Tappaa siilomiehen
Siis HALOO !!! Rehunteon tavoite ei ole nopein aika, vaan laadukas rehu
Mikäs sen on työntää Jaguaarilla luokoo kyytiin ja 4kpl 40-50 mottiset kärrit
ajaa simona rallia välllä, aumalla huono tiivistys ja levitys tekee jäynää kippaajalle
Syötön aikana lämpenevä auma ei paljoo kiitä eikä enää kysytä kauanko auman tekoon
meni, vaan kysytään -KUKA TÄMÄN TEKI
Suurin ongelmahan tässä on se, että ne muka "kovat" konemiehet eivät halua siilolle, vaikka sen kaikkein parhaan ja tehokkaimman kuskin pitäisi olla juuri siellä. Ja sitten toinen vika on urakoitsijassa, joka suostuu siihen että isäntä itse hoitaa kasan/siilon polkemisen. Kun urakoitsija tulee tekemään rehua, pitäisi homman mennä niinkuin ulkomailla, että isäntä pysyy pirtissä ja/tai navetassa, eikä tule omine koneineen sataa metriä lähemmäs rehutyömaata.
Mitä nyt itse jonkun verran olen kurottajassa ja isossa traktorissa istunut kasan päällä, on systeemi aina pelannut niin että kasamies määrää la-puhelimella tai käsimerkeillä sen koska kuorman saa kipata, jos ei lupaa tule niin kärrymies EI sitä kuormaa kippaa. Ajosilppurin perästä on kyllä kasoja tehty 80 ha/pv -tahdissakin yhdellä koneella mutta siinä täytyy jo olla "systeemi" millä siiloa alkaa täyttää ja polkea, jos meinaa kiitettävää rehua saada aikaiseksi. Kasaa pitää polkea ja täyttää yhtä aikaa. Ja tietysti koneen pitää olla joku muu kun se a-sarjan valmetti etukuormaajalla.. Vähintään 10 tonnia painoa ja kunnollinen kuormain kunnollisella talikolla, jotta se 40 motin kuorma menee 4 kerralla sinne kasaan osin työntämällä ja osin kantamalla. Ja kasakone ei tosiaan pidä taukoja, vaan polkee koko ajan, eväät syödään liikkeessä tai sitten vaihdetaan siksi aikaa kuskia.