Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe paskakärry vertailua  (Luettu 34686 kertaa)

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: paskakärry vertailua
Olen muutamana vuotena ajanu samoille lohkoille bergmanin kanssa rintasin pystykela joskinin kanssa ja erot on työleveydessä ja tarkkuudessa. Molemmat jauhaa paskan yhtäläisen pieneksi jossain tapauksissa pystykela jauhaa jopa pienemmäksi.
Suurin ero kuitenkin taitaa olla siinä hinnassa. yhden lautaskoneen hinnalla saa liki kaks pystykelaa
levitys leveys lautas koneen eduksi? Työskentely nopeudes eroja jos samaa levitys laatua haetaan? Käytettyä kärriä  oon etsiny, onko tiettyjä kohtia mitä tarkastaa?

Joo lautasella on levitysleveyttä enempi
Molemmilla koneilla jos tavaraa aletaan sullomaan oikeen kovaa tahtia läpi niin laatu kärsii ja isoo kokkaraa on pellossa. Myöskin molemmilla sitä tavaraa on huomattavasti enemmän koneen takana kun ei enään jaksa lentää niin kauas.

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: paskakärry vertailua
Soveltuuko tuommoinen olkinen kuiva lanta muka nurmilevitykseen?

No jos soveltuu ja kerta pystykelallakin onnistuu, niin kai siihen parhaat noista on jeantil/samson/joskin kaksikelaiset kärryt. 4-kelaisella ainakin aivan turha yrittää :D

Ihan yhtäläisesti se olkipaska sinne nurmeen hukkuu ku muutkin. Ei mulla ainaskaan mitään nurmesta ylös oo noussu

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: paskakärry vertailua
Sehän riippuu ihan pellon koosta xD

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: paskakärry vertailua
Soveltuuko tuommoinen olkinen kuiva lanta muka nurmilevitykseen?

No jos soveltuu ja kerta pystykelallakin onnistuu, niin kai siihen parhaat noista on jeantil/samson/joskin kaksikelaiset kärryt. 4-kelaisella ainakin aivan turha yrittää :D

Ihan yhtäläisesti se olkipaska sinne nurmeen hukkuu ku muutkin. Ei mulla ainaskaan mitään nurmesta ylös oo noussu

 Mut sä ootkin ammattitaitoisempi kuin muut?
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: paskakärry vertailua
Kokemuksia rolland vaunuista?

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: paskakärry vertailua
joo. eli ei puhuta keskimääräsestä tunti saavutuksesta. aloin vaan ajattelemaan kun puhutaan keskimääräsestä 100m3/h ni kaikki ajettava pitää olla pellon reunassa. varmasti ajaa ton ja enemmänkin tunnissa jos ajettava tavara on lähellä peltoa, tosiaan taksa ei paha, enemmänni sais olla. meil päin urakoitsioiden taksat oli 2v sitten rolland:in 16m3 kärrillä 60e+alv/h ja toisella tekijällä bergman:in 16m3 täsmälevittimellä 100e+alv/h. hintoihin ei sisältynyt lastausta. itse jos ajaisin lantaa urakointina, pitäisin patterista suoraan peltoon ajettavana tunti hintaa roimasti kovenpana kuin jos levitykseen sisältyisi 1-5km tie ajoa. 

Olipa taas fiksusti ajateltu taksanmääritys! Paskakärry on tehty pellolle eikä tielle! Kärrylle on huomattavasti kovempaa hommaa survoa kuorma täynnä kaikenmaailman kusijuntuja isäntien pelloille ja luultavasti isäntä vielä kattoo että ajetaan tarpeeksi lujaa... (Isännät ei yleensä ymmärrä että niitä ei tarvita pellolla jos siellä on jo levitysurakoitsija ja kaivinkone...) Tienpäällä kuluu tuntia kohden enemmän polttoainetta, renkaat kuluu ym ym.
Itse kannustan aina isäntiä kuskaamaan paskan ensin joutilaana aikana pellolle, jolloin kevätkiiruussa ei tarvitse aikaa tiellä kuluttaa! Vesitilavuudeltaan 11 m3 bergmannilla naudansontaa levitettäes ja läjän ollessa pellolla normaali tahti on n. 300m3/4h! Tällöin kuormauksessa tulee olla kaivinkone!

Huvittavia nämä työsaavutus kommentit. Joka pellon päässä kun on patteri niin päivästä suurin osa taitaa kulua kaivinkoneen lavetointiin...

Harvemmin tarttee hehtaarin-kahden länteille ajella. Tommonen perus 25-30 lypsävän tilan kevään sonnat hukkuu normaalisti 6-8 hehtaarille vähän tilasta toki riippuen. Broiskun sontaa ei taas kannata patteroida alle 6 hehtaarin lohkoille jos etäisyys ei oo älyttömän pitkä.

Sehän taas onkin fiksua ottaa kaivinkone kuormaamaan ja ajattaa sontakärryllä jotain 5km siivuja...
Yhdellä tilalla ajettiin useampi vuosi suoraan lantalasta keskinmäärin noin 1,5km etäisyydelle. Aikaa kului aina 8-10h. Viime keväänä ne oli ajettu patteriin. Aikaa kului 3h...

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: paskakärry vertailua
Minkälaisel vaunul Mä ajelee?

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: paskakärry vertailua
joo. eli ei puhuta keskimääräsestä tunti saavutuksesta. aloin vaan ajattelemaan kun puhutaan keskimääräsestä 100m3/h ni kaikki ajettava pitää olla pellon reunassa. varmasti ajaa ton ja enemmänkin tunnissa jos ajettava tavara on lähellä peltoa, tosiaan taksa ei paha, enemmänni sais olla. meil päin urakoitsioiden taksat oli 2v sitten rolland:in 16m3 kärrillä 60e+alv/h ja toisella tekijällä bergman:in 16m3 täsmälevittimellä 100e+alv/h. hintoihin ei sisältynyt lastausta. itse jos ajaisin lantaa urakointina, pitäisin patterista suoraan peltoon ajettavana tunti hintaa roimasti kovenpana kuin jos levitykseen sisältyisi 1-5km tie ajoa. 

Olipa taas fiksusti ajateltu taksanmääritys! Paskakärry on tehty pellolle eikä tielle! Kärrylle on huomattavasti kovempaa hommaa survoa kuorma täynnä kaikenmaailman kusijuntuja isäntien pelloille ja luultavasti isäntä vielä kattoo että ajetaan tarpeeksi lujaa... (Isännät ei yleensä ymmärrä että niitä ei tarvita pellolla jos siellä on jo levitysurakoitsija ja kaivinkone...) Tienpäällä kuluu tuntia kohden enemmän polttoainetta, renkaat kuluu ym ym.
Itse kannustan aina isäntiä kuskaamaan paskan ensin joutilaana aikana pellolle, jolloin kevätkiiruussa ei tarvitse aikaa tiellä kuluttaa! Vesitilavuudeltaan 11 m3 bergmannilla naudansontaa levitettäes ja läjän ollessa pellolla normaali tahti on n. 300m3/4h! Tällöin kuormauksessa tulee olla kaivinkone!

Huvittavia nämä työsaavutus kommentit. Joka pellon päässä kun on patteri niin päivästä suurin osa taitaa kulua kaivinkoneen lavetointiin...

Harvemmin tarttee hehtaarin-kahden länteille ajella. Tommonen perus 25-30 lypsävän tilan kevään sonnat hukkuu normaalisti 6-8 hehtaarille vähän tilasta toki riippuen. Broiskun sontaa ei taas kannata patteroida alle 6 hehtaarin lohkoille jos etäisyys ei oo älyttömän pitkä.

Sehän taas onkin fiksua ottaa kaivinkone kuormaamaan ja ajattaa sontakärryllä jotain 5km siivuja...
Yhdellä tilalla ajettiin useampi vuosi suoraan lantalasta keskinmäärin noin 1,5km etäisyydelle. Aikaa kului aina 8-10h. Viime keväänä ne oli ajettu patteriin. Aikaa kului 3h...
Jokusen kakka kuorman kuskanneena kysynkin että eikö se patteriin ajaminen maksa mitään?????
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

dmem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 331
Vs: paskakärry vertailua
Mä levitän suurimman osan paskasta kesällä säilörehunurmille. Ei paljon pattereita voi tehä.

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: paskakärry vertailua
joo. eli ei puhuta keskimääräsestä tunti saavutuksesta. aloin vaan ajattelemaan kun puhutaan keskimääräsestä 100m3/h ni kaikki ajettava pitää olla pellon reunassa. varmasti ajaa ton ja enemmänkin tunnissa jos ajettava tavara on lähellä peltoa, tosiaan taksa ei paha, enemmänni sais olla. meil päin urakoitsioiden taksat oli 2v sitten rolland:in 16m3 kärrillä 60e+alv/h ja toisella tekijällä bergman:in 16m3 täsmälevittimellä 100e+alv/h. hintoihin ei sisältynyt lastausta. itse jos ajaisin lantaa urakointina, pitäisin patterista suoraan peltoon ajettavana tunti hintaa roimasti kovenpana kuin jos levitykseen sisältyisi 1-5km tie ajoa. 

Olipa taas fiksusti ajateltu taksanmääritys! Paskakärry on tehty pellolle eikä tielle! Kärrylle on huomattavasti kovempaa hommaa survoa kuorma täynnä kaikenmaailman kusijuntuja isäntien pelloille ja luultavasti isäntä vielä kattoo että ajetaan tarpeeksi lujaa... (Isännät ei yleensä ymmärrä että niitä ei tarvita pellolla jos siellä on jo levitysurakoitsija ja kaivinkone...) Tienpäällä kuluu tuntia kohden enemmän polttoainetta, renkaat kuluu ym ym.
Itse kannustan aina isäntiä kuskaamaan paskan ensin joutilaana aikana pellolle, jolloin kevätkiiruussa ei tarvitse aikaa tiellä kuluttaa! Vesitilavuudeltaan 11 m3 bergmannilla naudansontaa levitettäes ja läjän ollessa pellolla normaali tahti on n. 300m3/4h! Tällöin kuormauksessa tulee olla kaivinkone!

Huvittavia nämä työsaavutus kommentit. Joka pellon päässä kun on patteri niin päivästä suurin osa taitaa kulua kaivinkoneen lavetointiin...

Harvemmin tarttee hehtaarin-kahden länteille ajella. Tommonen perus 25-30 lypsävän tilan kevään sonnat hukkuu normaalisti 6-8 hehtaarille vähän tilasta toki riippuen. Broiskun sontaa ei taas kannata patteroida alle 6 hehtaarin lohkoille jos etäisyys ei oo älyttömän pitkä.

Sehän taas onkin fiksua ottaa kaivinkone kuormaamaan ja ajattaa sontakärryllä jotain 5km siivuja...
Yhdellä tilalla ajettiin useampi vuosi suoraan lantalasta keskinmäärin noin 1,5km etäisyydelle. Aikaa kului aina 8-10h. Viime keväänä ne oli ajettu patteriin. Aikaa kului 3h...
Jokusen kakka kuorman kuskanneena kysynkin että eikö se patteriin ajaminen maksa mitään?????

Maksaa se, mutta kun mäkin ajelee vaan pienellä reilun 10m3 bergmannilla niin useinmiten isäntä saa itse kuskattua peräkärryllä liki kaks levittimen kuormaa kerralla... Lisäksi siirto voidaan tehdä kiireettömänä aikana!

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: paskakärry vertailua
joo. eli ei puhuta keskimääräsestä tunti saavutuksesta. aloin vaan ajattelemaan kun puhutaan keskimääräsestä 100m3/h ni kaikki ajettava pitää olla pellon reunassa. varmasti ajaa ton ja enemmänkin tunnissa jos ajettava tavara on lähellä peltoa, tosiaan taksa ei paha, enemmänni sais olla. meil päin urakoitsioiden taksat oli 2v sitten rolland:in 16m3 kärrillä 60e+alv/h ja toisella tekijällä bergman:in 16m3 täsmälevittimellä 100e+alv/h. hintoihin ei sisältynyt lastausta. itse jos ajaisin lantaa urakointina, pitäisin patterista suoraan peltoon ajettavana tunti hintaa roimasti kovenpana kuin jos levitykseen sisältyisi 1-5km tie ajoa. 

Olipa taas fiksusti ajateltu taksanmääritys! Paskakärry on tehty pellolle eikä tielle! Kärrylle on huomattavasti kovempaa hommaa survoa kuorma täynnä kaikenmaailman kusijuntuja isäntien pelloille ja luultavasti isäntä vielä kattoo että ajetaan tarpeeksi lujaa... (Isännät ei yleensä ymmärrä että niitä ei tarvita pellolla jos siellä on jo levitysurakoitsija ja kaivinkone...) Tienpäällä kuluu tuntia kohden enemmän polttoainetta, renkaat kuluu ym ym.
Itse kannustan aina isäntiä kuskaamaan paskan ensin joutilaana aikana pellolle, jolloin kevätkiiruussa ei tarvitse aikaa tiellä kuluttaa! Vesitilavuudeltaan 11 m3 bergmannilla naudansontaa levitettäes ja läjän ollessa pellolla normaali tahti on n. 300m3/4h! Tällöin kuormauksessa tulee olla kaivinkone!

Huvittavia nämä työsaavutus kommentit. Joka pellon päässä kun on patteri niin päivästä suurin osa taitaa kulua kaivinkoneen lavetointiin...

Harvemmin tarttee hehtaarin-kahden länteille ajella. Tommonen perus 25-30 lypsävän tilan kevään sonnat hukkuu normaalisti 6-8 hehtaarille vähän tilasta toki riippuen. Broiskun sontaa ei taas kannata patteroida alle 6 hehtaarin lohkoille jos etäisyys ei oo älyttömän pitkä.

Sehän taas onkin fiksua ottaa kaivinkone kuormaamaan ja ajattaa sontakärryllä jotain 5km siivuja...
Yhdellä tilalla ajettiin useampi vuosi suoraan lantalasta keskinmäärin noin 1,5km etäisyydelle. Aikaa kului aina 8-10h. Viime keväänä ne oli ajettu patteriin. Aikaa kului 3h...
Jokusen kakka kuorman kuskanneena kysynkin että eikö se patteriin ajaminen maksa mitään?????

Maksaa se, mutta kun mäkin ajelee vaan pienellä reilun 10m3 bergmannilla niin useinmiten isäntä saa itse kuskattua peräkärryllä liki kaks levittimen kuormaa kerralla... Lisäksi siirto voidaan tehdä kiireettömänä aikana!
Mää oon pitäny sen ajankäytön siinä patteroinnissa pääasiana. Maksaahan se sille isännällekin jotain se kuskaus, tietty jos on sitä porukkaa jolle oma työ on ilimaaaaasta. Mutta paskaa voi kärrätä sinne laihon laitaan kun itelle sopii. Toinen syy patterointiin on kakkendaalin koostumus. Avolantaja syvennyksessä jonne sade ja sulamisvedet pääsee, on ihan jotain muuta kun kiinteää paskaa..... tiiviissä kärryssä pysyy laidan tasalla jos ei kallistele.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8339
Vs: paskakärry vertailua
Levityskärryllä kun tulee tielle tuppaa pyörissä tulemaan paskaa ja kuraa tielle. Erillisellä siirrolla homma on paljon siistimpää.
Mystinen kesälaatumies

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5501
Vs: paskakärry vertailua
http://www.mascus.fi/maatalous/kaytetyt-kuivalannan-levittimet/hi-spec-xcel-1250/ij7hhkhe.html
Ihan mielenkiintoisen oloinen kärry. Levitin kulkee vaan aika alhaalla :-\

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: paskakärry vertailua
Ja uudestaan! Oon tos katellu jeantilin ja rollandin käytettyjä vaunuja ja kuulisin mielellään kokemuksia niistä ja tietty muistakin merkeistä.. hiehojen kuivalantaa ois pääasiassa tarkotus levittää ja mahdollisesti kalkkiakin(ei taho kalkki urakoitsijat tulla tälle seutua) joten myös kokemuksia kalkin levityksestäkin ois mielenkiintonen kuulla..

Urakoottija

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 86
  • Eat My Shorts
Vs: paskakärry vertailua
Ja uudestaan! Oon tos katellu jeantilin ja rollandin käytettyjä vaunuja ja kuulisin mielellään kokemuksia niistä ja tietty muistakin merkeistä.. hiehojen kuivalantaa ois pääasiassa tarkotus levittää
Täälä sama homma, tarkotus olis alottaa levittely jollain vaunulla ja samoja merkkejä kans kattellu, mutta kokemuksia olis mukava kuulla.
Nothing Runs Like A deere But Nothing Pulls Like A Horse
Wer Fendt fährt-führt