Koska tyhmiä kysymyksiä ei ole, niin: MIkä voima murtaa vetoakselin negatiivisen offsetin kasvaessa ?
Öh, miten päin nämä plussat ja miinukset nyt menivätkään...
Anyway, jos rengasta levennetään niin että tilanpuutteen vuoksi renkaan keskilinja (=kuorman linja) siirtyy ulommaksi niin akselin muodostama vipuvarsi laakeriin nähden pitenee.
Jos kuormalinja on alunperin vaikka mitoitettu juuri laakerin linjalle niin muutoksessa se siirtyy laakerin ulkopuolelle.
Ottaa ohuen metrin kepin käteen aivan päästä ja siihen keppiin kilon punnus roikkumaan. Aivan käden vieressä ollessaan ei paljoa väännä mutta jos punnuksen siirtää sinne kepin toiseen päähän niin eron huomaa... jos jaksaa pitää eikä keppi jo katkea :-)
Riippuu sitten ihan koneen mitoituksesta onko vähäisellä siirtymällä mitään käytännön merkitystä ja mitä koneella tehdään.. Joissakin tilanteissa esiintyy tielläkin aika hurjiakin taka-akselipainoja.
Alkuperäiseen aiheeseen - luulisin että mainitussa tapauksessa kyse on kuitenkin juuri tuosta jo mainitusta lain sallimasta maksimileveydestä.