satuin lukemaan tämän viestiketjun läpi ja tulin siihen tulokseen että vanhaa "äijää" ei sen jälkeen tarvita kun tila on saatu omiin nimiin("pankin").Kun tämä on itselläkin muutaman vuoden päästä edessä,spv eläkkeelle jääminen niin taidan tehdä sellasen ratkasun kun nimet ovat kauppakirjassa että hautajaiseni ovat siitä kolmen viikon päästä.Enpä ole jatkajille sitten harmina kun pelkkänä riippana tyhmät vanhat ukkelit nurkissa pyörii.
Tästä sun avautumisesta tulee jotenkin mieleen Kummelin I will be a martyyr...
http://www.youtube.com/watch?v=KA0TPCz1zEcJokaiselle sukupolvelle on oma aikansa ja paikkansa. Talossa on yksi isäntä, joka kantaa vastuun tekemisistään. Apua voi aina antaa, jos terveyttä piisaa ja kiinnostusta riittää. Kahden isännän talot ei mun mielestä toimi. Meillä homma meni vähän *****ilun puolelle, melkeinpä kaikkia tekemisiä arvosteltiin. Esimerkiksi syysviljojen viljelyä arvosteltiin, viherlannoitusnurmia ei pidetty minään... Viljelykiertona olisi pitänyt olla vehnä-lumi-vehnä, ehkä kaura oli sallittujen kasvien joukossa.
Kuitenkin isän kuoltua opin kantapään kautta, että monessa hommassa apumiestä tarvitaan. Vaikkapa joku konehuolto on helpompaa kun on toinen jeesaamassa, kevät- ja syystöiden logistiikka aiheuttaa melkoisia haasteita yksin toimiessa jne., lista on loputon.
Yksi asia, jonka haluan nostaa erityisesti esille, liittyy asumiseen. Mun mielestä 2000-lukuun ei enää kuulu se, että monta sukupolvea asuu samassa taloudessa tai edes samalla mäellä. Vähintään sen verran pitää olla välimatkaa, ettei pirttien savut näy toisille. Tässä naapurustossa on riittävän monta esimerkkiä siitä, miten hyvin - tai huonosti - kaupungista kotoisin oleva miniä kotiutuu maatilalle, jossa vanha anoppi ja appiukko pyörivät päivästä toiseen nuoren parin nurkissa. Eikä vika ole läheskään aina siinä nuoressa emännässä "joka nyt on sellainen kaupunkilainen hienohelma", vaan vanhempi sukupolvi voi oikeasti olla aika *****maisia. Nuori isäntä on kuitenkin parisuhteessa sen vaimonsa kanssa ja heidän perheensä asiat eivät kuulu pätkän vertaa vanhemmalle sukupolvelle. Mä ainakin muutan heti täältä isolle kirkolle, jos jatkaja joskus 25-30 vuoden päästä löytyy omista mukuloista.