Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe apevaunun hankinta  (Luettu 34476 kertaa)

JIIWEE

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: apevaunun hankinta
 Tuotostaso ei todellakaan kerro kellä on taloudellisesti tuottavin ja helppohoitosin karja mut toki huipputuotoksella se helpompaa. Kuinkakohan lehmät kestävät kyseisellä tilallaa? 

 Onko tärkeämpää että  seos paperilla näyttä toimivalta kun se että lehmä hyödyntää rehussa olevat ravinteet tehokkaasti ja näinollen tuotta paljon maitoa maltillisen vahvalla ruokinnalla. Näillä väkirehun hinnoilla ei todellakaan ole järkeä syöttää lehmille mitään ydinpolttoainetta saamatta rehusta kaiken irti.

 Meillä tästä hyviä esimerkkijä.  Tämävuotinen säilörehu  turhan märkää (28% kuivaainetta) ja seos oli turhan puuromaista vaikka sekotusta tehtiin minimaalisesti. Lisämällä seokseen puolipaalia pyöräpaalirehua tuli maitoa lisää vaikka seoksen arvot heikkenivät. Samansuuntaisia  kokemuksia viimevuodelta kun vehnänolki vaihtui ohranoljeksi. Maitotuotos tippui vaikka arvot eivät muuttuneet. Oli taloudellisempaa ostaa vehnänolkea kun että olis käyttänyt omaa ohranolkea appeeseen.

 
 

 

 

Joonas

  • Vieras
Vs: apevaunun hankinta
Tässä sekojen, kuhnien ,keenanien maassa ei varmaan uskalla elhoa kehua. Vaikka sillä kolmatta talvea sekoittelen. Repii paalin varsin nopeasti ja kätevä takaluukku paalin lastaukseen. perusvaunu,ei ole ollut ongelmia. Mutta puuttuu merkkituotteen status....

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: apevaunun hankinta
Tuotostaso ei todellakaan kerro kellä on taloudellisesti tuottavin ja helppohoitosin karja mut toki huipputuotoksella se helpompaa. Kuinkakohan lehmät kestävät kyseisellä tilallaa? 

 Onko tärkeämpää että  seos paperilla näyttä toimivalta kun se että lehmä hyödyntää rehussa olevat ravinteet tehokkaasti ja näinollen tuotta paljon maitoa maltillisen vahvalla ruokinnalla. Näillä väkirehun hinnoilla ei todellakaan ole järkeä syöttää lehmille mitään ydinpolttoainetta saamatta rehusta kaiken irti.


***Ei ole allekirjoittaneen asia kommentoida jonkun tilan lehmien kestävyyttä ja toisekseen en sitä tiedätkään. Valtakunnallisella tasolla uskoisin, että ruokinnallisista ongelmista johtuvia poistoja seosrehutiloilla on jokatapauksessa suhteellisen vähän. Silloinkin ongelma on useimmiten umpikauden ruokinnassa.

Nykyisillä hintasuhteilla yliruokintaa kannattaa välttää. Sonnan ja ureapitoisuuden aktiivisella seuraamisella  saadaan ruokintaa hienosäädettyä siten että hyväksikäyttö on mahdollisimman tehokasti.

Jokainen voi itse laske yksinkertaisen tilakohtaisen mittarin eli päivittäinen maitomäärä jaettuna lehmien kokonaiskuiva-aineen syönnillä päivässä. Normaali arvo liikkuu 1,2-1,4 välillä. Huippuonnistumisessa tavoite olisi 1,5.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: apevaunun hankinta
Eräällä tilalla, jolla tehtiin Agrobaatokset, eli vaihdettiin vaakaruuvi-Kuhn saman kokoluokan pystyruuviseen Kuhniin, jouduttiin veturi vaihtamaan nelosesta kutoseen. Vaakaruuvisen teriä ei ollut juurikaan (yhtään?) teroiteltu tms. Raaka-aineet, seos, kuormaaja ja kuljettaja pysyivät samana. Kyllä tehontarpeessa taitaa jotain eroa olla. Kotimaiset yritelmät pystyruuviavaunuksi JK ja Junkkari olivat jo alkuunsa pilalla hammastamattomien teriensä "ansiosta". Tylsyivät, eivätkä oikein purreet paaliin ja voimansiirto alkoi purkaantua. Luoja ja aika meidät niiltä armahtaa.

Kerran kaksipystyruuvisen Sekon työtä nähneenä luulen että se on hyvinkin eri asia kuin yksiruuvinen. Paalille on väljempi tila siinä ruuvien välissä, mutta toisaalta siinä sivalletaan aika lujaa vastapalloon.

Nyt on ollut Samurai 1 sarjan Seko. Terien osalta olen mennyt koko ajan laiskempaan suuntaan. Jos terää on vähänkin näkyvissä ruuvin ulkopuolella, se riittää. Ykkössarjalainen pyörittää molempia ruuveja samaan suuntaan ja kohta jossa paalia runtataan seinää päin, vaatii kunnon terät. Jos sinne väliin kiilaa sitkeää kenkäheinää, on edessä kahdeksan tunnin talkoot kaikkia mahd. tuhovälineitä käyttäen. Tapahtuu noin kerran/400 satsia. Erään kokemuksen mukaan ei jätä niin helposti raakaa myttyä paalista kuin vastakkain pyörivät mallit.

Tuo muussaamisasia on terien lisäksi kuljettajasta kiinni. Lomittajia ym apureita pitää ohjelmoida ja vannottaa tarkasti että jos on vaikka niin kiihkeää puhelua neitokaisten kanssa, että lastaustyö kovin häiriintyy, pitää vaunu pysäyttää. Samoin ruokatunnin ajaksi  ;) Jos on mössöpaalit/hidasta lastausta, saatan lastata paalit ennen vaunun käynnistämistä. Asiaan on perehdyttävä ja sitä jatkuvasti seurattava että tulos olisi hyvä. meillä on mahdollisimman kuivat paalit, toisaalta Profi-tason silppuna, mutta itse seos on hyvinkin kosteaa. Lastausjärjestys ja -tahti ovat asioita joita kannattaa todella miettiä ja välillä kyseenalaistaa.

Hitain menetelmä oli kun silputtiin venäläisellä paalinhävittäjällä ureaolkipaali lattialle ja siihen hierottiin etukuormaimella perunarehua, jauhoja ja kuivamäskiä. Mutta sekin oli paljon fiksumpaa ja turvallisempaa kuin antaa ko. komponentteja erillisinä. Vuonna 1992.

Tos olis aiheeseen liittyen cosmarillekin sopiva lietevaunu:

http://www.zaccariarimorchi.com/eng/big/carbot/index.htm

Löytyy sielt näköjään komiaa viljakärryäkin.
Kui mää ain olen paras?

SKF

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2539
Vs: apevaunun hankinta
ELHO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Älkää ny viittikö jos syötätte biokaasureaktoria OK! Mutta älkää sillä lemiä tappaan ruvekko.!! >:(
180 kiloa pohjalle jäävää rehua 15m3 vaunussa kesäaikana, lypsylehmille tappava yhdistelmä!
Kokeiltu on ja onneksi siksi myös jäi!

Oma vaununi on niitä harvoja maahan tuotuja kokoluokassaan.
Merkki melko tuntematon.
En tarvi vaunulle mitään yleismaailmallista maailmalle eniten "levinneen vaunun" statusta, enkä merkkiä.
Nykyinen vaununi on jo 4 samaa merkkiä koko vaan on kasvanut alusta.

Terminator

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7310
  • Demokratian ja ihmisoikeuksien puolesta! YTK:FI
Vs: apevaunun hankinta
On mielessä ollut ape hämmentimen laitto joskus, mutta näitä juttuja lukiessa alkaa tuntua onko sittenkin kiskoruokkia paras ja hekpoin ratkaisu? Vaakaruuvi tekee joittenkin mielestä perunamuusia, pystyruuvi ei sekoita nopeasti ja kaksiruuvisena lyö paalu parkaa vastapalloon, Elho on biokompostori(jos rehua erehtyy syöttämään lehmälle niin sen saa nostaa siihen biokompostoriin saman tien, junkkari muuten vain paska, jf:ssä on ainakin myyntiliike väärä, Kuhni on suorakulmainen laatikko, Keenanista kun leviää kulmavaihde niin sitä vasta silloin ruvetaan tekemään kiinassa ja muista en edes kehtaa enää kirjoittaa.(oli joululahja toiveena itsekulkeva vaakaruuvi seko)
"Jos kannatat ihmisen oikeuteen valita vapaasti ja haluat kasvattaa yhteistä hyvinvointiamme, niin klikkaa www.ytk.fi"

"*****ilu on luonnon lahja ja sitä pitää käyttää  hyväksi!"

"Kun ay-politrukilta argumentit loppuu, alkaa kepu roistoksi huutelu."

Joonas

  • Vieras
Vs: apevaunun hankinta

ELHO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Älkää ny viittikö jos syötätte biokaasureaktoria OK! Mutta älkää sillä lemiä tappaan ruvekko.!! >:(
180 kiloa pohjalle jäävää rehua 15m3 vaunussa kesäaikana, lypsylehmille tappava yhdistelmä!

Onkohan nyt samasta kyse , elholla vaakaruuviset on 13 ja  18 mottisia. Omaan vaunuun jää vaakan mukaan joku 30 kiloo tavaraa, ja joka päivä kun satsi tehään niin ei siitä ainakaan mulle oo ongelmaa tullu. Tosin ei mullit niin herkkiä ookkaan. Se näyttää aika taiteelta tuo lypsikin ruokinta, onkohan kaikki kommervenkit aina tarpeen..

SKF

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2539
Vs: apevaunun hankinta
[qKeenanista kun leviää kulmavaihde niin sitä vasta silloin ruvetaan tekemään kiinassa ja muista en edes kehtaa enää kirjoittaa.(oli joululahja toiveena itsekulkeva vaakaruuvi seko)
[/quote]
En ole vielä kulmavaihdetta ko merkissä nähny vaan en niin tarkkaa oo tutustunukka, mutta jos sen sieltä löyrät kerro muillekki! 8)

SKF

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2539
Vs: apevaunun hankinta

ELHO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Älkää ny viittikö jos syötätte biokaasureaktoria OK! Mutta älkää sillä lemiä tappaan ruvekko.!! >:(
180 kiloa pohjalle jäävää rehua 15m3 vaunussa kesäaikana, lypsylehmille tappava yhdistelmä!

Onkohan nyt samasta kyse , elholla vaakaruuviset on 13 ja  18 mottisia. Omaan vaunuun jää vaakan mukaan joku 30 kiloo tavaraa, ja joka päivä kun satsi tehään niin ei siitä ainakaan mulle oo ongelmaa tullu. Tosin ei mullit niin herkkiä ookkaan. Se näyttää aika taiteelta tuo lypsikin ruokinta, onkohan kaikki kommervenkit aina tarpeen..
Ei se mitään tairetta ole jos olis ei musta ainakaan siihen olisi, ku ei oo noita erellytyksiä. eres sitä taiteellista vaikutelmaa. ;D

Sulevi Siira

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21
  • Pieni on kaunista...
Vs: apevaunun hankinta
 
 Vajaan vuoden pystyruuvi vaunulla apetta tehneenä, tiedän ettei paluuta entiseen vaakaruuvi aikaan ole. Muusaus ongelma on todellinen, sen kanssa pystyi elämään kun oli tarkkana. Pyöröpaalia käyttäessä ehti osa paalista jauhautua liian hienoksi paalin sydämen ollessa vielä sekoittumatta. Kesäisin vaivasi erääseen kotimaiseen merkkiin yhdistetty pesämuna ongelma. Työmenetelmä ekskursiolla pääsin tekemään apetta jonka karkearehu osion muodosti kolme k-a n. 70 % natapaalia. Vaakaruuvi vaunun suurehkoilla (600mm) ruuveilla kesti jauhaa yli puoli tuntia. Saman appeenpurku kesti noin 10min, mielestäni hidasta. Kahden pystyruuvin vaunu selvittää pyöröpaalin muutamassa minuutissa tasaisen kuohkeaksi. Tämän jälkeen sekoitus aikaa pidentämällä lyhennetään korren pituutta... Riittävän kauan pyöritettynä saadaan rehu muussattua tälläkin menetelmällä, kuin myöskin "keenan" tyyppisillä sekoittimilla. Ruuvien päälliset saa suht puhtaaksi ryntäyttämällä lopuksi moottorin kierroslukua. Eli ei enää "tyhjässä" vaunussa piilevää  ekopommia. Monipuoliset vaihtoehdot ja suunnat vaunun tyhjentämiseen ovat tuoneet helpotusta päivittäiseen työhön, vrt purku vain sivuluukusta.
Haittapuolena maksimikapasiteetin saavuttamiseksi tarvittava kasvanut käyttövoiman tarve. Siihen tuo lohtua mahdollisuus käyttää alennusvaihdetta.  Ulkomaisissa artikkeleissa selvästi tuodaan esiin vaakaruuvivaunu juuresten pilkkojana, pystyruuvi yleismallina joka bonuksena soveltuu paaleille ja kelasekoitin jolle ei sovi pitkä korsi.

Tulevaisuuden tuottaja käyttää aperuokintaa

SKF

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2539
Vs: apevaunun hankinta


Tulevaisuuden tuottaja käyttää aperuokintaa
[/quote],
SE on 100%. ;D ;D ;D

Terminator

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7310
  • Demokratian ja ihmisoikeuksien puolesta! YTK:FI
Vs: apevaunun hankinta
[qKeenanista kun leviää kulmavaihde niin sitä vasta silloin ruvetaan tekemään kiinassa ja muista en edes kehtaa enää kirjoittaa.(oli joululahja toiveena itsekulkeva vaakaruuvi seko)
En ole vielä kulmavaihdetta ko merkissä nähny vaan en niin tarkkaa oo tutustunukka, mutta jos sen sieltä löyrät kerro muillekki! 8)
[/quote]

No se olikin tarkoitettu lähinnä vitsiksi. Näitä juttuja lukiessa tulee väkisinkin mieleen että jos joka vaunusta ottaisi yhden osan niin silloin saisi vasta toimivan koneen
"Jos kannatat ihmisen oikeuteen valita vapaasti ja haluat kasvattaa yhteistä hyvinvointiamme, niin klikkaa www.ytk.fi"

"*****ilu on luonnon lahja ja sitä pitää käyttää  hyväksi!"

"Kun ay-politrukilta argumentit loppuu, alkaa kepu roistoksi huutelu."

SKF

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2539
Vs: apevaunun hankinta


No se olikin tarkoitettu lähinnä vitsiksi. Näitä juttuja lukiessa tulee väkisinkin mieleen että jos joka vaunusta ottaisi yhden osan niin silloin saisi vasta toimivan koneen
[/quote]

Olisko siittä keinoksi hmmm..................................
aika paljon olis ainakin pyöriä  alla  ja vetosilmukoita pitkin konetta ;) ;)
monesta koneesta helpompi olis nimetä mitä ei oteta ;D ;D

jps

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 807
Vs: apevaunun hankinta
Jippii vaunuväittely... Kannan oman korteni Sekoon.

9 vuotta on keväällä Sekoiltu, toinen vaunu menossa.

15 kuution vaaka Seko tällähetkellä, pyöritetään n.100hv:n nelosella, helposti pyörii. Paalirehu ja tietenkin paalikauha.

Vaunuun jää lopuksi n.15-30kg apetta, en pidä onkkelmana.

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: apevaunun hankinta
Vaunuun jää lopuksi n.15-30kg apetta, en pidä onkkelmana.

Jos lopuksi tyhjää molemmin puolin, niin ei jää senkään vertaa.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.