Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Paalikärryn tekeminen puolikkaasta perävaunusta.  (Luettu 33323 kertaa)

vakka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 254
On se täysperävaunu eri mukava tiellä vetää kesäkelillä. Omaani laitoin joskus painotussylinterin aisalle. Auttoi jonkin verran liukkaalla ja pehmeällä. Konetta siirtelin enkä paaleja.
Nyt olisi haaveena laittaa tuohon katkaistusta autosta tehtyyn kuljetuskärryyn veto. Puomi vaatii vähän muutostöitä ja jostakin kardaanit ja suunnanvaihtaja peuralalta. Liikenneketjuilla kyllä kulkee tuollaisenaankin aika hyvin kun ottaa pois pitemmille pikitiematkoille.

vatanen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 244
turha on liika köykäsellä yrittää täysperää vetää!sama kun syöttäis hampaattomalle näkkileipää.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Kyllä täysperävaunun rakentaminen maatalouskäyttöön on vähän tuhoon tuomittu tiettyjä yksittäistapauksia lukuunottamatta. Ei autopuolellakaan täysperiä vedellä tyhjällä veturilla vaan aina siellä on kuormaa kantava veturi jolloin vetopyörille saadaan tarvittava massa. Traktorissa se laillinen 3 tonnia vaikuttaa kuitenkin aika paljon vetotehoon kun se on usein puolet lisää peruspainoon.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7122
Kyllä täysperävaunun rakentaminen maatalouskäyttöön on vähän tuhoon tuomittu tiettyjä yksittäistapauksia lukuunottamatta.  Traktorissa se laillinen 3 tonnia vaikuttaa kuitenkin aika paljon vetotehoon kun se on usein puolet lisää peruspainoon.

Tuo sun tarttee kertoa niille kaikille, ketkä täysperää vetää ja kehuu :) Itsekin haaveillut viljakärryksi kun saisi halvalla, mutta veturista loppuu paino. Saa olla mielellään +12tn, joka rajoittaa käyttäjiä ja niitä mielipiteitäkin muodostuu negatiiviseen suuntaan. Toki ei näillä suunnilla ole kokemusta mäkisestä maastosta, tää omakin mäki millää asutaan näkyy karttalehdellä, luonnossa sitä ei huomaa ;D
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Hyvin 6 tonnin jontikka vetää täysperää josta on otettu etuakseli pois.
Liekkö se sitten vetokoneen merkistä kiinni ???

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7122
Hyvin 6 tonnin jontikka vetää täysperää josta on otettu etuakseli pois.
Liekkö se sitten vetokoneen merkistä kiinni ???

Poliiseista. Täysperä painaa kuorma päällä noin 30 tonnia, joten saa siinä kuuden tonnin traktorilla selitellä poliisisedälle ylikuormaa pienemmäksi.
Toki on olemassa pienempiäkin kärryjä, mutta täysperävaunulla käsitän ihan oikean kokoisen perävaunun.

On kätevä siemenkärry, tällaiselle ois itselläkin käyttöä. Toisessa kuvassa jontikka kärryn edessä mittakaavana, aika monta pussukkaa menee tonne täysperään:



Viimeksi muokattu: 06.12.14 - klo:11:49 kirjoittanut ijasja2

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

heavy cow

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 31
Aisapaino on Tärkeä juttu, kärryn omapaino on jo noin 6000kg ja kuorma päälle 15000kg ja kun vauhti loppuu ylämäessä, niin vääntö on pienellä vaihteella niin suuri että ketjuton pyörä ei pidä. Siitä syystä en pidä täysperävaunusta. Kuormaauton kokonaispaino on noin 36000kg ja vetävälläakselilla on nii rumastee painoa et pito ei ihan heti lopu ja tärkein ::) 400-700 hevosvoimaa.Ja vielä kaksi vetävää akselia jos on niin ei se täysperä sillon huono ole omaa puoliperää olen vetäny jd 6910 johon olen vaihtanu boschin rivipumpun

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Kyllä täysperävaunun rakentaminen maatalouskäyttöön on vähän tuhoon tuomittu tiettyjä yksittäistapauksia lukuunottamatta.  Traktorissa se laillinen 3 tonnia vaikuttaa kuitenkin aika paljon vetotehoon kun se on usein puolet lisää peruspainoon.

Tuo sun tarttee kertoa niille kaikille, ketkä täysperää vetää ja kehuu :) Itsekin haaveillut viljakärryksi kun saisi halvalla, mutta veturista loppuu paino. Saa olla mielellään +12tn, joka rajoittaa käyttäjiä ja niitä mielipiteitäkin muodostuu negatiiviseen suuntaan. Toki ei näillä suunnilla ole kokemusta mäkisestä maastosta, tää omakin mäki millää asutaan näkyy karttalehdellä, luonnossa sitä ei huomaa ;D

Ei siinä ole epäilystä jos on hiemankin raktoria ajanu että täysperä ei sovellu kuin joissakin yksittäistapauksissa jossa parhaimpana pitkänmatkan siirrot hyvillä teillä. Ehkä paras versio tämän hetkisen tietämyksen mukaan olisi kolmiakselinen kärry missä etummaista kevitettäisi ja taaimmaista ohjattaisi. Voi vaan ruveta raha hupenemaan tehdessä.

Paras kulkukyky minkä autopuolella nähnyt on telivetoinen sisu missä vetävien pyörien takana oli keventävä ja nostava teli joka ohjasi. Meni hyvin sekä kuormalla että ilman.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7122
Kyllä täysperävaunun rakentaminen maatalouskäyttöön on vähän tuhoon tuomittu tiettyjä yksittäistapauksia lukuunottamatta.  Traktorissa se laillinen 3 tonnia vaikuttaa kuitenkin aika paljon vetotehoon kun se on usein puolet lisää peruspainoon.

Tuo sun tarttee kertoa niille kaikille, ketkä täysperää vetää ja kehuu :) Itsekin haaveillut viljakärryksi kun saisi halvalla, mutta veturista loppuu paino. Saa olla mielellään +12tn, joka rajoittaa käyttäjiä ja niitä mielipiteitäkin muodostuu negatiiviseen suuntaan. Toki ei näillä suunnilla ole kokemusta mäkisestä maastosta, tää omakin mäki millää asutaan näkyy karttalehdellä, luonnossa sitä ei huomaa ;D

Ei siinä ole epäilystä jos on hiemankin raktoria ajanu että täysperä ei sovellu kuin joissakin yksittäistapauksissa jossa parhaimpana pitkänmatkan siirrot hyvillä teillä.

Kuten sanoin, kehuttuja on nuo kärryt, mitä kavereilla on. Käyttötarve ratkaisee, aika monta noita liikenteessä  ja just kuvan tapaisessa käytössä parhaimmillaan. Pitkä lava, johon mahtuu paljon tavaraa eikä pääomakulut huimaa. Riippuu niin paljon maastosta ja tiestöstä millä liikutaan, pellollehan noita on turha tarjota kuorman kanssa ellei todella varmat senssit.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Ostaisin heti täysperän jos kuivaajalle ei olisi niin jyrkkä ajosilta. Kaveri just hommas 4-akselisen täysperän. Hyväkuntoinen 350hl kärry luokkaa 6-7t€. Painatussylinteri paineakuilla. Tyhjällä vaunulla 2t aisapainolla nousi kärryn etupyörät ilmaan. Arviolta 3t saa aisapainoa kuorma päällä. Miten se eroaa kulkukyvyltään normi kärryyn jos sama 3t tulee aisalle?

Veturis pitää olla painoa se n. 10t niin liikutaan suht koht laillisesti...

massikka_mies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 300
  • Pitääkö 200 viestin jälkeen kirjoittaa asiaakin?
Vs: Paalikärryn tekeminen puolikkaasta perävaunusta.
Työpaikalla on 2 täysperävaunua, toinen kolmiakselinen ''rahtilavalla''(?, maajussi ei tiedä rekkatermistöä:D) eli siis pitkällä lavalla ja avattavilla laidoilla sekä keskikipillä. Hintaansa nähden aivan loistava kärri, 120 tuhtien hinnalla olis kuulemma 10v sitte saanu kolmet tuollaiset ;D Helppo kuskata apulannat, paalit ja viljat. Viljan ajoon alkaa vaan olemaan jo laidat turhan lahot mutta helppohan tuohon olis uudetkin tehdä. Lavatilavuutta jotain vajaa 30mottia. Toiseksi pelkkään viljanajoon on myös kolmiakselinen kiinteillä laidoilla oleva vähän edellistä isompi kärri. Tai tää jälkimmäinen on itseasiassa ollut vuokralla viljanajoon paikalliselta kuljetusyritykseltä, erittäin toimiva ratkaisu kun saa halvalla kuljetuskapasiteettia, tuota kun ei muulloin tarvi kuin puintiaikaan. Molemmat kärrit siis ihan vakioita, ei mitään painatussysteemeitä tms. Ja veturissa kun on paineilma vehkeet sopivat ihan suoraan ilman muutoksia perään.

Veturina on ollut 818 fendtti, yhtään pienempää en eteen oikeastaan laittaisi. Pellolle noita nyt ei tietenkään täytenä viedä, tai siis sieltä on ongelmia päästä pois   :D Tosi paljon oon kyllä tykänny, pakittaminen on vähän *****maista, mutta taas toisaalta vastineeksi tielle saa ylivoimaisen mukavaa kuljetuskapasiteettia, tulevat tosi nätisti molemmat perässä. Kaakkoissuomen mäkisillä sivuteilläkin noiden kanssa on tähän mennessä pärjätty, ennakoivasti kun laittaa nelikon jo mäen alla ja lukotkin pahimpiin mäkiin niin kaikki on ylös päästy.

Power By Perkins