niin sillä mallilla saavat olla.

Ei muakaan ne paineiskut vaivaa JOS ne kohdistuu vain traktorin omaan hydrauliikkaan.
Säälittää vain tuon niittokoneen pilliletku ja miniatyyrimallin sylinteri.
Siihen kun paukuttaa satoja 200 barin iskuja päivässä niin en povaisi pitkää ikää moisille.
Voin olla väärässäkin.
Lisäksi hieman hifistelymeininkiä kun omaa työmukavuutta ja ergonomiaa koittaa parantaa kun se kerran kohtuudella on mahdollista.
Tosi konemieshän vääntää vaikka rautakangella hydelohkoja. :D

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Kyllä te poijat kivikautisilla vehkeillä ajelette.Surkeita esityksiä.
MF:ssä jo 500-sarjassa ohjaamosta muutettavissa 1-toimiseksi.

***ei prse! maailman kaikkeuden hirvein traktori jossa on maailman huonoin hydrauliikka. tommonen 590 turbo on ollu talossa ja kyllähän se hydraulipumppujen ja nostolaitteen+hydrauliikan rakenne on jotain aivan käsittämätöntä.

voi sanoa että on insinöörin suunnittelema, ei mitään tekoa käytännönjärjen kanssa  ;D

pappavolovo

  • Vieras
Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Tämä ketju on historian siipien havinaa.... KOneissa on joka lohkossa kellunta.PISTE

Tää on niitä hoh hoijaa juttuja.

***kyllä sä oot niin kova tietäjä ettei paremmasta väliä.  
-----------

mä olen ajanu noilla mekaanisilla valtroilla kymmeniä tuhansia tunteja eikä ikinä ole tullu mieleenkään että pitäs muuttaa lohko yksitoimiseksi. miksi ihmeessä?

eka vipu on kaksitoiminen, vivun saa muutettua kätevästi myös hydr.kierrolle. ei tarvi tunkinvipuja eikä muutakaan vippaskonstia.

tokassa vivussa on kellunta. yksinkertaisesti toiseen suuntaan kippi nousee ja vipu ääriasentoon painaessa kippi laskee. vipu menee kellunnalle ja kaikenlisäksi pysyy siellä. yksitoiminen venttiili olis mun mielestä huonompi koska vipua on pidettävä kädellä kokoajan laskuasennossa.

---Luepas aloitus uudelleen. Tuohon kiteytit Valtraa ajaneena itse alkuperäisen pahimman puutteen Valtran hyde-järjestelyssä.
-----------

kaikenkaikkiaan tosi hyvät noi vivut. ei väljisty eikä ikinä mitään vikaa. eniten nykyään traktoreissa päänvaivaa aiheuttaa juurikin sähköhydrauliikka. valtran danfoss ja nyykkärin bosch on tosi vikaherkkiä.

nyykkärin mekaaninen vaijeriohjattu lohko on ehkä sähköistäkin vika-alttiimpi. talvella jäässä ja vaijeireissa kesäisinkin kokoajan jotain remppaa.

jontikan sähkölohkot on kyllä suht. toimivat, mutta niissäkin omat vikansa. karamoottoreita hajoilee ja lohkon ominaisuuksiin kuuluu "ryömiminen" ei pidä sylintereitä paikallaan.

näihin hienoihin virityksiin verrattuna valtran vanha kunnon mekaaninen venttiilohko on on todella hyvä.
----------

kaikki voimanottohommat teen 1000 perällä. mihin sitä ecoa tai 540 tarvii? Voimanpuutteeseen. ;)

jussij

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 159
Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille

Ja jos se hermostuttaa, niin mikä estää laittamasta sitä letkua sen puoleiseen liittimeen, siitähän se menee kelluntaan sitten suoraan.


Wejjo ilmaisee asian tässä. Mikä on ongelma?

pappavolovo

  • Vieras
Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
Ei mikään. Enää.
Ainakaan Valtran hydrauliikan hallinnan osalta.

Kiitos kysymästä. ;D

Ohjekirjastakin löytyi vinkkiä kun tarkemmin lueskelin.

Jotkut ei näemmä suostu käsittämään asiaani näiltä osin sitten millään. ::)
Pitänee kuvata youtubeen pätkä, jos se sitten menee paksummankin kuoren läpi älliskukkoon. ;D

Viimeksi muokattu: 11.08.11 - klo:17:11 kirjoittanut pappavolovo

MFV8

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 410
Vs: Pari kysymystä Valtratietäjille
kyllähän se hydraulipumppujen ja nostolaitteen+hydrauliikan rakenne on jotain aivan käsittämätöntä.


Onhan se käsittämätöntä että noin yksinkertainen systeemi hakkaa muiden merkkien paljon monimutkaisemmat kyhäelmät tarkkuudessa ja toimivuudessa 10-0  :D

Aivan loistava systeemi käyttää, erityisesti siksi että on omat pumput nostolaitteelle ja ulkopuoliseen käyttöön.

Kaikissa Verkuissa mitä olen ajanut/omistanut on aina ollut 1/2-toimisen valinta joko hytissä tai lohkon päällä liittimen juuressa. Ja jopa pitoasento ko. lohkossa.