Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valtun portaaton  (Luettu 27872 kertaa)

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Valtun portaaton
Tämä on huhu:
Eräs urakoija osti vuoden vaihtees 202 portaattoman.Nyt oli isompia kuormia vedelles  valtu vain ulissu ja kojetaulu punaisenavilkkunu.On kait ominaisuus.
Urakoija oli koittanu valtralla kauppoja perua,olis halunnu vanhan jonnensa takaisin,oli kehuttu:Älä unta nää :o

Jaa-a... No pitääpä kysyä, kun seuraavan kerran kyseisen urakoitsijan näen... Meinaan, jos sä sitä tarkotat, jolla on koppelo lavetillaan ajoittain.

Itse itseäni lainaten... Eipä tainnu olla sama mies, kun tuota paskapyttyä vetelee T182d. Ei vaan tuntunu tyytyväiseltä directin omistajalta... Muuten mukava, mutta ei kuulemma jaksa kuten edellinen "portaaton" (noin 200 hepoiseksi piristetty 6520ap vai mikä se edellinen ny sitte olikaa). Soppaakin palaa tarpeettoman paljon 17 mottisen Agronicin kans. Ei valot vilkkunu ja kyllähän se ihan kivasti tuntui kiihtyvän. Parhaana piirteenä tuntui pitävän sitä, ettei tartte kierroksia laskea suunnanvaihdon ajaksi kuten edellisessä. (Kuten ei Dyna-VT:ssäkään).

Täyden pytyn kans lähti liikkeelle, lievään myötäleeseen tosin. Näytöllä loisti D, mutta silti 25km/h selvä vaihto ja hyttiin kuuluvan vonkunan taso muuttui jotenkin ihmeellisesti. Ei Hiski vonkunut, muttei ollu kyllä silloin kuormaakaan. Siis näytön mukaan D, mutta todellisuudessa silti taisi lähtö tapahtua C:llä, ei muuten olisi vaihtanut. Sanoi kyllä ettei käytä alueenvaihtoautomatiikkaa, mutta...


Taas mutua KJL:llä.
Jos siellä näytöllä on D niin se myös on D alueella ja lähtee myös D alueella liikkeelle. Se 25 km/h vaihto on se pikavaihdepuolittaja, siinä ei veto katkea. Kun aluetta vaihdetaan vaikka C:ltä D:lle niin veto katkeaa. Ja usko vaan sitä kuskia, jos se kerran sanoo, että se ei käytä sitä alueenvaihtoautomaattia.

Ahaa... Kiitos tarkennuksesta. Mutu on mutua niin kauan kun asia tuntuu joltakin, se tuntuu. Vasta teknisen yksityiskohdan tarkentaminen auttaa asiaa. Tästä asiasta vaan ei kovin tarkkaan missään kerrota, tarkka rakenne ja toiminta, niin, että tyhmempikin ymmärtäisi. No tämä pikavaihdepuolittajako sitten selittää sen helvetillisen ulinan, joka hyttiin kuuluu?

tethering holes to their concave windings

kuu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 482
Vs: Valtun portaaton
Ei tuon tason laitteesta mitään ulinoita saa kuulua. Taitaa olla jotain vikaa kyseisessä yksilössä

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Valtun portaaton
Ei tuon tason laitteesta mitään ulinoita saa kuulua. Taitaa olla jotain vikaa kyseisessä yksilössä

Ei... varsinkaan kun sen piti olla niiiiiiin paljon parempi ku muut portaattomat. Kai se on sitte tulkittava niin, että hyötysuhde aiheuttaa sen ulinan...
tethering holes to their concave windings

metvil

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 183
Vs: Valtun portaaton
Se "helvetinmoinen" ulina lienee lähtöisin tuulettimen viskokytkimestä.Pitää nimittäin aikamoisen huminan lähtiessään täysilläpyörimään!
Tuota ääntä itsekkin ensin oudoksuin.sama teknisesti 142v.millä itse ajan.  :)

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Valtun portaaton
Se "helvetinmoinen" ulina lienee lähtöisin tuulettimen viskokytkimestä.Pitää nimittäin aikamoisen huminan lähtiessään täysilläpyörimään!
Tuota ääntä itsekkin ensin oudoksuin.sama teknisesti 142v.millä itse ajan.  :)
Jaa-a... Ei tässä tapauksessa ny ollu kysymys tuulettimen viskokytkimestä... Ellei valtun insinörtit oo keksiny vatsastapuhuvaa traktoria. Kyllä mä tuulettimen huminan ja laatikon ujelluksen erotan.
tethering holes to their concave windings

KAri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 566
Vs: Valtun portaaton
Se "helvetinmoinen" ulina lienee lähtöisin tuulettimen viskokytkimestä.Pitää nimittäin aikamoisen huminan lähtiessään täysilläpyörimään!
Tuota ääntä itsekkin ensin oudoksuin.sama teknisesti 142v.millä itse ajan.  :)
Jaa-a... Ei tässä tapauksessa ny ollu kysymys tuulettimen viskokytkimestä... Ellei valtun insinörtit oo keksiny vatsastapuhuvaa traktoria. Kyllä mä tuulettimen huminan ja laatikon ujelluksen erotan.

Tuo portaattomien vaihteistojen "ulina" on ihan yleinen piirre CVT laatikoissa, ei pelkästään Valtran Directissä. Asiasta löytyy paljon ihan tieteellistä tutkimustakin. Valtran "ulinasta" löytyy ihan lehdistötiedotetakin.

http://www.lmsintl.com/LMS-engineering-services-helps-valtra-resolve-a-tractor-gear-whine-problem

"In other words, the excitation of the gear unit was due to a misalignment of the output gear, resulting in the gear teeth contacting at an imperfect position, in turn affecting the bending of the teeth and increasing the ripple on the gear ratio, and this ripple generating noise."

kuu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 482
Vs: Valtun portaaton
Se "helvetinmoinen" ulina lienee lähtöisin tuulettimen viskokytkimestä.Pitää nimittäin aikamoisen huminan lähtiessään täysilläpyörimään!
Tuota ääntä itsekkin ensin oudoksuin.sama teknisesti 142v.millä itse ajan.  :)
Jaa-a... Ei tässä tapauksessa ny ollu kysymys tuulettimen viskokytkimestä... Ellei valtun insinörtit oo keksiny vatsastapuhuvaa traktoria. Kyllä mä tuulettimen huminan ja laatikon ujelluksen erotan.

Tuo portaattomien vaihteistojen "ulina" on ihan yleinen piirre CVT laatikoissa, ei pelkästään Valtran Directissä. Asiasta löytyy paljon ihan tieteellistä tutkimustakin. Valtran "ulinasta" löytyy ihan lehdistötiedotetakin.

http://www.lmsintl.com/LMS-engineering-services-helps-valtra-resolve-a-tractor-gear-whine-problem

"In other words, the excitation of the gear unit was due to a misalignment of the output gear, resulting in the gear teeth contacting at an imperfect position, in turn affecting the bending of the teeth and increasing the ripple on the gear ratio, and this ripple generating noise."


Eli kaikki mahdollinen on tehty ja silti vaan ulisee.

Eihän kukaan työkseen ajava osta ulisevaa konetta.

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: Valtun portaaton
Naapurin kiusaksi.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Valtun portaaton
Naapurin kiusaksi.

Niin tai koko kylän kiusaksi.

Aikoinaan meinasi koko kylä tulla hulluksi, kun oli ajokkina tuollainen comprex ahtimella varustettu Valmetin 1203.

Kyllä sillä prkleelä kun kuulakkaana syysiltana poltteli pitkin kylänraittia, niin syttyi valot useampaan pirttiin. ;D

Kaikkia helvetin keksintöjä niitä on tullut ajettuakin.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

juumassi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2927
  • Kuolema kuittaa univelat.
Vs: Valtun portaaton
Naapurin kiusaksi.

Niin tai koko kylän kiusaksi.

Aikoinaan meinasi koko kylä tulla hulluksi, kun oli ajokkina tuollainen comprex ahtimella varustettu Valmetin 1203.

Kyllä sillä prkleelä kun kuulakkaana syysiltana poltteli pitkin kylänraittia, niin syttyi valot useampaan pirttiin. ;D

Kaikkia helvetin keksintöjä niitä on tullut ajettuakin.

tuollaisen vähän ajetun 1203 valmetin kun vielä jostain löytäis..... ;D ;D

tuo paineaalto-ahdin oli paljon kalliimpi kuin normi ahdin.
sen takia osaltaan sitä ei käytetty yleisemmin.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Valtun portaaton
"Tostakotostakotostako?" kysyy zetka vallulta, johon vallu vastaa: "Juujuujuujuujuu..."
Kui mää ain olen paras?

handetonttu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 618
  • talvi yllätti autoilijat
Vs: Valtun portaaton
"Tostakotostakotostako?" kysyy zetka vallulta, johon vallu vastaa: "Juujuujuujuujuu..."

tähän mf kommentoi kuusen alta: "kevvääämmällä, kevvääämmällä, kevvääämmällä"
allekirjoittanut

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Valtun portaaton
"Tostakotostakotostako?" kysyy zetka vallulta, johon vallu vastaa: "Juujuujuujuujuu..."

tähän mf kommentoi kuusen alta: "kevvääämmällä, kevvääämmällä, kevvääämmällä"

Mf oli jo hommat tehny
Kui mää ain olen paras?

hiihaamees

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65
Vs: Valtun portaaton
"Tostakotostakotostako?" kysyy zetka vallulta, johon vallu vastaa: "Juujuujuujuujuu..."

tähän mf kommentoi kuusen alta: "kevvääämmällä, kevvääämmällä, kevvääämmällä"

Mf oli jo hommat tehny

viimevuotisia ei lasketa, kun hommat pitäis tehä tänäkin keväänä ;)..