Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Omavalmistekärryjen ongelmat  (Luettu 26142 kertaa)

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Omavalmistekärryjen ongelmat
No mitenkäs käy jos tekee "maansiirtokärryn" mönkkärin pyörille (tietenkin teliratkaisu) vai kannattaisko laittaa normi nelipulttiset 100mm jaolla, pyörät vaikkapa kokoa 165R13? Mitenköhän tommonen pikkupyörä käyttäytyis "maansiirtokärrys". Ei, en oo ottanu mitään ja oon ihan tosissani ajatellu "maansiirtokärryä" tuollaisilla renkailla... Ja sitten samaan syssyyn kipin toteutus moiseen... Taitais mennä kohtuu pienelläkin sylinterillä, mutta onko sen mitoituksen laskemiseen kovin kummoisia kommervenkkejä? Kokeilemallakin vois löytyy oikee sylkyn pituus, mutta voima onkin toinen juttu, joka sekin kai riippuu sylkyn asennosta lava alhaalla...

Ei ole kummosia kommervenkkejä.....tässä apua. Jos ajatellaan että sylinteri tulee hieman vinoon esim taaksepäin (lavan nivelkohtaan päin, nivel on tasossa "0" ja sylinterin kiinnityspiste tasossa "0" myös).... tällöin ylöspäin vaikuttava voima ("Y-akselin suuntaan" kun vaakataso on "X-akseli") on seuraavanlainen

------8<-------------klips

En takaa että laskelmat on oikein tai muutoin, mutta muistaakseni se menee noin.....


Kiitos vinkeistä, josko sais joskus moisen kärryn värkkäiltyä. Telistön piirustukset löydän ehkä yhden kaverin toteutuksesta, mut se piru on jo kärrynsä kerinny myymään. Tosin oli liian pitkäkin, kun oli mönkkärin rankakärry.

Noita laskelmien voimalukemia vaan tarvii justeerata vähä alaspäin, kun lava taitaa tulla mitoiltaan luokkaa 1m*1,5m noin 30cm laidalla. Jos sen lippaa minikaivurilla multaa tai soraa täyteen painoa tulee johonkin tonnin liki eli ihan tarpeeksi puutarhahommiin ja vähän muuhunkin, vaikka sisätiloissa. Ei siis ihan pienet pyörät ja akselitkaan kestä, joten voi vielä lavakokoakin joutua pienentämään. Kuitenkin verrattomasti parempi kaveri 1,8tn minikaivurille kuin kottikärryt.

tethering holes to their concave windings

volvo88

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 436
Vs: Omavalmistekärryjen ongelmat
En takaa että laskelmat on oikein tai muutoin, mutta muistaakseni se menee noin.....

En mäkään mitään takaa mutta sen tiedän, että jos kippi on lavaan nähden vinossa niin viimeistään toisen putken lopussa pitää olla suorakulmassa, muuten ei nouse ylös asti tai ei kippaa tyhjäksi. ;D ???




Teroman

Vs: Omavalmistekärryjen ongelmat
omatekemät pelanneet hyvin, varmaa tekniikkaahan tuo kuorma-autopuoli on maaseutuajossa,,,,

Paino ja paripyörät se ongelma , ne kannataa vaihtaa yksöis kummeihin esim otta puoliperävaunusta.

Italian vankkuritedas just kauppasi itseään tänne pittää tutukia olisko niistä kilpailuun mukaan

esim 14 tn vankkurit viljan ajoon; Halvalla


http://www.fllimerlini.it/
 8)

Viimeksi muokattu: 27.02.10 - klo:11:55 kirjoittanut Teroman

OM366

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 55
Vs: Omavalmistekärryjen ongelmat
Vankkureita ei kannata tänne rahdata,tai sitten pitää vielä myyntihintakin olla tosihalpa ;)

Teroman

Vs: Omavalmistekärryjen ongelmat

voi olla juu ettei kantsii,,,,

Rahti jo tekee 700 per kärry

katsellaan miten käyb ?
 ???

andypoge

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 534
Vs: Omavalmistekärryjen ongelmat
60-luvun brittikuorkkiin perustuva vetävä 10tn viljakärry, joku Bedford tai Austin: Mitä öljyä laatikkoon, suunnanvaihtajaan, peräreppuun ja napoihin? Käykö joku yleis-GL4 kaikkiin? Ajonopeus max. 40 km/h...

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1542
Vs: Omavalmistekärryjen ongelmat
Hypoidia minä olen laittanut.
Don Essex

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Omavalmistekärryjen ongelmat
Riippuu mitä etsii ja minne - tielle ja vauhtiin nuo kuorma-autogeenejä omaavat ovat hyviä.

Mä halusin pehmeässä mahdollisimman kantavaa peltoystävällistä rengastusta (min 700 mm) ja uudet kippitunkit ettei heti tarvitse alkaa vuotavaa korjaamaan -> noilla muutoksilla rakennelmat eivät tuntuneet enää kovin paljoa halvemmalta kuin 'eteläsuomalainen' valmis kärry.
Mulla suuremmat tieajot saa ajaa kuorma-auto.

Sitten vielä jos kaipaa toimivia rehulaitoja tms niin itse tekeminen muuttuu astetta työläämmäksi.