Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Klapikonetta hankkimassa  (Luettu 98703 kertaa)

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Klapikonetta hankkimassa
Meillä on palaxin 70 ( http://www.palax.fi/main/uudetpdf/power70.pdf ) ollu jonku aikaa ja kyllä sillä saa puut halki, sirkkelinterä on minusta parempi koska ei tarvi pelata teräöljyjen kanssa ja leikkaa nopeasti eikä oo niin paha tylsymään.

Meillä on vanha (>20vee) Nokka -pilkekone. Tässä puu leikataan poikki ja terässä oleva nokka halkaisee. Hienosti ja nooeesti menee rangat puiksi, vähän pakkotahtinen se tietysti on - joskus tulee vähän lyhyitä klapeja :) Parikymmentäsenttiä paksua rankaa jaksaa vielä kohtuudella käsitellä jos ei oo kovin pitkä. Mahtuis siihen ehkä isompikin, mutta kun ei jaksa tuupata...

Ainoa harmi oikeastaan on, että tulee melkoinen kasa puunmujua koneen ympäristöön mutta kai sitä tulee muissakin tekniikoissa.

Meillon kans muutaman vuoden ollu pilke-Japa tms. Kai ne on jonku "klapi-tuikon" kopioita kaikki tuontyyppiset. Toi moska tietenki voi olla myyntipuus onkelma, mutta ihan ittelle täpinöintiin teköö kohtuullista klapia. Samat pakkotahtiongelmat nois aina on. CE-suojusta ei eres oo pantu paikalleenkaan (haittaa syöttöä). Mitään ei viä oo menny paskaksi, hinta oli halpa, eikä vikojakaan oikeastaan voi sanoa olevan - ainoastaan ominaisuuksia.
tethering holes to their concave windings

tilatyöntekijä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3
Vs: Klapikonetta hankkimassa
laita pilkemaster. on tullut tehtyä yli 40 moto kiintoa ja pelannut kyllä hyvin.. ja kun siinä on kuljetin  ;D

MOI

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 110
Vs: Klapikonetta hankkimassa
Niin, valitettavasti olen pelkkä asiakas klapikoneitten saralla. En kilpailijan taholta. Ei tarkoitukseni ollut haukkua konetta, em. kokemukset kun perustuvat vain ja ainoastaan tapahtuneeseen ! "Akkani ja taloni saat haukkua, mutta autoani älä hauku"- menttaliteetti on näköjään vallalla vieläkin. Ei ole kenenkään etu, ei asiakkaan, ei valmistajan, joutua kokemaan/kokeilemaan ihan kaikkea ! Olen kuullut juttuja kuinka TR 70:tä on muutettu oikeaaan suuntaa, hyvä niin ! Asiat kehittyvät oikeaaan suuntaan ! Mutta kehottaisin klapikonetta valitessa tekemään vertailua ajan kanssa, ja käydä vaikka käyttäjiltä kuulemassa kokemuksia. Eikös sieltä tule aitoa palautetta ? Myös pilkottavan puun halkaisijalla on iso merkitys mikä konetyyppi soveltuu parhaiten.

ER

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 138
Vs: Klapikonetta hankkimassa
Niin, valitettavasti olen pelkkä asiakas klapikoneitten saralla. En kilpailijan taholta. Ei tarkoitukseni ollut haukkua konetta, em. kokemukset kun perustuvat vain ja ainoastaan tapahtuneeseen ! "Akkani ja taloni saat haukkua, mutta autoani älä hauku"- menttaliteetti on näköjään vallalla vieläkin. Ei ole kenenkään etu, ei asiakkaan, ei valmistajan, joutua kokemaan/kokeilemaan ihan kaikkea ! Olen kuullut juttuja kuinka TR 70:tä on muutettu oikeaaan suuntaa, hyvä niin ! Asiat kehittyvät oikeaaan suuntaan ! Mutta kehottaisin klapikonetta valitessa tekemään vertailua ajan kanssa, ja käydä vaikka käyttäjiltä kuulemassa kokemuksia. Eikös sieltä tule aitoa palautetta ? Myös pilkottavan puun halkaisijalla on iso merkitys mikä konetyyppi soveltuu parhaiten.

Juu, ja ihan hyvä näin, en minä lämpimikseni tuota alkuperäistä kysymystä aloittanut. Eli käyttäjän kokemuksiahan tässä ketjussa oli tarkoitus saada, ja nyt niitä on jo tullut kiitettävästi.

Olen myös itse tehnyt klapeja kaikilla em. vaihtoehdoilla ja monella eri merkillä, ja kyllä niissä koneissa on ollut jos jonkinnäköistä vikaa. Suurimmat viat ovat aina olleet eniten käytetyissä kimppakoneissa, joita on pidetty kuin vierasta sikaa. Kaikki huoltotoimenpiteet on laiminlyöty ja joskus on tehty aivan käsittämättömiä käyttövirheitä. Olen mm. käyttänyt vanhempaa Palaxia, jossa on hydraulitunkilla runtattu väkisin kuljettimen juurelle juuttunutta läjää niin kauan, että kuljetin on revennyt juurestaan! Ja sitten vuokraaja on valittanut, että Palaxi ei kestä. Niinpä niin. Kyseinen pariskunta saisi kyllä T72:nkin rikki ensimmäisellä koeajolla. "Ne ketjut vaan irtosi."

Uskon aika vakaasti, että kaikki merkit ovat ihan ok tavallisessa käytössä, jos käyttäjällä on hieman järkeä mitä ja miten koneella tekee töitä.

Tuon pilkekoneen, jossa on tuo leikkuriterä, erittäin huonoksi puoleksi lasken juuri tuon tässä viestiketjussa aikaisemmin mainitun "silpeläjän", eli tikkua ja roskaa ja sälpettä ja silpettä tulee käsittämätön määrä. Puiden päät sensijaan ovat kuulemma nykyään jo ihan siistejä. Aikanani kun itse tein giljotiinikoneella, olisisi jokaisella klapilla voinut vaikka sotaan lähteä, kun päät olivat riisteiset ja täynnä teräviä tikkuja. Sormiin sattui jo pelkästä klapien katsomisesta, vaikka oli hitsaajan hanskat kädessä.

Ja tuleehan noista sirkkeli- ja ketjusahakoneistakin iso läjä purua hommia tehdessä. Ainakin minä olen joutunut aina silloin tällöin lapiohommiin, jotta terä ei heitä silmille hienojakoista purua, joka on kasvanut keoksi terän alle. Se se vasta nannaa onkin silmissä, jos ei muista pitää suojalaseja, ja niidenkin alle se lentää jouhevasti.

Mutta edelleen siis kaipaan lisää käyttökokemuksia, kiitos!  :D

MRP

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 219
Vs: Klapikonetta hankkimassa
Miten paljon muuten puuta tulee? Jos määrät olisivat vaikka kohtuullista OKT luokkaa, niin kovametalliterällä ja halkaisuruuvilla pääsee jo melko pitkälle. Katkaisuhan on sama, mutta tietysti halkaisu ja pinoonheitto eivät tule ilmaiseksi.

Itse tein keväällä tuulenkaatamista koivuista noin 50 pinokuutiota, mutta se alkoi jo olla liikaa. 10-20 mottia vielä menee ruuvillakin mukavasti.

Koneena minulla on Tarkvälin sähkömoottorinen, johon on vuosien jälkeen vaihdettu kerran varaosana uusi ruuvinpää.

PR

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 715
Vs: Klapikonetta hankkimassa
kyllä tosi asia on että superpilke tekee paljon suljua kuivasta ja lahoista puista mutta tore koivu,leppä ja havupuut niin tuleekohan suljua sen enempää kuin ketjusahalla puruja ehkä bilke merkkinen kone tekee vähemman suljua mutta on vähän häiriö alttiimpi ja hitaampi,ja tulee sitä suljua kirveelläkii tehdessä ja voi siinä nokialainenkin mennä rikki saati varvas.

Joo. Ylivuotisesta tulee toki hieman enemmän, mutta paljon tulee tuoreestakin. Ei voi samana päivänäkään puhua mistään purukasasta. Mutta jos hyväksyy hävikin ja käsittelyssä tulevan lisätyön ja eikä jää pällistelemään rangan kulkua koneeseen, niin hyvä ja nopea kone.

Hasse

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 85
Vs: Klapikonetta hankkimassa
Uskallan suosittaa Pilkemasteria,pölkin-nostin on kätevä,miinusta tulee ettei sillä nostajalle ole suuniteltu paikkaa kuljetuksen ajaksi.
On sopivan nopea eikä tule turhia stoppeja juttumisien takia.
Belarus 505,805,820,1025,t150,DT-75
Major manuel, NH 120

ER

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 138
Vs: Klapikonetta hankkimassa
Meikäläisellä on tuo Palax combi II:n hydraulikäyttöisellä kuljettimelle ja 5,6 tn halkaisusyllinterillä. Olen sillä noin 50 kiintomottia koivukuitua nyt kalpeiksi tehnyt ja ihan hyvä peli. Ennen oli Japa ja ei voi kyllä samana päivänä puhua. Kuljettimella saa korkeaankin kärryyn puut ja kuljettimen kääntö hyvä juttu. Japassa oli kuljetin heikoin kohta(kaiken muun lisäksi) ja aina sai vahtia, milloin se on jumissa, joskus otti puukasaan kiinni, joskus puu meni pahasti jumiin ja niin sauhu nousi vetokiilahihnasta.
Palaxissani on myös pikaventiili, pienet puut halkaisee nopealla liikkeellä, kun tulee isompi, niin automattisesti hidastaa ja voima lisääntyy, myös hyvä varuste. Kertaakaan ei tullut niin pahaa puuta, että olisi jumiin jäänyt eli tuo 5,6 tn tunkki näyttää riittävän.

Onkos tuo 5,6 tn halkaisusylinteri lisävaruste? Käsitin, että Combi MII:ssa on vakiona 3,5 tn sylinteri? Paljonko lisähintaa tuo sitten maksoi? Eikös periaatteessa pieni halkaisusylinteri ole jonkin verran nopeampi, eli jos ei hirveän suurta pölliä jatkuvasti aja, niin pienempi olisi parempi vaihtoehto?

Olen myös miettinyt tuota hydraulista halkaisuterän korkeussäätöä, kun sellainen kerran oli vuokralla olleessa koneessa, ja se oli tosi hyvä käytössä. Millainen on tuo käsikäyttöinen korkeuden säätö, saako sillä nopeasti halkaisuterää säädettyä, vai kannattaako maksaa lisähintaa hydraulisesta säätimestä?

PR

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 715
Vs: Klapikonetta hankkimassa
Meikäläisellä on tuo Palax combi II:n hydraulikäyttöisellä kuljettimelle ja 5,6 tn halkaisusyllinterillä. Olen sillä noin 50 kiintomottia koivukuitua nyt kalpeiksi tehnyt ja ihan hyvä peli. Ennen oli Japa ja ei voi kyllä samana päivänä puhua. Kuljettimella saa korkeaankin kärryyn puut ja kuljettimen kääntö hyvä juttu. Japassa oli kuljetin heikoin kohta(kaiken muun lisäksi) ja aina sai vahtia, milloin se on jumissa, joskus otti puukasaan kiinni, joskus puu meni pahasti jumiin ja niin sauhu nousi vetokiilahihnasta.
Palaxissani on myös pikaventiili, pienet puut halkaisee nopealla liikkeellä, kun tulee isompi, niin automattisesti hidastaa ja voima lisääntyy, myös hyvä varuste. Kertaakaan ei tullut niin pahaa puuta, että olisi jumiin jäänyt eli tuo 5,6 tn tunkki näyttää riittävän.

Onkos tuo 5,6 tn halkaisusylinteri lisävaruste? Käsitin, että Combi MII:ssa on vakiona 3,5 tn sylinteri? Paljonko lisähintaa tuo sitten maksoi? Eikös periaatteessa pieni halkaisusylinteri ole jonkin verran nopeampi, eli jos ei hirveän suurta pölliä jatkuvasti aja, niin pienempi olisi parempi vaihtoehto?

Olen myös miettinyt tuota hydraulista halkaisuterän korkeussäätöä, kun sellainen kerran oli vuokralla olleessa koneessa, ja se oli tosi hyvä käytössä. Millainen on tuo käsikäyttöinen korkeuden säätö, saako sillä nopeasti halkaisuterää säädettyä, vai kannattaako maksaa lisähintaa hydraulisesta säätimestä?


Vastaan omalta osaltani, vaikka en Palaxista tiedäkään. Hankkimassani Japassa olisi ollut muistaakseni neljä tonnia vakiona. Ei kyllä mielestäni millään klapilla saa tuolla kolmella ja puolellakaan tonnilla juntturaan. Oma 5,6 t on pari kertaa mennyt jumiin, mutta silloin tarvittiin kyllä toisenlainen suma, ts. käyttäjän moka. Iteltä löytyy neljään ja viiteen osaan halkaisevat terät. Useimmiten kyllä halkaistaan vain kahteen osaan. Tikut vedetään nippuna ilman terää. Se on ainakin Japassa hyvä puoli, että terän korkeutta säädetään jalkapolkimella, että viitsii useamminkin säädellä. Niin se pienempi tunkki olisi kait sekunnin nopeampi per isku. Ottaisin kai sen pienemmällä jos nyt sen hankkisin. Käyttökokemusta on tosin vain yksi kevät, joten saattaa vielä siltä osin mieli muuttua.

kaksvitonen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6
Vs: Klapikonetta hankkimassa
kyllä se mieli yleensä muuttuu siinä vaiheessa kun pölökky tartuu kiinni halkaisuterään on se sen verran vit----inen ottaa siitä irti että sen jälkeen alkaa olla laanissa paksuimmat polkyt halakomatta että vähintään 6/t sylinteri ja sittenkin oksaiset polkyt ensin kahtia ja sit uudestaan vaikka 4osaan kokeiltu on ja siitähän sitä kokemusta kartuu .eipä tässä muutä kuin miel piteitä ruutuun

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Klapikonetta hankkimassa
kyllä se mieli yleensä muuttuu siinä vaiheessa kun pölökky tartuu kiinni halkaisuterään on se sen verran vit----inen ottaa siitä irti että sen jälkeen alkaa olla laanissa paksuimmat polkyt halakomatta että vähintään 6/t sylinteri ja sittenkin oksaiset polkyt ensin kahtia ja sit uudestaan vaikka 4osaan kokeiltu on ja siitähän sitä kokemusta kartuu .eipä tässä muutä kuin miel piteitä ruutuun


Leka kuuluu vakiovarustukseen kun klapeja tekee... Mulla kaverin kanssa kimpassa Palax Combi TSV (?) vakiosylinterillä. Normaalit puut menee että heilahtaa ts. alle 25cm vahvat ja normaalioksaiset. Isot puut,sen kokoiset ettei enää saa koneella katkaistua,ja vieläpä oksaiset känkkyrät tuottaa ongelmia. Ensin yritetään kahtia,sitten pienitään lisää pienemmiksi. Voittaa kirveen mennen tullen mutta ei hääviä hommaa siltikään. Parempi laittaa isoimmat känkkyrät kuitupinoon. Samoin pienemmät rangat ilman muuta hakkeeksi,näillä sahaavilla koneilla tuotos laskee jyrkästi kun pikkupuuta tarjoaa.

Huonoa meidän palaxissa puruaukon matala sijainti,isolla puulla puruaukko purukasassa kiinni jo tunnissa. Kuljetin on hiukan heppoinen mutta menettelee,tää kiilahihnavetoinen ja remmikuljetin.

Ostaisin silti uudelleen jos olisi tarvetta,tuo oli heräte ostos kun kuidun ja polttopuuklapin hintasuhde tuntui olevan kohdillaan. Pieni miinus että klapeja ei osta kukaan,varasto täynnä puita ???
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

zape

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 104
Vs: Klapikonetta hankkimassa
Keväällä ostettiin uusin malli palax combi, kaikilla lisämausteilla. Pientä hienosäätöö piti tehdä, mutta nyt pelaa kuin ajatus. Alkuun lyhyvet pöllit jäi pystyyn halkasuränniin, pikkasen säädettiin halkasumäntää sisään päin ja laukasu mekanismia herkisteltiin ja parempi hydrauliikka öljy vaihdettiin. Samoin pieni öljynlauhdutin laitettiin halkateränsusylinterin paluulinjaan. Palaxsiin saa uutena myös öljynlauhduttajan, pitempi aikasessa käytössä hyvä, ei pilaa koneen hydrauliikka ja toimivuus toista luokkaa. Tuo hydraulisesti säädettävä teränkorkeus on hyvä ja turvallinen, alle 10cm puut kahtia ja isommille laskee terää alas ja joko neljään tai kuuteen osaan saa puut nätisti menemään. 5,6tn sylinteri ehoton, pikaliikeventtiili antaa riittävästi nopeutta ja on voimaa työntää oksakkaatpöllit kuuteen osaan. Ainoastaan kiinnitys runko kannattaa vahvistella heti, leveäkone ja painava, siinä on rauta loppuna kesken ja pienellä vahvistuksilla vältää isommalta murheelta.

ER

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 138
Vs: Klapikonetta hankkimassa
Keväällä ostettiin uusin malli palax combi, kaikilla lisämausteilla. Pientä hienosäätöö piti tehdä, mutta nyt pelaa kuin ajatus. Alkuun lyhyvet pöllit jäi pystyyn halkasuränniin, pikkasen säädettiin halkasumäntää sisään päin ja laukasu mekanismia herkisteltiin ja parempi hydrauliikka öljy vaihdettiin. Samoin pieni öljynlauhdutin laitettiin halkateränsusylinterin paluulinjaan. Palaxsiin saa uutena myös öljynlauhduttajan, pitempi aikasessa käytössä hyvä, ei pilaa koneen hydrauliikka ja toimivuus toista luokkaa. Tuo hydraulisesti säädettävä teränkorkeus on hyvä ja turvallinen, alle 10cm puut kahtia ja isommille laskee terää alas ja joko neljään tai kuuteen osaan saa puut nätisti menemään. 5,6tn sylinteri ehoton, pikaliikeventtiili antaa riittävästi nopeutta ja on voimaa työntää oksakkaatpöllit kuuteen osaan. Ainoastaan kiinnitys runko kannattaa vahvistella heti, leveäkone ja painava, siinä on rauta loppuna kesken ja pienellä vahvistuksilla vältää isommalta murheelta.

Tarkennatko tuota kiinnitysrunkoa josta mainitset, eli mitä osaa suosittelet vahvistettavaksi? Koneessa kuitenkin varmaan on jokin vuoden takuu tai vastaava, eli ihan heti ensimmäisen vuoden aikana ei kannata kävellä koneen luo pilli kourassa?  :o

Karjankasvattaja

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 155
Vs: Klapikonetta hankkimassa
Superpilkeellä ei pitäisi tehdä muutakuin tuoreesta puusta klapeja muuten tulee liikaa sylttyä
Muuten ei oo moittimista koneesta klapeja tulee toistakymmentä mottia tunnissa helposti

Juhaa

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4
Vs: Klapikonetta hankkimassa
Terve! Ajattelin itsekin tuoda omia näkemyksiäni hyvästä klapikoneesta esille. Teen itse myyntiin puita firaapelihommina, viime talvena tuli tehtyä 400 irtokuutiota. Yhteensä olen tehnyt yli 1000 irtokuutiota klapeja. Meikäläisellä koneena on vm. 95 japa 600. Muita koneita olen katsellut ahkerasti, ovat omaan budjettiini liian kalliita. Siispä päätin tehdä itse paremman klapikoneen. Teon alla on ketjusaha katkaisulla, automaattisella pikaliikkeellä ja 7tn sylinterillä varustettu kone.

Omia näkemyksiäni hyvästä klapikoneesta:

1. Jos teet klapeja vain itsellesi, osta giljotiini kone. Hakkaa kaikki muut koneet nopeudessa. Isommille puille tarvitaan usein hydraulihalkaisija joka tapauksessa.

2. Oletetaan, että klapin tulee olla siistiä, siispä seuraavat kohdat koskevat koneita, joissa klapi halkaistaan hydrauliikalla ja katkaistaan jonkinlaisella sahalla. Itselläni ei juurikaan ole kokemuksian kuin tuosta japasta (ON TÄYSI ROMU), ja en siksi ota kantaa mikä kone on hyvä ja mikä huono. Mutta seuraavassa joitain ominaisuuksia, joita itse pidän koneessa tärkeänä...

-Hihnakuljetin on talvella huono, tukkii lumesta liian usein. Toisaalta palaxin versiossa näyttäisi olevan liian heppoiset ketjut. Parhaana vaihtoehtona pidän, että ketjuna on normaalia pitkälenkkistä ketjua, itselläni on toisena kuljettimena juuri tällainen. Keskellä kuljetinta menee yksi ketju, johon on laitettu kiinni puukapulat. Koko viime talven aikana kaksi häiriötä! Ainoa huono puoli: itse joutuu tekemään, myös vetorattaat.

-Yleisin klapinmitta on 33cm, miksi tarvii olla 60cm asti varaa halkaisussa? Puol metristä saa tehtyä haloista. Niitä kun on kuitenkin pakko tehdä kaiken isoimmista pölleistä.

-Japassa sylinteriä ei saa menemän kokonaan piiloon, siis klapia ei voi tiputtaa sylinterin päälle, muuten noin joka 5. klapi vinossa ja joutuu oikomaan käsin....

-Halkaisukourun reunat eivät saa olla liian lähellä terän reunoja, muuten ahdistaa niistä reunoista, ja voi painaa terännostotapin poikki (näin on käynyt ainakin 3 kertaa japan kanssa) Kourun tulee levitä ainakin 15cm noin 3-5cm ennen ristikkoa.

-Automaattinen pikaliikeventtiili ehdoton lisävaruste, jos vähääkään tekee enemmän. (Itsellä hydraulihalkaisijassa, joka on muuten omavalmiste)

-Sirkelinterällä alkaa 30cm puu olla jo liian iso. Halkaisijaltaan yli 20cm puille paras on ketjukatkaisu. Ketjusahassa hyvä puoli on myös, että kun terä tylsyy, saa itse teroitettua. No tietysti pyöröterääkin saa jonkin aikaa itse viilattua, mutta jossain vaiheessa on vietävä huoltoon. Japan sirkelin terä oli viime talvena 2 kertaa teroituksessa ja siihen menee turhaa aikaa. Kovapalaterä tietysti kestää vielä kauemmin, mutta sen teroittajat ovat harvassa. Ehkäpä paras olisi jos omistaisi molemmat terät, tavallisen ja kovapalan, maksaa

-Hydrauliöljysäiliön tulisi olla riittävän suuri. Kevään aurinkoisilla keleillä tahtoo japassa öljy lämmetä liikaa.

- Toivottavasti nämä tämän vuosituhannen japat ovat jo pikkuisen eri vehkeitä kuin tuo minun vm. 95. Tuollaista konetta voisin suositella vain sellaiselle henkilölle, joka ei yli sataa irtokuutiota vuodessa tee...