Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe vanha isäntä jänis vai ankkuri ?  (Luettu 51155 kertaa)

Naturalis

  • Vieras
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
Mikä se fiksu auto on? Tuonhan hankinnan ja kulut saa vähentää verotuksessa. Meillä jos emäntä saisi täysin päättää olisi sedan ::) No farkkuun sentään suostunut.
Mistä lähtien vanhanisännän harrastusvälineet on verotuksessa saanut vähentää?  ::)
Kyse oli pakusta ja kai sen piti tulla nuoren isännän nimiin?
Olisko uutinen että ei se pelkkä nimissä olo riitä verovähennyksiin...  ;D

Naturalis

  • Vieras
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
Juu no pakuhan kyseessä on ja tulee miehen nimiin, mutta sen käyttäjä on syytinkiläinen. Ei ole yhään millään tavalla järkevää ostaa 47t€:n autoa. Sitä varten otetaan lainaa, laitetaan käteistä palamaan ja annetaan vaihdossa vielä todella hyvin palvellut pikkupaku. Minun laskelman mukaan siinä on alv:tä n.10t€, mutta sitte lainaa otetaan about 25t€... Ei siitä saa mitenkää kannattavaa vaikka saakin vähennyksiä. Ja tosiaankaa auto ei ole meidän käytössä, vaan syytinkiläinen vetää sillä asuntovaunua ja hilluu mökillä päiväkausia sen kanssa. Ja aivan kaikki kulut siitä autosta maksaa mieheni lukuun ottamatta polttoaine kustannuksia.

Ja ei haittais vaikka syyntikäilnen olisi itse ostanut auton. Itse asiassa ei kiinnosta pätkän vertaa mitä tekee rahoillaan. Mökkikään ei ole mikään "ongelma", paitsi siitä tulee aikanaan perintöveroa (on maksettu jo aikapäiviä sitten). Mutta se että ostattaa miehen perse verillä tekemillä rahoilla uuden pakettiauton, vaikka pihassa on täysin käyttökelpoinen pakettiauto, on minusta käsittämätöntä. Autokaan ei ole siltä edullisimmasta päästä, niin pistää vihaksi. Ja kun tässä on vielä miehelläni ja itselläni autot joilla voisi vetää sitä asuntovaunua, niin on se kumma tämä transporter villitys.

Ja joku kirjoitti siitä luonnehäiriöstä ja välimatkasta: se tässä juurikin on ongelma. Tätä tapausta joutuu katselemaan varmaankin 20-30vuotta nurkissa ja ei ole mikään helppo tapaus. Se on onnistunut suututtamaan kaikki tältä kylältä. Me joudumme olemaan varpaillamme ja varomaan sanoja. Mistä tahansa voi vetää vierasesineen sieraimeen ja lähteä mökille päiväkausiksi möksöttämään. On taitava uhkailemaan ja vaatimaan. Mistään ei voi olla eri mieltä hänen kanssa. Tätä on vaan vaikea kuvailla kirjoittamalla. Tämä pitäisi itse kokea ja nähdä...

Myöskin toisenlaisesta syytinkiläisestä on tällä tilalla kokemusta. Täällä on vielä mieheni isän vanhempi tässä samassa pihapiirissä. Se on taas täysin eri maata. Huolehtii raha-asioista ja on tarkka, että kaikki menee niin kuin pitääkin. Aivan unelma syytinkiläinen siis. On niin iäkäs ettei siitä tosin ole apua tilalla eikä lasten hoidossa mutta sehän ei olekaan hänen "tehtävä".
Mahdollisessa verotarkastuksessa tosta pakusta tulee murheita... Alvien takaisin perintä jne...

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
Juu no pakuhan kyseessä on ja tulee miehen nimiin, mutta sen käyttäjä on syytinkiläinen. Ei ole yhään millään tavalla järkevää ostaa 47t€:n autoa. Sitä varten otetaan lainaa, laitetaan käteistä palamaan ja annetaan vaihdossa vielä todella hyvin palvellut pikkupaku. Minun laskelman mukaan siinä on alv:tä n.10t€, mutta sitte lainaa otetaan about 25t€... Ei siitä saa mitenkää kannattavaa vaikka saakin vähennyksiä. Ja tosiaankaa auto ei ole meidän käytössä, vaan syytinkiläinen vetää sillä asuntovaunua ja hilluu mökillä päiväkausia sen kanssa. Ja aivan kaikki kulut siitä autosta maksaa mieheni lukuun ottamatta polttoaine kustannuksia.

Ja ei haittais vaikka syyntikäilnen olisi itse ostanut auton. Itse asiassa ei kiinnosta pätkän vertaa mitä tekee rahoillaan. Mökkikään ei ole mikään "ongelma", paitsi siitä tulee aikanaan perintöveroa (on maksettu jo aikapäiviä sitten). Mutta se että ostattaa miehen perse verillä tekemillä rahoilla uuden pakettiauton, vaikka pihassa on täysin käyttökelpoinen pakettiauto, on minusta käsittämätöntä. Autokaan ei ole siltä edullisimmasta päästä, niin pistää vihaksi. Ja kun tässä on vielä miehelläni ja itselläni autot joilla voisi vetää sitä asuntovaunua, niin on se kumma tämä transporter villitys.

Ja joku kirjoitti siitä luonnehäiriöstä ja välimatkasta: se tässä juurikin on ongelma. Tätä tapausta joutuu katselemaan varmaankin 20-30vuotta nurkissa ja ei ole mikään helppo tapaus. Se on onnistunut suututtamaan kaikki tältä kylältä. Me joudumme olemaan varpaillamme ja varomaan sanoja. Mistä tahansa voi vetää vierasesineen sieraimeen ja lähteä mökille päiväkausiksi möksöttämään. On taitava uhkailemaan ja vaatimaan. Mistään ei voi olla eri mieltä hänen kanssa. Tätä on vaan vaikea kuvailla kirjoittamalla. Tämä pitäisi itse kokea ja nähdä...

Myöskin toisenlaisesta syytinkiläisestä on tällä tilalla kokemusta. Täällä on vielä mieheni isän vanhempi tässä samassa pihapiirissä. Se on taas täysin eri maata. Huolehtii raha-asioista ja on tarkka, että kaikki menee niin kuin pitääkin. Aivan unelma syytinkiläinen siis. On niin iäkäs ettei siitä tosin ole apua tilalla eikä lasten hoidossa mutta sehän ei olekaan hänen "tehtävä".
Mahdollisessa verotarkastuksessa tosta pakusta tulee murheita... Alvien takaisin perintä jne...
Enemmänkuin tod.näk. jos todella nniin *****mainen ja huonoissa väleissä kyläläisten kanssa kuin kerroit. Vinkkiä lähtee verokarhulle kun joku  naapuri vain äkkää asiain tilan.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

bonneville

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1076
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
Juu no pakuhan kyseessä on ja tulee miehen nimiin, mutta sen käyttäjä on syytinkiläinen. Ei ole yhään millään tavalla järkevää ostaa 47t€:n autoa. Sitä varten otetaan lainaa, laitetaan käteistä palamaan ja annetaan vaihdossa vielä todella hyvin palvellut pikkupaku. Minun laskelman mukaan siinä on alv:tä n.10t€, mutta sitte lainaa otetaan about 25t€... Ei siitä saa mitenkää kannattavaa vaikka saakin vähennyksiä. Ja tosiaankaa auto ei ole meidän käytössä, vaan syytinkiläinen vetää sillä asuntovaunua ja hilluu mökillä päiväkausia sen kanssa. Ja aivan kaikki kulut siitä autosta maksaa mieheni lukuun ottamatta polttoaine kustannuksia.

Ja ei haittais vaikka syyntikäilnen olisi itse ostanut auton. Itse asiassa ei kiinnosta pätkän vertaa mitä tekee rahoillaan. Mökkikään ei ole mikään "ongelma", paitsi siitä tulee aikanaan perintöveroa (on maksettu jo aikapäiviä sitten). Mutta se että ostattaa miehen perse verillä tekemillä rahoilla uuden pakettiauton, vaikka pihassa on täysin käyttökelpoinen pakettiauto, on minusta käsittämätöntä. Autokaan ei ole siltä edullisimmasta päästä, niin pistää vihaksi. Ja kun tässä on vielä miehelläni ja itselläni autot joilla voisi vetää sitä asuntovaunua, niin on se kumma tämä transporter villitys.

Ja joku kirjoitti siitä luonnehäiriöstä ja välimatkasta: se tässä juurikin on ongelma. Tätä tapausta joutuu katselemaan varmaankin 20-30vuotta nurkissa ja ei ole mikään helppo tapaus. Se on onnistunut suututtamaan kaikki tältä kylältä. Me joudumme olemaan varpaillamme ja varomaan sanoja. Mistä tahansa voi vetää vierasesineen sieraimeen ja lähteä mökille päiväkausiksi möksöttämään. On taitava uhkailemaan ja vaatimaan. Mistään ei voi olla eri mieltä hänen kanssa. Tätä on vaan vaikea kuvailla kirjoittamalla. Tämä pitäisi itse kokea ja nähdä...

Myöskin toisenlaisesta syytinkiläisestä on tällä tilalla kokemusta. Täällä on vielä mieheni isän vanhempi tässä samassa pihapiirissä. Se on taas täysin eri maata. Huolehtii raha-asioista ja on tarkka, että kaikki menee niin kuin pitääkin. Aivan unelma syytinkiläinen siis. On niin iäkäs ettei siitä tosin ole apua tilalla eikä lasten hoidossa mutta sehän ei olekaan hänen "tehtävä".



mitään muuta kun joka kerta kun marssii tontille niin herneitä nenään vaan niin pysyy pois silimistä. voi kun itte sais pysymään konstilla tai toisella vanhanisännän pois tontilta niin sais olla ittekkin joskus rauhas. tälle vuorelle ei käppänä oo istunu eres tappurin päällä.että orotellaan päivää jolloin juuri vanhuuseläkkeelle siirtyneestä vanhastaisännästä tuloo peräs hinattava...
pessimistinen realisti tai jotain sinne päin...

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
Onkos tällävälillä tullut ihmisille uusia kokemuksia syytinkiin tai vanhempaan sukupolveen liittyen ? Tärkeä aihe tämä, nostella tasaisin väliajoin.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
Vuosi vuodelta vain enemmän arvostan sitä, että joku haluaa vielä vanhoilla päivillään auttaa

Ainahan ei Oldtimer tee asioita prikulleen niin kuin itse haluaisin, mutta se on pieni hinta siitä,...
...että on seuraa ja toinen käsipari kaikenlaiseen tylsään touhuiluun.
...että ei itse tarvitse aina ola tontilla, kun tulee huoltomies, nuohooja, viljanhakija, lannoitekuski... .
...että on joku jolta kysyä, että miten h**vetissä tästäkin taas päästään ulos.
...että on joku on joku, joka voi käydä kurkkamassa, mitä kuivurille kuuluu tai tuurata puimurin päällä, kun itselle tulee muuta menoa.
...että joku voi hakea sen varaosan samalla, kun käy muutenkin kylillä.
...että joku voi ajaa sen perävaunun pellolle tai sieltä pois.
...että voi jonkun kanssa taivastella tätä touhua.

 

Viimeksi muokattu: 14.01.14 - klo:19:55 kirjoittanut JösseJänis

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
Vuosi vuodelta vain enemmän arvostan sitä, että joku haluaa vielä vanhoilla päivillään auttaa

Ainahan ei Oldtimer tee asioita prikulleen niin kuin itse haluaisin, mutta se on pieni hinta siitä,...
...että on seuraa kaikenlaiseen tylsään touhuiluun.
...että on joku jolta kysyä, että miten h**vetissä tästäkin taas oäästään ulos.
...että voi jonkun kanssa taivastella tätä touhua.
Ihan hyvä juttu joo, mutta mä yritän kuitenkin välttää mahdollisimman pitkälle noita lainattuja kohtia...
Nothing is Something Worth Doing

taisker

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1132
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
vanha patu oli liikaki kärkäs neuvoon ja häärään si ku huomas että tontilla vedetään vuodesta toiseen parempia satoja kun oli ite saanu lakkas maukuna no ny taitaa olla työt taputeltu sen osalta

Joozeppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2009
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
kyl mulla kans on isona kiireapuna ja touhuilee kotona ku mää juoksen pitkin kanaloita. muokkaustyöt, viljanajo, kuivurinhoito ja miksei puintikin sujuu jossain määrin. 72 ikää kans jo.

+250

  • Vieras
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
Vanhaisäntä oli tappiinasti henges mukana.
Viimmeisellä lääkärikäynnillä 2päivää ennen loppua oli lääkäriltä kysyny että kait hän saa kuitenki traktorilla ajaa.
Jälkikäteen vasta oikeesti huomas kuinka paljon helpotti omiahommia,kun oli vanhaisäntä mukana hommis.

Niin ja kysymykseen:Jänis se oli,ja kova yllyttään.

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
Polttopuukasat näyttää kasvaneen siihen tahtiin naapurissa, että kohta varmaan pitää liiteriä alkaa suunnitella. Pappa on ajankulukseen tuulenkaatoja pilkkonu, kun onkin enempi noita puuihmisiä. Ei puutu tilan tuotantoon, ei tuppaudu eikä ole kysytty. Yx meidän traktori sillä on, kun on kovin innostunut yksityistieasioista ja lanaileekin paria tietä. Ja on siä toinenkin traktori ollu noita puuhommia varten. Vanhempi noista traktoreista on eläkkeellä ja sitä toistakaan mää en tartte mihinkään! Joutaa olemaankin naapurissa.  :)
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

Forgiven

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1232
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
Vähän tuo alkaa pelottaa, yhdeksänkytä alkaa olla kovin lähellä...
...mutta kait tuo tekeminen pitää virkeänä, ei sitä voi kieltää.

c.c.less

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
  • Agronjetin ryhityskehmä
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
http://youtu.be/7vUZHCu1Yio

Anis vai jänkkuri? Aika täysi palvelu oli LVIS-asioissa ja varsinaiset maatalouspuuhat sain tehdä rauhassa. Jälkeenpäin vähän kostautunut kun en itse oikein tunne kaikkia virityksiä. Polkupyörämatka oli toimiva etäisyys. Välillä kun kahdestaan oli puuhattu, alkoi menneen maailman jutut tympiä, mutta viikon kun oli pois niin jo soiteltiin perään. Olen iloinen että vanhempani ehtivät eläkkeellä ollessaan terveinä matkustaa ja harrastaakin.
Jotain tapahtui, emmekä ole varmoja mitä.

Naturalis

  • Vieras
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
Vanhaisäntä oli tappiinasti henges mukana.
Viimmeisellä lääkärikäynnillä 2päivää ennen loppua oli lääkäriltä kysyny että kait hän saa kuitenki traktorilla ajaa.
Jälkikäteen vasta oikeesti huomas kuinka paljon helpotti omiahommia,kun oli vanhaisäntä mukana hommis.

Niin ja kysymykseen:Jänis se oli,ja kova yllyttään.
Plusnus veti vanhankin isännän mehut loppuun... Meillä vanha isäntä jäi eläkkeelle kun kauppakirja oli allekirjoitettu, oli vanhalla parilla seuraavalle viikonlopulle etelänmatka varattuna ja uusi talo ostettuna. Uusi/nykyinen isäntä jatkoi siitä ja tekee tulosta hehtaariakohden josta nusplussat vain uneksii...  8)

navettapiika

  • Vieras
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
Meillekin tuli muutossa tähän tilalle oikein vanhoja isäntiä kaksin kappalein, mutta kyllä siinä niin kävi, että molemmat katos. Ensin lähti tilan myynyt isäntä,kun rupes kaikki syliin sopivat murikat kantaa auton perään. Myi tilan irtaimistoineen, ja sitten kun tuli muuton aika, niin kaikki millä oli vähänkään arvoa nousi ooppelin perään. >:(
Sukulaisuuden perusteella tilalle muuttanut isäntä oli polleaa niin kauan kuin tilillä riitti katetta ja sitten nosti talon tililtä lisää. Meno jatkui ja kaupat tuli tutuiksi. Mutta kun töihin olisi pitänyt tarttua siirtyi sohvalle sairaspäivän viettoon. Tilit kun  laitettiin kiinni nosti kytkintä, kun ei arvosteta hänen työtänsä. :o
Nyt ollaan yritetty pärjätä ilman kumpaakaan, mutta totuuden äänellä, kyllä joskus sitä kokemuksenkin ääntä tarvittaisiin. ;)