Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tieliikennelaki ja polliisi vs. paalikuorma! => rapsut?  (Luettu 35135 kertaa)

{o|o}

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 801
Paalia on tullut ajettua aika paljon. Ei kyllä tule mieleenkään että ottaisin yhden paalin pihtiin kun ajan maantienopeutta! Miettikää vähän mitä tapahtuu kun hydrauliletku pettää ja paali putoaa traktorin eteen ??? :o ???
Eikös samalla logiikalla pitäisi kieltää lähes kaikkien välineiden kuljettaminen etukuormaajassa?  Kyllä ne tyhjät trukkisorkatkin osaa tökätä tiukasti tiehen, jos niikseen tulee!  Ainakaan minä en ole koskaan kuullut paalionnettomuudesta, tielle pudonneista tyhjistä kauhoista useinkin.

Puraat

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 379
  • Että tämmönen Tapaus
Paalia on tullut ajettua aika paljon. Ei kyllä tule mieleenkään että ottaisin yhden paalin pihtiin kun ajan maantienopeutta! Miettikää vähän mitä tapahtuu kun hydrauliletku pettää ja paali putoaa traktorin eteen ??? :o ???
Eikös samalla logiikalla pitäisi kieltää lähes kaikkien välineiden kuljettaminen etukuormaajassa?  Kyllä ne tyhjät trukkisorkatkin osaa tökätä tiukasti tiehen, jos niikseen tulee!  Ainakaan minä en ole koskaan kuullut paalionnettomuudesta, tielle pudonneista tyhjistä kauhoista useinkin.
Kauhat ja muut vermeet on lukittu mekaanisesti kuormaajaan, paali on pelkästään hydrauliikan varassa. Se, että onko työväline tosiaan kiinni kuormaajassa on vain ja ainoastaan kuskin huolellisuudesta kiinni. Kauha ei tipu tielle jos hyde letku laukeaa, mutta paali tippuu varmasti ja jälki on arvatenkin rumaa sen jälkeen.

rt

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 375
Kauha ei tipu tielle jos hyde letku laukeaa, mutta paali tippuu varmasti ja jälki on arvatenkin rumaa sen jälkeen.
Kauha tekee pahempaa jälkeä kuin paali, jos kauhankäännön letku katkeaa.
 Voisi sanoa jopa, että paali suojaa katastrofilta, mutta pointti lienee se, että letku ei katkea yleensä ilman kuormaa, joten siksi hydrauliikan varassa kuljettamista kannattaa välttää.

Olen itsekin joskus tuonut viimeisen paalin etukuormaajassa, mutta paali talikon piikeillä lävistettynä ja suurta varoivaisuutta noudattaen.

{o|o}

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 801
sori, en tiennyt, että sulla on mekaaninen kauhankääntö, jossa sorkat tai huulilevy eivät pääse tökkäämään tiehen ;)

olen kantanut paaleja pihdeissä ja kannan edelleenkin. ja olen jopa kokenut  senkin, kun letku pettää paali pihdissä kiinni.  nostin  ruokaa tilapäismajoituksessa oleville elikoille ja rikoin letkunipan ladon ovenkarmiin.  eipä tuossa kovin kummoista tapahtunut; pitää muistaa liikenopeuksia arvioidessa onko käsi kraanalla ja putkissa täysi työpaine vai pelkkä paali tunkkia pusertamassa.

tokihan paalia voi kantaa niin ylhäällä kun sielu sietää, mutta minun sielu ei taivaita kurkoita.  riittää, kun paali on selvästi maasta irti. tuskin siinä hirveitä tapahtuu, jos se maavara siitä poistuu. ei se alle tonnin pehmeähkö ja kuluva möykky traktoria surmaa.  varsinkaan, kun on silmät eteenpäin ja auki.  kärrystä putoava paali on huomattavasti vaarallisempi liikenteessä, sitähän ei välttämättä kuski edes huomaa.

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
... juu eipä nois hommis yleensä suuren varovaisuudenkaan noudattaminen LP:n sedille riitä. Ja mitä nuoprempi poliisi on, sitä virkaintoisempi. Paikalliset poliisit ny ei yleensä edes viitti tutuille isännille nipottaa pienistä kuljetusrikkeistä, kun ne tietää, että ajaa tuo kumminkin.

Ainiinjoo. Hain eilen kans paalikuorman taas kerran Laihialta ja kuorman tein tosi tarkkaan, ettei ylittäny reunoja... ainakaan kovin paljoa. Ehkä 5cm kummallakin puolen oli yli... Oli melkoisen paska keli ajella sivuteillä 5-10cm nuoskalumes.
tethering holes to their concave windings

ravenlord

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1648
onko tosiaan niin, ettei kuormaajassa saisi kuljettaa?

toin kahta paalia kerralla ek.n piikkiissä, polliisit tuli vastaan..  mutta eivät lähteny kumminkaa perään..  vissii mielialasta kiinni..
Asiaan kuin asiaan, asiaton vastaus :)

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Paljonko on päiväkulutus, jos ei niitä paaleja kerkee lavetilla kuskata? Mahtaa etuakseli olla lujilla.

Jätkä

  • Vieras
sori, en tiennyt, että sulla on mekaaninen kauhankääntö, jossa sorkat tai huulilevy eivät pääse tökkäämään tiehen ;)

olen kantanut paaleja pihdeissä ja kannan edelleenkin. ja olen jopa kokenut  senkin, kun letku pettää paali pihdissä kiinni.  nostin  ruokaa tilapäismajoituksessa oleville elikoille ja rikoin letkunipan ladon ovenkarmiin.  eipä tuossa kovin kummoista tapahtunut; pitää muistaa liikenopeuksia arvioidessa onko käsi kraanalla ja putkissa täysi työpaine vai pelkkä paali tunkkia pusertamassa.

tokihan paalia voi kantaa niin ylhäällä kun sielu sietää, mutta minun sielu ei taivaita kurkoita.  riittää, kun paali on selvästi maasta irti. tuskin siinä hirveitä tapahtuu, jos se maavara siitä poistuu. ei se alle tonnin pehmeähkö ja kuluva möykky traktoria surmaa.  varsinkaan, kun on silmät eteenpäin ja auki.  kärrystä putoava paali on huomattavasti vaarallisempi liikenteessä, sitähän ei välttämättä kuski edes huomaa.

Jus joo, "eikös se paalin perhana just tippunut ja pomppas oikean etupyörän alle ja kaato traktorin kun tyttöystävä soitti" kuului selitys tai muuta vastaavaa. Rauta vääntyy ja paalit pomppivat vallan toisen lailla mitä kuvittelemme kun lasissa on se 50km/h ja reaktionopeus on ihmisellä paljon hitaampi mitä paalilla aikaa kuluu kun se on maassa.

{o|o}

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 801
Jus joo, "eikös se paalin perhana just tippunut ja pomppas oikean etupyörän alle ja kaato traktorin kun tyttöystävä soitti" kuului selitys tai muuta vastaavaa.
uni vai tosi kuin suojalumi?

"paalit pomppivat"
niin pomppivat, kun tippuvat kärrystä. minun pihtiin mahtuu vain yksi.
ja väitän edelleen, että kärryssä, ilman kiinteitä laitoja kuljetettava paalikuorma on vaarallisempi, kuin yksittäinen pihdissä kuljetettava. vaikka se sitoisi liinalla tahaansa mihin suuntaan tahaansa.


ravenlord

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1648
Paljonko on päiväkulutus, jos ei niitä paaleja kerkee lavetilla kuskata? Mahtaa etuakseli olla lujilla.

Jos mua tarkootit, niin kyseessä oli olkipaalit, joita hajin tuosta "nurkan takaa", muutama sata metriä piti ajaa tietä pitki..  ja tottakai virkavalta tuli vastaan mutta eivät todesta olleet kiinnostuneet mun tekemisistä..
Asiaan kuin asiaan, asiaton vastaus :)

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Paalia on tullut ajettua aika paljon. Ei kyllä tule mieleenkään että ottaisin yhden paalin pihtiin kun ajan maantienopeutta! Miettikää vähän mitä tapahtuu kun hydrauliletku pettää ja paali putoaa traktorin eteen ??? :o ???

Tämä keskustelu etenee ladulle, jonka päässä..   ..Tai kysykääpä perikunnalta:

Traktorin kuljettaja sinkoutui ikkunasta ja kuoli
Torstai 10.9.2009 klo 11.49
Traktorin kuljettaja kuoli keskiviikkona Saarijärvellä Keski-Suomessa etukuormaajan rehukahmarin irrottua vauhdissa.


JA keskustelu aiheesta agrossa:

http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=11911.0
Slippin 'n sliding

Jätkä

  • Vieras
Jus joo, "eikös se paalin perhana just tippunut ja pomppas oikean etupyörän alle ja kaato traktorin kun tyttöystävä soitti" kuului selitys tai muuta vastaavaa.
uni vai tosi kuin suojalumi?

"paalit pomppivat"
niin pomppivat, kun tippuvat kärrystä. minun pihtiin mahtuu vain yksi.
ja väitän edelleen, että kärryssä, ilman kiinteitä laitoja kuljetettava paalikuorma on vaarallisempi, kuin yksittäinen pihdissä kuljetettava. vaikka se sitoisi liinalla tahaansa mihin suuntaan tahaansa.




Jopas ollaan tarkkoina tänään. No laitetaan tarkennusta kun kirjoitus oli fiktiivinen osittain joten kyllin yksinkertaisesti juuri sinulle.
  Vaikka olisi kuinka tarkkoja tahansa niin mekaanisen vian tai muun syyn takia tippuva paali tai alle kääntyvä paalipihti ja paali aiheuttaa helposti suuriakin vahinkoja etenkin jos nopeus on 50km/h.
 Keskittymiskyvyn herpaantuminen raskaantyöpäivän aikana ajonaikana puhelun tai muun vastaavan häiritsevän tekijän vuoksi on usealle meistä inhimillistä jolloin voi jäädä huomaamatta vaaran ensimerkit paalin ja paalipihdin heilumisessa.
  Peräkärrin paalikuormista en maininnut mitään koska ne ovat omalukunsa vaarallisuutensa vuoksi ja vaikka niitä sitoo liinoilla niin liikkeen tuoma massanlisä esim. 550kg painoiseen paaliin 50km tuntivauhdilla on 22360kg joten saa olla tarkkana miten ja miten monella niitä 4 tonnin liinoja sitoo sinne paalijen ympäri.

lavali

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1777
itte oon käyttäny paalikärryn lavalla salaojahietaa tai sahanjauhoja niin löytyy kitkaa tiekuljetuksiin.

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
itte oon käyttäny paalikärryn lavalla salaojahietaa tai sahanjauhoja niin löytyy kitkaa tiekuljetuksiin.

Me pultattiin karkeet kakkosneloset lavan reunoihin ja on osoittautunut hyväksi keinoksi liukkaillakin. Paalin nurkka jää lankun päälle joten luistaminen vaatii jo aika kovasti voimaa

Mutta kyllä pitää olla kova kiire jos pitää vielä kuorman päälle ottaa yksi paali pihtiin kotiin viemisiksi. En vois kuvitellakkaan jo pelkästään etuakselin takia.

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
käsikirja
Eikö kukaan enää muista tätä opusta? ???


http://www.logy.fi/doc/Kuormansidonta.pdf


Löytyy selitykset moneen kohtaan...
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.