Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Omavalmistekärryjen ongelmat  (Luettu 26035 kertaa)

johtoporras

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 84
  • "Muut teköö mitä ne osaa, MINÄ MITÄ HALUAN"!!!!!!!
Vs: Omavalmistekärryjen ongelmat
Eiköhän nuo tehdä omaan käyttöön ja pitkäkestoiseen sellaiseen. Tässä lähistöllä kaverilla Volvon napavälitteinen ollut v.sta 1980,kaatunutkin muutaman kerran ja aina vain pelittää. tiedän sanoa että tuolla kärrillä on tahkottu rahaa jonkin verran. Jälleenmyyntiarvoa tuskin mitään,mutta käyttöarvo sitäkin isompi. "Rumassa repussa voi olla hyvää evästä".

Jos satsaa esim 10000€ kärryyn niin eikös olis kohtuullista että sillä olis joku jälleenmyyntiarvo?

Kylhän se näin on, mutta eikös kaikki hankinnat voi kuolettaa kirjanpidossa niin pitkällä aikavälillä kuin haluaa  ??? ??? ??? Sehän riippuu itestä haluaako jättää "romulle" jonkun kirjanpidollisen jälleenmyyntiarvon....harva ostaa kärryä ajatellen et vaihetaan se sitten 5-7 vuoden päästä uuteen....eiköhän sillä ajeta niin kauan kuin sen pystyy kohtuudella korjata, sitten suoraan kuusakoskelle.

Tehdaskärryssä taitaa olla se vika että hinta ja kestävyys ei kohtaa, eli monesti ne mitoitetaan max nopeudelle 30-35 kmh täydellä kantavuudella. Kun taas kuorkin perästä tehty on alunpitäen mitoitettu max nopeudelle 89 kmh + dynaamiset kuormat. Karkeasti heittäen kuorkin perä kestää melkein 2 kertaisen kuorman traktori käytös....ja kuorkit yleensä mitoitetaan max ajomäärälle 2000000 km.....

Mitä ihan oikeasti raati olisi valmis maksamaan "tehdaskärrystä" (ei vetoa), joka kestää max nopeutta 65 kmh, kantavuudella 16T-18T....

ja hyvillä renkailla....olkoon sitten vaikka misukat tai jokku muut ihan aikuisten oikeasti hyvät??

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Omavalmistekärryjen ongelmat
Mitä ihan oikeasti raati olisi valmis maksamaan "tehdaskärrystä" (ei vetoa), joka kestää max nopeutta 65 kmh, kantavuudella 16T-18T....


**Kyl se ostamatta jää.
Kui mää ain olen paras?

johtoporras

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 84
  • "Muut teköö mitä ne osaa, MINÄ MITÄ HALUAN"!!!!!!!
Vs: Omavalmistekärryjen ongelmat
Mitä ihan oikeasti raati olisi valmis maksamaan "tehdaskärrystä" (ei vetoa), joka kestää max nopeutta 65 kmh, kantavuudella 16T-18T....


**Kyl se ostamatta jää.

Pienemmät pajat saisivat tommosen aikaan varmaan johonkin alk. 25k€ luokkaan...mutta jos kyljessä lukee Weckman, Multiva, Karko tai joku muu niin alk. +30k€.....

Teroman

Vs: Omavalmistekärryjen ongelmat

Joskus tehnyt Bedfordista ja 76 Scaniasta

Kyyllä ne aina kotimaiset  "Tehdas " kärryt voittaa ????
 8)


OM366

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 55
Vs: Omavalmistekärryjen ongelmat
Tallessa vai oletko nekin jo myynyt  :)

Teroman

Vs: Omavalmistekärryjen ongelmat

Myyty Rahan puutteen ja tavaran paljouden takia

,,,,,

Tietääkseni ajossa ovat ja Tyytyväiset käyttäjät ?

TeHo Design
 8)

Vain Kauneuteni voittaa vaatimattomuuteni,,,,,,,,
 :o

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Omavalmistekärryjen ongelmat
Eiköhän nuo tehdä omaan käyttöön ja pitkäkestoiseen sellaiseen. Tässä lähistöllä kaverilla Volvon napavälitteinen ollut v.sta 1980,kaatunutkin muutaman kerran ja aina vain pelittää. tiedän sanoa että tuolla kärrillä on tahkottu rahaa jonkin verran. Jälleenmyyntiarvoa tuskin mitään,mutta käyttöarvo sitäkin isompi. "Rumassa repussa voi olla hyvää evästä".

Jos satsaa esim 10000€ kärryyn niin eikös olis kohtuullista että sillä olis joku jälleenmyyntiarvo?

Kylhän se näin on, mutta eikös kaikki hankinnat voi kuolettaa kirjanpidossa niin pitkällä aikavälillä kuin haluaa  ??? ??? ??? Sehän riippuu itestä haluaako jättää "romulle" jonkun kirjanpidollisen jälleenmyyntiarvon....harva ostaa kärryä ajatellen et vaihetaan se sitten 5-7 vuoden päästä uuteen....eiköhän sillä ajeta niin kauan kuin sen pystyy kohtuudella korjata, sitten suoraan kuusakoskelle.

Tehdaskärryssä taitaa olla se vika että hinta ja kestävyys ei kohtaa, eli monesti ne mitoitetaan max nopeudelle 30-35 kmh täydellä kantavuudella. Kun taas kuorkin perästä tehty on alunpitäen mitoitettu max nopeudelle 89 kmh + dynaamiset kuormat. Karkeasti heittäen kuorkin perä kestää melkein 2 kertaisen kuorman traktori käytös....ja kuorkit yleensä mitoitetaan max ajomäärälle 2000000 km.....

Mitä ihan oikeasti raati olisi valmis maksamaan "tehdaskärrystä" (ei vetoa), joka kestää max nopeutta 65 kmh, kantavuudella 16T-18T....

ja hyvillä renkailla....olkoon sitten vaikka misukat tai jokku muut ihan aikuisten oikeasti hyvät??
  Alle 20 000€....  Ja 18tn on kantavuus ja tuon alle hinta jäikin....

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Omavalmistekärryjen ongelmat
No mitenkäs käy jos tekee "maansiirtokärryn" mönkkärin pyörille (tietenkin teliratkaisu) vai kannattaisko laittaa normi nelipulttiset 100mm jaolla, pyörät vaikkapa kokoa 165R13? Mitenköhän tommonen pikkupyörä käyttäytyis "maansiirtokärrys". Ei, en oo ottanu mitään ja oon ihan tosissani ajatellu "maansiirtokärryä" tuollaisilla renkailla... Ja sitten samaan syssyyn kipin toteutus moiseen... Taitais mennä kohtuu pienelläkin sylinterillä, mutta onko sen mitoituksen laskemiseen kovin kummoisia kommervenkkejä? Kokeilemallakin vois löytyy oikee sylkyn pituus, mutta voima onkin toinen juttu, joka sekin kai riippuu sylkyn asennosta lava alhaalla...
tethering holes to their concave windings

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Omavalmistekärryjen ongelmat
No mitenkäs käy jos tekee "maansiirtokärryn" mönkkärin pyörille (tietenkin teliratkaisu) vai kannattaisko laittaa normi nelipulttiset 100mm jaolla, pyörät vaikkapa kokoa 165R13? Mitenköhän tommonen pikkupyörä käyttäytyis "maansiirtokärrys". Ei, en oo ottanu mitään ja oon ihan tosissani ajatellu "maansiirtokärryä" tuollaisilla renkailla... Ja sitten samaan syssyyn kipin toteutus moiseen... Taitais mennä kohtuu pienelläkin sylinterillä, mutta onko sen mitoituksen laskemiseen kovin kummoisia kommervenkkejä? Kokeilemallakin vois löytyy oikee sylkyn pituus, mutta voima onkin toinen juttu, joka sekin kai riippuu sylkyn asennosta lava alhaalla...
Eli siis mönkijän perään kärryt?  :D

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Omavalmistekärryjen ongelmat
No mitenkäs käy jos tekee "maansiirtokärryn" mönkkärin pyörille (tietenkin teliratkaisu) vai kannattaisko laittaa normi nelipulttiset 100mm jaolla, pyörät vaikkapa kokoa 165R13? Mitenköhän tommonen pikkupyörä käyttäytyis "maansiirtokärrys". Ei, en oo ottanu mitään ja oon ihan tosissani ajatellu "maansiirtokärryä" tuollaisilla renkailla... Ja sitten samaan syssyyn kipin toteutus moiseen... Taitais mennä kohtuu pienelläkin sylinterillä, mutta onko sen mitoituksen laskemiseen kovin kummoisia kommervenkkejä? Kokeilemallakin vois löytyy oikee sylkyn pituus, mutta voima onkin toinen juttu, joka sekin kai riippuu sylkyn asennosta lava alhaalla...
Eli siis mönkijän perään kärryt?  :D


No mää oon tehny mönkkärin kärryyn kipin sillain, että laitoin akselin sopivaan kohtaan, ja sitten ei muuta kuin riuskasti aisan kahvasta kiinni, ja kuorma onkin sitten tyhjä...
Sellasta harrastus talostelua se mönkkäröinti on muutenkin, että kyllä sen kuorman vaikka lapioikin tyhjäksi, ei sillä mitään tarkoitusta ole sillä hommalla niinkuin työnä!

Teroman

Vs: Omavalmistekärryjen ongelmat

Kellfri lehdessä oli 10 tn kärry

6 tonniin euroissa ennakko myyntinä,,,,,,,,,,

Missä lie tehty ?
 :o

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Omavalmistekärryjen ongelmat
No mitenkäs käy jos tekee "maansiirtokärryn" mönkkärin pyörille (tietenkin teliratkaisu) vai kannattaisko laittaa normi nelipulttiset 100mm jaolla, pyörät vaikkapa kokoa 165R13? Mitenköhän tommonen pikkupyörä käyttäytyis "maansiirtokärrys". Ei, en oo ottanu mitään ja oon ihan tosissani ajatellu "maansiirtokärryä" tuollaisilla renkailla... Ja sitten samaan syssyyn kipin toteutus moiseen... Taitais mennä kohtuu pienelläkin sylinterillä, mutta onko sen mitoituksen laskemiseen kovin kummoisia kommervenkkejä? Kokeilemallakin vois löytyy oikee sylkyn pituus, mutta voima onkin toinen juttu, joka sekin kai riippuu sylkyn asennosta lava alhaalla...
Eli siis mönkijän perään kärryt?  :D

Ei mönkkärin vaan Giant 262S pienkuormaimen perään... Ei toki mitään järjettömän kokoista.
tethering holes to their concave windings

3070 E

  • Vieras
Vs: Omavalmistekärryjen ongelmat

Kellfri lehdessä oli 10 tn kärry

6 tonniin euroissa ennakko myyntinä,,,,,,,,,,

Missä lie tehty ?
 :o

Niin ja mistä??

johtoporras

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 84
  • "Muut teköö mitä ne osaa, MINÄ MITÄ HALUAN"!!!!!!!
Vs: Omavalmistekärryjen ongelmat
No mitenkäs käy jos tekee "maansiirtokärryn" mönkkärin pyörille (tietenkin teliratkaisu) vai kannattaisko laittaa normi nelipulttiset 100mm jaolla, pyörät vaikkapa kokoa 165R13? Mitenköhän tommonen pikkupyörä käyttäytyis "maansiirtokärrys". Ei, en oo ottanu mitään ja oon ihan tosissani ajatellu "maansiirtokärryä" tuollaisilla renkailla... Ja sitten samaan syssyyn kipin toteutus moiseen... Taitais mennä kohtuu pienelläkin sylinterillä, mutta onko sen mitoituksen laskemiseen kovin kummoisia kommervenkkejä? Kokeilemallakin vois löytyy oikee sylkyn pituus, mutta voima onkin toinen juttu, joka sekin kai riippuu sylkyn asennosta lava alhaalla...

Ei ole kummosia kommervenkkejä.....tässä apua. Jos ajatellaan että sylinteri tulee hieman vinoon esim taaksepäin (lavan nivelkohtaan päin, nivel on tasossa "0" ja sylinterin kiinnityspiste tasossa "0" myös).... tällöin ylöspäin vaikuttava voima ("Y-akselin suuntaan" kun vaakataso on "X-akseli") on seuraavanlainen

Voima F


Fy= sin (kulma) * voima



Esimerkki:

Sylinterin voima on vaikka 8 tonnia, ja se on asennettu 70 asteen kulmaan, lähtötilanteessa suoraan ylöspäin vaikuttava (nostava) voima on

Fy= sin 70 * 8000kg ====> 7517 kg

Saranapisteeseen kohdistuu silloin lisäävä kuormitus

Fx= cos 70 * 8000kg ======>2736kg



Tarkistaa voi että voiman resultantti tulee samaksi (kuin sylinterin voima) näin

RSumma= neliöjuuri (Fx2)+(Fy2)



eli esimerkissä:

RSumma= neliöjuuri (75172)+(27362) = n. 8000kg......


Ja jos laskee kuinka ison tuubin vaatii jokin kuorma se kannattaa laskea painopiste periaatteella nivelkohtaan nähden (momentilla):::

Jos lavan painopiste (kuorma) sijaitsee esim 2 metrin päässä nivelistä (ei takaylitystä) momentti on tällöin kuorma * etäisyys.....




Esim:
Jos lava on lastattu tasaisesti täyteen 8000kg kuormalla ja lavan pituus on vaikka 4 metriä (ei takaylitystä eli lava loppuu saranapisteeseen). Sylinteri on kiinnitetty 3 metrin päähän saranoista 70 asteen kulmaan. Sylinteriksi vaaditaan voimaltaan (Fsyl)tällöin:

80 kN * 2 m = Fsyl * sin 70 *3 m

160kN = Fsyl * 2,82 m
 
kaava menee käännetään muotoon

Fsyl = 160kN / 2,82 m

Fsyl = 56,74 kN

Eli tarvitaan vähintään 5,7 tonnin nostovoima

ja sikälimikäli lavassa on takaylitystä sehän keventää momenttia jolloin sylinterin voimantarve vähenee.....ja taas jos lava ei ole lastattu tasaisesti täyteen (esim etupäähän enemmän tavaraa) se muuttaa tilannetta joko keventävästi tai kuormittavasti...

Ja jos käyttää teleskooppi tuubia voimahan pienenee mitä pidemmäksi sylinteri tulee, toisaalta kuorma alkaa valua jolloin voiman tarve pienenee....

Ja kun tuubi tulee pidemmäksi sen kulmakin muuttuu (pienenee) jolloin (suoraan) nostava voima pienenee.....voi laskea kokeikelemalla kuinka paljon (sin kulma) 90 asteen kulmassa (suoraan ylöspäin 1 eli 100% voimasta tallella, 70 asteen kulmassa n. 93 %, 45 -> 70 % jne jne.....)...



En takaa että laskelmat on oikein tai muutoin, mutta muistaakseni se menee noin.....







Viimeksi muokattu: 26.02.10 - klo:17:08 kirjoittanut johtoporras

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Omavalmistekärryjen ongelmat
Siinä meni hetkeks aikaa pöytä tyhjäks liinoineen päivineen ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159