Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe apevaunun hankinta  (Luettu 34447 kertaa)

haba

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 51
apevaunun hankinta
jees pitäs hommata apevaunu syksyksi sen oon päättäny että se on pystyruuvi kaikki muu sitte onki auki elikkäs mitäs merkkiä ja mitä varusteita kannattais laittaa ruokintapöytä 4metriä ja läpiajettava. mielipiteitä ja kokemuksia kiitos

pekkapoika

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 114
Vs: apevaunun hankinta
jees pitäs hommata apevaunu syksyksi sen oon päättäny että se on pystyruuvi kaikki muu sitte onki auki elikkäs mitäs merkkiä ja mitä varusteita kannattais laittaa ruokintapöytä 4metriä ja läpiajettava. mielipiteitä ja kokemuksia kiitos
-jos teet yli 500 lehmän navetan, pistä silloin leveä pöytä, Jos tyydyt vaatimattomampaan karjamäärään, laita kapea pöytä ja mattoruokkija. Matolle voit jakaa vaunulla tai repijän kautta virtasta.

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: apevaunun hankinta
laita vaakaruuvi seko. koska sekoitusteho on vaakaruuvivaunussa huomattavasti parempi.. ja vaunu on mitoiltaan kompaktimpi..

haba

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 51
Vs: apevaunun hankinta
kysymykses on kylmäpihatto lihanaudoille. jotku viisaat on väittäny että vaakaruuvi muusaa liikaa laakasiilorehun mulla ei oo aikasempaa kokemusta ape systeemistä oon  täs vaihees kuulopuheiden varas

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: apevaunun hankinta
kysymykses on kylmäpihatto lihanaudoille. jotku viisaat on väittäny että vaakaruuvi muusaa liikaa laakasiilorehun mulla ei oo aikasempaa kokemusta ape systeemistä oon  täs vaihees kuulopuheiden varas

muusaus on ongelmista pienin..  ;)

kymmenen vuotta jaettu samalla vaakaruuvi sekolla, enkä merkkiä tai sekotustapaa vaihda.. apessa on viljaa, mäskiä, säilörehua.. muusaus on pystyruuvimiesten mainospuheita.

lehtis

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 382
Vs: apevaunun hankinta
kysymykses on kylmäpihatto lihanaudoille. jotku viisaat on väittäny että vaakaruuvi muusaa liikaa laakasiilorehun mulla ei oo aikasempaa kokemusta ape systeemistä oon  täs vaihees kuulopuheiden varas

 Eikös kylmään pidä olla kuivahkoa säilistä jolloin muusaus ei ole ongelma.

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: apevaunun hankinta
kymmenen vuotta jaettu samalla vaakaruuvi sekolla, enkä merkkiä tai sekotustapaa vaihda.. apessa on viljaa, mäskiä, säilörehua.. muusaus on pystyruuvimiesten mainospuheita.

Samat sanat! On tuossa muusauksessa sen verran perää, että sekoitusaika on liian pitkä, jos muusiksi menee. Mulla pyörii vaunu täytön ajan ja sitten vielä 10 minuuttia lopuksi. Toki kierroksiakaan ei pidetä täysillä, joten koskaan ei ole muusautunut. Olen toki kuullut, että joillakin uusilla Sekon käyttäjillä on aluksi ollut ongelmia.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

agrobaatos

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 582
  • got it...!
Vs: apevaunun hankinta
laita vaakaruuvi seko. koska sekoitusteho on vaakaruuvivaunussa huomattavasti parempi.. ja vaunu on mitoiltaan kompaktimpi..

millä mittarilla vaakaruuvi on niin huomattavasti tehokkaampi...?

kymmenen vaakaruuvivuoden jälkeen pystyruuvi mullistaa koko homman...:
- ei holvausta
- ei kaivelua
- ei ajanhukkaa
- ei vitutusta
vain erinomaista rehua... ja komponenttien lastausaikana valmista...

totta on, että vaakaruuvivaunut ovat jonkin verran leveämpiä... neljän metrin käytävä riittää, mikäli pääsee suorassa linjassa ajamaan sisälle/ulos...

suosittelen 2450 mm matalaa kuhnijaa... rouhea peli...

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: apevaunun hankinta
kymmenen vaakaruuvivuoden jälkeen pystyruuvi mullistaa koko homman...:
- ei holvausta
- ei kaivelua
- ei ajanhukkaa
- ei vitutusta
vain erinomaista rehua... ja komponenttien lastausaikana valmista...

totta on, että vaakaruuvivaunut ovat jonkin verran leveämpiä... neljän metrin käytävä riittää, mikäli pääsee suorassa linjassa ajamaan sisälle/ulos...

suosittelen 2450 mm matalaa kuhnijaa... rouhea peli...

Mihinkä nuo edelliset asiat liittyvät? Jos vaakaruuvi holvaa, niin silloin on joko liian pieni kärry, tai se ei ole tasaisella alustalla. Mulla on alle kolmen metrin ruokintapöytä, johon peruutan 13 m3 Sekolla. Mä voin suositella 2045 mm leveää Sekoa.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: apevaunun hankinta
kysymykses on kylmäpihatto lihanaudoille. jotku viisaat on väittäny että vaakaruuvi muusaa liikaa laakasiilorehun mulla ei oo aikasempaa kokemusta ape systeemistä oon  täs vaihees kuulopuheiden varas

muusaus on ongelmista pienin..  ;)

kymmenen vuotta jaettu samalla vaakaruuvi sekolla, enkä merkkiä tai sekotustapaa vaihda.. apessa on viljaa, mäskiä, säilörehua.. muusaus on pystyruuvimiesten mainospuheita.

***Kyllä huomaa, että mlahti on mullimiehiä. Et tarvin hirveästi perustaa seoksen teknisestä olomuodosta. Vaakaruuvimallit ovat vain suomalaista paalimafian jatketta. Suuressa maailmassa käytetään pääsääntöisesti pystyruuveja. Pystyruuvin saa lastattua täydenpään, siksi 15 kuution kaksruuvinen pystyvaunu vastaa vähintään 18 kuution vaakaruuvia

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8361
Vs: apevaunun hankinta
Vaakaruuvi kuulemma tarpeen, jos appeessa rehujuurikasta. Muuten pystyruuvi.
Mystinen kesälaatumies

agrobaatos

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 582
  • got it...!
Vs: apevaunun hankinta
kymmenen vaakaruuvivuoden jälkeen pystyruuvi mullistaa koko homman...:
- ei holvausta
- ei kaivelua
- ei ajanhukkaa
- ei vitutusta
vain erinomaista rehua... ja komponenttien lastausaikana valmista...

totta on, että vaakaruuvivaunut ovat jonkin verran leveämpiä... neljän metrin käytävä riittää, mikäli pääsee suorassa linjassa ajamaan sisälle/ulos...

suosittelen 2450 mm matalaa kuhnijaa... rouhea peli...

Mihinkä nuo edelliset asiat liittyvät? Jos vaakaruuvi holvaa, niin silloin on joko liian pieni kärry, tai se ei ole tasaisella alustalla. Mulla on alle kolmen metrin ruokintapöytä, johon peruutan 13 m3 Sekolla. Mä voin suositella 2045 mm leveää Sekoa.

liittyy noihin menneisiin vuosiin... 14 kuution kuhnijan vaakaruuviin ei osaa mitenkään laittaa tavallista 1250 paalia niin, että sekoittuminen on varmaa. pallukka kiilaa milloin minkäkin seinän nojalle. 2800 korkeaa vaunua on hieman hankala tasamaalta saada konevoimalla auki, joten tarikko tuli tavan takaa hikisen tutuksi. pystyruuvilla tuota ominaisuutta ei ole, sekoituspaikka sama kuten pallukatkin...

kolmen metrin käytävään ei pystyruuvilla ole mitään asiaa, se on totta. neljän metrin käytävälläkin on tiukkaa, varsinkin  kun kuljetin on hieman ylipitkä 800...

pystyruuviin varusteeksi usein myyvät noita hydraulisia jarrukiiloja. aivan turhaa brassailua, en ole niitä koommin käyttänyt...

ylipursuamisen estokehä on tarpeellinen ja hyvä, se myös jäykistää ja suojaa kipon pellinreunoja...

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: apevaunun hankinta
jees pitäs hommata apevaunu syksyksi sen oon päättäny että se on pystyruuvi kaikki muu sitte onki auki elikkäs mitäs merkkiä ja mitä varusteita kannattais laittaa ruokintapöytä 4metriä ja läpiajettava. mielipiteitä ja kokemuksia kiitos

***Merkki joko Seko tai Kuhni. Omavalintani oli Seko

Lisävarusteista tärkein on kaksiportainen vaihdeloota.

agrobaatos

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 582
  • got it...!
Vs: apevaunun hankinta
jees pitäs hommata apevaunu syksyksi sen oon päättäny että se on pystyruuvi kaikki muu sitte onki auki elikkäs mitäs merkkiä ja mitä varusteita kannattais laittaa ruokintapöytä 4metriä ja läpiajettava. mielipiteitä ja kokemuksia kiitos

***Merkki joko Seko tai Kuhni. Omavalintani oli Seko

Lisävarusteista tärkein on kaksiportainen vaihdeloota.

mihin tuota kaksiportaista tarvitaan...?

kuhnijassa ainakin suurempaa sekoitusnopeutta tarvitaan vain, jos halutaan sekoitinsiivet puhtaiksi... eli loppuvaiheessa, jolloin tilapäisesti voi käyttää nopeaa perävälitystä...

kyllä jf:n vaunu on myös vallan toimivan oloinen... sitäkin saa kohtuullisella kuormauskorkeudella...

seeko on aina korkea ja tehty meltoraudasta...

renki68

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 190
Vs: apevaunun hankinta
jees pitäs hommata apevaunu syksyksi sen oon päättäny että se on pystyruuvi kaikki muu sitte onki auki elikkäs mitäs merkkiä ja mitä varusteita kannattais laittaa ruokintapöytä 4metriä ja läpiajettava. mielipiteitä ja kokemuksia kiitos

***Merkki joko Seko tai Kuhni. Omavalintani oli Seko

Lisävarusteista tärkein on kaksiportainen vaihdeloota.

mihin tuota kaksiportaista tarvitaan...?

kuhnijassa ainakin suurempaa sekoitusnopeutta tarvitaan vain, jos halutaan sekoitinsiivet puhtaiksi... eli loppuvaiheessa, jolloin tilapäisesti voi käyttää nopeaa perävälitystä...

kyllä jf:n vaunu on myös vallan toimivan oloinen... sitäkin saa kohtuullisella kuormauskorkeudella...

seeko on aina korkea ja tehty meltoraudasta...

Seko kieltää tonnin ulosotolla pyörittämisen, siksi tuo kaksportainen laatikko. Ei tarvi koko päivää niitä viimesiä rippeitä veivata.