Eräs urakoija osti vuoden vaihtees 202 portaattoman.Nyt oli isompia kuormia vedelles valtu vain ulissu ja kojetaulu punaisenavilkkunu.On kait ominaisuus.
Saman ilmiön havaitsin viime vuoden lopulla eräällä omakotitalon pohjatyömaalla. Pohjahiekkaa toimittavan urakoitsijan Direct ei meinannut millään nousta jyrkkää , pehmeää vastamäkeä pers`edellä reilun 15 m3 hiekkakuorma kärryssä ! Renkaat oli sitä luokkaa että pitoa kyllä löytyi.
En vielä ehtinyt asiaa kummemmin ihmetellä ennen kuin kuski kertoi itse oman mokansa. Yritti nimittäin suurimmalla ( 0-50 km/h) alueella.
Hommaan paremmin sopivalla aluevälityksellä kuorma meni ylös että heilahti. Siis: Uudet koneet ovat sen verran mutkikkaita käyttää, että kannattaa tutustua koneen käyttöohjeisiin ennen tositoimia, vaikka kuinka oltais konemiehiä. Kuskin moka ei ole koneen vika.
Niin,,, mutta eikös sen directin pitäny itte huolehtia niistä alueista ja vaihtamisista, vaikka se vipu ois missä tahansa asennossa siis siellä suuremmas päin, niin silti sen pitäis alottaa A:lta vaikka vipu sallii vaihdot D:lle asti...
KJL:n pitäis lukea se manuaali kans...
Directissä siis neljä aluetta joissa nopeusalueet seuraavat:
A 0-8 km/h
B 0-16 km/h
C 0-26 km/h
D 0-52 km/h
Nopeusalueet vaihdetaan kyynärnojan napeista. Valikosta voidaan valita automaattinen vaihto C ja D alueiden välille, eli tienopeuksille. Itse en ole tuota automaattimodea käyttänyt, vaan vaihdan alueet itse. Alueiden sisäisen välitysmuutoksen kone kyllä huolehtii itse.
Omia kokemuksia kertynyt N 142 Directillä 570 tuntia. Hommat ollut lähinnä lumitöitä. Mielestäni portaaton voimansiirto kaikissa töissä hyvä. Varsinkin ulosottokäyttöisten koneiden kanssa. Ulosottoon vaan vakiokierrokset ja ajonopeus säädetään polkimella tilanteen mukaan.
Siitä manuaalista... ei mun tartte sitä lukee, kun ei kerran esittelijäkään siitä viimeks koneagrias mitää osannu selittää, vaikka ohjekirja oli kourassaan...
Ai se onkin nykyään napeilla eikä enää neliasentoisella vivulla? No siitä onki jo puoltoista vuotta kun oon directillä viimeks ajellu/kokeillu. Kuskille se varmaan näyttää tuolta:
"Directissä siis neljä aluetta joissa nopeusalueet seuraavat:
A 0-8 km/h
B 0-16 km/h
C 0-26 km/h
D 0-52 km/h"Enkä siihen puutukaan mitenkään, vaan tekniseen toimintaan/perusrakenteeseen. Eli valitsemalla esim. A estetään vaihtaminen ylöspäin, vähän niinku vanhois automaattilootaisis autois. Tällöin saadaan mahdollisimman suuri teho käyttöön pienellä nopeudella jne.
Toisekseen... siis teknisesti... jos valitset D:n loota kelaa silti tuolta hitailta ylöspäin käsittääkseni automaattisesti. En oikein usko, että moista perusrakennetta olisivat menneet muuttamaan siirryttäessä protosta sarjatuotantomalliin. Protoversio, josta kerroin, oli lähes valmis sarjatuotantoversio eikä kuulemma mitään dramaattisia muutoksia enää pitänyt olla luvassa, eikä olisi ehtinytkään... Siis ohjelmointimuutoksella on saatu laite tuntumaan ja käyttäytymään tuo laite kuskin kannalta kuvaamallasi tavalla, mutta rakenne pysynyt samana kuin protossa.
Ainiin... nykiikö vielä vaihdossa C -> D?