90-luvun Y-Toppi kesti semmosen 14-vuotta ja olis kestänyt varmaan kauemminkin mutta käyttö oli lopulta niin vähäistä että se lienee tappaneen sen lopullisesti.
Nää nykyset Optimat on melkolailla kelvottomia, semmosia Idolsseja.
Mun Optima oli tommosessa käytössä,
No jossain tuollaisessa käytössä se hifi-tuning miehen kokemuskin oli optimoista kertynyt. "ikinä ei ollut niin tyhjä, että ei auto olisi käyntiin lähtenyt, vaikka olikin tyhjä". Mutta aika paljon nykyään optiman laatua haukutaan. Omat on kyllä voinut syödä käyttökin. Joskus on tyhjätty virran tai valojen päälle jäämisellä. Sitten akkuja on vaihdeltu vehkeestä toiseen ja lopuksi ei enää muista mikä on uusin. Kyllä tuo Valtran nykyinenkin käyttöön jää. Huonompiakin mulla on käytössä. Katsotaan nyt mikä on uuden / suuremman / eri värisen vaikutus. Onhan tuo normi punakantinen verrokkina alunperinkin liian pieni 174Ah:n akkuun verrattuna. Tämä käynnistysvirraltaan suht lähellä. Hinta nyt muutaman kympin kalliimpi , kuin esim. 180 Bosch. Jos se sijoituspaikka olis välijempi, olisin voinut kokeeksi siirtyä takaisin normi akku rintamalle. Aika näyttää oliko ihan paska valinta.
No, aika dillee harrastaa paineilua jos ei auton oma virtajärjestelmä ole erotettu releellä poppikoneista, menee muuten mäkistartiks hyvinkin nopeesti jos on vähänkin enemän kilowatteja....
Mulla oli rele välissä, eli kun auto oli käynnissä niin laturi latas molempia akkuja, poppikoneakkua ja auton moottoritilassa olevaa. Kun auton sammutti niin jumputukseen oli käytössä pelkästään takalooran optima.
90-luvun mittaustekniikalla ja sen aikasilla säännöillä oli 144.2 deepeetä paras tulos, SM-listalla sijalla 13 kauden loputtua. Vani vastaan 205 Pesoo ja homma oli siinä, ei ollu kahta sanaa karsinnassa kummasta tulee enemän mökää...😂