Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Mf Dyna-6  (Luettu 41517 kertaa)

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Mf Dyna-6
mitä!!!   onko joku maailmanmerkkikin joka ei toimi kuin ajatus???   ite luullu täällä lukiessa että tuo punavanne on vain ainoa jossa on jotain häikkää...      paitti tuo naapurin n-sarjalainen tietty!

metsajussi

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Moro

Kyseisestä vaihteistosta alkaa jo käyttäjä kokemuksia löytymään lisää, saa kertoa...

Jotain tyyppivikoja löytynyt, mites pikavaihde automatikka onko toimiva, eli tiellä osaako vaihtaa isommalle turhaan moottoria huudattamatta tms.?

Aluevaihde, "synkropakan" kesto

Mulla oli isompi lootaremppa, valmistusvirhe laatikon väliseinässä olevan painelaakerin pesän työstössä (väljä) Onneksi se väliseinä on vaihdettava osa eikä koko laatikon runko... Kone oli poikki toisenkin kerran , syynä laatikon etupään akselitiiviste joka pullahti pois paikoiltaan . Tästä saattoi osin syyttää edellisen rempan tekijää, tiiviste ei ollut alkuperäinen ja epäilimme että sen mitat eivät täysin vastanneet alkuperäistä. Kumpikaan ei siis tyyppivika.

Tosiaan laatikko pitää päällä keskimmäistä powershift-vaihdetta (D) ja suostuu vaihtamaan vain aluevaihteita kunnes öljy on lämmennyt -5° C lämpimämmäksi.
Laatikko tykkää kuormasta, tyhjänä ja kylmänä ajellessa se on vähän äkkinäinen, kalibroinnista huolimatta. Mun hommat ovat vähän sellaisia että tuosta ei ole ollut suurempaa haittaa, vaihtelevaa tieajoa kun on hyvin vähän. Olen oppinut myötäämään kaasulla... ja automaattiasentoa en juurikaan käytä. Sen vaihtorajat ovat mun hommiini vähän turhan korkeilla kierroksilla.

Koneesta muuta:

Ruiskutuspumpusta (Bosch) joku sähköohjattu venttili hajosi, piti käyttä pumppu osaajalla. Typerä rakenne kun on vesipumpun kanssa sama käyttö eli pitää laskea jäähdytinliemet pois että saa ruiskupumpun irrotettua. Toisaalta sitten vesipumppu pyörii jakopään rattailla, eipä pysähdy hihnan katkeamiseen...
Muuta mainittavaa en kyllä muista - no oven sisäpuolella oleva avauslirpake tietysti katkesi (muovia). Nyt siinä on pikakorjauksena 4" naula hiukan muotoiltuna :-)
Ja kytkinpolkimen BOC-sähkökytkin luovutti.

Perässä olevat hydrauliliittimet ovat muuten kestäviä mutta niiden suojaläpät vanhemmiten surkeita. Niiden jousi lipsahtaa pois jännityksestään ja sitten ne läpät alkavat jäävät puoliksi auki.

Pidempänä hellepäivänä ilmastointi jäätää kennonsa mutta niin tekee ainakin joku valtrakin. Ilmastoinnin teho on kiitettävän riittävä.

Perkinssi perinteisesti tietysti vähän huono lähtemään kylmänä. Toisaalta kevyemmissä hommissa kiitettävän pieniruokainen. Ja kyllähän sitä laiskaksi voi sanoa, matalavireinen kun on. Riippuu tietysti vertailukohdasta, jos naapurilla on 8,3 l Cummins johon on vaihdettu isommat suuttimet, pumpusta ruuvattu  joku 60 hv lisää ja muuta niin kyllähän se vakio-Perkins laiskalta tuntuu :-) Sellaista raakaa voimaa ei ole, mutta eihän sitä ole luvattukaan.

En sinänsä ole mikään merkkifani mutta jotenkin se on vaan mulle käteenkäyvä. Kai se on mihin tottuu... ihmeen eriluonteisia eri merkit osaavat olla. Paljon enemmän fiiliseroja kuin autopuolella - jos nyt pysytään tavallisissa perhepirsseissä. Useimpia merkkejä olen ajanut, JD  ja Fendt on kyllä jääneet koeajoasteelle kun ei sellaisia kellään riittävän tutulla ole.

Vaikka jonkinlainen nörtti olenkin niin jotenkin mä vaan vierastan sellaista konetta jossa vehjettä tuntematon ei hämärän tullen saa nappulasta työvaloja päälle lukematta käyttöohjetta... Graafinen valikko ensin täältä ja vielä nappula tuolta .. näinkin mulle on käynyt (Valtra SmartTouch) . Onhan se hyvä kun voi valita mitkä valot palavat  - kun sen vaan tietää. Toki vaikkapa portaattomien ominaisuuksien valinta on ymmärrettävästi vähän sellainen juttu että kovin yksinkertaista siitä ei millään saa.

Toivo Tonta

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • karkki vai keppana?
En Massikoista mitään tiedä mutta, miksei DynaVT?
pessimisti ei pety!

115

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Portaaton monessa hyvä, mutta muillakin pärjää.

Pikavaihteen autossa "speed" enne kierroksien naksuja, onko vain koristeena?

300cm akseliväli ja ~10,3m kääntöympyrä, paperilla näytää ketterältä.
Kiitokset metsajussille

Viimeksi muokattu: tänään kello 08:51 kirjoittanut 115