Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Optima akku vs. tavallinen  (Luettu 68543 kertaa)

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7502
  • karkki vai keppana?
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Mulla on vähän samanlainen 805 kun Oksalla. Nollan seutuvilla rupee kaipaan roikkaa, ei se sitä tartte kovemmilla pakkasillakaan kun tunnin. Ja lähtee kyllä lämmittämättäkin käyntiin kun vaan jaksaa startata ja akussa piisaa virtaa. Mutta en sitä kyllä metsään veisi säilöön.

Laita oksa siihen toholämmitin. Tai aamulla tuot kuumat veset tullessa
Olisko startti laiska? Oma kokomoottorinen on lähtenyt metsästä pikku pakkasilla ihan kivuttomasti. Todennäköisesti jossain vaiheessa vaihdan siihen vaihteellisen startin.
pessimisti ei pety!

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8885
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kolmipyttyiset noista huomattavasti parempia lähtemään. Meillä oli 605 ja se lähti aina kun avaimesta teki pienen ranneliikkeen. 655 on edelleen ja sitä uudesta lähtien joutunut muutaman kieroksen pyörittämään ennenkuin hörähtää. Startit ja startin kaapelit noista ajanmyötä väsyvät ja sitten pyöritys heikkenee. Mistään ei tahdo löytyä alkuperäisen paksuista kaapelia eikä kenkiä joihin kaapeli mahtuisi. Vanhoissa koneissa kaapelit ovat voineet vaihtua ohuemmiksi, jolloin startti pyörii laiskasti.
Mystinen kesälaatumies

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21451
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kolmipyttyiset noista huomattavasti parempia lähtemään. Meillä oli 605 ja se lähti aina kun avaimesta teki pienen ranneliikkeen. 655 on edelleen ja sitä uudesta lähtien joutunut muutaman kieroksen pyörittämään ennenkuin hörähtää. Startit ja startin kaapelit noista ajanmyötä väsyvät ja sitten pyöritys heikkenee. Mistään ei tahdo löytyä alkuperäisen paksuista kaapelia eikä kenkiä joihin kaapeli mahtuisi. Vanhoissa koneissa kaapelit ovat voineet vaihtua ohuemmiksi, jolloin startti pyörii laiskasti.

Suomen Akut myyvät 70 mm2 (HIflex) akkukaapeliparia, joissa on puristetut lenkit, ja niissä 8 mm ja 10 mm reiät. Akunkenkiä myyvät sellaisia, joissa kaapelin voi kytkeä pultilla kiinni siihen kenkään. isommalla reiällä varustettu silmukkapää menee tietenkin käynnistysmoottorin plus-napaan (10 mm) ja käynnistysmoottorin kiinnityspultin alle, pienemmät reiät akunkenkien 8 mm pultin alle.

Ainoa haitta voi olla kaapelin pituus, joka on vain 100 cm. Fordiin se riittää erinomaisesti, koska akku on moottorin päällä, mutta joissakin traktoreissa, joissa akku on esimerkiksi nokalla, vaaditaan plus-kaapelille pituutta. Fordin kaapelit ja alkuperäisakun pieni koko teki niistä heikkoja käynnistyjiä. Kun vaihtaa 150 Ah/1000A  akun, uudet paksut kaapelit ja alennusvaihdekäynnistimen, lähtee yliväljäksi kulahtanut Ford käyntiin kelillä kuin kelillä, ja jos ohittaa vaihdekytkimen, voi vaikka käydä postilaatikolla ihan vaan sähköllä startaten.

https://www.suomenakut.fi/aurinkoenergia/akkukaapeli-pari-70mm2-100cm-kaapelisilmukat-8mm-ja-10mm/p/9724/

-SS-

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7502
  • karkki vai keppana?
pessimisti ei pety!

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5165
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Optima akku vs. tavallinen
...
Kumpaa tarkoitat Perkinssiä vai Valmettia? Ruiskutus ennakko siihen varmaan eniten vaikuttaa.

Milläs tuon ennakon  muuten oikeasti määrittelisi? Pumpun ja rungon merkit ovat kyllä kohdillaan mutta silti yksi kone vähän epäilyttää...