https://www.youtube.com/watch?v=Mw7GkXUI4wg
Nää sähkö muutettut traktorit pukkaa mun algorytmit nyt tosisaan, tossa yks aika perusteeliset harkittuja sarjana. moottorin irroitus ensin. Vähä huono lähtökohta, ehkä, kun hyde pumppu alkuperä oli moottorin kyljessä, kaikki semosii ja stten väkisin se mekaaninen kytkin, toiset tehnyt sähöllä kytkin sileen että se potikalla saa römintäikään kuin luistaa kytkintä
Kunakin aikakautena on omat harrasteprojektinsa.. joskus viriteltiin kuorma-auton kuutoskoneita traktoreihin, toiset taaas jenkki-V8-koneita. Nyt sitten sähkösysteemejä.
Jos sähkömoottorin ohjaustekniikka on asiallinen niin ei kai siinä mitään erityistä ryömityskytkintä tarvita? Sähköautollakin pystyy hivuttamaan vaikka sentin kerrallaan vain kaasua hiukan painamalla . Ongelma syntyy kun tehdään halvalla tekniikalla?
Hydraulipumppua kannattaisi minusta pyörittää omalla sähkömoottorillaan - näin se pyörii vain kun sitä oikeasti tarvitaan (säästää kortilla olevaa energiaa) ja toisekseen on sitten käytössä riippumaton ajovoimansiirrosta. Vaikka jotain halkomakonetta ajatellen. Samalla saa myös muuttuvan tuoton kun sillekin moottorille laittaa kierroslukusäädön... jos sellaisesta on jotain iloa.
Hienommat voimansiirrot vaatisivat sitten jo jatkuvan öljynpaineen mutta noissa videoiden koneissa ei taida powershiftejä eikä painevoiteluita olla .
Jos olisi rahaa, aikaa ja nuoruutta niin olisihan tuo mielenkiintoista kokeilla mitä saisi aikaan. Onneksi ei ole mitään noista :-)
Tulee hiukan mieleen että syntyisikö fiksumpi kokonaisuus kun vanhasta koneesta hyödyntäisi vain muutaman olennaisen osan ja tekisi rungon kokonaan uuden ja erilaisen? Ja miten pitkälle voimansiirtoa voisi yksinkertaistaa vaikkapa pyöräkohtaisilla moottori-vaihde-yksiköillä ja jättää vaihdelaatikko ja perän tekniikka kokonaan pois? Tarvittavaa hyötypainoa saa akustoa kasvattamalla. Tietysti se ei sitten ole enää vintage-modifikaatio jos sellainen on tavoitteena.
Täällä sarvikuonojen maassa nyt ei mikään omatekemä mene mistään hyväksynnöistä ym läpi ilman suurta rahaa ja selvittelyä joten hyötyä moisen rakentelusta ei liene kuin hyvän mielen ja oppimisen kannalta. Laitetta ei saa rekisteriin, ei voi antaa työntekijän ajettavaksi, myyminen lienee hankalaa jne.
Myynti-ilmoitukseen pitää varmaan laittaa "Kokoelma erilaisia sähkö-ja voimansiirtokomponentteja, kuljetuksen helpottamiseksi osat liitetty yhteen".