Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Volvo BM ei käynnisty kun lämpötila on alle nollan  (Luettu 32706 kertaa)

stenbken

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 41

Volvo BM 430 -70. Ongelmana että heti kun lämpötila menee alle nollan, ei lähde käyntiin. Polttoainetankki on tyhjennetty ja putsattu, suodattimet ihan uusia, vesikuppi on ok ja löpöä kyllä kulkee. Hehkua ei näillä pakkasilla (-1) juuri tarvitse, mutta vaihdoin hehkutulpankin varmuudeksi. Vehe on aina lähtenyt samantien käyntiin, eli kyse ei pitäisi olla löysästä koneesta (4000h).
Olisko sitten polttoaine-ilma suhde tai jotain...?! Alkaa ideat olemaan vähissä...

Kenelläkään mitään hyviä ideoita / kokemusta?! Kannattaa heittää tyhmempiäkin ideoita, sillä en ole konepuolen ihmisiä ja todennäköistä on että jotain oleellista ja itsestäänselvää on unohtunut katsoa...

T. Ken

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
perkins 3.152 moottorina? Ei niin kylmä tuukaan ettei lähde.Viekö startti keveesti eli onko kunnos?
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

stenbken

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 41
perkins 3.152 moottorina? Ei niin kylmä tuukaan ettei lähde.Viekö startti keveesti eli onko kunnos?

Perkins kyllä, en muista onko 3.152 (nyt en ole pelipaikalla). Joo, pyörittää kevyesti ja yleensä lähtee ekan pyöräytyksen jälkeen laakista. On käynnistynyt kivasti -20 asteen pakkasella. Ikinä ei ole ollut mitään sellaisia ongelmia, päinvastoin voi kehua miten hyvin on lähtenyt.

Wesku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 94
Sammutin päällä vähäsen? Onko muuten tehot tallella? Mun 430:ssa ei ole moista ongelmaa hyvällä akulla ollut.  ???

On muuten pirun tarkka ilmattava, tosin siitä ei tässä liene kysymys, kun kerran on käymään plussa-kelissä saatu.

stenbken

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 41
Sammutin päällä vähäsen? Onko muuten tehot tallella? Mun 430:ssa ei ole moista ongelmaa hyvällä akulla ollut.  ???

On muuten pirun tarkka ilmattava, tosin siitä ei tässä liene kysymys, kun kerran on käymään plussa-kelissä saatu.


Ei pitäisi olla. Käsin olen painanut vivun "alas" (varmuudeksi), eli vaijerin varassa ei olla. Akku on suht uusi ja pyörittää todella iloisesti. Ilmausta itsekin pohdin, mutta todella, kyllä se käyntiin lähtee aina lämpimällä....ja on ollut silloin aina pitkään käynnissä moitteetta. Ainakin loskan lanaus sujui moitteetta, eli tehoa on ainakin vähän. Eikä tuntunut tehottomalta.

Simeon

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
Onko sulla moottoripolttoöljyä vai polttoöljyä tankissa? Nykyiselle polttoöljylle ei taata puristussyttyvyydelle arvoja. Osa polttoöljyeristä omaa riittävät setaaniarvot, osa ei.

Ihan aikuisten oikeasti on sellaisia polttoöljyeriä tullut, joilla dieseli ei käy kunnolla kesälläkään. Kylmyys lisää herkkyyttä ko ongelmaan. Naapuri haki ko tietämyksen viimekesänä kokemuksen kautta.

Asiaatuntemattomat väittää ainoan eron olevan polttoaineen voiteluominaisuudessa mutta se on pötypuhetta se. Merkittävin ero on setaaniluvussa eli syttymisessä dieselin palotilaa vastaavissa olosuhteissa.

Jos tankissa on polttoöljyä niin muuta ei välttämättä olekaan vialla.

Maitopoika

  • Vieras
Ihan vaikuttas siltä että se hehku ei ole kunnossa,jos sinne ei mee polttoainetta"Thermostart"tai ei saa virtaa.Uusikin voi olla viallinen.Ja kyllä polttoaineessakin voi olla vikaa,paljonhan  ei kustanna jos ostat 20 litraa ihan oikeeta talvidieseliä kokeeksi.Eli ei suinkaan ole kesälöpöt tankissa,siinä ei suodattimien vaihtokaan auta,jähmettyy jo - 5 asteessa.Ja se ilmaus kyllä kannattaa tehdä kunnolla,ja olikos siinä koneessa polttoaine hana,jos ot vääntänyt sen kiinni jossain vaiheessa. ;D

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Ihan vaikuttas siltä että se hehku ei ole kunnossa,jos sinne ei mee polttoainetta"Thermostart"tai ei saa virtaa.Uusikin voi olla viallinen.Ja kyllä polttoaineessakin voi olla vikaa,paljonhan  ei kustanna jos ostat 20 litraa ihan oikeeta talvidieseliä kokeeksi.Eli ei suinkaan ole kesälöpöt tankissa,siinä ei suodattimien vaihtokaan auta,jähmettyy jo - 5 asteessa.Ja se ilmaus kyllä kannattaa tehdä kunnolla,ja olikos siinä koneessa polttoaine hana,jos ot vääntänyt sen kiinni jossain vaiheessa. ;D

Ei tuo kone tartte viä näillä keleillä hehkua eli vika täytyy olla siinä löpös...
tethering holes to their concave windings

Heino Leino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9258
  • Joka kalalle haesoo, se akkasa elättää...
Tae roskija putkistossa, mulla kerran viijjatti höki keskellä kessää. Oli lähteny maalinpalasie liikkeelle ja tukki jotaki liitosta. Heinolla oesi muuten 430:sen puolitelat navetan takana rokulissa, niin ja tolokun puskuri. Ja kun oekeen tarkkaan vuntsii, niin joutsalaenen siimakonekki.
Elämä on parasta kometiijjaa

stenbken

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 41
Onko sulla moottoripolttoöljyä vai polttoöljyä tankissa? Nykyiselle polttoöljylle ei taata puristussyttyvyydelle arvoja. Osa polttoöljyeristä omaa riittävät setaaniarvot, osa ei.

Ihan aikuisten oikeasti on sellaisia polttoöljyeriä tullut, joilla dieseli ei käy kunnolla kesälläkään. Kylmyys lisää herkkyyttä ko ongelmaan. Naapuri haki ko tietämyksen viimekesänä kokemuksen kautta.

Asiaatuntemattomat väittää ainoan eron olevan polttoaineen voiteluominaisuudessa mutta se on pötypuhetta se. Merkittävin ero on setaaniluvussa eli syttymisessä dieselin palotilaa vastaavissa olosuhteissa.

Jos tankissa on polttoöljyä niin muuta ei välttämättä olekaan vialla.

Se on paikalliselta huoltoasemalta ostettua polttoöljyä. Luulisin olevan kelvollista, muuten on kaikilla muillakin samaa ongelmaa. Ja mulla oli ensin eri paikasta hankittya ainetta, sitten tyhjensin tankin kokonaan, pesin sen (PÖ:llä) ja laitoin uudet aineet tankkiin. Edellisen erän kanssa kokeilin myös lorauttaa vähän bensaa joukkoon (joku neuvoi) jotta syttyisi paremmin. Ei apua.

Dieseliä en kylläkään ole vielä kokeillut....

stenbken

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 41
Ihan vaikuttas siltä että se hehku ei ole kunnossa,jos sinne ei mee polttoainetta"Thermostart"tai ei saa virtaa.Uusikin voi olla viallinen.Ja kyllä polttoaineessakin voi olla vikaa,paljonhan  ei kustanna jos ostat 20 litraa ihan oikeeta talvidieseliä kokeeksi.Eli ei suinkaan ole kesälöpöt tankissa,siinä ei suodattimien vaihtokaan auta,jähmettyy jo - 5 asteessa.Ja se ilmaus kyllä kannattaa tehdä kunnolla,ja olikos siinä koneessa polttoaine hana,jos ot vääntänyt sen kiinni jossain vaiheessa. ;D

Ihan niinkuin joku totesi, hehkua ei tarvitse näillä pakkasilla, mutta vaihdoin hehkutulpankin varmuudeksi. Ei vaikutusta. Hehkuun tuleva pö-putki oli kyllä tukossa, mutta se on varmasti ollut sitä jo vuosia (elikkä on lähtenyt käyntiin ilman kunnon hehkua monet talvet). Nyt sekin tuli samalla korjattua, mutta edelleen ei auttanut.

Tankki on tyhjennetty kokonaan, joten kesälaatua ei pitäisi olla. Sen verran pitkään on käynyt talvilaadulla että pitäisi putket ja suodattimetkin olla jo varmasti talvilaatuisia.

Polttoainehana on olemassa kyllä, ja se on varmaan auki kun ainetta kuitenkin virtaa...

Maitopoika

  • Vieras
Johan on ihmevika sitten.Olet nyt kuitenkin niiden polttoaineiden kanssa sen verran lotraillut,ja pienissä kaljoissa tietysti kuten harrastelijalle kuuluu.Ilmaaminen  jäänyt sitte vähiin on otettu vaan niitä ryyppyjä.Jospa antasit sille vollvollekin ryypyn saattas säikähtää.Eli aasinpotkua vaan mutta älä hehkuta.

H Hehtolitra

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2569
Et vieläkään ole paljastanut, tuleeko tartatessa harmaata savua, vaiko ei?
Tossa mike kyseli, että pyörittääkö se tartti todella riittävillä kierroksilla?
Varmasti?

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Älä pelaa bensan kanssa,se kuuluu kuormaautoihin kovilla pakkasilla pieninä määrinä,rikot siitä syöttöpumpun.Käytä lohkolämmitintä ettet riko moottorias käynnistelemällä sitä 20asteen pakkasesta.Onkohan siellä pumpussa jotakin jumissa,lorauta 2tahtiöljyä sekaan 4%.Taitaa olla männänrenkaat jumissa,karstaa täynnä,klapisirkkeli on yksi pahin moottorintukkija.
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"