En mä tuota kiellä. Riittää kun hajauttaa ja aikaa on kuten kirjoitit.
Mut jos aikaikkunaksi otetaan seuraava vuosi niin homma muuttuukin vaikeammaksi, eikö niin? Vai väitätkö et varmasti löydät voittavan indeksin tai muun sijoitusintrumentin tuolle aikamääreelle?
Tarkoitan täs sitä et kun esim. SS tuossa pohti viljanmarkkinointia vaihroehtona sijoittamiselle tai jotain sen suuntaista.. 
Tietysti moni viljelijä varmaan tekisi parhaimman tilin kun vuokraisi pellot jollekin vielä hölmömmälle ja sijoittaisi vuokrarahat esim. Noihin indekseihin...
Sijoittaminen on vuosikymmenten mittainen prosessi.
Ns. shorttaamuinen eli jatkuva ostaminen ja myyminen on taasen jotain pelaamisen ja keinottelun välillä, onnenongintaa, jossa vain aniharva voi menestyä. Ja todella aikaavievää ja hermoille ottavaa . Juuri kukaan ei vuosikymmenten shorttausten jälkeen pääse indeksiä parempaan tulokseen, kertoo mm. Warren Buffet.
Kyl mä lasken tuon SS:n idean jossa lannoiterahoja oli eka pidetty tämän vuoden alku ruotsin indeksissä ja sitä ennen vuosi 2025 suomen indeksissä, vai miten se nyt meni, niin kohtuullisena riakipelinä jo. Jälkikäteen helppo katsoa et missä ne rahat olisi pitänyt kulloinkin olla...
En tiedä teistä muista, mutta musta toi löpö on noussut aika paljon. Äsken 1,71 litra tonnin erässä, ennen kuin hullu hyökkäsi niin alle 1,30.
Jep. Mä kun en lyhyellä aikavälillä pysty rahaa pörssissä tekemään riittävän varmasti niin täytin viime tiistaina säiliön. Jopa meikäläisen pienellä määrällä on nyt jo tienattu tuolla tavalla 2000€ verollista rahaa toki. Nuo palaa kuitenkin 3kk sisään pois jos nyt viljely touhuja yhtään aikoo tehdä.
Mut ei sillä miksei voi tehdä kaikkia. Ostaa löpö halpana, lannoitteet halpana ja pörssistäkin vielä tuotot pois.