Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Paalikärryn tekeminen puolikkaasta perävaunusta.  (Luettu 33321 kertaa)

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
http://en-gb.facebook.com/people/Rysa-Noviana/1523185798

huh



 Käytä Tero niitä ää:n pilkkuja vai ootko viljellyt jo kaikki pilkkusi ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,??ÅÅÅÅ;;;;;;?
 ;D
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Teroman


En oo naamakirjassa niin ei löytynyt sun haulla kuin tuo,,,,,
 ???

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Joko sinne naamakirjaan on laitettu kaikki lavetit, ja paskakärritkin?  :D

Teroman


Puolikkaasta on helppo tehdä kärry,,,,

Aisa vaan eteen
 8)

pöyhijä

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 148
Ilman muuta suosittelisin 22,5 olevaa rumpujarrullista. Isommat renkaat aina paremmat traktorikärrys, ja jarrujen laittokin pitäs olla aika helppo homma, sylinteri vaan IKH:lta, siihen letkutus ja ei kun ajoa. Eli soveltaisin tässä KISS-metodia, eli Keep It Simple, Stupid. Eli mitä vähempi liikkuvia osia niin sen kivempi käyttää kun joudut aina lastatessa ja purkaessa irrottaan. Tietty jos haluaa hifistellä niin voihan siihen rakentaa vaikka mitä jousitus-, ym.systeemiä, mutta kulut nousee ja aikaa palaa tuunaukseen.

Talvikäytössä säilöpaalia kiskoessa tuo aisapainoa antava kyllä puoltaa paikaansa, mutta muuten suositelisin ehdottomasti täysperää paalinajoon, mut eikös sulla niitä jo olekin. Ei se peruutus nyt niin vaikeeta ole, ja samassa tilassa missä pyörität tota 12 metrin puolikasta niin ihan taatusti taittuu täysperäkin, jopa paremminkin. Eikä tartte sitä jalkaa/pölliä/kiinteää palaa aisan alle.
Ja se seisontajarrun tarvis peltokäytössä on aika olematon, harvoin on sellasta kaivannu. yleensä voi jättää kärrin poikkipäin jos joutuu rinteeseen parkkeeraamaan. Kovemmalle alustalle parkkeeratessa siitä olis hyötyä kyllä.

Tai sit askartele talvikäyttöön sellanen täysperä missä on joku ajovoimanotto/hydeveto/robsonit vaikeita paikkoja varten. Tai sit jos olis sellanen dolly jossa veto + jarrut, niin siihen vaan puoliperää kiinni...

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Onko joku ajatellut tehdä trippeliakselisesta veturista paalikärryä. Sais helposti kääntyvät pyörät joko etummaisesta tai taaimmaisesta ja ainakin yhden akselin vetämään. Traktorista riippuen sais useampia nopeuksia kun laittais väliin vaan oikeanlaiset välitykset. Lavan joutuis itte jatkaa mutta akselit melko keskellä kärryä ja veto pahoja kohteita silmälläpitäen olis aika hyvä.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Puolikas tulossa kärryaihioksi. Meinaan lyhentää keulasta 2-3 metriä ja aisa siihen. On kolmeakselinen aika näyttää otanko yhden pois vai saako jäädä. Mulla on veturit nii kovin pieniä että täysperällä en ala leikkimään. Turha tuosta on riidellä jokainen hankkii semmosen kun tarpeelliseksi näkee. Varmaan ottasin itekki 13.6metrisen täysperän jos olis enempi ajoa.... ja kunnon hevonen.

jalle

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 697
  • Enhän mä mistään mitään tiedä
Tulipa tehtya vuoden ainoa koneostos eli 2 akselinen puolikas,kun Haminas oli halvalla tarjolla. Mietityttaa vain sen tuleva pituus, kun osa peltoliittymista vahan kapeita. Oliskohan 8m sopiva niin sais 6 paalia(120cm) perakkain? Veturikin on toistaiseksi vain 80 kaakkinen. Joo tiedan et puuttuu pisteet aa:n ja oo:n paalta, mut nama espanjolat ei ole viela keksiny sellasia :o

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Tulipa tehtya vuoden ainoa koneostos eli 2 akselinen puolikas,kun Haminas oli halvalla tarjolla. Mietityttaa vain sen tuleva pituus, kun osa peltoliittymista vahan kapeita. Oliskohan 8m sopiva niin sais 6 paalia(120cm) perakkain? Veturikin on toistaiseksi vain 80 kaakkinen. Joo tiedan et puuttuu pisteet aa:n ja oo:n paalta, mut nama espanjolat ei ole viela keksiny sellasia :o
Itselläni on kaksi kärryä kymmenen metrin lavalla. Akseleita 2 ja ne ovat likimain keskellä. Kääntyy aika ketterästi ja jos haluaa aisapainoa niin voi jättää perälle hiukan tyhjää, yleensä ei ole tarvinnut jättää. Vähänkin jos on akselit taaempana niin oikaisee huomattavasti enemmän, näistä on myös kokemuksia.

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Mitä tuommoiseen itse tehtyyn 6-8 metriseen tulee hintaa ja saako työlle ja vaivoille palkan?
Vetelen herbstin kaksiakselisella lavetilla paaleja, mutta
kuorman sitominen kun on vaivalloista ja siihen pitäisi saada helpotusta.

Viimeksi muokattu: 11.12.10 - klo:08:38 kirjoittanut landehande

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Mitä tuommoiseen itse tehtyyn 6-8 metriseen tulee hintaa ja saako työlle ja vaivoille palkan?
Vetelen herbstin kaksiakselisella lavetilla paaleja, mutta
kuorman sitominen kun on vaivalloista ja siihen pitäisi saada helpotusta.
Halvimmillaan noin tonnin. Kahdella akselilla ja 295/80-22,5 pyöreillä renkailla.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Mitä tuommoiseen itse tehtyyn 6-8 metriseen tulee hintaa ja saako työlle ja vaivoille palkan?
Vetelen herbstin kaksiakselisella lavetilla paaleja, mutta
kuorman sitominen kun on vaivalloista ja siihen pitäisi saada helpotusta.

jos kolmiakselinen puolikas maksaa 2000 ja siihen tulee 1000 kiloa rautaa lisää. Sitten tarvitaan jarruvehkeet ja kassillinen hitsauspuikkoja ja rälläkän kiekkoja eli yhteensä 4000 osiin + oma työ. Jos tekee hydrauliset laidat jotka on mielestäni välttämättömät sidontaa ajatellen niin niihin tarvikkeisiin uppoaa äkkiä tonni ja maalaus ja valot ym hifistely lisäksi niin loppusumma on 6000 kieppeillä plus oma työ mutta silloin kärry on oikeasti hieno ja uuden veroinen. Rengaskierros on sitten kallis jos ei tie kummit miellytä.

On näköljään vähän eri hinnat kuin renellä.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26268
  • vastustan
Mitä tuommoiseen itse tehtyyn 6-8 metriseen tulee hintaa ja saako työlle ja vaivoille palkan?
Vetelen herbstin kaksiakselisella lavetilla paaleja, mutta
kuorman sitominen kun on vaivalloista ja siihen pitäisi saada helpotusta.

jos kolmiakselinen puolikas maksaa 2000 ja siihen tulee 1000 kiloa rautaa lisää. Sitten tarvitaan jarruvehkeet ja kassillinen hitsauspuikkoja ja rälläkän kiekkoja eli yhteensä 4000 osiin + oma työ. Jos tekee hydrauliset laidat jotka on mielestäni välttämättömät sidontaa ajatellen niin niihin tarvikkeisiin uppoaa äkkiä tonni ja maalaus ja valot ym hifistely lisäksi niin loppusumma on 6000 kieppeillä plus oma työ mutta silloin kärry on oikeasti hieno ja uuden veroinen. Rengaskierros on sitten kallis jos ei tie kummit miellytä.

On näköljään vähän eri hinnat kuin renellä.
kukaan harkinnu näitä leveitä puoliperävaunun renkaita tuommoseen kärryyn, niitähän löytyy ainakin 445mm leveää ja ois edullisia, jos passaa suoraan tuohon paripyörän tilalle.
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Mitä tuommoiseen itse tehtyyn 6-8 metriseen tulee hintaa ja saako työlle ja vaivoille palkan?
Vetelen herbstin kaksiakselisella lavetilla paaleja, mutta
kuorman sitominen kun on vaivalloista ja siihen pitäisi saada helpotusta.

jos kolmiakselinen puolikas maksaa 2000 ja siihen tulee 1000 kiloa rautaa lisää. Sitten tarvitaan jarruvehkeet ja kassillinen hitsauspuikkoja ja rälläkän kiekkoja eli yhteensä 4000 osiin + oma työ. Jos tekee hydrauliset laidat jotka on mielestäni välttämättömät sidontaa ajatellen niin niihin tarvikkeisiin uppoaa äkkiä tonni ja maalaus ja valot ym hifistely lisäksi niin loppusumma on 6000 kieppeillä plus oma työ mutta silloin kärry on oikeasti hieno ja uuden veroinen. Rengaskierros on sitten kallis jos ei tie kummit miellytä.

On näköljään vähän eri hinnat kuin renellä.
kukaan harkinnu näitä leveitä puoliperävaunun renkaita tuommoseen kärryyn, niitähän löytyy ainakin 445mm leveää ja ois edullisia, jos passaa suoraan tuohon paripyörän tilalle.

   Ne on 19,5" ne 445-leveät. Sopivat just ja just 22,5":n jarrurummun päälle. Ja niissä on vakiona 385 single-renkaat. 22,5" :sena ei saa leveämpiä. Itsellä on 315-leveät ja kertaakaan ei nekään ole uponneet. Ovat kevyemmät vetää tiellä.
 Aika halpa jos tonnilla saa,Rene. :) Reilu 2 tonnia maksaa pelkkä kärry. Saahan tonnilla varmaan aisan tehtyä?
   Luulisin että pituus ei vaikuta hintaan ja mitään 6-8 metristä paalikärryä ei kai edes kannata tehdä, kun samalla saa pidemmänkin.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Mitä tuommoiseen itse tehtyyn 6-8 metriseen tulee hintaa ja saako työlle ja vaivoille palkan?
Vetelen herbstin kaksiakselisella lavetilla paaleja, mutta
kuorman sitominen kun on vaivalloista ja siihen pitäisi saada helpotusta.

jos kolmiakselinen puolikas maksaa 2000 ja siihen tulee 1000 kiloa rautaa lisää. Sitten tarvitaan jarruvehkeet ja kassillinen hitsauspuikkoja ja rälläkän kiekkoja eli yhteensä 4000 osiin + oma työ. Jos tekee hydrauliset laidat jotka on mielestäni välttämättömät sidontaa ajatellen niin niihin tarvikkeisiin uppoaa äkkiä tonni ja maalaus ja valot ym hifistely lisäksi niin loppusumma on 6000 kieppeillä plus oma työ mutta silloin kärry on oikeasti hieno ja uuden veroinen. Rengaskierros on sitten kallis jos ei tie kummit miellytä.

On näköljään vähän eri hinnat kuin renellä.
kukaan harkinnu näitä leveitä puoliperävaunun renkaita tuommoseen kärryyn, niitähän löytyy ainakin 445mm leveää ja ois edullisia, jos passaa suoraan tuohon paripyörän tilalle.

   Ne on 19,5" ne 445-leveät. Sopivat just ja just 22,5":n jarrurummun päälle. Ja niissä on vakiona 385 single-renkaat. 22,5" :sena ei saa leveämpiä. Itsellä on 315-leveät ja kertaakaan ei nekään ole uponneet. Ovat kevyemmät vetää tiellä.
 Aika halpa jos tonnilla saa,Rene. :) Reilu 2 tonnia maksaa pelkkä kärry. Saahan tonnilla varmaan aisan tehtyä?
   Luulisin että pituus ei vaikuta hintaan ja mitään 6-8 metristä paalikärryä ei kai edes kannata tehdä, kun samalla saa pidemmänkin.
Hyvä kun herättää keskustelua. Joo, noissa minun kärryissäni on todella yhdet pyörät. Leveydet ovat 295, 315 ja pari on 385:sia. Halkaisijaa on sen verran että ei todella helpolla uppoa ja mikä tärkeintä: EI LOPETA PYÖRIMISTÄ. Kevyet vetää tiellä ja paripyöräratkaisuun verraten tulee kevyesti myös pellolla, painuu tai ei.
 Tuo hinta minkä heitin on siis materiaalikustannus. Eli seuraavaksi materiaalit ja hinnat: 2 scanian etuakselia renkaineen hajottamon pinosta 400€, samalta hajottamolta notkea ja kestävä mersun runko 15€/m. Muutamia rungon hukkapätkiä joilla tulee akselit kiinni ja joista voi tehdä aisan, sanotaan nyt vaikka 50€ niiden hinnaksi vaikka yleensä noita on saanut melkein pyytämällä rungon mukaan. Kuljetusritilä tuohon rungon päälle tulee paras taittamalla tehdyillä u-palkeilla, 40x80x4 on sellainen jota olen itse paljon käyttänyt. Voi tehdä myös putkesta mutta ei tule yhtä kestävä. Noita poikkipäin puolen metrin jaolla ja sitten kumpaankin reunaan sekä kumpaankin päätyyn pieneksi aidaksi, noin vajaa metri on osoittautunut omassa käytössä hyväksi etu ja takalaidaksi mutta meillä paalit on normaalia huomattavasti isompia. Palkin menekki noin 50m mikä tarkoittaa 60x60x4 putkella noin 300€. Pyörivä vetosilmukka on ylelisyyttä mutta sellaiseenkin saa materiaalit noin 20€ hintaan. Kirjo-peltikattomaali,3l 40€, on kestävä ja tarttuu pensselin, 1€, kanssa hyvin kaikkiin pintoihin ohennettuna vajaalla litralla tärpättiä. Vihreä ja ruskea on aika hyvin peittäviä. Magneettivalosarja 30€ ja jatkojohto sille ehkä kympin.
 Tunteella ja ammattitaidolla pätevä mies tekee noista materiaaleista kevyen, tehokkaan  ja pitkäikäisen kärryn. :)