Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe apevaunun hankinta  (Luettu 34478 kertaa)

renki68

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 190
Vs: apevaunun hankinta



Kyllä Sekon 20 kuutioiseen voi laittaa alussa 2 paalia perätysten ilman mitään ongelmia. Seuraavat sit niin nopeesti kun saa muovit pois ja heti perään jauhot rypsit leikkeet... ja   heti valmista jakoon kun traktori saatu parkkiin. Jos sekottaa yhtään ylimäärästä kärsii rakenne heti myös pystyruuvissa.

 
[/quote]

Samat on mullakin kokemukset 20m3 Sekosta. Paalit ja muut kun saa lastattua, lastauskone parkkiin ja menoksi.
Onneksi tänä talvena ei ole tarvinnut paaleihin kajota. Noukinvaunurehu on mukavampi käsitellä. :)

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: apevaunun hankinta
Paljonko apemiehen Sekoon jää rehua tyhjentämisen jälkeen? ja voisko molemmat luukut olla etuosassa (oik/vas) vaunua?

***Ruuvien päälle jää rehua 50-80 kiloa jos niitä ei käy erikseen putsaamassa.

Käsittääkseni molemmat luukut voivat olla etuosassa, joskin käsittääkseni oikealta (takaapin katsottuna) puolelta rehu purkaantuu nopeampaa.

SKF

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2539
Vs: apevaunun hankinta


***Ruuvien päälle jää rehua 50-80 kiloa jos niitä ei käy erikseen putsaamassa.

Käsittääkseni molemmat luukut voivat olla etuosassa, joskin käsittääkseni oikealta (takaapin katsottuna) puolelta rehu purkaantuu nopeampaa.
[/quote]

Kehutaan ja haukutaan vaan vaunuja kilpaa niin pysyy mieli viriänä. Puhtaimman vaunun tähän mennessä ole nähnyt tälläkin palstalla haukutun KEENANin. Pohjalle jos heittää kananmunalätyn niin tarpeen vaatiessa sen ilkiää sieltäkin putsaamatta syödä. Muuten vaunusta voi olla erimieltä, tilavuutta siinä kysytään noin 30 % enemmän kuin pystyruuvissa. Vaakaruuviin ero on jo miltei puolet. Redrock on ajatusena hyvä, mutta kuka viittii joka vaunulliselle keinoreippailla kahteen kertaannivelakselin kanssa!

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: apevaunun hankinta
Taitaa noilla vaakaruuvijätkillä tulla heti reisille ;D Vatsavaivasia lehmiä esintynee myös keskivertoa enemmän kun rehu sekotetaan niin että varmasti on kaikkii kunnolla sekasin ja muusattu.

Niin olikos sulla jo monenkin päivän kokemus aperuokinnasta?
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: apevaunun hankinta
Kaverilla 20motin pystyruuviseko pyörii vallan mainiosti 38 kW sähkömoottorilla . Tilalla kaikki rehu paaleissa.
 
Ja kaikki paalit ehtii hakea yksitellen  3 km päästä pellolta, ennenkuin edellinen silputtu.

pystyruuvilla menee liian kauan paalin rikkomiseen..
170 hv kehiin ja paaleja saa ajaa kitaan 2 kpl.minuutti 6 paalin seoksen tekoon menee aikaa noin 20 minuuttia,mutta "voima ei valita" jos kaheli käskee! 8)


[/quote] Kyllä Sekon 20 kuutioiseen voi laittaa alussa 2 paalia perätysten ilman mitään ongelmia. Seuraavat sit niin nopeesti kun saa muovit pois ja heti perään jauhot rypsit leikkeet... ja   heti valmista jakoon kun traktori saatu parkkiin. Jos sekottaa yhtään ylimäärästä kärsii rakenne heti myös pystyruuvissa.

 Taitaa noilla vaakaruuvijätkillä tulla heti reisille ;D Vatsavaivasia lehmiä esintynee myös keskivertoa enemmän kun rehu sekotetaan niin että varmasti on kaikkii kunnolla sekasin ja muusattu.
[/quote]

paalujen availuhan on muutenki hidasta hommaa..

Tein tossa illalla n,4000kg:n appeen 12 minuuttiin, mukaanluettuna jako pöydälle.. ;)
ja rehu on varmasti sekoitettu hyvin..
epäilijät voi tulla itse kellottaan jos ei usko.. ;)

JIIWEE

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: apevaunun hankinta
Taitaa noilla vaakaruuvijätkillä tulla heti reisille ;D Vatsavaivasia lehmiä esintynee myös keskivertoa enemmän kun rehu sekotetaan niin että varmasti on kaikkii kunnolla sekasin ja muusattu.

Niin olikos sulla jo monenkin päivän kokemus aperuokinnasta?
413 päivää olen apetta sekottanut Keenanilla.

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: apevaunun hankinta
Eräällä tilalla, jolla tehtiin Agrobaatokset, eli vaihdettiin vaakaruuvi-Kuhn saman kokoluokan pystyruuviseen Kuhniin, jouduttiin veturi vaihtamaan nelosesta kutoseen. Vaakaruuvisen teriä ei ollut juurikaan (yhtään?) teroiteltu tms. Raaka-aineet, seos, kuormaaja ja kuljettaja pysyivät samana. Kyllä tehontarpeessa taitaa jotain eroa olla. Kotimaiset yritelmät pystyruuviavaunuksi JK ja Junkkari olivat jo alkuunsa pilalla hammastamattomien teriensä "ansiosta". Tylsyivät, eivätkä oikein purreet paaliin ja voimansiirto alkoi purkaantua. Luoja ja aika meidät niiltä armahtaa.

Kerran kaksipystyruuvisen Sekon työtä nähneenä luulen että se on hyvinkin eri asia kuin yksiruuvinen. Paalille on väljempi tila siinä ruuvien välissä, mutta toisaalta siinä sivalletaan aika lujaa vastapalloon.

Nyt on ollut Samurai 1 sarjan Seko. Terien osalta olen mennyt koko ajan laiskempaan suuntaan. Jos terää on vähänkin näkyvissä ruuvin ulkopuolella, se riittää. Ykkössarjalainen pyörittää molempia ruuveja samaan suuntaan ja kohta jossa paalia runtataan seinää päin, vaatii kunnon terät. Jos sinne väliin kiilaa sitkeää kenkäheinää, on edessä kahdeksan tunnin talkoot kaikkia mahd. tuhovälineitä käyttäen. Tapahtuu noin kerran/400 satsia. Erään kokemuksen mukaan ei jätä niin helposti raakaa myttyä paalista kuin vastakkain pyörivät mallit.

Tuo muussaamisasia on terien lisäksi kuljettajasta kiinni. Lomittajia ym apureita pitää ohjelmoida ja vannottaa tarkasti että jos on vaikka niin kiihkeää puhelua neitokaisten kanssa, että lastaustyö kovin häiriintyy, pitää vaunu pysäyttää. Samoin ruokatunnin ajaksi  ;) Jos on mössöpaalit/hidasta lastausta, saatan lastata paalit ennen vaunun käynnistämistä. Asiaan on perehdyttävä ja sitä jatkuvasti seurattava että tulos olisi hyvä. meillä on mahdollisimman kuivat paalit, toisaalta Profi-tason silppuna, mutta itse seos on hyvinkin kosteaa. Lastausjärjestys ja -tahti ovat asioita joita kannattaa todella miettiä ja välillä kyseenalaistaa.

Hitain menetelmä oli kun silputtiin venäläisellä paalinhävittäjällä ureaolkipaali lattialle ja siihen hierottiin etukuormaimella perunarehua, jauhoja ja kuivamäskiä. Mutta sekin oli paljon fiksumpaa ja turvallisempaa kuin antaa ko. komponentteja erillisinä. Vuonna 1992.

JIIWEE

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: apevaunun hankinta


***Ruuvien päälle jää rehua 50-80 kiloa jos niitä ei käy erikseen putsaamassa.

Käsittääkseni molemmat luukut voivat olla etuosassa, joskin käsittääkseni oikealta (takaapin katsottuna) puolelta rehu purkaantuu nopeampaa.

Kehutaan ja haukutaan vaan vaunuja kilpaa niin pysyy mieli viriänä. Puhtaimman vaunun tähän mennessä ole nähnyt tälläkin palstalla haukutun KEENANin. Pohjalle jos heittää kananmunalätyn niin tarpeen vaatiessa sen ilkiää sieltäkin putsaamatta syödä. Muuten vaunusta voi olla erimieltä, tilavuutta siinä kysytään noin 30 % enemmän kuin pystyruuvissa. Vaakaruuviin ero on jo miltei puolet. Redrock on ajatusena hyvä, mutta kuka viittii joka vaunulliselle keinoreippailla kahteen kertaannivelakselin kanssa!
[/quote]

Keenanai en voi vaununa moittia jos  silorehua mut paaleille se ei sovi sano sit myyjät mitä vaan. Keenani saa todellain viimestä kortta myöten tyhjäksi mikä varsinkin kesällä hyvä ominasuus.

 Tilavuuksia en osaa verrata merkkien ja vaunutyyppien välillä. Mutta tässäkin asiassa  että tässäkin asiassa  Keenanin organisaatio tahallaan kusetta asiakastaan. 20 motin vaunu mikä meillä ei todellakaan riitä 120 lehmän päivän annoksen tekemiseen mitä luvattiin kaupaa tehdessä. Samat luvut löytyivät Keenanin esitteessä.

JIIWEE

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: apevaunun hankinta
Kaverilla 20motin pystyruuviseko pyörii vallan mainiosti 38 kW sähkömoottorilla . Tilalla kaikki rehu paaleissa.
 
Ja kaikki paalit ehtii hakea yksitellen  3 km päästä pellolta, ennenkuin edellinen silputtu.

pystyruuvilla menee liian kauan paalin rikkomiseen..
170 hv kehiin ja paaleja saa ajaa kitaan 2 kpl.minuutti 6 paalin seoksen tekoon menee aikaa noin 20 minuuttia,mutta "voima ei valita" jos kaheli käskee! 8)


Kyllä Sekon 20 kuutioiseen voi laittaa alussa 2 paalia perätysten ilman mitään ongelmia. Seuraavat sit niin nopeesti kun saa muovit pois ja heti perään jauhot rypsit leikkeet... ja   heti valmista jakoon kun traktori saatu parkkiin. Jos sekottaa yhtään ylimäärästä kärsii rakenne heti myös pystyruuvissa.

 Taitaa noilla vaakaruuvijätkillä tulla heti reisille ;D Vatsavaivasia lehmiä esintynee myös keskivertoa enemmän kun rehu sekotetaan niin että varmasti on kaikkii kunnolla sekasin ja muusattu.
[/quote]

paalujen availuhan on muutenki hidasta hommaa..

Tein tossa illalla n,4000kg:n appeen 12 minuuttiin, mukaanluettuna jako pöydälle.. ;)
ja rehu on varmasti sekoitettu hyvin..
epäilijät voi tulla itse kellottaan jos ei usko.. ;)


[/quote]Kuten sanoin vaakaruuvmiehet  kyllä varsin hätäsiä  kavereita :D  Nopea  suoritus todellakin  jos lastaat apesekottimeen 4000 kiloa rehua joka koostuu kolmesta eri komponentista ja  lastauksen jälkeen vielä sekoitat apetta 5 min ja vielä jaat appeen  ruokintapöydälle 12 minuutissa.

agrobaatos

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 582
  • got it...!
Vs: apevaunun hankinta
Eräällä tilalla, jolla tehtiin Agrobaatokset, eli vaihdettiin vaakaruuvi-Kuhn saman kokoluokan pystyruuviseen Kuhniin, jouduttiin veturi vaihtamaan nelosesta kutoseen. Vaakaruuvisen teriä ei ollut juurikaan (yhtään?) teroiteltu tms. Raaka-aineet, seos, kuormaaja ja kuljettaja pysyivät samana. Kyllä tehontarpeessa taitaa jotain eroa olla. Kotimaiset yritelmät pystyruuviavaunuksi JK ja Junkkari olivat jo alkuunsa pilalla hammastamattomien teriensä "ansiosta". Tylsyivät, eivätkä oikein purreet paaliin ja voimansiirto alkoi purkaantua. Luoja ja aika meidät niiltä armahtaa.

Kerran kaksipystyruuvisen Sekon työtä nähneenä luulen että se on hyvinkin eri asia kuin yksiruuvinen. Paalille on väljempi tila siinä ruuvien välissä, mutta toisaalta siinä sivalletaan aika lujaa vastapalloon.

Nyt on ollut Samurai 1 sarjan Seko. Terien osalta olen mennyt koko ajan laiskempaan suuntaan. Jos terää on vähänkin näkyvissä ruuvin ulkopuolella, se riittää. Ykkössarjalainen pyörittää molempia ruuveja samaan suuntaan ja kohta jossa paalia runtataan seinää päin, vaatii kunnon terät. Jos sinne väliin kiilaa sitkeää kenkäheinää, on edessä kahdeksan tunnin talkoot kaikkia mahd. tuhovälineitä käyttäen. Tapahtuu noin kerran/400 satsia. Erään kokemuksen mukaan ei jätä niin helposti raakaa myttyä paalista kuin vastakkain pyörivät mallit.

vaakaruuvi härpyttimessä on jotain, en tiedä, paljon teriä. kaiken lisäksi ne ovat pehmeää materiaalia, joten ne vääntyvät ja kääntyvät ja tulevat pieninä kokkareina ulos elukan syötäväksi...

pystyruuvissa on muutama terä, jotka ovat maltillisen työpanoksen kautta huollettavissa.

sama tilanne itsellä oli... pari vuotta teriä tuli huollettua vaakaruuvissa verissäpäin...

kolmekymmentä eläintä olen myynyt vaununvaihdon jälkeen. pian lähtee taas partti, sen jälkeen katsotaan, onko paikallisia vatsakalvon tulhduksia vielä...?

vastakkain pyörivä massa, ylöspäin kapenevassa tilassa, kiilaantuu milloin mihinkin... kaikkein pahin tilanne on, kun koneessa on hienoa odelmaa tiukassa paalissa. kun tuo kiilaantuu päätyä vasten, ruuvit syövät onkalon varsin nopeasti massaan. tässä tilassa kokkare nojaa seinään ja keskirautaan, eikä siihen uletu etukuormaimella koska päätylaita on kallistettu melkein metrin sisäänpäin... tarikko heiluu ja kone käy, ihme ettei henkivakuutus mennyt lunastukseen...

se hyvä puoli pystyruuvissa myös on, ettei tulisi mieleenkään mennä koteloon koneen käydessä...

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: apevaunun hankinta
413 päivää olen apetta sekottanut Keenanilla.

Mä olen taas SEKOttanut reiluna 3000 päivänä, joten eiköhän ne mahavaivat osaa välttää.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: apevaunun hankinta
Kaverilla 20motin pystyruuviseko pyörii vallan mainiosti 38 kW sähkömoottorilla . Tilalla kaikki rehu paaleissa.
 
Ja kaikki paalit ehtii hakea yksitellen  3 km päästä pellolta, ennenkuin edellinen silputtu.

pystyruuvilla menee liian kauan paalin rikkomiseen..
170 hv kehiin ja paaleja saa ajaa kitaan 2 kpl.minuutti 6 paalin seoksen tekoon menee aikaa noin 20 minuuttia,mutta "voima ei valita" jos kaheli käskee! 8)


Kyllä Sekon 20 kuutioiseen voi laittaa alussa 2 paalia perätysten ilman mitään ongelmia. Seuraavat sit niin nopeesti kun saa muovit pois ja heti perään jauhot rypsit leikkeet... ja   heti valmista jakoon kun traktori saatu parkkiin. Jos sekottaa yhtään ylimäärästä kärsii rakenne heti myös pystyruuvissa.

 Taitaa noilla vaakaruuvijätkillä tulla heti reisille ;D Vatsavaivasia lehmiä esintynee myös keskivertoa enemmän kun rehu sekotetaan niin että varmasti on kaikkii kunnolla sekasin ja muusattu.

paalujen availuhan on muutenki hidasta hommaa..

Tein tossa illalla n,4000kg:n appeen 12 minuuttiin, mukaanluettuna jako pöydälle.. ;)
ja rehu on varmasti sekoitettu hyvin..
epäilijät voi tulla itse kellottaan jos ei usko.. ;)


[/quote]Kuten sanoin vaakaruuvmiehet  kyllä varsin hätäsiä  kavereita :D  Nopea  suoritus todellakin  jos lastaat apesekottimeen 4000 kiloa rehua joka koostuu kolmesta eri komponentista ja  lastauksen jälkeen vielä sekoitat apetta 5 min ja vielä jaat appeen  ruokintapöydälle 12 minuutissa.
[/quote]

appeesa 6 komponenttia.. lastaukset on vain järjestetty niin että on nopea ja kun vaakaruuvivaunu ei tarvi erillistä sekoitusaikaa..

JIIWEE

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: apevaunun hankinta
Kovin on hätäistä toimintaa kun apeen komponentit ja sekoituajat muuttuvat päivittäin :D

JIIWEE

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: apevaunun hankinta
413 päivää olen apetta sekottanut Keenanilla.

Mä olen taas SEKOttanut reiluna 3000 päivänä, joten eiköhän ne mahavaivat osaa välttää.
Hyvä jos vaakaruuvillakin pärjää mut taitoa se vaatii!

 Moni appeenpyörittäjä ei vaan edelleenkään ymmärrä että seoksen tärkein asia on sen koostumus. Toki rehuarvotkin tärkeitä mut mitä sitä hyvillä rehuarvoilla jos lehmä ei osaa niitä käyttää hyväkseen. Mitä olen kierrellyt tiloja sekä suomessa että ulkomailla niin selvä trendi pois vaakuruuveista pystyruuvviin ja lapasekoittimiin ja syynä juuri vaakuruuvivaunujen lian hyvä  sekotusteho joka sit jos ei todella tarkka tuhoaa rakenteen hetkessä.

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: apevaunun hankinta
Moni appeenpyörittäjä ei vaan edelleenkään ymmärrä että seoksen tärkein asia on sen koostumus. Toki rehuarvotkin tärkeitä mut mitä sitä hyvillä rehuarvoilla jos lehmä ei osaa niitä käyttää hyväkseen.

***Toki seoksen rakenne on tärkeä, mutta ei se lehmä sillä lypsä. Eli jos puhutaan seoksen tärkeimmästä asiasta niin kyllähän ne ovat seoksen rehuarvot.

Vaikka olenkin pystyruuvivaunujen kannattaja, niin täytyy silti muistuttaa Suomen kovimmasta seosrehutilan tuotoksesta. Se on saatu aikaiseksi vaakaruuvivaunulla.

Viimeksi muokattu: 26.01.08 - klo:12:26 kirjoittanut apemies