Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe vanha isäntä jänis vai ankkuri ?  (Luettu 50929 kertaa)

bonneville

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1076
monen moista juttua ja kaikilla omansa.Mutta mutta kuinka "vanhavalta" touhaa tilalla vai touhaako ollenkaan. meillä hyppas viimesyksynä tappurin päältä ja saattaa ehkä ens syksynä nousta sinne takaasin vaikka lujahan se otti viime syksynä saara se eres tappuria ajamahan. enimmäkseen viisasteloo muitten tekemisiä ja ilmaantuu paikalle jos satuu joku ulkopuolinen poikkeamaan tontilla. Oon onneksi päässy siitä jatkuvasta vit.....esta irti kun ei laske vanhalle kaalille mitään töitä kun se ei kuitenkaan mitään tee. aika on vaan kullannu kaikki entisajan työt ja työtavat... ikää vanahalla mestarilla vajaa 65v...
pessimistinen realisti tai jotain sinne päin...

Husokki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Mikä sielä pistää vastaan, köyhyyskö?
Käteinen ratkasee

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12220
  • Virolaista kiitos!
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
Vaikea mun on moittia. Kyllä siitä on apua, keväällä äestää ja syksyllä ajelee viljakuormia. Pikkuisen tuppaa olemaan sitä vikaa, että särkee koneita, mutta, se on semmosta.

Courtney1

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7726
  • I'm not bad, I'm just drawn that way.
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
Kyllä ne uskoo...kun suoraan sanoo, että EI ***** TARVII JOKA ASIAAN PUUTTUA  >:( Se on kuulkaa pienimmän riesan tie kun ei hyväksy mitään työpanoksia, olkoot 100% eläkkeellä, keletana  ;D
Curtni1 on typerä, suorastaan vastenmielinen idiootti, kun ei erota työtätehnyttä työtävieroksuvasta.

taisker

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1132
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
joo touhuaa niin perkeleesti mutta lopputulos vähä niin ja näin puut kylä ajaa mettästä ite en kylä kerkiäis kylvöt tehään kimpassa muihin hommiin ei asiaa

montöör

  • Vieras
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
Paha mennä sanoon. Tuttua on tuo sopivasti paikalle
osuminen. Ittellä kun on mennyt vanhanisännän kanssa
sukset umpisolmuun max 5 min kuluessa, vaikka tekemäänsä
työtä olen aina arvostanut. Parasta olis pitää matalaa profiilia
ja laittaa tekemään/hoitamaan jotain einiinkovintärkeetä missä
menee kuitenkin rutosti aikaa. Toi 65 ei vielä oo ihan huru-ukko
jos on muuten terve. Karu juttu on, että jokaisen täytyy ite saada
tehdä ne omat virheensä. Tyttöystävän, nykyisen vaimon kanssa
näitä juttuja sitten heitettiin vitsiksi. Kuinka sitten käy itelle, 8) kun
oon aina kaikentehnyite. 8)

bonneville

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1076
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
niin se oli ennen mäläkkinä kun jotain vielä tehtiin yhteistuumin yhres tai minä tein pualesta niin puheis oli äijällä aina että mä laitoon, mä tein  ja vain ja ainuastaan minä ja mun maat ,mettät ,taivas ja jumalattoman suurisuu eikä kukaan muu. nykyysin on sitten että tehtiin, laitettiin,ruuvattiin ,remontoitiin,rakennettiin  jne vaikkei oo mihinkään äijä sattunu sormellansakkaan vuosikausiin. koron piru ja kylän liru
pessimistinen realisti tai jotain sinne päin...

Strimari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1850
  • This is radio Nowhere!
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
Isäukko on ollu eläkkeellä vuodesta -87 ja asunut koko ajan tilalla. On ollu semmonen sopimaton työnjako, että tekee, mitä huvittaa jos huvittaa, muttei mitään kysymättä, että voiko thdä. Välillä ajaa viljakuormia, välillä lähtee kylvöpäivänä Säkylän kalasatamaan, jos on parempi huvitus niin. Ääntä ei ole korotettu vaikka erimieltä onkin oltu, omistaja tekee päätökset.
Mukavasti on menny..
Hyvää yritetään, mutta priimaa pakkaa tulemaan!

sirkussonni

  • Vieras
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
niin se oli ennen mäläkkinä kun jotain vielä tehtiin yhteistuumin yhres tai minä tein pualesta niin puheis oli äijällä aina että mä laitoon, mä tein  ja vain ja ainuastaan minä ja mun maat ,mettät ,taivas ja jumalattoman suurisuu eikä kukaan muu. nykyysin on sitten että tehtiin, laitettiin,ruuvattiin ,remontoitiin,rakennettiin  jne vaikkei oo mihinkään äijä sattunu sormellansakkaan vuosikausiin. koron piru ja kylän liru


Siinäpä ne tärkeimmät...^
Samalle työmaalle ei juurikaan sovita, kun joka ainoasta asiasta täytyy jomman kumman olla täysin päinvastaista mieltä. Molemmat sen tietää, yhteisiä työmaita vaan on opittu välttämään.
Sukupolven vaihdoksen jälkeen kuulemma se luopumisen tuska kestää keskimäärin seitsemän vuotta. Ja toden totta, sen seitsemän vuoden jälkeen helpottikin tuntuvasti. Koskaan, ei ikinä, ole yhtään mistään tekemästäni työstä kehuja saanut. Aina olisi pitänyt tehdä enemmän, tai paremmin, yleensä toisinpäin.
Useampaan vuoteen ei ole kyllä enää maatilan töihin osallistunut, klappia tekee hanakasti, lähinnä velipojalle ja itselleen. Ja kantaa nurkkiin sitten ihan mitä sattuu maailmalta ilmaiseksi saamaan. Nykyään kutsumme häntä "recykleksi", oikein kierrätyksen ehdoton kingi. Mökiltä pitää puut ajaa 40 km:n päähän autonperäkärryllä, että saa pieniä, ja taas ajaa takaisin sinne mökille.... :D
Ja se yks juttu, ihan kaikki pitää aina laskea MARKOIKSI, ja sitten päivitellään!!!! >:(

nänninnyplääjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2954
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
se ärsyttää ku ite koittaa tehä viimesen päälle ja se ei.. mutta ei voi kieltää, kokemuksen tuomia vinkkejä tulee ja työpanos on arvokasta..
Schnaps im Kopf, du holde Braut
Steck Bratwurst in dein Sauerkraut

sirkussonni

  • Vieras
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
Mutta se ajoitus, miten AINA sattuu paikalle, kun jotakin sellaista tapahtuu, ettei nyt ihan välttämättä olis kaivattu! Ihan kuin sillä olis joku webbikamera nurkissa, vaikkei sillä ole edes tietokonettakaan, mutta reaaliaikainen vahinkokyttä se on!      "Kyl mää sitä jo kattelin viime viikolla, että sitä oikein yritetään rikkoo...." ???    Juu juu, ihan tahallaanhan me!

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8682
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
Nää kaikki jos sitten muistettaisi, kun seuraava sukupolvi aloittaa.  ;D ;D ;D
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
Mutta se ajoitus, miten AINA sattuu paikalle, kun jotakin sellaista tapahtuu, ettei nyt ihan välttämättä olis kaivattu! Ihan kuin sillä olis joku webbikamera nurkissa, vaikkei sillä ole edes tietokonettakaan, mutta reaaliaikainen vahinkokyttä se on!      "Kyl mää sitä jo kattelin viime viikolla, että sitä oikein yritetään rikkoo...." ???    Juu juu, ihan tahallaanhan me!

Lisätään vielä

... Sulla on hallin ovi auki, ookko huomannu, ookko käyny, tehny sitä, muistanu tätä...

Siskon mies tuli kesällä hallille, taidettiin värkätä puimurin pöytävaunua ja häntä nauratti. Meinas että keskustelu kuului hyvin pihalle saakka, kuten aina missä yhdessä jotain suunnitellaan ;D


Majaillut nurkissa parin viikon verran sattuneista syistä ja kyllähän huomautettavaa löytyy. Telkkari pimeni, ostin uuden ja isomman, siirtäen paikkaa.
Miks se olohuoneeseen piti siirtää takkahuoneesta? Hirveän iso? Kotiteatteri? Pimennysverhot, hirveän kalliit, vanhat on ihan hyvä?

Taatana, kai sitä ny kotonaan saa tehdä mitä haluaa. Muutaman kerran sanonut tälläkin viikolla että tässä tapauksessa sun mielipiteellä ei mitään väliä ;D
 Lopuksi kuitenkin tyytyväinen lopputulokseen, kaikkea muutosta vastaan pitää ensin vastustella. Varsinkin jos se maksaa jotakin, eikä tuota kuin mielihyvää ::)

Plussaa sitten paljon, suurena apuna keväällä ja syksyllä sekä kaikissa rakennus/pajahommissa. Toki maksan mutkan kautta ihan oikeaa kuukausipalkkaa, joten jotain vastinetta saatavakin, kumpikin näin tyytyväisiä :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
On vielä ollut jonkin verran mukana. Lähinnä äestystä. Ikääkin jo kuitenkin, sodassa ollut mies. Kuitenkin antanut touhuta kun itse haluaa. Kuuluu sukupolveen joka ei oikein osaa jouten olla ja kai sitä pysyy silleen virkeämpänä. Olen kyllä itse tarkempi siitä että työn jälki pitää olla kelvollista ja ettei kylvöä ja äestystä tehdä liian märkään. Äijä semmonen hosu, pitäisi olla jo kylvämässä tai puimassa vaikka ei vielä olisi aika. EU-säännöksistä se nyt ei ymmärrä mitään. Takavuosina kynti valtaojien suojakaistat puolimetrisiksi vaikka miten yritti selittää. Silloin kyllä pisti vihaksi samoin kuin joskus kun se äesti peltoa rankkasateessa kun oli "niin vähän enää äestämättä". Kyllähän siitä vuosien mittaan huomattavaa apua on ollut varsinkin kuivaushommissa kun itse joutunut olemaan töissä. Nyt kuivuriakin sen verran saatu automatisoitua ja suurennettua ettei sitä tarvitse olla vahtimassa.
Onneksi ei asu tilalla vaan vähän matkan päässä omassa talossa. Pihalla se käy aina jossain välissä nuuskimassa. Sisällä ei ole käynyt vuosikausiin ettei sen puoleen ole häiriöksi eikä emäntä kyllä sen antaisikaan kotiasioihin sotkeutua. Vaikka äijä onkin pahansisuinen ja kiivasluonteinen niin ei se sille pärjää. :-X
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
...Sukupolven vaihdoksen jälkeen kuulemma se luopumisen tuska kestää keskimäärin seitsemän vuotta. Ja toden totta, sen seitsemän vuoden jälkeen helpottikin tuntuvasti. Koskaan, ei ikinä, ole yhtään mistään tekemästäni työstä kehuja saanut. Aina olisi pitänyt tehdä enemmän, tai paremmin, yleensä toisinpäin.
...
Vai seitsemän vuotta...no se kyl täsmää meilläkin. Vajaat seitsemän vuotta spv:n jälkeen valmistui pappalle oma asunto ja sen jälkeen kyl muuttui jotenkin systeemi. Olihan se iso muutos tietysti muuttaa omaan asuntoon ja vielä kun joutui "kotoansa" muuttamaan. Mutta ei oo valittanu ja ei kyl pitäis olla syytäkään - itse rakentamansa uusi talo, ei maksa ylläpitokuluja eikä matkaa ku kolmesataametriä meiltä - savukaan ei juur näy :) Sanoi muuton jälkeen huilanneensa kaksi kuukautta tekemättä mitään - ensimmäisen kerran elämässään! Sitten kutsuikin jo ulkorakennuksen valmiina odottanut pohjalaatta...

Pappahan on siis mun appiukko ja ollaan tunnettukin vasta vajaat kuus vuotta. Ikänsä puolesta sopisi isäksenikin eli on "tarpeeksi" vanha vaikkei muuten vielä iällä ole. Tuossa kun muutama vuosi asuttiin saman katon alla niin monenlaista juttua oli - mää vähän kyselin vanhoista ja hän kertoili, on myös kiinnostunut uusista systeemeistä. Oma isäni on ollut jo kohta parikymmentä vuotta aika huonossa kunnossa ja halvauksen jälkeen ei oo siitä oikein juttukaveriksi ollut.

Peltohommat on meillä ollu niin vähäiset ja kun rehuntekokin on ulkoistettu, niin oon pärjänny yksikseni ja nykyisin jo seuraavakin sukupolvi kykenee johonkin järkevään toimintaan (jos viitsii). Navettahommiin ei oo pappaa enää tar***** ku joskus avuksi poi'ittamaan, kun oon sattunut olemaan päivätöissä juur sillon.

Olenkin kaikille sanonu, että pappa on oikea puumies. Sahalla ollu töissä aikanaan ja muutenkin viihtyy metsässä. Nyt kun ei oo ihan pakko, niin ei oo rankamettään ängenny näillä keleillä. Loukkasi myös kätensä syksyllä eikä siksi saa oikein mitään tehtyäkään. Hinku kyllä olisi kova myös rakennustöihin, joissa on ihan kymppi myös. Mutta ei puutu meidän tuotantoon oma-aloitteisesti, vaan neuvoo ja kertoo mielipiteensä kysyttäessä. Hauska yksityiskohta on , että ei aja muita kuin hänen aikanaan hankittuja traktoreita :) Tieasiat ovat myös sydäntä lähellä ja joutilain hän onkin noita teitä lanaamaan (muista taloista ei ehditä/viitsitä eikä myöskään lanaaja koskaan kiitosta saa).

Moni on sanonu, että ei yhtään yötä olis asunu samassa huushollissa vanhan väen kanssa. Ja kyllähän siinä oma vivahteensa on, kun useampi sukupolvi samalla pihalla touhuaa. Ei oikein sovi nykypäivään ja neuvoni on ollut sama kuin muillakin, että vanhapari samantien omaan pihaan tarpeeksi kauas. Mutta hyvät välit kannattaa olla jo lastenlastenkin vuoksi.
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...