Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Optima akku vs. tavallinen  (Luettu 55069 kertaa)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52031
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Optima akku vs. tavallinen
90-luvun Y-Toppi kesti semmosen 14-vuotta ja olis kestänyt varmaan kauemminkin mutta käyttö oli lopulta niin vähäistä että se lienee tappaneen sen lopullisesti.

Nää nykyset Optimat on melkolailla kelvottomia, semmosia Idolsseja.

Mun Optima oli tommosessa käytössä,



No jossain tuollaisessa käytössä se hifi-tuning  miehen kokemuskin oli optimoista kertynyt. "ikinä ei ollut niin tyhjä, että ei auto olisi käyntiin lähtenyt, vaikka olikin tyhjä". Mutta aika paljon nykyään optiman laatua haukutaan. Omat on kyllä voinut syödä käyttökin. Joskus on tyhjätty virran tai valojen päälle jäämisellä. Sitten akkuja on vaihdeltu vehkeestä toiseen ja lopuksi ei enää muista mikä on uusin. Kyllä tuo Valtran nykyinenkin käyttöön jää. Huonompiakin mulla on käytössä. Katsotaan nyt mikä on uuden / suuremman / eri värisen vaikutus. Onhan tuo normi punakantinen verrokkina alunperinkin liian pieni 174Ah:n akkuun verrattuna. Tämä käynnistysvirraltaan suht lähellä. Hinta nyt muutaman kympin kalliimpi , kuin esim. 180 Bosch. Jos se sijoituspaikka olis välijempi, olisin voinut kokeeksi siirtyä takaisin normi akku rintamalle. Aika näyttää oliko ihan paska valinta.

No, aika dillee harrastaa paineilua jos ei auton oma virtajärjestelmä ole erotettu releellä poppikoneista, menee muuten mäkistartiks hyvinkin nopeesti jos on vähänkin enemän kilowatteja....

Mulla oli rele välissä, eli kun auto oli käynnissä niin laturi latas molempia akkuja, poppikoneakkua ja auton moottoritilassa olevaa. Kun auton sammutti niin jumputukseen oli käytössä pelkästään takalooran optima.

90-luvun mittaustekniikalla ja sen aikasilla säännöillä oli 144.2 deepeetä paras tulos, SM-listalla sijalla 13 kauden loputtua. Vani vastaan 205 Pesoo ja homma oli siinä, ei ollu kahta sanaa karsinnassa kummasta tulee enemän mökää...😂



Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10202
Vs: Optima akku vs. tavallinen
No nyt en lajista mitään tiedä. Mulle kaikki autojen rakentelu on samaa. Näyttelyitä ja kisoja kiertänyt. Meni vähän toisesta korvasta ohi. Joku oli ollut 1600w, olikohan vahvistin. Vitos bemaristakin jutteli, en edes tiedä oliko laji sama, mutta akku sielläkin oli ollut - optima :)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10202
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Varmaan se optimakin kuivaa vaikka onkin mömmöt imeytetty. Eli nesteet haihtuu kuitenkin...
Ite aattelin hakea tuommoisen huomenna kun on vielä halvennuksessakin. https://www.ikh.fi/fi/akku-af-hd-crx-130ah--+-343x175x283-bc80010

mietin sitä 180 Ah:ta itsekkin. Olikohan 198 vai 189, mutta se pirun koko … Tunkion levittäjään voin kyllä hakea, jos ei tuolla poistettavalla optimalla hörähdä. Nykyisellä virta loppuu kolmen kierroksen jälkeen, mutta saattaahan se jo tulille pakkosyöttö päällä hörähtää :) . Tuolle linkin akullekkin olis 590:n noukalla tila, mutta tais jäädä kesälaatukin tankkiin :)

muokkaan vielä … monologiani . Positiivisesti yllätyin, kun myyjä sanoi, että ihan turha oli IKH:lle soitella, eipä sieltä paljon alennusta herunut. No sillä hintaa en netistä kyseistä akkua löytänyt.

Viimeksi muokattu: 29.11.18 - klo:21:06 kirjoittanut lypsyukko

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Ostaako kallis akku harvemmin vaiko halpa useammin... tätä kukin punnitkoot kumpi kannattaa.

Nykyäänhän ei juuri mitään tehdä enää "isältä pojalle". Pitääkö akun kestää pitempään kuin auton? :P
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10202
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Ostaako kallis akku harvemmin vaiko halpa useammin... tätä kukin punnitkoot kumpi kannattaa.

Nykyäänhän ei juuri mitään tehdä enää "isältä pojalle". Pitääkö akun kestää pitempään kuin auton? :P

Tuo on hyvä mietintä. Mutta onko se huono uutenakaan niin hyvä kuin hyvä vanhana? Mutta sitten kysymykseen onko kallis hyvä ja halpa huono … vai miten se menee?

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Mä päädyin viime syksynä ostamaan halvempia useammin. Osin Optimoiden nykylaadun takia. Kaikki tehdään nykyään rimaa hipoen ja liian knaftisti. Onpahan aina tuoretta tavaraa kierrossa eikä hankittaessa akun hintakaan harmita liikaa. Kulutustavaraahan ne ovat eikä niitä maatalousmuseoissa näe.
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8903
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kunnollinen ylläpitolaturi on tärkeä, jos joku purkaa akkua pikkuhiljaa. Ja muutenkin se on hyvä.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kunnollinen ylläpitolaturi on tärkeä, jos joku purkaa akkua pikkuhiljaa. Ja muutenkin se on hyvä.
Tästähän päästääkin sitten siihen, mikä laturi on hyvä? Halvemman akun ostajalla on varaa hyvään laturiin, kalleimman akun ostanut ei raaskikaan ostaa kalleinta laturia ja pilaa sitten akkunsa?
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20220
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Redtop alkoi vanhemmiten kieltäytyä CTEK ylläpitolaturista, sama vika Bentoneissa ja muissa merkeissä. Meni virhetilaan jos jätti päälle. Ehkä ei loppulatauksessa jännite noussut tai virta vähentynyt riittävästi. Kyllä nykyiset 140 Ah boschit käynnistävät riittävän hyvin, ja vanhin alkaa olla jo 8 vuotta vanha.

-SS-

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10202
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Redtop alkoi vanhemmiten kieltäytyä CTEK ylläpitolaturista, sama vika Bentoneissa ja muissa merkeissä. Meni virhetilaan jos jätti päälle. Ehkä ei loppulatauksessa jännite noussut tai virta vähentynyt riittävästi. Kyllä nykyiset 140 Ah boschit käynnistävät riittävän hyvin, ja vanhin alkaa olla jo 8 vuotta vanha.

-SS-

Taisi munkin boschi auton noukalla täyttää 5v. Tosin uusin sen samanlaisella. Koko huimat 45 Ah. Tuolla saa 2,0 litraisen bensan käyntiin silloin kun se on kunnos vaikka ilman lämmitämistä lähemmäs -30 asteesta. Viis vuotiaalla ehkä -3 asteesta. Mutta kun sinne ei tuunaamata suurempi mahdu. tai oli siitä netissä kuvia miten hiotaan ilmanottoa, niin että mahtuu suurempi akku. Ja taisi joku kirjoittaa,että jäi vähän korkeaksi - tuli konepeltiin kohouma :)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 68193
Vs: Optima akku vs. tavallinen
kuin kauan yleensäkin nykyautojen akut kestää?   kun ajomatkat on aika lyhyitä keskimäärin ja sitten hirveästi kaikkea kuluttavaa sähköjä viemässä..  laturit on kuulema yhä kuin 70-luvulla.       

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10202
Vs: Optima akku vs. tavallinen
kuin kauan yleensäkin nykyautojen akut kestää?   kun ajomatkat on aika lyhyitä keskimäärin ja sitten hirveästi kaikkea kuluttavaa sähköjä viemässä..  laturit on kuulema yhä kuin 70-luvulla.       

niin ja montako euroa sen kustannus on vuotta päälle. Yli vai ali kympin/ auto/ vuosi. ?

Kaikki

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1571
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kaikki suosittelee jännitteen mittaamista ennen uuden akun asentamista. Kaikilla on mennyt Optimasta tehot kun ylijänniteen säädin oli rikki.
Kaikki täällä puhuu paskaa, näytä mulle laturi missä on ylijännitteen säädin :D

Ehkä määritelmästä kannattaa jättää se 'yli' pois. Jos jännitteensäädin on hajalla niin se joko ylilataa tai sitten ei lataa ollenkaan.
  Kaikki tekee virheitä joskus. Se rikkoontunut optima näytti yleismittarilla normaalia jännitettä ja samaten kokeilemani laturit näytti että olisi ollut täyteen ladattu. Vasta jollain akun rasitustesterillä todettiin ettei anna ulos juuri mitään.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4595
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Asiasta aasinsiltaan - onko kellään kokemusta tuosta Skelstartista?

https://www.skeletontech.com/skelstart-engine-start-module

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7147
  • karkki vai keppana?
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kondensaattori mikä ei kuitenkaan korvaa akkua? Moottoripyörä kokoluokkaan on ainakin jo litiumakkuja LiFePO4. Ei ole vasta kuin kesän kokemus. Tavalliset kypsyy parissa talvessa vaikka ei kylmässä olisikaan, pitäisi olla se ylläpitolaturi.
pessimisti ei pety!