Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: erik - 06.03.08 - klo:13:52

Otsikko: paskakärry vertailua
Kirjoitti: erik - 06.03.08 - klo:13:52
on tarkoitus vaihtaa paskakärryä tässä jossain vaiheessa ja nyt kyselisin kokemuksia eri merkeistä eritoten kiinnostaa täsmälevittimet eli lautasilla kun on liki kaikki pellot nurmella niin olisi aikomus niille myös levittää.
kaikesta mahdollisesta tiedosta olisin kiitollinen kun on kuitenkin hinnakas investointi niin ei viittisi ostaa sikaa säkissä
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: handetonttu - 06.03.08 - klo:15:23

mullon ollu vähän aikaa sitten 2 kesää ajossa bergmannin vaunu, en muista mallia mutta 10tn muistaakseni. Tosi hyvä jälki eikä murheita ollut, paitsi että täpinöintipaikoissa on lannan seassa kaikkea muutakin "tavaraa" joita tuo repijät + levitinlautaset systeemi ei juuri siedä.

nyt 4 v on menty Samsonin vaunuilla sp9 ja vuosi sitten tuli sp12-16 ja molemmilla ajetaan myös nurmille. Jälki on minusta ihan yhtä hyvä kuin bergmannilla aikoinaan, 9 vaan jää levitysleveydessä paljon jälkeen. 12-16 viskoo paljo paremmin. Ajoimme myös muutamille maidontuottajille sr-nurmeen jo kolmatta kesää ja tyytyväisiä tuntuu olevan.

Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: JOKIAHO - 07.03.08 - klo:11:48
Itse pähkäilin vuosia lannantarkkuuslevittimen hankintaa ja yritin saada houkuteltua urakoitsijaa tekemään työn,mutta kun en saannut niin jouduin ostamaan oman.vaunu
 tulee huhtikuussa joten kokemusta ei ole,mutta näkeymystä ja perusteluita on niin kuin aina meikäläisellä :D.Tässä valinta perusteet:

Valintaan vaikutti aika paljon Jeantilille tehty saksalaistesti,joka osoitti että nykyaikainen pystykelainen levitin päihittää levitystasaisuudessa  vaakakelaiset (bergmannit ja muut vastaavat).Lisäksi pystykelaisen tehon tarve oli testissä muistaakseen 60% vaakakelaisesta.

Kävin katsomassa levitys jälkeä Samsunin,Jeanttilin ja Joskinin.Joskinin ja Jeantilin jälkeä voi sanoa erinomaiseksi,Samsunin jälki oli pettymys kekellä enemmän 3-5m ja reunoilla vähemmän 5-12m.Myös vapo oli testannut Jeanttilin /Joskinin ja todennut molemmat erinomaisesksi,joten laitoin kärryt samalle viivalle hinta ratkaiskoon.Joskin vei voiton.Joskinin eduksi voi laskea myös peräpurkaimen poistomahdollisuuden jos haluu ajaa sellaista tavaraa jota ei voi peräpurkaimella purkaa tai joutuisi vaihtamaan .Myös
erään yrittäjän 30 000m3 levitys kokemus ilman ongelmia sai vakuuttumaan tuotteen laadusta.
Käyttökokemuksija voin kertoa loppuvuodesta jos kiinostaa :)
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: - 07.03.08 - klo:19:45
Valintaan vaikutti aika paljon Jeantilille tehty saksalaistesti,joka osoitti että nykyaikainen pystykelainen levitin päihittää levitystasaisuudessa  vaakakelaiset (bergmannit ja muut vastaavat).Lisäksi pystykelaisen tehon tarve oli testissä muistaakseen 60% vaakakelaisesta.

Pitää varmaan paikkansa esim. naudan sillä ittellänsä, mutta jos meinaat levittää myös broiskun/kalkkunan/jonkin muun elukan kevyttä turvelantaa niin ei pystykelavärkillä jää kun karho keskelle ja pölyä reunoille! Itsellä suurin osa asiakkaista koostuu broisku- ja kalkkunatiloista joille ei edes pääsisi levittämään pystykelavaunulla! Olkisella emolehmän sonnalla ottaa bergmann kyllä voimaa, mutta on tulos myös tasainen erillisten murskauskelojen ansiosta. Pitkäolkisella tai silppuamattomalla paalaimella tehdyn rehun paska ei kyllä luultavasti pystykelavaunulla leviä yhtä tarkasti! Tarkkuussilppuritilan tunnistaa jo polttoaineenkulutuksesta... Kivistähän tämä ei tykkää mutta tähän mennessä selvitty lapojen murtopulttien vaihdolla! Kuormaajalle kun sanoo ettei tykkää kivistä ja asiakas maksaa kivien aiheuttamat vauriot niin yleensä läjän pohjaa jää sen verran ettei kiviä tuu!

Ainut vika tähän mennessä on väärin suunnitellut levityslapojen murtopultit, jotka löystyvät koska ovat lapojen etupuolella! Parista lavasta kun on pultti huomaamatta irronnut niin levitystulos on jotakuinkin jeantil luokkaa ::) ::) Esim. straumannissa pultit ovat lavan takapuolella suojassa paskan löyhdyttävältä vaikutukselta!
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: JOKIAHO - 07.03.08 - klo:20:23
Valintaan vaikutti aika paljon Jeantilille tehty saksalaistesti,joka osoitti että nykyaikainen pystykelainen levitin päihittää levitystasaisuudessa  vaakakelaiset (bergmannit ja muut vastaavat).Lisäksi pystykelaisen tehon tarve oli testissä muistaakseen 60% vaakakelaisesta.

Pitää varmaan paikkansa esim. naudan sillä ittellänsä, mutta jos meinaat levittää myös broiskun/kalkkunan/jonkin muun elukan kevyttä turvelantaa niin ei pystykelavärkillä jää kun karho keskelle ja pölyä reunoille! Itsellä suurin osa asiakkaista koostuu broisku- ja kalkkunatiloista joille ei edes pääsisi levittämään pystykelavaunulla! Olkisella emolehmän sonnalla ottaa bergmann kyllä voimaa, mutta on tulos myös tasainen erillisten murskauskelojen ansiosta. Pitkäolkisella tai silppuamattomalla paalaimella tehdyn rehun paska ei kyllä luultavasti pystykelavaunulla leviä yhtä tarkasti! Tarkkuussilppuritilan tunnistaa jo polttoaineenkulutuksesta... Kivistähän tämä ei tykkää mutta tähän mennessä selvitty lapojen murtopulttien vaihdolla! Kuormaajalle kun sanoo ettei tykkää kivistä ja asiakas maksaa kivien aiheuttamat vauriot niin yleensä läjän pohjaa jää sen verran ettei kiviä tuu!

Ainut vika tähän mennessä on väärin suunnitellut levityslapojen murtopultit, jotka löystyvät koska ovat lapojen etupuolella! Parista lavasta kun on pultti huomaamatta irronnut niin levitystulos on jotakuinkin jeantil luokkaa ::) ::) Esim. straumannissa pultit ovat lavan takapuolella suojassa paskan löyhdyttävältä vaikutukselta!

----------------------------------------------
Meillä on 80% turvepaskaa.Joskinilla kokeiltiin ja jälki oli uskomattoman hyvä.meinaan vetää nurmille meni niin atomeiksi. :P
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: koivumaki - 07.03.08 - klo:20:43
En minäkän usko kuivan roitsunsemmoisen leviävän tasaisesti pystykelavehkeillä...tosin enpä ole moista nähnyt toiminnassa.
Tebbellä ja Bergmannilla olen ajanut,Bergmannilla enempi.Bergmann ainakin käsitykseni mukaan on kestävä..jonsei sille tosiaan syötä kiviä.
Rinnemaastoissa täytyy vähän ajatella miten päin ajelee,aika hassu vehje puolella kuormalla.Aamukasi kun maassa,niin sängellä tuuppaa yhdistelmän linkkuun ja mäkeä ylöspäinkin on aika vaikea päästä.Vaikka olis ihan kuivaakin...
Tiedä sitten on pystykelavehkeet yhtä takapainoisia.
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: erik - 08.03.08 - klo:08:00
emonpaskaa olis tarkoitus levittää ja kuivikkeena on pääasiassa olki että vaihtoehtoina on bergmann, strautmann ja tebbe kaikki vissiin on vahvoja vaunuja mitäköhän eroja niissä sitten on???
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: handetonttu - 08.03.08 - klo:08:05
juu pystykelavaunuilla kuivan ja kevyen tavaran levityskuvio jää kapeaksi, joutuu ajamaan enemmän jälkiä pellolle. Väkisinkin tarkkuus kärsii.
Tuolla 16m levittimellä menee paremmin kun valssit pyörii vastakkaiseen suuntaa kun normaalisti. Kuivempikin tavara lentää myös sivulle, ei pelkästään taakse.
Jos nautapaskalla levityskuvio on samanlainen, eli kaikki tulee 4m leveydelle taakse, niin pohjakuljetin on liian isolla. Tarkkuus kärsii helvetisti kun kuorma runnotaan peltoon voimalla.

Ainakin samson pitää koukkupainon aina, akseli kun on suurinpiirtein siinä missä kuormatila loppuu. Mutta siitä seuraa että on aika kankea ajeltava ahtaissa paikoissa. Varsinkin tuo isompi, kun kärryn akseli on melkein metrin taaempana kuin ysissä.  >:(
Toisaalta sitten kuormaus on mukavampaa vaikka ek-traktorilla kun kärryn laita ei ole niin korkealla kuin vastaavankokoisissa telivaunuissa. ;)
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: handetonttu - 08.03.08 - klo:08:16
emonpaskaa olis tarkoitus levittää ja kuivikkeena on pääasiassa olki että vaihtoehtoina on bergmann, strautmann ja tebbe kaikki vissiin on vahvoja vaunuja mitäköhän eroja niissä sitten on???

eipähän niissä varmaankaan periaatteessa suuria eroja ole, erot voipi löytyä siitä mitä ketjua on pohjakuljettimessa, miten sen kiristys on toteutettu. Repijärullien ja lautasten koko yms murtopulttien sijainti. Niin ja tietysti väri  :D
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: erik - 09.03.08 - klo:13:52
mites samsonin flex mallit hinta tuntuu olevan edullisempi kuin muissa tarkkuuslevittimissä ja kuormatilavuutta 20 kuutiota flex16 mallissa
Mimmoinen ajettava tuo yks akselinen on??
Mimmoisilla vetureilla kärryjänne vedätte riittäkö tehot vai kaipaako lisää ruutia???
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: jps - 09.03.08 - klo:14:05
Myös vapo oli testannut Jeanttilin /Joskinin ja todennut molemmat erinomaisesksi,joten laitoin kärryt samalle viivalle hinta ratkaiskoon.Joskin vei voiton.

*** Samat valintakriteerit ja samat vaunut, huhtikuulla tulee Jeantil. Mulla meni vaihdossa "laadukas" ryssäläinen, se varmaan pudotti Joskinin pelistä.
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: Bönde - 09.03.08 - klo:14:16
emonpaskaa olis tarkoitus levittää ja kuivikkeena on pääasiassa olki että vaihtoehtoina on bergmann, strautmann ja tebbe kaikki vissiin on vahvoja vaunuja mitäköhän eroja niissä sitten on???

Eikös Tebbeä piretä kuivapaskakärryjen mersuna. On ilmeisesti todella hyvä. Strautmannin ja Bergmanin eroista en muuten tiedä, mutta urakoitsijalla joka meille levittää, niin sillä on Bergman ja siinä on ollut ongelmia voimansiirron kestävyyden kanssa.
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: JOKIAHO - 09.03.08 - klo:14:57
Myös vapo oli testannut Jeanttilin /Joskinin ja todennut molemmat erinomaisesksi,joten laitoin kärryt samalle viivalle hinta ratkaiskoon.Joskin vei voiton.

*** Samat valintakriteerit ja samat vaunut, huhtikuulla tulee Jeantil. Mulla meni vaihdossa "laadukas" ryssäläinen, se varmaan pudotti Joskinin pelistä.

--------------------------------------------
Oletko sama kaveri jonka kanssa kierettiin koneagriassa rinkiä kärryltä toiselle  :-\
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: Negatiivi - 09.03.08 - klo:15:37
Tebbe tekee hyvän jäljen,arka kiville tosin sekin kuten kaikki vaakakelavaunut.Strautman työnlaadultaan selkeästi Bergmannia ja Tebbeä huonompi,maalausta lähinnä mietin paska kun tekee tehtävänsä eli ruostunee nopeammin kuin muut.Tämä vain mutu.
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: handetonttu - 09.03.08 - klo:17:56
mites samsonin flex mallit hinta tuntuu olevan edullisempi kuin muissa tarkkuuslevittimissä ja kuormatilavuutta 20 kuutiota flex16 mallissa
Mimmoinen ajettava tuo yks akselinen on??
Mimmoisilla vetureilla kärryjänne vedätte riittäkö tehot vai kaipaako lisää ruutia???

muistaakseni flex16 on varustettu kääntyvällä taka-akselilla, jossa pienemmät kiekot. Oli vissiin 22'' eli huomanneet jo että 20+ mottia yhdelle akselille liikaa. Sen hinnasta en ole varma, minulle liian kallis  :D
meillä Valtran T140 vakiosäädöillä vetää ysiä ja T160 aavistuksen piristettynä 12-16. Molemmat kulkevat tosi hyvin.
Yks akselinen on hyvä pellolla, antaa trakorille sopivasti lisäpainoa taka-akselille. Isompi on hieman tarkempi ajaa kuormapäällä näillä epätasaisilla ja mäkisillä/mutkaisilla teillä, liekö liian kevyt veturi?  Tyhjänä kulkee ku juna, ei pompi eikä hytky. Vaatii leveät liittymät tai pelisilmää niihin kapeimpiin tapauksiin, ei ole arka kaatumaan kun ei siinä ole vielä onnistuttu. Lienee leveydellä ja painopisteen alhaisuudella osansa.
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: Uusi-Lampi - 09.03.08 - klo:18:26
Viis kesää ajettu strautmann ja yli 50 000 kutiota takana.  EI ongelmia. Ketjut lyhennetty 3 kertaa tuohon määrään. Pääasiassa Naudan sontaa kuivikkeena 70 % turve 30 % olki, lähinnä vain talvisin käytetty olkea! Myös kanan, broilerin sontaa, ja kalkkia ym ajettu. Ja 60 % koko levitysalasta on nurmea!!!


Maalipintaa saa tulla katsomaan! Olihan joskus 10 v sitten strautmanilla ongelmia maalin keston ym kanssa mutta eipä ole nyt. Että se siitä Mutu tuntumasta! Ja varmaan kaikki strautman omistajat vahvistaa sen.

Sitten vielä tuosta levityksestä, yleensä ne jotka ovat menneet ostamaan jonkun muun kun lautaslevittimen puolustelevat omaansa ja kehuvat omaansa. Onhan se jumalauta kaks eri levitystarkkuutta lautaslevittimen ja jonku pysty härdelli kelaisen kärryn välillä. Älkää nyt olko niin sokeita ja luottako johonkin testiin!!! Haloo!! Ja kaikki jotka ajaa lautaslevittimellä voivat vahvistaa asian ja ovat varmasti samaa mieltä.


Kyllä ne pystykelaisetkin ihan hyviä ja kestäviä on mutta älkää odottako oikesti että ne on jotain "täsmälevittimiä". Niin monen urakoitisjan reissut on jääny isännillä lyhyeen ku isännät on tajunneet että joillain kärryillä se sonta leviää oikeasti tarkasti ja hyvin! Ja voihan sillä nurmelle levittää jotain turvesontaa mutta on todella kaks eri asiaa millä kärryllä se levitetään. :) Varsinkin kanamiehet ovat jo tajunneet kysyä urakoitsijoilta että millainen kärry!!  ;) Ja älkää vaan sanoko että onhan niissäkin pystykelaisissakin lautaset!! Niillä kun ei ole käytön kanssa juuri mitään merkitystä!

Kaikki vihreän sävyn kärryt hyviä, tai onhan niilläkin sinkittyjä versioita.
Siis Strautmann, Bergman, Tebbe.


Ja saahan muihinkin Esim jeantil kunnon lautas / repijäkeloilla varustetun perä vaihtoehdon. Ja varmaan muihinkin! Toki en Ymmärrä näiden kärryjen myyjiä kun ne vaan suosittelee tuota pystykelaversiota. :-[

Ja moni varmaan ottaa nokkiinsa tästä kirjoituksesta mutta miettikääpä asiaa oikeasti ennenkuin alatte puolustella "fiksuja" kauppojanne!! ;D







Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: MPK - 09.03.08 - klo:19:28
Stautmanni on mullakin (VS16), oon pitkaälti samaa mieltä, voimaa vaan pitää olla mutta työjälki on noilla aivan eri kuin pystylevittimillä.
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: JOKIAHO - 09.03.08 - klo:19:31
Viis kesää ajettu strautmann ja yli 50 000 kutiota takana.  EI ongelmia. Ketjut lyhennetty 3 kertaa tuohon määrään. Pääasiassa Naudan sontaa kuivikkeena 70 % turve 30 % olki, lähinnä vain talvisin käytetty olkea! Myös kanan, broilerin sontaa, ja kalkkia ym ajettu. Ja 60 % koko levitysalasta on nurmea!!!


Maalipintaa saa tulla katsomaan! Olihan joskus 10 v sitten strautmanilla ongelmia maalin keston ym kanssa mutta eipä ole nyt. Että se siitä Mutu tuntumasta! Ja varmaan kaikki strautman omistajat vahvistaa sen.

Sitten vielä tuosta levityksestä, yleensä ne jotka ovat menneet ostamaan jonkun muun kun lautaslevittimen puolustelevat omaansa ja kehuvat omaansa. Onhan se jumalauta kaks eri levitystarkkuutta lautaslevittimen ja jonku pysty härdelli kelaisen kärryn välillä. Älkää nyt olko niin sokeita ja luottako johonkin testiin!!! Haloo!! Ja kaikki jotka ajaa lautaslevittimellä voivat vahvistaa asian ja ovat varmasti samaa mieltä.


Kyllä ne pystykelaisetkin ihan hyviä ja kestäviä on mutta älkää odottako oikesti että ne on jotain "täsmälevittimiä". Niin monen urakoitisjan reissut on jääny isännillä lyhyeen ku isännät on tajunneet että joillain kärryillä se sonta leviää oikeasti tarkasti ja hyvin! Ja voihan sillä nurmelle levittää jotain turvesontaa mutta on todella kaks eri asiaa millä kärryllä se levitetään. :) Varsinkin kanamiehet ovat jo tajunneet kysyä urakoitsijoilta että millainen kärry!!  ;) Ja älkää vaan sanoko että onhan niissäkin pystykelaisissakin lautaset!! Niillä kun ei ole käytön kanssa juuri mitään merkitystä!

Kaikki vihreän sävyn kärryt hyviä, tai onhan niilläkin sinkittyjä versioita.
Siis Strautmann, Bergman, Tebbe.


Ja saahan muihinkin Esim jeantil kunnon lautas / repijäkeloilla varustetun perä vaihtoehdon. Ja varmaan muihinkin! Toki en Ymmärrä näiden kärryjen myyjiä kun ne vaan suosittelee tuota pystykelaversiota. :-[

Ja moni varmaan ottaa nokkiinsa tästä kirjoituksesta mutta miettikääpä asiaa oikeasti ennenkuin alatte puolustella "fiksuja" kauppojanne!! ;D
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Hyvät perustelut ja kokemukset.Ei syytä huoleen strautmann pärjää hyvin myös dlg:n testissä :)

http://www.tomaskjellman.fi/pdf/dlg-testi.pdf

Testin,näkemäni ja (vapolta mm.)kuulemani kokemukset vakuuttivat minut tekemään valintani.Niikuin testistä näkyy Samsun on pilannut aika paljon pystykelojen mainetta.Et voi kieltää etten olis miettinyt kauppojani ;).Joko ymmärrät miksi Jeantil ja Joskinin myyjät suosittelevat pystykeloja,ero strautmanniin on hyvin pieni ja tehon tarpeessa suuri. :o

Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: anpu - 09.03.08 - klo:21:06
Mulla on JF MTS 12000 pystykelavaunu vm. 2002?  (n.50000 m3) levitysleveys on n.12-5 m (olkipaska-kalkki). Turvepaskaa on ajettu nurmille n.15 tn/ha ilman ongelmia. Pohjaketju on lyhennetty 2 kertaa (ewert). Varsinaisia teknisiä ongelmia, jos ei oteta lukuun kiviä, oli pohjakuljettimen säätöventtiilin ohjauspoksi,  meni takuuseen, kelat tuli uudet vuoden käytön jälkeen (tehtaan toimesta).
Tasasen peiton saadaksesi joudut ajamaan reunat päällekkäin.
Jos haluat kärriltä levitysleveyttä ja tarkkuutta niin valinta on lautaskone, jos raaskit maksaa.
Jos haet kulkuominaisuuksia ja levität kuutiotaksalla (omalla pohjat 140m3/h) niin yksiakselinen pystykelavaunu, kulkee märässä ja on edullisempi kuin lautasvaunu.

Ps. Osaava kuski pärjää tarkkuudessa.

Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: Uusi-Lampi - 09.03.08 - klo:21:35
Normaali olosuhteissa levitän keskimäärin joku 100 m3/h, on aivan edullinen silloin jo asiakkaallekkin. Tuohon tehokkuuteen vaikuttaa niin paljon paljonko levitetään hehtaarille kamaa ja millaiset olossuhteet tms... ja Tuollaisella kärryllä ja tuntitaksalla ajaessa olen kaikille sanonut että ajattakaa se tieosuus muilla (siis jos on pitkä matka) Toki minäkin ajan mutta tulee aika lailla hintaa sonnalle.

Yllättävää on Tuo Jeantilin pärjääminen tuossa testissä, itse olen toki paljon nähnyt kun jeantil levittää (suosittu kärry täälläpäin ja tutuilla myös) Ja niiden levitystasaisuus on kyllä aika kaukana + arvosanasta!!
Toki kuskeilla on merkitystä niin kuin mainitsit asian! Itsellä 26,5/700 pyörät ja telin nosto ja tietenkin ohjautuva akselisto. Ei ota käännöksissä mitään ylimääräistä voimaa, eikä tietenkään murra., eihän sillä telin nostolla mailmoja pelasteta mutta parempi kuin ei mitään ja monessa huonossa kohdassa mukava kun nostaa vähän ylös ja painottaa vetokonetta lisää, ja tiellä kevyt tyhjänä vedellä ku saa ajaa yhdellä aksilalla! Toki oikaisee aivan jumalattomasti. Että harvoin tulee niin ajeltua.
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: JOKIAHO - 09.03.08 - klo:22:34
Normaali olosuhteissa levitän keskimäärin joku 100 m3/h, on aivan edullinen silloin jo asiakkaallekkin. Tuohon tehokkuuteen vaikuttaa niin paljon paljonko levitetään hehtaarille kamaa ja millaiset olossuhteet tms... ja Tuollaisella kärryllä ja tuntitaksalla ajaessa olen kaikille sanonut että ajattakaa se tieosuus muilla (siis jos on pitkä matka) Toki minäkin ajan mutta tulee aika lailla hintaa sonnalle.

Yllättävää on Tuo Jeantilin pärjääminen tuossa testissä, itse olen toki paljon nähnyt kun jeantil levittää (suosittu kärry täälläpäin ja tutuilla myös) Ja niiden levitystasaisuus on kyllä aika kaukana + arvosanasta!!
Toki kuskeilla on merkitystä niin kuin mainitsit asian! Itsellä 26,5/700 pyörät ja telin nosto ja tietenkin ohjautuva akselisto. Ei ota käännöksissä mitään ylimääräistä voimaa, eikä tietenkään murra., eihän sillä telin nostolla mailmoja pelasteta mutta parempi kuin ei mitään ja monessa huonossa kohdassa mukava kun nostaa vähän ylös ja painottaa vetokonetta lisää, ja tiellä kevyt tyhjänä vedellä ku saa ajaa yhdellä aksilalla! Toki oikaisee aivan jumalattomasti. Että harvoin tulee niin ajeltua.

---------------------------------------------------
100m3/h on hyvä tahti vaikka sitten lohko vieressä.Millä lastaus ja kuinka kauan kestää????Noin laskennallisesti 4+4 min lastaus ja levitys ;)
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: Uusi-Lampi - 10.03.08 - klo:07:31
Kurottaja jossa lähes 3 motin kauha tai isolla ympäripyörivällä ja isolla kauhalla. Alle kolmeen minuuttiin kuorman tekee kurottajalla omasta lantalasta.... Huonossa maastossa ja pellolla kaivinkone mukavempi kun ei mee kuralle paikat....

Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: handetonttu - 10.03.08 - klo:08:18
Viis kesää ajettu strautmann ja yli 50 000 kutiota takana.  EI ongelmia. Ketjut lyhennetty 3 kertaa tuohon määrään. Pääasiassa Naudan sontaa kuivikkeena 70 % turve 30 % olki, lähinnä vain talvisin käytetty olkea! Myös kanan, broilerin sontaa, ja kalkkia ym ajettu. Ja 60 % koko levitysalasta on nurmea!!!


Maalipintaa saa tulla katsomaan! Olihan joskus 10 v sitten strautmanilla ongelmia maalin keston ym kanssa mutta eipä ole nyt. Että se siitä Mutu tuntumasta! Ja varmaan kaikki strautman omistajat vahvistaa sen.

Sitten vielä tuosta levityksestä, yleensä ne jotka ovat menneet ostamaan jonkun muun kun lautaslevittimen puolustelevat omaansa ja kehuvat omaansa. Onhan se jumalauta kaks eri levitystarkkuutta lautaslevittimen ja jonku pysty härdelli kelaisen kärryn välillä. Älkää nyt olko niin sokeita ja luottako johonkin testiin!!! Haloo!! Ja kaikki jotka ajaa lautaslevittimellä voivat vahvistaa asian ja ovat varmasti samaa mieltä.


Kyllä ne pystykelaisetkin ihan hyviä ja kestäviä on mutta älkää odottako oikesti että ne on jotain "täsmälevittimiä". Niin monen urakoitisjan reissut on jääny isännillä lyhyeen ku isännät on tajunneet että joillain kärryillä se sonta leviää oikeasti tarkasti ja hyvin! Ja voihan sillä nurmelle levittää jotain turvesontaa mutta on todella kaks eri asiaa millä kärryllä se levitetään. :) Varsinkin kanamiehet ovat jo tajunneet kysyä urakoitsijoilta että millainen kärry!!  ;) Ja älkää vaan sanoko että onhan niissäkin pystykelaisissakin lautaset!! Niillä kun ei ole käytön kanssa juuri mitään merkitystä!

Kaikki vihreän sävyn kärryt hyviä, tai onhan niilläkin sinkittyjä versioita.
Siis Strautmann, Bergman, Tebbe.


Ja saahan muihinkin Esim jeantil kunnon lautas / repijäkeloilla varustetun perä vaihtoehdon. Ja varmaan muihinkin! Toki en Ymmärrä näiden kärryjen myyjiä kun ne vaan suosittelee tuota pystykelaversiota. :-[

Ja moni varmaan ottaa nokkiinsa tästä kirjoituksesta mutta miettikääpä asiaa oikeasti ennenkuin alatte puolustella "fiksuja" kauppojanne!! ;D



kait noita kauppoja voi puolustella kun lautashärdellistä siirryttiin pystykelaiseen. Ja jos itse ja asiakkaat on tyytyväisiä niin mikäs tässä on pystykelaa kehuessa...?  ;D

noo sanotaan että tuolla Samsonin ysillä ei pääse niin hyvään jälkeen kuin lautaskoneilla, ysissä kelojen kehänopeus on siihen liian pieni. Turvelanta ja komposti leviää sitten aivan yhtä tasaseen, pienempi levitysleveys voip antaa kuvan ettei jälki ole hyvä!
Kuustoistasella levittimellä kehänopeus onkin sit paljo kovempi ja kaikki tähän asti ajetut sonnat hakkautu ja levis  tosi hyvin, sitä voinee jo verrata lautaskoneisiin  ??? ;)

totta tosiaan että erilaisia levitinvaihtoehtoja saa melkein joka vaunuun, mutta ei lautaset välttämättä tee autuaaksi. Sanoisin että on tilakohtainen ja paskakohtainen asia kärryn valinta. Valinta lienee helpoin tehdä kun käyttää ensin urakoitsijat joilla on vertailtavat koneet? Niin jos välttämättä haluaa oman vaunun, urakoitijan käyttö on mielestäni kuitenkin se paras vaihtoehto.
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: Uusi-Lampi - 10.03.08 - klo:09:50
Tulihan sitä pystykelakehua taas. ;D Lautaslevitinkonetta kun ei tarvi kenellekkään puolustella niin se vaan on. :)

Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: handetonttu - 10.03.08 - klo:10:03
Tulihan sitä pystykelakehua taas. ;D Lautaslevitinkonetta kun ei tarvi kenellekkään puolustella niin se vaan on. :)



etkös tosa aiemmin jo kehunu/puolustellu omaa valintaa? Ja taisin sanoa että pysykelojakin erillaisia, meilläkään tuolla toisella ei päästä samaan ku lautaskoneella  :o
Pitäskö lukea mitä kirjoitetaan?
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: oltsik - 12.03.08 - klo:19:26
Ootteko miten tosissaan noiden tuntisaavutusten kanssa(100-150m3/h)? jos ton levitätte nii paljon tunti/mottihinta asiakkaalle?
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: Uusi-Lampi - 12.03.08 - klo:20:21
Jos pellot on lähellä ja aika ei mene tienpäällä niin ajan itse helposti viittä kuormaa tunnissa! Ja lastaus tietenkin hyvissä oloissa laatalta!Parinkymmentä mottia kukkuran kanssa menee varmasti kerralla, ja tekee heti sen 100 m3 tunnis. Vielä nopeampi jos sattuu saamaan kaverin töihin joka lastaa (siis osaavan miehen). Ei tarvi hypellä koneesta toiseen!

Mitäpä sitä kiertelemään hintaa. 1.1.2008 astuneen hinnastoni mukaan veloitus on 75 euroa ja vero päälle.(Olipa hienosti sanottu) ;D Tuo siis levittimelle ja traktorille. Jos itse lastaan niin sen hinta tulee lisäksi!

Tuo on lähes isännän valitsema asia mitä sonnalle tulee hintaa. Siis miten se on järjestänyt asian.  Toki on paikkoja missä ajan kuorma / per tunti. Tulee hintaa mutta teen ja ajan jos halutaan näin! Trak tietty 50 lootalla!


Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: JOKIAHO - 12.03.08 - klo:21:52
Jos pellot on lähellä ja aika ei mene tienpäällä niin ajan itse helposti viittä kuormaa tunnissa! Ja lastaus tietenkin hyvissä oloissa laatalta!Parinkymmentä mottia kukkuran kanssa menee varmasti kerralla, ja tekee heti sen 100 m3 tunnis. Vielä nopeampi jos sattuu saamaan kaverin töihin joka lastaa (siis osaavan miehen). Ei tarvi hypellä koneesta toiseen!

Mitäpä sitä kiertelemään hintaa. 1.1.2008 astuneen hinnastoni mukaan veloitus on 75 euroa ja vero päälle.(Olipa hienosti sanottu) ;D Tuo siis levittimelle ja traktorille. Jos itse lastaan niin sen hinta tulee lisäksi!

Tuo on lähes isännän valitsema asia mitä sonnalle tulee hintaa. Siis miten se on järjestänyt asian.  Toki on paikkoja missä ajan kuorma / per tunti. Tulee hintaa mutta teen ja ajan jos halutaan näin! Trak tietty 50 lootalla!


-----------------------------------------------------------

Taksa kohdallaan ei mitään  järkeä ostaa omaa konetta noilla taksoilla :D

Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: sonnanviskoja - 12.03.08 - klo:21:53
Sulla hinta linjassa ,.....joko kohta pääsee mopoileen?
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: Uusi-Lampi - 12.03.08 - klo:22:50
Joo eiköhän kohta pääse ajelemaan! Kai pitää jo tienpäällä käydä tällä viikolla enne pakkasia. Ajokauden avajaiset!! ;D
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: oltsik - 13.03.08 - klo:12:57
joo. eli ei puhuta keskimääräsestä tunti saavutuksesta. aloin vaan ajattelemaan kun puhutaan keskimääräsestä 100m3/h ni kaikki ajettava pitää olla pellon reunassa. varmasti ajaa ton ja enemmänkin tunnissa jos ajettava tavara on lähellä peltoa, tosiaan taksa ei paha, enemmänni sais olla. meil päin urakoitsioiden taksat oli 2v sitten rolland:in 16m3 kärrillä 60e+alv/h ja toisella tekijällä bergman:in 16m3 täsmälevittimellä 100e+alv/h. hintoihin ei sisältynyt lastausta. itse jos ajaisin lantaa urakointina, pitäisin patterista suoraan peltoon ajettavana tunti hintaa roimasti kovenpana kuin jos levitykseen sisältyisi 1-5km tie ajoa. 
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: - 13.03.08 - klo:13:50
joo. eli ei puhuta keskimääräsestä tunti saavutuksesta. aloin vaan ajattelemaan kun puhutaan keskimääräsestä 100m3/h ni kaikki ajettava pitää olla pellon reunassa. varmasti ajaa ton ja enemmänkin tunnissa jos ajettava tavara on lähellä peltoa, tosiaan taksa ei paha, enemmänni sais olla. meil päin urakoitsioiden taksat oli 2v sitten rolland:in 16m3 kärrillä 60e+alv/h ja toisella tekijällä bergman:in 16m3 täsmälevittimellä 100e+alv/h. hintoihin ei sisältynyt lastausta. itse jos ajaisin lantaa urakointina, pitäisin patterista suoraan peltoon ajettavana tunti hintaa roimasti kovenpana kuin jos levitykseen sisältyisi 1-5km tie ajoa. 

Olipa taas fiksusti ajateltu taksanmääritys! Paskakärry on tehty pellolle eikä tielle! Kärrylle on huomattavasti kovempaa hommaa survoa kuorma täynnä kaikenmaailman kusijuntuja isäntien pelloille ja luultavasti isäntä vielä kattoo että ajetaan tarpeeksi lujaa... (Isännät ei yleensä ymmärrä että niitä ei tarvita pellolla jos siellä on jo levitysurakoitsija ja kaivinkone...) Tienpäällä kuluu tuntia kohden enemmän polttoainetta, renkaat kuluu ym ym.
Itse kannustan aina isäntiä kuskaamaan paskan ensin joutilaana aikana pellolle, jolloin kevätkiiruussa ei tarvitse aikaa tiellä kuluttaa! Vesitilavuudeltaan 11 m3 bergmannilla naudansontaa levitettäes ja läjän ollessa pellolla normaali tahti on n. 300m3/4h! Tällöin kuormauksessa tulee olla kaivinkone!
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: Uusi-Lampi - 13.03.08 - klo:15:36
Juurikin näin !!!!
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: tuottaja - 13.03.08 - klo:18:03
Ootteko miten tosissaan noiden tuntisaavutusten kanssa(100-150m3/h)? jos ton levitätte nii paljon tunti/mottihinta asiakkaalle?
Tuo tuntisaavutus m3/h riippuu paljon myös-paljonko m3/ha levitetään 10m3 vai 100m3..?? -ja yleensä kuivan lannan levityksessä ei "kukku" kuutioita parane mukaan laskea-tahtoo kärryn nurkat olla hyvin helposti tyhjät.
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: erik - 15.03.08 - klo:11:34
nyt on sitten tulossa 15tn joskinin tornado
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: Jobbari - 16.03.08 - klo:19:47
En mää paska kärreistä mittään tie mutta enismmäinen Tebbeläinen hankittiin -99 toinen vuosi myöhemmin. Eihän ne mittään ihme koneita oo, mutta kyllä niillä paskan levälleen saa. (Kummatkin kuutiot levitetty, EI PÄÄSTÄ POHJALAISIIN LUKEMIIN).
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: JOKIAHO - 16.03.08 - klo:20:04
nyt on sitten tulossa 15tn joskinin tornado

Onnittelut valinnasta,milestäni oikea ratkaisu ;).Otitko ohjauspellin jolla voi rajoittaa suihkua ojat,rakennukset,jne.
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: Ojala - 16.03.08 - klo:20:40
nyt on sitten tulossa 15tn joskinin tornado

Minkälaisilla renkhailla otit ?
JF MTS 12000:sen renkaat 620/70-34 sais olla isommat,
joku 750-850 olis soppeli... ::)
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: erik - 17.03.08 - klo:12:23
ei tullu ohjauspeltiä ja renkaat oli 650/34 kattoo nyt miten kuormaus onnistuu noitten kanssa jos olis kurottaja niin sillon vähintään se 800 voi olla että Q75 ylettyis mutta sen näkee sit
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: ktm87 - 14.09.12 - klo:10:46
Potkitaampa vanhaa keskustelua pinnalle..
Itselläni on tulossa nuor karja tilat kestokuivikkeelle ja haluaisin kuulla kokemuksia oljella kuivitettavan lannan nurmelle levityksestä? Ja tietysti kiinnostaa että kumpaa suosittelette (pystykelat/vaaka+ lautaset)?

Ensimmäinen postaus tänne ._.
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: erik - 14.09.12 - klo:15:29
Olen muutamana vuotena ajanu samoille lohkoille bergmanin kanssa rintasin pystykela joskinin kanssa ja erot on työleveydessä ja tarkkuudessa. Molemmat jauhaa paskan yhtäläisen pieneksi jossain tapauksissa pystykela jauhaa jopa pienemmäksi.
Suurin ero kuitenkin taitaa olla siinä hinnassa. yhden lautaskoneen hinnalla saa liki kaks pystykelaa
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: ktm87 - 14.09.12 - klo:17:52
Olen muutamana vuotena ajanu samoille lohkoille bergmanin kanssa rintasin pystykela joskinin kanssa ja erot on työleveydessä ja tarkkuudessa. Molemmat jauhaa paskan yhtäläisen pieneksi jossain tapauksissa pystykela jauhaa jopa pienemmäksi.
Suurin ero kuitenkin taitaa olla siinä hinnassa. yhden lautaskoneen hinnalla saa liki kaks pystykelaa
levitys leveys lautas koneen eduksi? Työskentely nopeudes eroja jos samaa levitys laatua haetaan? Käytettyä kärriä  oon etsiny, onko tiettyjä kohtia mitä tarkastaa?
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: JD6630 - 14.09.12 - klo:17:58
Soveltuuko tuommoinen olkinen kuiva lanta muka nurmilevitykseen?

No jos soveltuu ja kerta pystykelallakin onnistuu, niin kai siihen parhaat noista on jeantil/samson/joskin kaksikelaiset kärryt. 4-kelaisella ainakin aivan turha yrittää :D
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: ktm87 - 14.09.12 - klo:18:11
Soveltuuko tuommoinen olkinen kuiva lanta muka nurmilevitykseen?

No jos soveltuu ja kerta pystykelallakin onnistuu, niin kai siihen parhaat noista on jeantil/samson/joskin kaksikelaiset kärryt. 4-kelaisella ainakin aivan turha yrittää :D
sitäpä juuri kyselen :/ itse ainakin kuvittelen et näil murskauskela/lautas levitys kärreil  onnistus.. Jeantil myyjä kyl soitti ja kehu et ko kone soveltus paremmin olki kuivikkeelle.. Ja pohja kuljettimen säädölhän kyl varsin onnistuu kunhan kuski malttaa..
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: Red Bull - 14.09.12 - klo:18:16
joo. eli ei puhuta keskimääräsestä tunti saavutuksesta. aloin vaan ajattelemaan kun puhutaan keskimääräsestä 100m3/h ni kaikki ajettava pitää olla pellon reunassa. varmasti ajaa ton ja enemmänkin tunnissa jos ajettava tavara on lähellä peltoa, tosiaan taksa ei paha, enemmänni sais olla. meil päin urakoitsioiden taksat oli 2v sitten rolland:in 16m3 kärrillä 60e+alv/h ja toisella tekijällä bergman:in 16m3 täsmälevittimellä 100e+alv/h. hintoihin ei sisältynyt lastausta. itse jos ajaisin lantaa urakointina, pitäisin patterista suoraan peltoon ajettavana tunti hintaa roimasti kovenpana kuin jos levitykseen sisältyisi 1-5km tie ajoa. 

Olipa taas fiksusti ajateltu taksanmääritys! Paskakärry on tehty pellolle eikä tielle! Kärrylle on huomattavasti kovempaa hommaa survoa kuorma täynnä kaikenmaailman kusijuntuja isäntien pelloille ja luultavasti isäntä vielä kattoo että ajetaan tarpeeksi lujaa... (Isännät ei yleensä ymmärrä että niitä ei tarvita pellolla jos siellä on jo levitysurakoitsija ja kaivinkone...) Tienpäällä kuluu tuntia kohden enemmän polttoainetta, renkaat kuluu ym ym.
Itse kannustan aina isäntiä kuskaamaan paskan ensin joutilaana aikana pellolle, jolloin kevätkiiruussa ei tarvitse aikaa tiellä kuluttaa! Vesitilavuudeltaan 11 m3 bergmannilla naudansontaa levitettäes ja läjän ollessa pellolla normaali tahti on n. 300m3/4h! Tällöin kuormauksessa tulee olla kaivinkone!

Huvittavia nämä työsaavutus kommentit. Joka pellon päässä kun on patteri niin päivästä suurin osa taitaa kulua kaivinkoneen lavetointiin...
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: erik - 14.09.12 - klo:19:08
Olen muutamana vuotena ajanu samoille lohkoille bergmanin kanssa rintasin pystykela joskinin kanssa ja erot on työleveydessä ja tarkkuudessa. Molemmat jauhaa paskan yhtäläisen pieneksi jossain tapauksissa pystykela jauhaa jopa pienemmäksi.
Suurin ero kuitenkin taitaa olla siinä hinnassa. yhden lautaskoneen hinnalla saa liki kaks pystykelaa
levitys leveys lautas koneen eduksi? Työskentely nopeudes eroja jos samaa levitys laatua haetaan? Käytettyä kärriä  oon etsiny, onko tiettyjä kohtia mitä tarkastaa?

Joo lautasella on levitysleveyttä enempi
Molemmilla koneilla jos tavaraa aletaan sullomaan oikeen kovaa tahtia läpi niin laatu kärsii ja isoo kokkaraa on pellossa. Myöskin molemmilla sitä tavaraa on huomattavasti enemmän koneen takana kun ei enään jaksa lentää niin kauas.

Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: erik - 14.09.12 - klo:19:10
Soveltuuko tuommoinen olkinen kuiva lanta muka nurmilevitykseen?

No jos soveltuu ja kerta pystykelallakin onnistuu, niin kai siihen parhaat noista on jeantil/samson/joskin kaksikelaiset kärryt. 4-kelaisella ainakin aivan turha yrittää :D

Ihan yhtäläisesti se olkipaska sinne nurmeen hukkuu ku muutkin. Ei mulla ainaskaan mitään nurmesta ylös oo noussu
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: ktm87 - 14.09.12 - klo:19:17
Sehän riippuu ihan pellon koosta xD
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: hvinnamo - 14.09.12 - klo:19:32
Soveltuuko tuommoinen olkinen kuiva lanta muka nurmilevitykseen?

No jos soveltuu ja kerta pystykelallakin onnistuu, niin kai siihen parhaat noista on jeantil/samson/joskin kaksikelaiset kärryt. 4-kelaisella ainakin aivan turha yrittää :D

Ihan yhtäläisesti se olkipaska sinne nurmeen hukkuu ku muutkin. Ei mulla ainaskaan mitään nurmesta ylös oo noussu

 Mut sä ootkin ammattitaitoisempi kuin muut?
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: ktm87 - 14.09.12 - klo:19:58
Kokemuksia rolland vaunuista?
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: - 14.09.12 - klo:20:29
joo. eli ei puhuta keskimääräsestä tunti saavutuksesta. aloin vaan ajattelemaan kun puhutaan keskimääräsestä 100m3/h ni kaikki ajettava pitää olla pellon reunassa. varmasti ajaa ton ja enemmänkin tunnissa jos ajettava tavara on lähellä peltoa, tosiaan taksa ei paha, enemmänni sais olla. meil päin urakoitsioiden taksat oli 2v sitten rolland:in 16m3 kärrillä 60e+alv/h ja toisella tekijällä bergman:in 16m3 täsmälevittimellä 100e+alv/h. hintoihin ei sisältynyt lastausta. itse jos ajaisin lantaa urakointina, pitäisin patterista suoraan peltoon ajettavana tunti hintaa roimasti kovenpana kuin jos levitykseen sisältyisi 1-5km tie ajoa. 

Olipa taas fiksusti ajateltu taksanmääritys! Paskakärry on tehty pellolle eikä tielle! Kärrylle on huomattavasti kovempaa hommaa survoa kuorma täynnä kaikenmaailman kusijuntuja isäntien pelloille ja luultavasti isäntä vielä kattoo että ajetaan tarpeeksi lujaa... (Isännät ei yleensä ymmärrä että niitä ei tarvita pellolla jos siellä on jo levitysurakoitsija ja kaivinkone...) Tienpäällä kuluu tuntia kohden enemmän polttoainetta, renkaat kuluu ym ym.
Itse kannustan aina isäntiä kuskaamaan paskan ensin joutilaana aikana pellolle, jolloin kevätkiiruussa ei tarvitse aikaa tiellä kuluttaa! Vesitilavuudeltaan 11 m3 bergmannilla naudansontaa levitettäes ja läjän ollessa pellolla normaali tahti on n. 300m3/4h! Tällöin kuormauksessa tulee olla kaivinkone!

Huvittavia nämä työsaavutus kommentit. Joka pellon päässä kun on patteri niin päivästä suurin osa taitaa kulua kaivinkoneen lavetointiin...

Harvemmin tarttee hehtaarin-kahden länteille ajella. Tommonen perus 25-30 lypsävän tilan kevään sonnat hukkuu normaalisti 6-8 hehtaarille vähän tilasta toki riippuen. Broiskun sontaa ei taas kannata patteroida alle 6 hehtaarin lohkoille jos etäisyys ei oo älyttömän pitkä.

Sehän taas onkin fiksua ottaa kaivinkone kuormaamaan ja ajattaa sontakärryllä jotain 5km siivuja...
Yhdellä tilalla ajettiin useampi vuosi suoraan lantalasta keskinmäärin noin 1,5km etäisyydelle. Aikaa kului aina 8-10h. Viime keväänä ne oli ajettu patteriin. Aikaa kului 3h...
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: ktm87 - 14.09.12 - klo:20:42
Minkälaisel vaunul Mä ajelee?
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: SKN - 14.09.12 - klo:23:27
joo. eli ei puhuta keskimääräsestä tunti saavutuksesta. aloin vaan ajattelemaan kun puhutaan keskimääräsestä 100m3/h ni kaikki ajettava pitää olla pellon reunassa. varmasti ajaa ton ja enemmänkin tunnissa jos ajettava tavara on lähellä peltoa, tosiaan taksa ei paha, enemmänni sais olla. meil päin urakoitsioiden taksat oli 2v sitten rolland:in 16m3 kärrillä 60e+alv/h ja toisella tekijällä bergman:in 16m3 täsmälevittimellä 100e+alv/h. hintoihin ei sisältynyt lastausta. itse jos ajaisin lantaa urakointina, pitäisin patterista suoraan peltoon ajettavana tunti hintaa roimasti kovenpana kuin jos levitykseen sisältyisi 1-5km tie ajoa. 

Olipa taas fiksusti ajateltu taksanmääritys! Paskakärry on tehty pellolle eikä tielle! Kärrylle on huomattavasti kovempaa hommaa survoa kuorma täynnä kaikenmaailman kusijuntuja isäntien pelloille ja luultavasti isäntä vielä kattoo että ajetaan tarpeeksi lujaa... (Isännät ei yleensä ymmärrä että niitä ei tarvita pellolla jos siellä on jo levitysurakoitsija ja kaivinkone...) Tienpäällä kuluu tuntia kohden enemmän polttoainetta, renkaat kuluu ym ym.
Itse kannustan aina isäntiä kuskaamaan paskan ensin joutilaana aikana pellolle, jolloin kevätkiiruussa ei tarvitse aikaa tiellä kuluttaa! Vesitilavuudeltaan 11 m3 bergmannilla naudansontaa levitettäes ja läjän ollessa pellolla normaali tahti on n. 300m3/4h! Tällöin kuormauksessa tulee olla kaivinkone!

Huvittavia nämä työsaavutus kommentit. Joka pellon päässä kun on patteri niin päivästä suurin osa taitaa kulua kaivinkoneen lavetointiin...

Harvemmin tarttee hehtaarin-kahden länteille ajella. Tommonen perus 25-30 lypsävän tilan kevään sonnat hukkuu normaalisti 6-8 hehtaarille vähän tilasta toki riippuen. Broiskun sontaa ei taas kannata patteroida alle 6 hehtaarin lohkoille jos etäisyys ei oo älyttömän pitkä.

Sehän taas onkin fiksua ottaa kaivinkone kuormaamaan ja ajattaa sontakärryllä jotain 5km siivuja...
Yhdellä tilalla ajettiin useampi vuosi suoraan lantalasta keskinmäärin noin 1,5km etäisyydelle. Aikaa kului aina 8-10h. Viime keväänä ne oli ajettu patteriin. Aikaa kului 3h...
Jokusen kakka kuorman kuskanneena kysynkin että eikö se patteriin ajaminen maksa mitään?????
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: dmem - 15.09.12 - klo:00:07
Mä levitän suurimman osan paskasta kesällä säilörehunurmille. Ei paljon pattereita voi tehä.
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: - 15.09.12 - klo:07:56
joo. eli ei puhuta keskimääräsestä tunti saavutuksesta. aloin vaan ajattelemaan kun puhutaan keskimääräsestä 100m3/h ni kaikki ajettava pitää olla pellon reunassa. varmasti ajaa ton ja enemmänkin tunnissa jos ajettava tavara on lähellä peltoa, tosiaan taksa ei paha, enemmänni sais olla. meil päin urakoitsioiden taksat oli 2v sitten rolland:in 16m3 kärrillä 60e+alv/h ja toisella tekijällä bergman:in 16m3 täsmälevittimellä 100e+alv/h. hintoihin ei sisältynyt lastausta. itse jos ajaisin lantaa urakointina, pitäisin patterista suoraan peltoon ajettavana tunti hintaa roimasti kovenpana kuin jos levitykseen sisältyisi 1-5km tie ajoa. 

Olipa taas fiksusti ajateltu taksanmääritys! Paskakärry on tehty pellolle eikä tielle! Kärrylle on huomattavasti kovempaa hommaa survoa kuorma täynnä kaikenmaailman kusijuntuja isäntien pelloille ja luultavasti isäntä vielä kattoo että ajetaan tarpeeksi lujaa... (Isännät ei yleensä ymmärrä että niitä ei tarvita pellolla jos siellä on jo levitysurakoitsija ja kaivinkone...) Tienpäällä kuluu tuntia kohden enemmän polttoainetta, renkaat kuluu ym ym.
Itse kannustan aina isäntiä kuskaamaan paskan ensin joutilaana aikana pellolle, jolloin kevätkiiruussa ei tarvitse aikaa tiellä kuluttaa! Vesitilavuudeltaan 11 m3 bergmannilla naudansontaa levitettäes ja läjän ollessa pellolla normaali tahti on n. 300m3/4h! Tällöin kuormauksessa tulee olla kaivinkone!

Huvittavia nämä työsaavutus kommentit. Joka pellon päässä kun on patteri niin päivästä suurin osa taitaa kulua kaivinkoneen lavetointiin...

Harvemmin tarttee hehtaarin-kahden länteille ajella. Tommonen perus 25-30 lypsävän tilan kevään sonnat hukkuu normaalisti 6-8 hehtaarille vähän tilasta toki riippuen. Broiskun sontaa ei taas kannata patteroida alle 6 hehtaarin lohkoille jos etäisyys ei oo älyttömän pitkä.

Sehän taas onkin fiksua ottaa kaivinkone kuormaamaan ja ajattaa sontakärryllä jotain 5km siivuja...
Yhdellä tilalla ajettiin useampi vuosi suoraan lantalasta keskinmäärin noin 1,5km etäisyydelle. Aikaa kului aina 8-10h. Viime keväänä ne oli ajettu patteriin. Aikaa kului 3h...
Jokusen kakka kuorman kuskanneena kysynkin että eikö se patteriin ajaminen maksa mitään?????

Maksaa se, mutta kun mäkin ajelee vaan pienellä reilun 10m3 bergmannilla niin useinmiten isäntä saa itse kuskattua peräkärryllä liki kaks levittimen kuormaa kerralla... Lisäksi siirto voidaan tehdä kiireettömänä aikana!
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: SKN - 15.09.12 - klo:08:12
joo. eli ei puhuta keskimääräsestä tunti saavutuksesta. aloin vaan ajattelemaan kun puhutaan keskimääräsestä 100m3/h ni kaikki ajettava pitää olla pellon reunassa. varmasti ajaa ton ja enemmänkin tunnissa jos ajettava tavara on lähellä peltoa, tosiaan taksa ei paha, enemmänni sais olla. meil päin urakoitsioiden taksat oli 2v sitten rolland:in 16m3 kärrillä 60e+alv/h ja toisella tekijällä bergman:in 16m3 täsmälevittimellä 100e+alv/h. hintoihin ei sisältynyt lastausta. itse jos ajaisin lantaa urakointina, pitäisin patterista suoraan peltoon ajettavana tunti hintaa roimasti kovenpana kuin jos levitykseen sisältyisi 1-5km tie ajoa. 

Olipa taas fiksusti ajateltu taksanmääritys! Paskakärry on tehty pellolle eikä tielle! Kärrylle on huomattavasti kovempaa hommaa survoa kuorma täynnä kaikenmaailman kusijuntuja isäntien pelloille ja luultavasti isäntä vielä kattoo että ajetaan tarpeeksi lujaa... (Isännät ei yleensä ymmärrä että niitä ei tarvita pellolla jos siellä on jo levitysurakoitsija ja kaivinkone...) Tienpäällä kuluu tuntia kohden enemmän polttoainetta, renkaat kuluu ym ym.
Itse kannustan aina isäntiä kuskaamaan paskan ensin joutilaana aikana pellolle, jolloin kevätkiiruussa ei tarvitse aikaa tiellä kuluttaa! Vesitilavuudeltaan 11 m3 bergmannilla naudansontaa levitettäes ja läjän ollessa pellolla normaali tahti on n. 300m3/4h! Tällöin kuormauksessa tulee olla kaivinkone!

Huvittavia nämä työsaavutus kommentit. Joka pellon päässä kun on patteri niin päivästä suurin osa taitaa kulua kaivinkoneen lavetointiin...

Harvemmin tarttee hehtaarin-kahden länteille ajella. Tommonen perus 25-30 lypsävän tilan kevään sonnat hukkuu normaalisti 6-8 hehtaarille vähän tilasta toki riippuen. Broiskun sontaa ei taas kannata patteroida alle 6 hehtaarin lohkoille jos etäisyys ei oo älyttömän pitkä.

Sehän taas onkin fiksua ottaa kaivinkone kuormaamaan ja ajattaa sontakärryllä jotain 5km siivuja...
Yhdellä tilalla ajettiin useampi vuosi suoraan lantalasta keskinmäärin noin 1,5km etäisyydelle. Aikaa kului aina 8-10h. Viime keväänä ne oli ajettu patteriin. Aikaa kului 3h...
Jokusen kakka kuorman kuskanneena kysynkin että eikö se patteriin ajaminen maksa mitään?????

Maksaa se, mutta kun mäkin ajelee vaan pienellä reilun 10m3 bergmannilla niin useinmiten isäntä saa itse kuskattua peräkärryllä liki kaks levittimen kuormaa kerralla... Lisäksi siirto voidaan tehdä kiireettömänä aikana!
Mää oon pitäny sen ajankäytön siinä patteroinnissa pääasiana. Maksaahan se sille isännällekin jotain se kuskaus, tietty jos on sitä porukkaa jolle oma työ on ilimaaaaasta. Mutta paskaa voi kärrätä sinne laihon laitaan kun itelle sopii. Toinen syy patterointiin on kakkendaalin koostumus. Avolantaja syvennyksessä jonne sade ja sulamisvedet pääsee, on ihan jotain muuta kun kiinteää paskaa..... tiiviissä kärryssä pysyy laidan tasalla jos ei kallistele.
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: Make - 15.09.12 - klo:10:26
Levityskärryllä kun tulee tielle tuppaa pyörissä tulemaan paskaa ja kuraa tielle. Erillisellä siirrolla homma on paljon siistimpää.
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: JD6630 - 15.09.12 - klo:11:43
http://www.mascus.fi/maatalous/kaytetyt-kuivalannan-levittimet/hi-spec-xcel-1250/ij7hhkhe.html
Ihan mielenkiintoisen oloinen kärry. Levitin kulkee vaan aika alhaalla :-\
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: ktm87 - 01.11.12 - klo:19:27
Ja uudestaan! Oon tos katellu jeantilin ja rollandin käytettyjä vaunuja ja kuulisin mielellään kokemuksia niistä ja tietty muistakin merkeistä.. hiehojen kuivalantaa ois pääasiassa tarkotus levittää ja mahdollisesti kalkkiakin(ei taho kalkki urakoitsijat tulla tälle seutua) joten myös kokemuksia kalkin levityksestäkin ois mielenkiintonen kuulla..
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: Urakoottija - 01.11.12 - klo:19:34
Ja uudestaan! Oon tos katellu jeantilin ja rollandin käytettyjä vaunuja ja kuulisin mielellään kokemuksia niistä ja tietty muistakin merkeistä.. hiehojen kuivalantaa ois pääasiassa tarkotus levittää
Täälä sama homma, tarkotus olis alottaa levittely jollain vaunulla ja samoja merkkejä kans kattellu, mutta kokemuksia olis mukava kuulla.
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: Vekkuli - 01.11.12 - klo:20:27
Vertaillu kans.Onks Jeantil hintansa väärtti?Hinta alkaa ainakin minua kyrsiin.
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: Peurajussi - 01.11.12 - klo:20:31

Tempo kestää kuulema levittää kalkkiakin. Ja on "vähän" edukkaampi.  :)
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: Timon - 01.11.12 - klo:20:37
http://www.anvianet.fi/mms/ (http://www.anvianet.fi/mms/)
Markolla ollut hoidossa Teben lisäksi Jeantiili ja Bergmanni,joten jotakin ainakin kestävyyksistä tietää ja on saattanut kuulla käyttäjäkokemuksiakin...
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: JD6630 - 01.11.12 - klo:20:45
Kyllä bergmannit ja tebbet on jo rahamiesten hommia. Liian kalliiksi menee tavallisen tilan tarpeisiin. Eikä noi repijäkärryt taida kalkinlevitykseen soveltua? Ainakin meno hangessa voi olla hieman tuskaista...

Jeantilinkin hintaa karkaa kovaa vauhtia. Tosin kaikkien kärryjen hinta tuntuu nousevan kovaa tahtia.

Kannattaa tutustua fliegelin kärryyn.

E: Niin ja, älä ikinä koskaan ratkea tempon kärryä ostamaan.
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: Greenpwr - 01.11.12 - klo:22:01
Kyllä bergmannit ja tebbet on jo rahamiesten hommia. Liian kalliiksi menee tavallisen tilan tarpeisiin. Eikä noi repijäkärryt taida kalkinlevitykseen soveltua? Ainakin meno hangessa voi olla hieman tuskaista...

Jeantilinkin hintaa karkaa kovaa vauhtia. Tosin kaikkien kärryjen hinta tuntuu nousevan kovaa tahtia.

Kannattaa tutustua fliegelin kärryyn.

E: Niin ja, älä ikinä koskaan ratkea tempon kärryä ostamaan.

 Kauan sitten kauppiaalle tuumasin, että tempo ei oo lantakärry, vaan paskakärry...piti kokeilla...
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: landehande - 01.11.12 - klo:22:32
Soveltuuko tuommoinen olkinen kuiva lanta muka nurmilevitykseen?

No jos soveltuu ja kerta pystykelallakin onnistuu, niin kai siihen parhaat noista on jeantil/samson/joskin kaksikelaiset kärryt. 4-kelaisella ainakin aivan turha yrittää :D

Ihan yhtäläisesti se olkipaska sinne nurmeen hukkuu ku muutkin. Ei mulla ainaskaan mitään nurmesta ylös oo noussu
Olen Erkin kanssa samaa mieltä. Olkinenkin paska elokuun 15 pv:ään mennessä nurmeen levitettynä ei seuraavana kesänä haittaa lainkaan rehun tekoa.
Mutta kuinka paljon paskaa pitää olla, että oma kärry kannattaa? Kannattamiseen sisällyttäisin myös remontteihin ja puhdistukseen kuluvan ajan ja ''hauskuuden''. Kärry kun hajoo ollessaan täynnä jöötiä. Urakoitsijalla tuo homma käy niin huolettomasti.
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: Hammer - 01.11.12 - klo:22:46
Urakoitsija merkkinen on käynyt levittämässä. Vaunu on Jeantil ja jälki on todella hyvää  8). Levitti kesällä ekan rehunteon jälkeen juhannuksen aikoihin nurmelle ja toinen sato tehtiin heinäkuun lopussa. Ei ollut mitään haittaa lannasta. Pistin kyseiseltä lohkolta nyt näytteet muutamasta paalista ja oli täysin priimaa rehua. Tosin sateinen sää saattoi osaltaan auttaa lannan painumista maahan.

Tosin löytyy tuolta hallin takaa Belarus PTU-7, mutta siitä ei voi tässä tilanteessa puhua  ;D. Tosin levitin sillä tänäkin syksynä jonkun 15 kuormaa, kun tuli muutama pieni nurmilohko kyntöön. Oli muuten tekemisen meininkiä  ;).
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: JD6630 - 02.11.12 - klo:00:07
Mutta kuinka paljon paskaa pitää olla, että oma kärry kannattaa? Kannattamiseen sisällyttäisin myös remontteihin ja puhdistukseen kuluvan ajan ja ''hauskuuden''. Kärry kun hajoo ollessaan täynnä jöötiä. Urakoitsijalla tuo homma käy niin huolettomasti.
Pakko sen on kannattaa, jos ei urakoitsijaa ole saatavilla.
Mielellään tuollaisen muita peltotöitä haittaavan homman ulkoistaisi, mutta kun ei onnistu niin ei onnistu.
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: landehande - 02.11.12 - klo:07:58
Mutta kuinka paljon paskaa pitää olla, että oma kärry kannattaa? Kannattamiseen sisällyttäisin myös remontteihin ja puhdistukseen kuluvan ajan ja ''hauskuuden''. Kärry kun hajoo ollessaan täynnä jöötiä. Urakoitsijalla tuo homma käy niin huolettomasti.
Pakko sen on kannattaa, jos ei urakoitsijaa ole saatavilla.
Mielellään tuollaisen muita peltotöitä haittaavan homman ulkoistaisi, mutta kun ei onnistu niin ei onnistu.
No sitten vaan pitää valmistaa paskaa niin paljon, että kannattaa. ;)  Mutta kuinka paljon se on?
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: cowboy_ - 10.11.12 - klo:21:30
Keväällä tuli hankittua täyssinkitty Joskin Siroko 12m3 vaunu, tähän asti ollaan oltu ihan tyytyväisiä. Todella kevyt vetää 100 hp traktorilla. Lastaus tapahtuu kaivinkoneella, normi etukuormaajalla voi olla ongelmia.
Kivien suhteen saa olla varovainen, pitää aika ikävää meteliä kun ne menee läpi...
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: mää vai - 10.11.12 - klo:23:09
Keväällä tuli hankittua täyssinkitty Joskin Siroko 12m3 vaunu, tähän asti ollaan oltu ihan tyytyväisiä. Todella kevyt vetää 100 hp traktorilla. Lastaus tapahtuu kaivinkoneella, normi etukuormaajalla voi olla ongelmia.
Kivien suhteen saa olla varovainen, pitää aika ikävää meteliä kun ne menee läpi...

On hieno kärry, kattelin just Jyväskylän näyttelyssä ku oli sellanen näytillä. Kelanopeutta kun olis lisää niin pärjää Jeantilille levitysjäljessä.
Otsikko: Vs: paskakärry vertailua
Kirjoitti: Greenpwr - 11.11.12 - klo:11:17
Keväällä tuli hankittua täyssinkitty Joskin Siroko 12m3 vaunu, tähän asti ollaan oltu ihan tyytyväisiä. Todella kevyt vetää 100 hp traktorilla. Lastaus tapahtuu kaivinkoneella, normi etukuormaajalla voi olla ongelmia.
Kivien suhteen saa olla varovainen, pitää aika ikävää meteliä kun ne menee läpi...

On hieno kärry, kattelin just Jyväskylän näyttelyssä ku oli sellanen näytillä. Kelanopeutta kun olis lisää niin pärjää Jeantilille levitysjäljessä.

 Ja Joskinin lautasmallin levitin näyttäis olevan omaasukua Bergmann...

 Edit: Berkusta saapi ottaa puolet kelan teristä pois ja lautasista kaksi siipeä kanssa, jos tarkoitus on reilummin kakkia äkkiä levälleen saada. Tontille kotiutui enempi käytetty 5210, ohjainboksiin valot ainakin syttyi...