Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Levikepyörien irrottaminen ilman suurta väkivaltaa?  (Luettu 26436 kertaa)

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Toisella traktorilla on etukuormaimella joutunut auttamaan. Lähtee tosi kivuttomasti. Minkähän hintainen tuo rahkosen hydraulinen tunkki on? Voisi olla moneenkin paikkaan ihan näppärä laite ::)

JoHaRa

  • Vieras
Toisella traktorilla on etukuormaimella joutunut auttamaan. Lähtee tosi kivuttomasti. Minkähän hintainen tuo rahkosen hydraulinen tunkki on? Voisi olla moneenkin paikkaan ihan näppärä laite ::)

Tuohon käy mikä vaan Bilteman haitaritunkki 10€ tai Savenmaan hammastankotunkki 110€.

ravenlord

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1648
Kylvöt tehty ja edessä levikepyörien irrottaminen.

Ja sama juttu joka vuosi. Raju-merkkiset levikepyörävanteet ovat lähes hitsautuneet kiinni traktorin pyörien vanteisiin. Kivien päällä on koitettu lyödä runtua ja kääntöjarrulla pätkitty konetta edes takaisin, ei vaikutusta. Levikepyörät ovat ja pysyvät kiinni traktorin vanteissa.

Onko kenelläkään mitään suhteellisen turvallista kikkaa, millä levikkeet saa inhimillisin keinoin irti? Joka vuosi tuo runtiminen on saanut lopulta pyörät irrotettua, mutta äärimmäistä väkivaltaa käyttäen, ja levikepyörän rengas ei taatusti moisesta parane.

Olen kokeeksi laittanut asennusvaiheessa jonkun verran spray-vaseliinia traktorin pyörän ja levikkeen vanteen väliin, mutta tuosta taitaa olla enemmän haittaa kuin hyötyä? Toisaalta eroa "kuivaan" asennukseen ei ole, molemmissa tapauksissa vanne on todella tiukassa. Pitäisikö ensi vuonna juntata liitokseen puoli putkiloa tuhdimpaa vaseliinia?

Levikepyörän vanteessa on n. 40 mm reikä toisessa reunassa, mietin voisiko tuohon laittaa kiinni jonkun koukun ja siitä sitten jollakin vipstaakilla vetää vanteen irti?

Joka tapauksessa tuosta irrotuksesta on työturvallisuus kaukana.

Vinkkejä?



Ketjut irti, vedetään toisella rattorilla paripyörä irti. Ja voi sen ninkin tehä että lumikauha ek. koneeseen, lasketaan kauha renkaan viereen, ketju kiinni paripyörään, vedetään taaksepäin, ja katso; paripyörä on kauhassa ilman ensimäistäkään hikipisaraa \o/   henk.koht en edes rupiakkaa millää muulla konstilla yrittämäänkää. Yks kerta vedettiin lietekärrystä paripyörää irti, niin kärry tuli va perässä. Piti ankkuroida kärry kolmanteen rattoriin kiinni, vetää ketjut tiukalle, ja sitte moukaroida niitä jännityksessä olevia välivanteita jotta saatiin irti..  ::)
Asiaan kuin asiaan, asiaton vastaus :)

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Tuo pullotunkki on kyllä kätevä, mutta milläs sen sais pysyyn Rajun liukukiinnikevanteen reunas? Pitäis kehitellä siihen joku vastakappale, mutta kun just se sisäreuna on vanteesta pyöree, jossa tarvis olla pitoja... ???

tunkki pysyy ku laittaa palkin pätkän kaveriksi.. varmasti lähtee, n. 20 v:n kokemuksella tunkki on paras.

Jobbari

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 121
  • No VOi Voi !!!!
Hankkii kokki pojan (KOCK&SOHN) paripyöränkiinnikkeet niin ei tarvi arpoo.

JIIWEE

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
pultit irti ja sen jälkeen vasta apupyörä;)

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Hankkii kokki pojan (KOCK&SOHN) paripyöränkiinnikkeet niin ei tarvi arpoo.

Onko ajatusta tai summittaistakaan arviota siitä mitä Güntherin paripyöräjärjestelmä kustantaa?
Slippin 'n sliding

jms

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 101
Rälläkällä viilto välivanteeseen niin se pääsee vähän elämään, eikä kiilaa juuripyörään jatkossa. Omassa jouduin levittämään välivannetta ja levitys ei riittänyt ihan ympäri asti, jäi muutaman millin rako. Hyvin on kestänyt silti jo yli 10v, eikä jää järjettömän tiukkaan.

samppaj76

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 528
tuossa oli yksi levikepyörä tarttunut niin lujaan kiinni ettei lähtenyt puupalikoiden yli ajamalla irti kun yleensä ne lähtee mukavasti. ajoin varovasti pihalla kasvavaa paksua puuta vasten ensin eteen päin sitten peruuttamalla jo lähti. kahdeksasta levikkeestä on yleensä aina yksi tiukassa mutta aina eri rengas syytä en keksi. ketjuja pitää muistaa kiristellä miltei päivittäin. onhan noissa levikkeissä aina omat työnsä. mutta traktorin vetokyky kasvaa niillä niin paljon etten ilmankaan oikeen pärjää.

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Hankkii kokki pojan (KOCK&SOHN) paripyöränkiinnikkeet niin ei tarvi arpoo.

http://www.kock-sohn.de/index.php/en/kupplungen

Näyttää aika ylivoimaselta  ;D
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

sirkussonni

  • Vieras
Köyhät paripyöriä irrottelee, traktoreita pitää olla niin monta, ettei tarvii turhaan irroitella, syksylläkin on sitten valmiina jos tarve yllättää.... ;)

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Hankkii kokki pojan (KOCK&SOHN) paripyöränkiinnikkeet niin ei tarvi arpoo.

Onko ajatusta tai summittaistakaan arviota siitä mitä Güntherin paripyöräjärjestelmä kustantaa?

Lapsellisen näköinen kiinnitys.
Kui mää ain olen paras?

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Hankkii kokki pojan (KOCK&SOHN) paripyöränkiinnikkeet niin ei tarvi arpoo.

http://www.kock-sohn.de/index.php/en/kupplungen

Näyttää aika ylivoimaselta  ;D

http://www.kock-sohn.de/index.php/en/dual3000

Vähän kevyempi ratkaisu, mutta varmaan ylitse "kangella pyörittäen -holkit vastakkain - kettinki kiristäen" systeemien. Ja mikä tärkeintä, välivanne pitää sisällään puolipyöreän välikanttauksen, joka epäilemättäkin antaa ajossa pyörän vähän elää ja helpottaa myös irroitamista.

Viimeksi muokattu: 03.06.10 - klo:09:54 kirjoittanut Paalaaja

Slippin 'n sliding

Ylermi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67
pojat, pojat,kuulostaa ihan siltä ku ette olisi koskaan ennen ottanu paripyöriä pois?? Kumarrus paripyörän sisään ja muutama napautus välivanteeseen, niin vot.. Siis sisäpuolelta ja siihen välivanteen reunaan..

ravenlord

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1648
Hankkii kokki pojan (KOCK&SOHN) paripyöränkiinnikkeet niin ei tarvi arpoo.

http://www.kock-sohn.de/index.php/en/kupplungen

Näyttää aika ylivoimaselta  ;D

Olisiko ojala mahdollisesti jostai pohjammaalta? Tuosta saksalaisten ihannoinnista van päättelin, jääkäripitäjissähän saksalais sympatioita luulis olevan vielä tänäkin päivänä....  Ei tuota saku palvontaa muulla voi selitää kuin kiitollisuuden velalla...
Asiaan kuin asiaan, asiaton vastaus :)