Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Omavalmistekärryjen ongelmat  (Luettu 26156 kertaa)

aaknuuti

  • Vieras
Omavalmistekärryjen ongelmat
Toivon kokemuksia omavalmistekärryistä. Tässä omia havaintoja.

Kahdet vanhat yksiakseliset sepän tekemät kärryt. Molemmissa lehtijouset ovat pientareen puolelta painuneet.

Scanian rungolle tehdyt kaksiakseliset joissa teräslava vääntyi kieroon ekoilla kippauksilla. Vahvistettiin hieman ja lavan kierous on pysynyt vakiona.

Kaksiakseliset Volvoalustaiset vanerilaitakärryt. Näissä kippisylinterit vaativat paljon öljyä eikä tahdo vetotraktoreissa öljy riittää.

Kaikki kärryt toimivat hyvin ja kulkevat tasaisesti vanhoihin tehdastekoisiin verrattuna.

andypoge

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 534
Vs: Omavalmistekärryjen ongelmat
Omavalmistekärryjen laatu, niinkuin muissakin vermeiden, on kiinni aihion, suunnittelun ja työn laadusta. Mitoitus on vähän haastavampaa, kun prototyyppejä ei (yleensä) ole tarkoitus tehdä, vaan ensikappale suoraan käyttöön. Mainitsemasi lehtijousten kuoleentuminen ja kippiöljyn runsas tarve ovat varmaan niitä tyypillisimpiä tiedettyjä ongelmia, joita ei taida tehdastekoisissa juuri olla. Käytetyssä kärryaihiossa kaikki osat eivät ole lähimainkaan uudenveroisia, mikä olisi myös huomioitava kärryn muutostyössä tai vaihtoehtoisesti varsinaisessa käytössä varovaisella kuormittamisella.

Osaava kyläseppäkin osaa valita riittävän tukevat materiaalit ja osat vaikka ilman laskemista - kääntöpuolena tällöin voi taas olla turhan suuri omamassa, jolloin lastattava hyötykuorma jää pienemmäksi. Itse tehden on turvallisempaa valita ainevahvuudet vähän varman päälle. Mutta itse ei kannata tehdä, jos ei tiedä mitä on tekemässä.

Itellä omavalmistekärryjä ajossa ja tekeillä. Hyvin tehtyjen kanssa pärjää ihan hyvin.
Haulla täältäkin löytyy aiempaa aiheeseen liittyvää keskustelua.

petse69

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10
Vs: Omavalmistekärryjen ongelmat
Meillä on kaikki peränaunut tehty itse. Kaksi yksi akselista. Toinen pieni vanha kärry ja toinen 12 kuution sisun alustasta tehty eikä ikinä mitään ongelmia. Sitten on ryssän rungosta tehty 16 kuutioinen teli kärry. Senkään kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Teli kärry on vaan saatanan raskas vetää perässä, johtunee ryssän renkaista ja laakereista. Tällä hetkellä teon alla on scanian rungosta 20 kuutioinen teli kärry. Mielestäni itse tehdyt on tosi hyviä ja saa just sellasen vaunun ku haluaa. Ja on siinä hinnassa hieman eroa jos teet itse noin 7k€ ja uus vastaava multiva maksaa 25k€ ni mun mielestä saa aika hyvän työpalkan.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Omavalmistekärryjen ongelmat
Runko kannattaa ainakin ensin pestä ja hiekkapuhaltaa ja niiden jälkeen jos on vielä runkoo jäljellä niin ei muuta kuin sepittämään.
Scanian rungot on usein kaksikerros u-palkkia se ruostuu aika pahaksi ja on aika veltto verrattuna esim.Sisun runkoon.
Jos on jo heti havaittavissa jousissa heikkoutta kannattaa pakat laittaa uudet,sitten niillä ajaa niin kauan kuin muuten kärry kestää.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

elvis

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 147
Vs: Omavalmistekärryjen ongelmat
Mersun runko niin alkaa toimimaan 8)

mark

  • Vieras
Vs: Omavalmistekärryjen ongelmat
www.savunen.com       

Käyttäjäkohtaisia, toimivia ratkaisuja kohtuuhinnalla... :)

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Omavalmistekärryjen ongelmat
Maanajohommissa on ainakin kaikilla jotka paljon ajavat niin kaikilla osin omavalmisteiset kärryt. Kukaan ammattilainen joka edullisesti joutuu yrittämään ajaa ei aja tehtaalaisilla kärryillä.
    Kun tekee itse kärryt niin saa juuri sillä laatutasolla kun on tarpeen tehdä. Jos lähtee hiekkapuhalluslinjalle heti ensi alkuun niin silloin tehdään kärryä koristeeksi eikä käyttöön.

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Omavalmistekärryjen ongelmat
Mersun runko niin alkaa toimimaan 8)

eiks mersuissakin yhtäläisest oo kakskerros runkoi

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Omavalmistekärryjen ongelmat
Eräs pitkänlinja kyläseppä sanoi että Volvon runko on hyvä lähtökohta.Scaniat kuulemma usein ruosteisia johtuen em.kaksikerros rakenteesta.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

petse69

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10
Vs: Omavalmistekärryjen ongelmat
Totta kai runko pestiin ensin ja sen jälkeen hiekkapuhallettiin. Ja runkoa valitessa katsastettiin koko runko ja tämä yksilö ei ollut pahasti ruostunut kaksois palkkien välistä. Ennen puhallusta avattiin palkkien väli että sieltäkin pääsee puhaltamaan. Puhalluksen jälkeen maalattiin väli ja tunkattiin umpeen ja hitsattiin kiinni. Kestää varmasti koko vaunun iän. Mun mielestä itse tehdyistä saa vahvemmet kuin tehdaslaiset on.

Fuller

  • Vieras
Vs: Omavalmistekärryjen ongelmat
Jos pitkäkestoiset kärryt haluaa niin Volvo tai Sisu alustalle,niin ja napavälitys ehdottomasti. Akselivälitteiset saa traktori/maansiirtohommissa unohtaa tyystin.

Verku

Vs: Omavalmistekärryjen ongelmat
Nää on vaan ihan omia mielipiteitä mutta itte en rautakärrystä innostu, tässä syyt.

Kunnolla tehtynä, puhallettuna jne hintaa alkaa olla yli kympin, tämä yhdistettynä alla mainittuihin ajaa kyllä tehtaan kärryyn.

Suuri omapaino

Kuorma-auton rengas ei sovi maatalouskäyttöön, hinta pomppaa taas kun aletaan kumia vaihtamaan

Veturiin kohdistuvat vaatimukset (Paino, teho, öljymäärä, kenties ajovoimanotto....)

....juu ja samat samat kuin Fullerilta, vain napavetosesta tehtyjä jos tuommonen on kuitenkin pakko saada. :(
Kypsä tapaus

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Omavalmistekärryjen ongelmat
Omavalmisteilla ei ole jälleenmyyntiarvoa.
Kui mää ain olen paras?

Fuller

  • Vieras
Vs: Omavalmistekärryjen ongelmat
Eiköhän nuo tehdä omaan käyttöön ja pitkäkestoiseen sellaiseen. Tässä lähistöllä kaverilla Volvon napavälitteinen ollut v.sta 1980,kaatunutkin muutaman kerran ja aina vain pelittää. tiedän sanoa että tuolla kärrillä on tahkottu rahaa jonkin verran. Jälleenmyyntiarvoa tuskin mitään,mutta käyttöarvo sitäkin isompi. "Rumassa repussa voi olla hyvää evästä".

m.myyttinen

  • Vieras
Vs: Omavalmistekärryjen ongelmat
Omavalmisteilla ei ole jälleenmyyntiarvoa.

ei ole timpallakaa :D