Eräs urakoija osti vuoden vaihtees 202 portaattoman.Nyt oli isompia kuormia vedelles valtu vain ulissu ja kojetaulu punaisenavilkkunu.On kait ominaisuus.
Saman ilmiön havaitsin viime vuoden lopulla eräällä omakotitalon pohjatyömaalla. Pohjahiekkaa toimittavan urakoitsijan Direct ei meinannut millään nousta jyrkkää , pehmeää vastamäkeä pers`edellä reilun 15 m3 hiekkakuorma kärryssä ! Renkaat oli sitä luokkaa että pitoa kyllä löytyi.
En vielä ehtinyt asiaa kummemmin ihmetellä ennen kuin kuski kertoi itse oman mokansa. Yritti nimittäin suurimmalla ( 0-50 km/h) alueella.
Hommaan paremmin sopivalla aluevälityksellä kuorma meni ylös että heilahti. Siis: Uudet koneet ovat sen verran mutkikkaita käyttää, että kannattaa tutustua koneen käyttöohjeisiin ennen tositoimia, vaikka kuinka oltais konemiehiä. Kuskin moka ei ole koneen vika.
Niin,,, mutta eikös sen directin pitäny itte huolehtia niistä alueista ja vaihtamisista, vaikka se vipu ois missä tahansa asennossa siis siellä suuremmas päin, niin silti sen pitäis alottaa A:lta vaikka vipu sallii vaihdot D:lle asti...
KJL:n pitäis lukea se manuaali kans...
Directissä siis neljä aluetta joissa nopeusalueet seuraavat:
A 0-8 km/h
B 0-16 km/h
C 0-26 km/h
D 0-52 km/h
Nopeusalueet vaihdetaan kyynärnojan napeista. Valikosta voidaan valita automaattinen vaihto C ja D alueiden välille, eli tienopeuksille. Itse en ole tuota automaattimodea käyttänyt, vaan vaihdan alueet itse. Alueiden sisäisen välitysmuutoksen kone kyllä huolehtii itse.
Omia kokemuksia kertynyt N 142 Directillä 570 tuntia. Hommat ollut lähinnä lumitöitä. Mielestäni portaaton voimansiirto kaikissa töissä hyvä. Varsinkin ulosottokäyttöisten koneiden kanssa. Ulosottoon vaan vakiokierrokset ja ajonopeus säädetään polkimella tilanteen mukaan.