https://www.youtube.com/watch?v=7Yl4wzM_Epk
Kun tuubi tän mulle tarjosi, naurahti
Mutta onhan sellä ööliä sielläkin
Itse s-moottorissa ei välttämättä ole ööliä mutta sen perässä olevassa alennusvaihteessa ja mahdollisessa tasauspyörästössä sitten on. Joissain rakenteessa siellä moottorissa kiertää kyllä jäähdytysliemi joka sitten tiivisteongelmien ilmetessä tuottaa myös suurempia seurannaisongelmia :-/
Jotain sähköstä ymmärtävänä ihmettelen tuota hajakentän väärään paikkaan indusoimaa virtaa... miksi samaa ilmiötä ei juurikaan ole kiusana tavallisissa oikosulkumoottoreissa? Teollisuudessa pyörivät varmasti enemmän tunteja kuin keskimääräinen auton moottori eikä niistä laakerit oikeastaan lopu kuin vain pyörimällä. Vai johtuuko juuri siitä että autoissa on enemmän näitä kestomagneetti(tahti)koneita, reluktanssikoneita tai muita eksoottisia ratkaisuja?
Jossain sellutehtaan hakkurissa tai hiertämössä on MW-luokan koneita enkä ole kuullut että niistäkään akselijännitteet söisivät laakereita? Tai vielä isommat generaattorit voimaloissa.. Sama siis myös toisinpäin, generaattorienkin laakerit yleensä kestävät käyttötunteja aika lailla.
Tavallisessa standardissa oikosulkumoottorissa ei ainakaan ole laakerirakenteessa tms mitenkään erityisesti huomioitu tuota, kalliimmissa isoissa koneissa ehkä onkin, en tiedä.
Vai onko kyse siitä nuo autojen s-moottorit on rakennettu tehoonsa nähden hyvin tiiviisti, kevyesti ja pieneen kokoon? 200 kW vakiomoottori taitaa painaa 500 kg ja se auton vastaava 50 kg?