joo. eli ei puhuta keskimääräsestä tunti saavutuksesta. aloin vaan ajattelemaan kun puhutaan keskimääräsestä 100m3/h ni kaikki ajettava pitää olla pellon reunassa. varmasti ajaa ton ja enemmänkin tunnissa jos ajettava tavara on lähellä peltoa, tosiaan taksa ei paha, enemmänni sais olla. meil päin urakoitsioiden taksat oli 2v sitten rolland:in 16m3 kärrillä 60e+alv/h ja toisella tekijällä bergman:in 16m3 täsmälevittimellä 100e+alv/h. hintoihin ei sisältynyt lastausta. itse jos ajaisin lantaa urakointina, pitäisin patterista suoraan peltoon ajettavana tunti hintaa roimasti kovenpana kuin jos levitykseen sisältyisi 1-5km tie ajoa.
Olipa taas fiksusti ajateltu taksanmääritys! Paskakärry on tehty pellolle eikä tielle! Kärrylle on huomattavasti kovempaa hommaa survoa kuorma täynnä kaikenmaailman kusijuntuja isäntien pelloille ja luultavasti isäntä vielä kattoo että ajetaan tarpeeksi lujaa... (Isännät ei yleensä ymmärrä että niitä ei tarvita pellolla jos siellä on jo levitysurakoitsija ja kaivinkone...) Tienpäällä kuluu tuntia kohden enemmän polttoainetta, renkaat kuluu ym ym.
Itse kannustan aina isäntiä kuskaamaan paskan ensin joutilaana aikana pellolle, jolloin kevätkiiruussa ei tarvitse aikaa tiellä kuluttaa! Vesitilavuudeltaan 11 m3 bergmannilla naudansontaa levitettäes ja läjän ollessa pellolla normaali tahti on n. 300m3/4h! Tällöin kuormauksessa tulee olla kaivinkone!