Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tieliikennelaki ja polliisi vs. paalikuorma! => rapsut?  (Luettu 35134 kertaa)

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Heti tarkennuksena, ettei sattunu ittelle moinen tapaus...

Niin yleinen käytäntöhän ympäri Suomen on, että paaleja kuskaillaan kaikenlaisilla kärryillä lyhyempiä ja pidempiä matkoja. Toinen yleinen käytäntö on sekin, että väkisinkin paalit ylittää reunat 5-15cm paalikoosta riippuen. Kolmas yleinen käytäntö on kuorman sitominen liinoilla. Ensimmäinen kerta, kun kuulen poliisien antaneen sakon, kun paalikuorma täyttää em. käytännöt. Ainakaan mulle ei oo koskaan käyny niin, että ois poliisi pysäyttäny ja sakottanu paalikuormasta, vaikka noita "pandoja" aina silloin tällöin vastaan ja perässä tuleekin. Joskus oon kuullu sakotetun sitomattomasta kuormasta, mutten sidotusta. Milläs helkkarilla paaleja sitten tavallisella paalikärryllä kuskataan, jos sakon saaminen on poliisin mielentilasta/puoluekannasta/päivän sakotuskiintiöstä riippuvaista? Ainiin saahan niitä laitettua vähän limittäin, mutta kuormasta tulee epävakaampi jne.

Onko kellekkää sattunu vastaavaa kokemusta?
tethering holes to their concave windings

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Pakko kommentoida että tuo on meille rekka-autokuljettajille arkipäivää... Eilen ei mitään väliä vaikka tauko jäi 5min lyhyeksi, mutta tänään se sama 5min maksaa 100€.

Naapurin isäntä sai sakot sidotusta paalikuormasta kun oli yksi paali pihdissä. Ei kuulemma saa kuormaajassa kuljettaa mitään. Oli viimenen paali lohkolla eikä mahtunu kyytiin nii ei ollu viittiny sinnekkään jättää.

{o|o}

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 801
onko tosiaan niin, ettei kuormaajassa saisi kuljettaa?

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Naapurin isäntä sai sakot sidotusta paalikuormasta kun oli yksi paali pihdissä. Ei kuulemma saa kuormaajassa kuljettaa mitään. Oli viimenen paali lohkolla eikä mahtunu kyytiin nii ei ollu viittiny sinnekkään jättää.
Mulla oli just tämä tilanne syksyllä - yhdeksän mahtui kyytiin (sidottuna liinoilla) ja kymmenennen toin pihdissä kotio...oli vaan kyl kanttipaali!  :D

Eipä sattunut valvontaa kohdalle tuolla hetkellä. Onneksi.
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
ei tosiaan saa etukuormaajassa kuljettaa yleisillä teillä.Mul on 259,5cm leveä kärry ja siihen saa paalit melko helposti  lavan sisäpuolelle.Tosiasiahan on että ns.kiinteäkammioisella tehdyt paalit ovat käytännössä 130cm halkaisijaltaan.Itse olen muuttuvakammioisella tehnyt tarkoituksella hieman pienempiä paaleja jotka saa helpommin kärryn sisälle.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

AgerSilva

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 799
Ei ole sakkoja tullut *kop kop*
Kuormat on ollut kyllä sidottuna, mutta faktahan on se, että kyllä ne painavat rehupaalit lähtee mäkeen jos kärri kaatuu yms.
Poliiseja on kyllä tullu vastaan, ajanu perässä ja pitäneet myöskin ratsiaa tienpäällä mutta koskaan ei pysäytystä.
Kärrikään ei ole pienin vaan rekan puoliperävaunusta tehty.

sirkussonni

  • Vieras
Paalikuorman sidonta laillisesti on melko mahdotonta käytännössä, se sidontaverkko olisi varmaan ainoa jolla siihen pääsis, mutta sekin on joillekin puolikkaille kuormille suunniteltu. Eikös se ollu sellanen "kipakuorman" kokoinen ja muotoinen liinaverkko?
Eteenpäin 2*kuorman paino? Eli aika monta liinaa sais laittaa vaikka johonkin 18 tonnin kuormaan. Jokaisen paalin yli sivusuunnassa ja sitä rataa, kannattaa vaan esittää tyhmää sitten kun pandat pyssää, jospa poliisi vois vaikka näyttää miten se laillinen kuorma sitten sidotaan.
Itse sidon liinalla jokaisen paalipinorivin yli, eli siis paalit pystyssä kaksi päällekkäin kaksi rinnakkain ja viisi peräkkäin, yhteensä viidellä liinalla yli. Etummaisesta liinat viisten taaksepäin ja viimeisestä eteenpäin, eli veto kuormaan päin. Sillä yritän esittää sitä eteen ja taaksepäin sidontaa.
Pihdissä ei todellakaan saa kuljettaa, vaikka itsekin on tullut sitä "viimeistä" joskus tuotua. Ompa sitten se vahinkokin meinannut sattua...kevittää mukavasti takapyöriä liukkaalla kelillä...
Eli siis hydrauliikan varassa ei maantiellä saa kuljettaa mitään, pois lukien takanostolaitteet, eikös se näin mennyt. Etunostolaitteesta en sitten tiedä kertoa mitään, olisko sekin periaatteessa kiellettyä, entäs työkoneet? Vai koskeeko käytännössä tuota kuorman kuljettamista?

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
ei tosiaan saa etukuormaajassa kuljettaa yleisillä teillä.


Kymmenen vuotta kohta pihdeissä kulettanu pikiteitä pitkin, mutta hyvä tääkin tietää myöhään ,kuin ei milloinkaan. Mitenköhän sitten ,jos  vetää kuormaliinan paalipihtien ympäri? Eri juttu kehtaako kuka tälleen tehdä. Ite en ainakaan.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Saako trukkipiikeillä hakea yhden paalin pellolta?
Kui mää ain olen paras?

Puraat

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 379
  • Että tämmönen Tapaus
ei tosiaan saa etukuormaajassa kuljettaa yleisillä teillä.

Sattuipa muutama viikko sitten huvittava tapaus. Oltiin vastaanottamassa aikuisopiskelijan näyttökoetta ja tämä kokelas oli herra poliisikonstaapeli. Konsta nappasi etukuormaajan kyytiin ovinipun ja sitä sitten rakennukselle viemään. Ihan yleistä tietä pitkin mentiin ja tietenkin sitomaton kuorma. Kysyin sitten perillä, että mitäpä olisivat oikeet polliisit sanonu jos olis tullu vastaan. Niin kokelas tuumas, että olisivat tervehtineet ja toivottaneet hyvää päivänjatkoa. Niinpä, ei ne näköjään ainakaan kuorman sitomista siellä Tampereella opeta tai sitten laki ei koske polliiseja. Mutta näkyy rahtarit saavan pienemmästäkin puutteesta sakkoja.

kaenuunkeisari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 515
Saakohan kuormaimessa sitten kulettaa romua jos sen kytketty pois käytöstä ja sidottu asian mukaisesti?

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Saako trukkipiikeillä hakea yhden paalin pellolta?
Ei,täytyy tuoda aina kaks 8)

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
ei tosiaan saa etukuormaajassa kuljettaa yleisillä teillä.

Sattuipa muutama viikko sitten huvittava tapaus. Oltiin vastaanottamassa aikuisopiskelijan näyttökoetta ja tämä kokelas oli herra poliisikonstaapeli. Konsta nappasi etukuormaajan kyytiin ovinipun ja sitä sitten rakennukselle viemään. Ihan yleistä tietä pitkin mentiin ja tietenkin sitomaton kuorma. Kysyin sitten perillä, että mitäpä olisivat oikeet polliisit sanonu jos olis tullu vastaan. Niin kokelas tuumas, että olisivat tervehtineet ja toivottaneet hyvää päivänjatkoa. Niinpä, ei ne näköjään ainakaan kuorman sitomista siellä Tampereella opeta tai sitten laki ei koske polliiseja. Mutta näkyy rahtarit saavan pienemmästäkin puutteesta sakkoja.

Sen verran oon näyttöjä ottanu vastaan, että ilman muuta tuo näyttö olis pitäny hylätä, jos tuo ovien siirto jotenkin liittyi tuohon näyttötapahtumaan.
Etukuormaimen kauhas, trukkihaarukas, paalipihdis, rehuleikkuris tms. työlaittees ei saa kuljettaa tiellä mitään oli sitten sidottu tai ei. Siis ei saa kuljettaa mitään ellei se kuljettaminen liity kuormaukseen tai kuorman purkuun, jolloin tietenkin tapauskohtaisesti otetaan huomioon järkevä kuormausetäisyys. Joskus se järkevä kuormausetäisyys voi joskus olla satoja metrejäkin, ellei esim. kuormaa tuonut rekka pääse työmaalle eikä soveltuvaa purkupaikkaa lähempänä ole. Saivarteluahan tuo on, mutta...

Paalikuorman sidonta laillisesti on melko mahdotonta käytännössä, se sidontaverkko olisi varmaan ainoa jolla siihen pääsis, mutta sekin on joillekin puolikkaille kuormille suunniteltu. Eikös se ollu sellanen "kipakuorman" kokoinen ja muotoinen liinaverkko?
Eteenpäin 2*kuorman paino? Eli aika monta liinaa sais laittaa vaikka johonkin 18 tonnin kuormaan. Jokaisen paalin yli sivusuunnassa ja sitä rataa, kannattaa vaan esittää tyhmää sitten kun pandat pyssää, jospa poliisi vois vaikka näyttää miten se laillinen kuorma sitten sidotaan.
Itse sidon liinalla jokaisen paalipinorivin yli, eli siis paalit pystyssä kaksi päällekkäin kaksi rinnakkain ja viisi peräkkäin, yhteensä viidellä liinalla yli. Etummaisesta liinat viisten taaksepäin ja viimeisestä eteenpäin, eli veto kuormaan päin. Sillä yritän esittää sitä eteen ja taaksepäin sidontaa.
Pihdissä ei todellakaan saa kuljettaa, vaikka itsekin on tullut sitä "viimeistä" joskus tuotua. Ompa sitten se vahinkokin meinannut sattua...kevittää mukavasti takapyöriä liukkaalla kelillä...
Eli siis hydrauliikan varassa ei maantiellä saa kuljettaa mitään, pois lukien takanostolaitteet, eikös se näin mennyt. Etunostolaitteesta en sitten tiedä kertoa mitään, olisko sekin periaatteessa kiellettyä, entäs työkoneet? Vai koskeeko käytännössä tuota kuorman kuljettamista?


Ennen tuota kuorman "laillista" sitomistapaa poliisisedät sais näyttää kuinka se kuorma pitäs tehdä, jotta se olis laillinen muuten. Laillinen ja turvallinen sattuvat joskus olemaan toisensa poissulkevia.

Ja kuinkas sitten kaivinkoneen kuljettaminen lavetilla? Peräkärryhän se lavettikin on ja siten samojen leveyssäädösten alainen kuin muutkin kärryt ja lähes poikkeuksetta normikokoiset kaivimet ylittää sen lavetin reunat sujuvasti ilman mitään ylileveys/erikoiskuljetus-kylttejä...

Viimeksi muokattu: 06.11.09 - klo:21:47 kirjoittanut KJL

tethering holes to their concave windings

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Muuten AAKT 45 pykälän ekas momentis sanotaan seuraavasti:

"Ajoneuvoa ei saa kuormata siten, että kuorma sivusuunnassa ulottuu ajoneuvon korin tai kuormatilan ulkopuolelle. Jos ajoneuvossa ei ole kuormakoria, kuormatilassa oleva kuorma ei saa ylittää ajoneuvon etuakselin kohdalta mitattua leveyttä enempää kuin 0,35 metriä. Tämän momentin rajoituksia ei kuitenkaan sovelleta veneen kuljetukseen."

Eli tulkinta on, että ei saa ylittää, mutta kuitenkin saa ylittää, kun paalikärryissähän ei yleensä ole kuormakoria, jolla tarkoitettaneen laidallista lavaa. Mistä sitten "etuakselin" kohdalta tehtävä mittaus otetaankin, on ihan oma lukunsa. Mitataanko traktorin etuakselin vai taka-akselin kohdalta?

Muuten tulkinta olisi niinkin, että traktorin leveyden ollessa kummankin akselin kohdalta 250cm olisi kuorman sallittu leveys 285cm...

Taitaa olla enimmäkseen kysymys siitä, millä mielellä polliisit on matkassa ja onko päivän tavoite täysi.

tethering holes to their concave windings

SKF

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2539
Samallaista ko kaveri ko ajjaa Ruukille pellirullia, totes notta,otat kuarmaas (30 tn) vaste riittävästi sironta ketjuja. Sis sen verta että kuarman saa laillisesti sirottua.
Kettinkit painaa yhteensä jo sen verta että ylipainoilla ajat. Nin vaikke sulla olsi kuarmasa yhtään rullaa, vaa sirontakettinkit.
Tulikoha liika suara esimerkki? ;) ;D