Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe venttiilipöydän modifiointi  (Luettu 1092 kertaa)

jupe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 684
venttiilipöydän modifiointi
Onko kukaan tehnyt vastaavaa? Meillä on catin kurottaja josta on mennyt can väylän ecu rikki, eikä sitä ole saatavilla ainakaan avescon kautta. nyt on sitten päädytty siihen että' puretaan kaikki originaalit sähköt pois venttiilipöydän ohjauksesta. haussa on löytyisikö jostain alkuperäisten solenoidien paikalle sopivia sähkösolenoideja. Eräs mahdollisuus on kuitenkin käyttää alkupeäisiä solenoideja ne näyttäisi olevan kunnossa. mutta niitä ilmaisesti ohjataan pulsseilla joiden pituus on jotain pienimmillään joku 5 ms. nyt olisi hakusassa sellainen sähköinen ohjaus systeemi mikä pystyisi ohjaamaan noita solenoideja. Onko kellään tietoa olisiko jossain joku joka pystyisi tällaisen tekemään?

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7127
  • karkki vai keppana?
Vs: venttiilipöydän modifiointi
Onkos se Cat kuitenkin JLG?
On ilmeisesti muitakin kanavia ja halvempia hankkia osia.
Käykö Rotecin kahva?
Onko diagnoosi varma?
pessimisti ei pety!

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1352
Vs: venttiilipöydän modifiointi
Kyselevä semmosesta firmasta kun usevolt, tekevät sähköisen esiohjauksen
Systeemeitä,.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4464
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: venttiilipöydän modifiointi
Juu jos ne solenoidit ovat edes jotenkin standardeja niin useampikin ohjaussysteemi osannee niitä komemtaa. PWM:ää ne kuitenkin tottelevat.
Usevolt ja Rotec tosiaan ensin mieleen tulevia näistä vähemmän nimekkäistä 'villeistä' merkeistä (kumpikaan ei tee venttiilistöjä). Noissa ohjauksen parametrit aika vapaasti säädettävissä, Usevoltilla ehkä helpommin (graafinen näyttö josta parametrit voi määrittää). Rotec varmaan halvempi, sille asiat opetetaan näyttämällä halutut min ja max nopeudet ja painamalla nappia.Rampit jne valitaan valmiista vaihtoehdoista.

Olisin ihan toiveikas tuohon vaihtoehtoon että alkuperäisillä solenoideilla jatketaan.

Viimeksi muokattu: 15.07.24 - klo:13:20 kirjoittanut metsajussi

jupe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 684
Vs: venttiilipöydän modifiointi
diagnoosi on selkeä. sen on varmistaneet avescon miehetkin vikakoodeista. Isoin ongelma on niiden solenoidien kanssa se että kun niissä ei ole mitään numeroita eikä ole tietoa millaisilla jännite, pulssi ja virta alueilla liikutaan. kun ne tietäisi niin pystyisi paremmin hakemaan sopivia ohjaimia kyseisille solenoideille. Äkkimittauksella ne ottaisi liikaa virtaa jolloin esim rotecin kahvat ei kestäisi. Mutta kuitenkin pulssiohjauksessa kyse on vähän kuin vaihtovirrasta jolloin vastusmittauksella ei saa luotettavaa tulosta paljonko virtaa tarvitaan. En itse värkkää asiaa minun tiedot tuosta sähköhydrauliikasta on liian vähäiset, mutta kyselen josko joku tietäisi jonkun joka ymmärtäisi asiasta kunnolla.

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1352
Vs: venttiilipöydän modifiointi
diagnoosi on selkeä. sen on varmistaneet avescon miehetkin vikakoodeista. Isoin ongelma on niiden solenoidien kanssa se että kun niissä ei ole mitään numeroita eikä ole tietoa millaisilla jännite, pulssi ja virta alueilla liikutaan. kun ne tietäisi niin pystyisi paremmin hakemaan sopivia ohjaimia kyseisille solenoideille. Äkkimittauksella ne ottaisi liikaa virtaa jolloin esim rotecin kahvat ei kestäisi. Mutta kuitenkin pulssiohjauksessa kyse on vähän kuin vaihtovirrasta jolloin vastusmittauksella ei saa luotettavaa tulosta paljonko virtaa tarvitaan. En itse värkkää asiaa minun tiedot tuosta sähköhydrauliikasta on liian vähäiset, mutta kyselen josko joku tietäisi jonkun joka ymmärtäisi asiasta kunnolla.

**** kysy tosiaan. Www.usevolt.fi.   Taitaa olla niille  ihan arkipäiväistä
Projektia, hyvässä lykyssä kelat jää entiselleen.
Tuossa catin kurottajassa. 24 v sähköjärjestelmä?

jupe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 684
Vs: venttiilipöydän modifiointi
ei siinä on 12 v järjestelmä

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4464
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: venttiilipöydän modifiointi
diagnoosi on selkeä. sen on varmistaneet avescon miehetkin vikakoodeista. Isoin ongelma on niiden solenoidien kanssa se että kun niissä ei ole mitään numeroita eikä ole tietoa millaisilla jännite, pulssi ja virta alueilla liikutaan. kun ne tietäisi niin pystyisi paremmin hakemaan sopivia ohjaimia kyseisille solenoideille. Äkkimittauksella ne ottaisi liikaa virtaa jolloin esim rotecin kahvat ei kestäisi. Mutta kuitenkin pulssiohjauksessa kyse on vähän kuin vaihtovirrasta jolloin vastusmittauksella ei saa luotettavaa tulosta paljonko virtaa tarvitaan. En itse värkkää asiaa minun tiedot tuosta sähköhydrauliikasta on liian vähäiset, mutta kyselen josko joku tietäisi jonkun joka ymmärtäisi asiasta kunnolla.

Jos ne tosiaan jäävät niin salaperäisiksi ettei tietoa löydy mistään niin sitten yksi keino on etsiä samanlainen kone ja vähän mittailla... virtaprobe skooppiin.
Kenen tekemät ne venttiililohkot ovat - vai tekeekö Cat ihan omia?

Jos ohjaimen tehonkesto ei ole riittävä voidaan välissä käyttää vahvistinta. Ennenhän erillinen vahvistinkortti oli lähes vakioratkaisu, nyt ovat kaikki-samassa-palikassa -tyyppiset ratkaisut yleistyneet kun on haettu yksinkertaista ja edullista tapaa ja helppoa asennusta.

jupe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 684
Vs: venttiilipöydän modifiointi
ne teki joku toinen todennäköisesti, ihan tunnettu valmistaja, en nyt muista mikä kaveri muistaa, mutta ilmeisesti saattaa olla catin omilla spekseillä. ainakaan mikään muu osa aiemmin ei ole ollut vakiokamaa, kuten peukalorulla jolla ohjataan puomin jatkoa.

On vain hankala päästä käsiksi vaikka löytäisikin samanlaisen koneen, niin kiinni niihin solenoideihin. Piti purkaa juotoksia että pääsi sinne asti käsiksi. hyvä tietää että niitä on olemassa vahvistimia. Pitänee usuttaa soittamaan sinne usevoltille, rotex on jo tuttu.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4464
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: venttiilipöydän modifiointi
ne teki joku toinen todennäköisesti, ihan tunnettu valmistaja, en nyt muista mikä kaveri muistaa, mutta ilmeisesti saattaa olla catin omilla spekseillä. ainakaan mikään muu osa aiemmin ei ole ollut vakiokamaa, kuten peukalorulla jolla ohjataan puomin jatkoa.

On vain hankala päästä käsiksi vaikka löytäisikin samanlaisen koneen, niin kiinni niihin solenoideihin. Piti purkaa juotoksia että pääsi sinne asti käsiksi. hyvä tietää että niitä on olemassa vahvistimia. Pitänee usuttaa soittamaan sinne usevoltille, rotex on jo tuttu.

Sinänsä tuo mittaus ei vaadi kuin sen että jostakin pääsee käsiksi kelalle menevään yksittäiseen johtoon - niin että saa sen pikkuruisen 'pyykkipojan' (Hall-anturin) johdon ympärille.  Galvaanista yhteyttä (=kontaktia) ei tarvita eikä eristettä rikkoa tms. Riittää että saa sen yksittäisen johtimen jostain matkan varrelta hiukan muista erilleen.
Voi se silti olla hankalaa kun johtosarjat ja rakenne ovat mitä ovat, en sitä sano.
Luulisi huollonkin tietävän speksit ja kertovan - varsinkin jos varaosaa ei edes enää saa. Normaalisti pwm:ää ajetaan kyllä ihan nollasta täyteen tasavirtaan. Ja isojen kelojen virta on ampeerien luokassa, enimmillään yleensä 3-4 A jos kyseessä on peräti 60W 12V kela. Tavallisesti virta on noin puolet tuosta..

Mikä Catin malli on kyseessä? Mulla on sattumoisin täydelliset sähkökaaviot malleihin TH336, TH337, TH406, TH407, TH414, TH514 ja TH417.
Hieman sarjanumerosta riippuen.

Sen ohjainboxin saatavuutta kauempaakin maailmalta purku- ym osana on varmaan jo tutkittu?

jupe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 684
Vs: venttiilipöydän modifiointi
kone on 340b, minusta korjaajalla oli sähkökaaviot tuosta koneesta. Tosiaan virta menee keloille sellaisilla filminegatiivin tapaisilla, joissa on johtimet kuten piirilevyissä. oli ilmeisesti hankala purkaa ja päästä käsiksi. ohmi mittarin mukaan menisi 6 ampeeria virtaa, mutta epäilemme ettei sellaista virtamäärää tuollainen em. johdin kestäisi.
Toisaalta emme tiedä millaista jännitettä kyseiset solenoidit käyttää. Epäilen ettei huoltomieskään tiedä sitä solenoidin tietoja kun kävi paikalla ja olivat aiheesta jutelleet ja testanneetkin jotain miten toimisi jos olisi vaihtanut koko hudraulipöydän uuteen. Siinä vain tuli ongelmaksi että kun samasta lähtee hydrauliikkaa myös ohjaukselle ja kallistukselle prioriteettiventtiilien kautta, niin aloimme selvitellä josko saisi toimimaan tämän oman pöydän uusilla sähköosilla.

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3187
Vs: venttiilipöydän modifiointi
Tossa taanoin mittailin pvg ja scanreco sähköjä, kun johto oli 3 napainen ja ilman merkkejä tai numeroita, piti sitten mitata niistä muista miten kytkee.  Maa, ja kaksi muuta, Maata vasten toinen 10v tasa vaikka miten ees taas sen ventiilin käskytti, toinen oliko 5v nollassa ja 7v täysii toiseen suuntaa ja 3v toiseen, ihan perus volttimittarilla,

Eiko jotkut volteilla pelaa, jotkut ampeereilla, Kuvaa ventiileistä joku varmaan tunnistais. Ja osaako joku korjata sen boksin?

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4464
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: venttiilipöydän modifiointi
Riippuu siitäkin onko systeemi ihan vaan passiivinen kela jolle annetaan sähköä, vai onko siinä jokin hienompi ohjausäly mukana jo venttiilissä.
Jos karan todellisesta asennosta on takaisinkytkentä ohjaimelle niin silloin on pakosti älykkäämpi ohjain.

Yhdysrakenteinen ohjain voi olla servo, askelmoottoriohjain tms ja liitäntä ulkomaailmaan sitten bittiväylä tai jokin muu...
Silloin sinne voi tulla pysyvä käyttösähkö + sitten jonkin muodon ohjausdata.