Tämä ketju on historian siipien havinaa.... KOneissa on joka lohkossa kellunta.PISTE
Tää on niitä hoh hoijaa juttuja.
***kyllä sä oot niin kova tietäjä ettei paremmasta väliä.
-----------
mä olen ajanu noilla mekaanisilla valtroilla kymmeniä tuhansia tunteja eikä ikinä ole tullu mieleenkään että pitäs muuttaa lohko yksitoimiseksi. miksi ihmeessä?
eka vipu on kaksitoiminen, vivun saa muutettua kätevästi myös hydr.kierrolle. ei tarvi tunkinvipuja eikä muutakaan vippaskonstia.
tokassa vivussa on kellunta. yksinkertaisesti toiseen suuntaan kippi nousee ja vipu ääriasentoon painaessa kippi laskee. vipu menee kellunnalle ja kaikenlisäksi pysyy siellä. yksitoiminen venttiili olis mun mielestä huonompi koska vipua on pidettävä kädellä kokoajan laskuasennossa.
-----------
kaikenkaikkiaan tosi hyvät noi vivut. ei väljisty eikä ikinä mitään vikaa. eniten nykyään traktoreissa päänvaivaa aiheuttaa juurikin sähköhydrauliikka. valtran danfoss ja nyykkärin bosch on tosi vikaherkkiä.
nyykkärin mekaaninen vaijeriohjattu lohko on ehkä sähköistäkin vika-alttiimpi. talvella jäässä ja vaijeireissa kesäisinkin kokoajan jotain remppaa.
jontikan sähkölohkot on kyllä suht. toimivat, mutta niissäkin omat vikansa. karamoottoreita hajoilee ja lohkon ominaisuuksiin kuuluu "ryömiminen" ei pidä sylintereitä paikallaan.
näihin hienoihin virityksiin verrattuna valtran vanha kunnon mekaaninen venttiilohko on on todella hyvä.
----------
kaikki voimanottohommat teen 1000 perällä. mihin sitä ecoa tai 540 tarvii?