Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Paalikärryn tekeminen puolikkaasta perävaunusta.  (Luettu 33317 kertaa)

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
 Olisi tarkoitus tehdä puolikkaasta paalikärry. 3.akseli pitäis ottaa pois ja vetoaisa nokalle. Lavan pituus 13,6m josta olis tarkoitus ottaa reilu metri tai 2m pois. Vaihtoehdot olis -98 mallinen rumpujarruilla ja 22,5"-renkailla. Toinen vaihtoehto olis -01 mallinen 19,5"-renkailla. Jälkimmäinen olis matalampi ja kevyempi, mutta miinuksena levyjarruilla varustettuna. Kysymys kuuluukin: Onko levyjarrun jarrukellon tilalle vaikeaa laittaa hydraulisylinteri? Rumpujarrullisessahan se on helppo homma kun vaihtaa hydraulisylinterin kellon tilalle. Levyt kuulemma lukkiutuvat myös helposti.
   Tossa olis vähän aiheesta kuvia ym. juttua. https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/16342/Vuorinen_Toni.pdf?sequence=1
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

redbull

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 705
  • Go Ahead, Make My Day
Minkäs takia se 3;s akseli pois pitää ottaa? Jätä se paikalleen, niin ei tarvi kärryn aisaan jalkaa rustata. Jos vielä sitä jalostaisi paremmin kääntyväksi, niin tekisin ohjaavan aisan, joko metsäkärrytyyliin tai sit täysperän etukelkan päältä se kääntökehä ja siihen aisa kiinni ;) ja hyd.sylinterillä ohjaus. Joskus liittymissä tarpeellinen ;) ;)

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Minkäs takia se 3;s akseli pois pitää ottaa? Jätä se paikalleen, niin ei tarvi kärryn aisaan jalkaa rustata. Jos vielä sitä jalostaisi paremmin kääntyväksi, niin tekisin ohjaavan aisan, joko metsäkärrytyyliin tai sit täysperän etukelkan päältä se kääntökehä ja siihen aisa kiinni ;) ja hyd.sylinterillä ohjaus. Joskus liittymissä tarpeellinen ;) ;)

Eiks niistä saa akselin tai kaksi nostettua.  Kääntyy murtamatta.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Minkäs takia se 3;s akseli pois pitää ottaa? Jätä se paikalleen, niin ei tarvi kärryn aisaan jalkaa rustata. Jos vielä sitä jalostaisi paremmin kääntyväksi, niin tekisin ohjaavan aisan, joko metsäkärrytyyliin tai sit täysperän etukelkan päältä se kääntökehä ja siihen aisa kiinni ;) ja hyd.sylinterillä ohjaus. Joskus liittymissä tarpeellinen ;) ;)

Eiks niistä saa akselin tai kaksi nostettua.  Kääntyy murtamatta.
Jos kääntyykin niin ei taitu. Ei mistään liittymästä taitu jos on lavalla 12 metriä mittaa ja akselit on keskikohdan takapuolella.

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Olisi tarkoitus tehdä puolikkaasta paalikärry. 3.akseli pitäis ottaa pois ja vetoaisa nokalle. Lavan pituus 13,6m josta olis tarkoitus ottaa reilu metri tai 2m pois. Vaihtoehdot olis -98 mallinen rumpujarruilla ja 22,5"-renkailla. Toinen vaihtoehto olis -01 mallinen 19,5"-renkailla. Jälkimmäinen olis matalampi ja kevyempi, mutta miinuksena levyjarruilla varustettuna. Kysymys kuuluukin: Onko levyjarrun jarrukellon tilalle vaikeaa laittaa hydraulisylinteri? Rumpujarrullisessahan se on helppo homma kun vaihtaa hydraulisylinterin kellon tilalle. Levyt kuulemma lukkiutuvat myös helposti.
   Tossa olis vähän aiheesta kuvia ym. juttua. https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/16342/Vuorinen_Toni.pdf?sequence=1

Asiasta mitään tietämättömän heittoja:

-Sylinteri pitänee olla lyhytiskuinen tai jokin vipumekanismi tjsp pienentämässä iskun pituutta? Tai no käyttänevätkö ihan samoja kelloja kuin rummuissakin jolloin sylinteri löytynee helpommin. Sinällään en usko sylinterin asennuksen olevan ongelma jos vaan löytyy sopivilla mitoilla.


-Onhan niitä paineenrajoitusventtilejä pienemmällekkin paineelle joten eiköhän tuon lukkiutumisongelman saane sillä hanskaan.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Minkäs takia se 3;s akseli pois pitää ottaa? Jätä se paikalleen, niin ei tarvi kärryn aisaan jalkaa rustata. Jos vielä sitä jalostaisi paremmin kääntyväksi, niin tekisin ohjaavan aisan, joko metsäkärrytyyliin tai sit täysperän etukelkan päältä se kääntökehä ja siihen aisa kiinni ;) ja hyd.sylinterillä ohjaus. Joskus liittymissä tarpeellinen ;) ;)

Eiks niistä saa akselin tai kaksi nostettua.  Kääntyy murtamatta.
Jos kääntyykin niin ei taitu. Ei mistään liittymästä taitu jos on lavalla 12 metriä mittaa ja akselit on keskikohdan takapuolella.
   Yks noista paalikärryistä on reilu 11m pitkällä lavalla ja lavan takapäästä telin keskikohtaan 3,5 metriä. Hyvin on tähän asti kääntynyt! Tästä jos ottais taka-akselin pois niin peräylitys olis 4,3 metriä. Ei siis mitään ongelmia sen suhteen. Kaverilla on laitettu hydraulisylkät etuakseliin jos haluaa nostaa kärryn yhden akselin varaan. Jos laittais sylkät kummallekin akselille ja paineakut niin sais samalla jousituksenkin. Kaikki kääntyvät aisat voi unohtaa ainakin minun kohdaltani.
    Ja ongelmahan on se jarrukysymys...
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Mites olis täysperävaunu? ??? Ylileveitä saa renkaiden hinnalla ja kääntely olis paljon helpompaa. Peruuttaminen toki vaikeampaa. Naapurilla on puoliperävaunusta tehty ja se on kyl todella kankea kun pyörät on melko lähellä perää. Akselin tuominen lähemmäs keskipistettä toimisi varmaan sekin paremmin.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Mites olis täysperävaunu? ??? Ylileveitä saa renkaiden hinnalla ja kääntely olis paljon helpompaa. Peruuttaminen toki vaikeampaa. Naapurilla on puoliperävaunusta tehty ja se on kyl todella kankea kun pyörät on melko lähellä perää. Akselin tuominen lähemmäs keskipistettä toimisi varmaan sekin paremmin.
  Tottakai ne ovat kahkeampia kuin viljakärryt. Täysperävaunu ei tule kyseeseen, koska se on erittäin vaikea juurikin peruuttaa. Lisäksi aisapainon puutteen vuoksi sillä ei pääse lumihangessa mihinkään. Toisella kaverilla on puolikkaasta tehty kärry jossa teli on liian edessä ja sillä ei pääse lumessa mihinkään. Älkääkä nyt niitä kääntösäteitä miettikö, ne ei ole ongelma. Täytynee sitten vissiin ostaa se 22,5"-renkailla oleva, vaikka se vähän korkeampi onkin. Traktorillahan sitä kuitenkin lastataan. Ja renkaita löytyy huomattavasti helpommin kun 19,5":sia. Ja siinä on rumpujarrut, joihin hydraulijarrujen tekeminen on todella helppoa. 8)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26265
  • vastustan
Olisi tarkoitus tehdä puolikkaasta paalikärry. 3.akseli pitäis ottaa pois ja vetoaisa nokalle. Lavan pituus 13,6m josta olis tarkoitus ottaa reilu metri tai 2m pois. Vaihtoehdot olis -98 mallinen rumpujarruilla ja 22,5"-renkailla. Toinen vaihtoehto olis -01 mallinen 19,5"-renkailla. Jälkimmäinen olis matalampi ja kevyempi, mutta miinuksena levyjarruilla varustettuna. Kysymys kuuluukin: Onko levyjarrun jarrukellon tilalle vaikeaa laittaa hydraulisylinteri? Rumpujarrullisessahan se on helppo homma kun vaihtaa hydraulisylinterin kellon tilalle. Levyt kuulemma lukkiutuvat myös helposti.
   Tossa olis vähän aiheesta kuvia ym. juttua. https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/16342/Vuorinen_Toni.pdf?sequence=1
kyllähän rumpujarrulliseen on helppo tehdä jarrut öljyllä+ mekaaninen käsijarru veivillä ja vaijereilla. 19,5 on kyllä pirun matala, ei kärsi kyllä painua yhtään kun kantaa jo akseleista jos tuolla pellolle meinaat ja muutonki vedättää heti upotessaan. eipä taida kyllä ihan helpolla levyjarrusta saada öljykäyttöstä
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Olisi tarkoitus tehdä puolikkaasta paalikärry. 3.akseli pitäis ottaa pois ja vetoaisa nokalle. Lavan pituus 13,6m josta olis tarkoitus ottaa reilu metri tai 2m pois. Vaihtoehdot olis -98 mallinen rumpujarruilla ja 22,5"-renkailla. Toinen vaihtoehto olis -01 mallinen 19,5"-renkailla. Jälkimmäinen olis matalampi ja kevyempi, mutta miinuksena levyjarruilla varustettuna. Kysymys kuuluukin: Onko levyjarrun jarrukellon tilalle vaikeaa laittaa hydraulisylinteri? Rumpujarrullisessahan se on helppo homma kun vaihtaa hydraulisylinterin kellon tilalle. Levyt kuulemma lukkiutuvat myös helposti.
   Tossa olis vähän aiheesta kuvia ym. juttua. https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/16342/Vuorinen_Toni.pdf?sequence=1
kyllähän rumpujarrulliseen on helppo tehdä jarrut öljyllä+ mekaaninen käsijarru veivillä ja vaijereilla. 19,5 on kyllä pirun matala, ei kärsi kyllä painua yhtään kun kantaa jo akseleista jos tuolla pellolle meinaat ja muutonki vedättää heti upotessaan. eipä taida kyllä ihan helpolla levyjarrusta saada öljykäyttöstä
  Kiitoksia vastauksesta kysymykseen! Ja täysperävaunun huono puoli on myös vieriminen, jos sen jättää vaikka ala/ylämäkeen. Ei paaleja kerätessä mitään käsijarruja viitsi käydä laittelemassa. Sama tapahtuu myös puolikkaalla jos teli on liian keskellä. Erittäin v:mäinen ominaisuus.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26265
  • vastustan
Olisi tarkoitus tehdä puolikkaasta paalikärry. 3.akseli pitäis ottaa pois ja vetoaisa nokalle. Lavan pituus 13,6m josta olis tarkoitus ottaa reilu metri tai 2m pois. Vaihtoehdot olis -98 mallinen rumpujarruilla ja 22,5"-renkailla. Toinen vaihtoehto olis -01 mallinen 19,5"-renkailla. Jälkimmäinen olis matalampi ja kevyempi, mutta miinuksena levyjarruilla varustettuna. Kysymys kuuluukin: Onko levyjarrun jarrukellon tilalle vaikeaa laittaa hydraulisylinteri? Rumpujarrullisessahan se on helppo homma kun vaihtaa hydraulisylinterin kellon tilalle. Levyt kuulemma lukkiutuvat myös helposti.
   Tossa olis vähän aiheesta kuvia ym. juttua. https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/16342/Vuorinen_Toni.pdf?sequence=1
kyllähän rumpujarrulliseen on helppo tehdä jarrut öljyllä+ mekaaninen käsijarru veivillä ja vaijereilla. 19,5 on kyllä pirun matala, ei kärsi kyllä painua yhtään kun kantaa jo akseleista jos tuolla pellolle meinaat ja muutonki vedättää heti upotessaan. eipä taida kyllä ihan helpolla levyjarrusta saada öljykäyttöstä
  Kiitoksia vastauksesta kysymykseen! Ja täysperävaunun huono puoli on myös vieriminen, jos sen jättää vaikka ala/ylämäkeen. Ei paaleja kerätessä mitään käsijarruja viitsi käydä laittelemassa. Sama tapahtuu myös puolikkaalla jos teli on liian keskellä. Erittäin v:mäinen ominaisuus.
joo pelolla pysyy kyllä paikallaan mutta liukkaalla jäällä jalkojen? jalan varassa ehkä ois jarrut tarpeen jos viettävä purkupaikka.
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Cornfarmer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 716
Mites olis täysperävaunu? ??? Ylileveitä saa renkaiden hinnalla ja kääntely olis paljon helpompaa. Peruuttaminen toki vaikeampaa. Naapurilla on puoliperävaunusta tehty ja se on kyl todella kankea kun pyörät on melko lähellä perää. Akselin tuominen lähemmäs keskipistettä toimisi varmaan sekin paremmin.


Täysperävaunun tyylisellä jutskalla on tullu harjooteltua 7-vanhasta asti ja hianosti kääntyilee ahtailla mettäautoteilläkin ;) Tykkään ainakin ite ku on välistä vähä haastetta touhata ja saa piruulla kateellisille et ei tätä osaa ku rattimiehet ;D ;D

talutehnika

  • Vieras
Minkäs takia se 3;s akseli pois pitää ottaa? Jätä se paikalleen, niin ei tarvi kärryn aisaan jalkaa rustata. Jos vielä sitä jalostaisi paremmin kääntyväksi, niin tekisin ohjaavan aisan, joko metsäkärrytyyliin tai sit täysperän etukelkan päältä se kääntökehä ja siihen aisa kiinni ;) ja hyd.sylinterillä ohjaus. Joskus liittymissä tarpeellinen ;) ;)

Eiks niistä saa akselin tai kaksi nostettua.  Kääntyy murtamatta.
Jos kääntyykin niin ei taitu. Ei mistään liittymästä taitu jos on lavalla 12 metriä mittaa ja akselit on keskikohdan takapuolella.

Ei ongelmia kääntymisen suhteen. Millä kärrypoluilla sä ajelet?

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Minkäs takia se 3;s akseli pois pitää ottaa? Jätä se paikalleen, niin ei tarvi kärryn aisaan jalkaa rustata. Jos vielä sitä jalostaisi paremmin kääntyväksi, niin tekisin ohjaavan aisan, joko metsäkärrytyyliin tai sit täysperän etukelkan päältä se kääntökehä ja siihen aisa kiinni ;) ja hyd.sylinterillä ohjaus. Joskus liittymissä tarpeellinen ;) ;)

Eiks niistä saa akselin tai kaksi nostettua.  Kääntyy murtamatta.
Jos kääntyykin niin ei taitu. Ei mistään liittymästä taitu jos on lavalla 12 metriä mittaa ja akselit on keskikohdan takapuolella.

Ei ongelmia kääntymisen suhteen. Millä kärrypoluilla sä ajelet?

 Kyllähän piha pitää olla sellanen ettei liikaa tarvis pakitella. ;)  Onhan se totta että 12 metrisellä kärryllä ei joka pihaan mahdukkaan. Meillä on 12,5 metrinen hinattava sauna/huvila. Facebookkiin hakusanaksi "rysä" niin lyötyy kuviakin. Se on täysperävaunu ja erittäin vaikea sovitettava johonkin taajamassa sijaitsevaan omakotitalon pihaan :D
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Teroman