Vähintään 10 tonnia painoa ja kunnollinen kuormain kunnollisella talikolla, jotta se 40 motin kuorma menee 4 kerralla sinne kasaan osin työntämällä ja osin kantamalla. Ja kasakone ei tosiaan pidä taukoja, vaan polkee koko ajan, eväät syödään liikkeessä tai sitten vaihdetaan siksi aikaa kuskia.
Miksi sitä kuormaa ei kipata sinne minne se kuuluu levittää? Työntely ja kantaminen hidastaa aika tavalla....ymmärrän kyllä, jos ajossa on kuorma-autoja, mutta traktorikalustolla menee samalla vaivalla perille asti...
Se riippuu paikasta, kuskeista, keleistä tms. Monenlaisia paikkoja on nähty, ei mielellään kyllä ajata kärryä kasaan jos pellolta siilolle ajetaan lehmänp*skaisen laiduntien läpi tms. Ja toisaalta, jos siilon paikka on hankala tai kärrykuskit tumpeloita, on se kuorma jo kunnollisella koneella kannettuna sinne kasan päälle siinä vaiheessa kun kuski vielä yrittää peruuttaa sitä kuormaa kasaan, tai yrittää irrottaa rintaukseen kiinni jäänyttä konettaan läpiajettavan siilon kyseessä ollessa. Jos rehukasa/siilo alkaa olla traktorinkorkuinen, ei sinne päälle niin vaan 40 motin kuorman kanssa nousta vaikka olisi kuinka hyvin poljettu. Minä en ainakaan henkilökohtaisesti suostu noita puoli metriä korkeita lättänäaumoja tekemään, on pintarehun osuus suhteessa pikkuisen liian suuri verrattuna esim. pari metriä paksuun aumaan.
Ja toisaalta, se kasa keskellä siiloa/aumaa ei välttämättä helpota tai nopeuta levitystä yhtään, kantamalla rehun saa sinne minne sen haluaa, ilman että ensin tarvii puoli kuormaa levittää siihen paikkaan mihin kärrykuski sen sattuu kippaamaan, jos ei ohi mahdu. 12 - 15 metriä leveät siilot on sitten erikseen, mutta kun käytännössä sitä rehua suomessa suurimmassa osassa tapauksista tehdään vielä 6 tai 8 metriä leveisiin siiloihin.