Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Pellonraivauksen mielekkyys?  (Luettu 61502 kertaa)

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Pellonraivauksen mielekkyys?
mitä mieltä on ruikuttaa muutaman kympin tukierosta kun maksellaan aivan poskettomia vuokria :o ???
Niillä muutamalla kymppitonnilla maksaisin kaikki vuokrani ja minulla on kuitenkin toistasataa hehtaaria vuokramaata ???

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Pellonraivauksen mielekkyys?

Kukas sellasta on väittäny, tundratuistahan täällä huudellaan. Eipä nuo erot ainakaan kasvipuolella päätä huimaa, pellon vuokra ja osto hinnat aiheuttaa näemmä kovemman kannattavuuskriisin.  ;D

Jostakin syystä on syntynyt sellainen käsitys, että pohjoisessa tilat kannattaa paremmin, kun ne saavat parempia tukia eläinpuolelle ????
Tätähän ei ole missään koskaan osoitettu todeksi, että kannattavuus olisi parempi, vaikka tuet onkin korkeammat ????
Minulla olisi kannattavuus reilut 20 tonttua vuotta päälle parempi, jos se perhanan navetta sattuis oleen 10 kilsaa korkeammalla. Peltoja on molemmin puolin rajaa ja kustannukset ovat minulla samat molemmin puolin rajaa 8)

Huono kannattavuus jättituilla täytyy siten johtua laiskuudesta ja ammattitaidottomuudesta ??? ::)

AimoMela

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1172
Vs: Pellonraivauksen mielekkyys?
mitä mieltä on ruikuttaa muutaman kympin tukierosta kun maksellaan aivan poskettomia vuokria :o ???
Niillä muutamalla kymppitonnilla maksaisin kaikki vuokrani ja minulla on kuitenkin toistasataa hehtaaria vuokramaata ???

Se on noi rahamiehet niinkuin apilas erikseen. Muutama kymppitonni tunnu missään?

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8408
Vs: Pellonraivauksen mielekkyys?
Eiköhän ne ylimääräiset tuet yleensä lätkitä ylimääräisiin koneisiin.
Mystinen kesälaatumies

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Pellonraivauksen mielekkyys?
Eiköhän ne ylimääräiset tuet yleensä lätkitä ylimääräisiin koneisiin.
Minä maksaisin lisää veroja ja vaihtaisin ässän tuoreempaan, no jonkinlainen "kone" kai sekin on ;D 8)

AimoMela

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1172
Vs: Pellonraivauksen mielekkyys?

Kukas sellasta on väittäny, tundratuistahan täällä huudellaan. Eipä nuo erot ainakaan kasvipuolella päätä huimaa, pellon vuokra ja osto hinnat aiheuttaa näemmä kovemman kannattavuuskriisin.  ;D

Jostakin syystä on syntynyt sellainen käsitys, että pohjoisessa tilat kannattaa paremmin, kun ne saavat parempia tukia eläinpuolelle ????
Tätähän ei ole missään koskaan osoitettu todeksi, että kannattavuus olisi parempi, vaikka tuet onkin korkeammat ????
Minulla olisi kannattavuus reilut 20 tonttua vuotta päälle parempi, jos se perhanan navetta sattuis oleen 10 kilsaa korkeammalla. Peltoja on molemmin puolin rajaa ja kustannukset ovat minulla samat molemmin puolin rajaa 8)

Huono kannattavuus jättituilla täytyy siten johtua laiskuudesta ja ammattitaidottomuudesta ??? ::)

Sillä saattaa olla kumma vaikutus kannattavuuteen jos pihalla seisoo Ventti eikä Valtu? Jätän jokaisen omaan harkintaan että kumpaan suuntaan... Toteanpahan vaan että ei tarvii mennä kauemmas kuin Ruotsiin niin traktorikannasa on jo eroja, vanhempia ja vähemmän hevosvoimia per hehtaari.

AimoMela

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1172
Vs: Pellonraivauksen mielekkyys?
Jostakin syystä on syntynyt sellainen käsitys, että pohjoisessa tilat kannattaa paremmin, kun ne saavat parempia tukia eläinpuolelle ???? Tätähän ei ole missään koskaan osoitettu todeksi, että kannattavuus olisi parempi, vaikka tuet onkin korkeammat ????

Kannattavuudenhan onnistuu hyvinkin helposti sössimään tilankohtaisilla (virhe)valinnoilla. Huonommilla tuilla kun pelataan niin tulee tietty sössittyä vähemmän kun ei ole rahaa tehdä turhia investointeja yms.

Vilja-Antti

  • Vieras
Vs: Pellonraivauksen mielekkyys?
Eiköhän ne ylimääräiset tuet yleensä lätkitä ylimääräisiin koneisiin.
Minä maksaisin lisää veroja ja vaihtaisin ässän tuoreempaan, no jonkinlainen "kone" kai sekin on ;D 8)

Minä taas vaihtaisin vaimon "tuoreempaan" ja nätimpään... ;D  8) :D  ;) :)

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Pellonraivauksen mielekkyys?
Eiköhän ne ylimääräiset tuet yleensä lätkitä ylimääräisiin koneisiin.
Minä maksaisin lisää veroja ja vaihtaisin ässän tuoreempaan, no jonkinlainen "kone" kai sekin on ;D 8)

Minä taas vaihtaisin vaimon "tuoreempaan" ja nätimpään... ;D  8) :D  ;) :)
Pojat pojat, ei se vaihtamalla parane ;D

AimoMela

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1172
Vs: Pellonraivauksen mielekkyys?
Ne laskelmat on jo tehty puolin jos toisin... perinteisellä edunvalvonnan kaavalla (by MTK) saadaan aina tilatasolla näkymään ihan mitä halutaan.  ;D Kokonaan toinen totuus todellisesta vaikutuksesta löytyy vasta tilatasolta, jossa verrataan kahta yrittäjäasenteellä liikkeellä olevaa tilaa keskenään ja kp aineston pohjalta.
ps samat hehtaarit ja samat eläinyksiköt ovat sitä kasarilaista tasapää maataloustulolaki politiikkaa, jolla ei ole tilatason onnistumisten ja epäonnistumisten kanssa juurikaan mitään tekemistä.

Minä taas sanoisin että tuo kannattavuuskirjanpitoaineisto on varmin tapa saada vääristyneitä tuloksia. Tässä
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_149_2006_p.shtml
käytetty laskentatapa jolla verrataan kahden samanlaisen tilan tukimääriä on oikea. Tuosta linkistä pieni lainaus eli
"Edellisissä tukineuvotteluissa esitetyt tilamallilaskelmat eivät vastaa olemassa olevaa käytäntöä. Laskelmat olivat tarkoitushakuisia, ja niiden avulla haluttiin hävittää tukierot eri tukialueiden väliltä." Ja juuri tuota on kun otetaan ne kannattavuuskirjanpitoaineiston luvut ja siihen sitten korkeampi tukimatematiikka. Olkoon sitten tasapäistämistä mutta oikea vertailutapa on verrata kahta samanlaista (eläimet + pelto) tilaa eri tukialueilla ja katsoa tuen määrät ja verrata niitä todelliseen luonnonhaittaan. Riittävän monta erilaista tilaa kun simuloidaan niin saadaan aika hyvin näkemys siitä mikä on todellinen tukiero. Ja sen jälkeen sitten tehdään tukipäätökset ja siihen loppuu tasapäistäminen ja sen jälkeen tilat tekevät omat tilakohtaiset päätöksensä että miten asiat järjestävät ja siitä sitten seuraa miten pärjäävät mutta mahdollisuudet kuitenkin olisivat samat toisin kuin nyt ylisuurella tukierolla.

AimoMela

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1172
Vs: Pellonraivauksen mielekkyys?
Tukieron perusteettomuus on kiistaton,

Edelleen sanoisin että vaikka MTKn puheenjohtaja Marttila sen onkin tunnustanut että tukieron perusteettomuus on kiistaton niin ainakin tämän palstan kirjoittajissa löytyy paljon sellaisia joiden mielestä tukiero on kohdallaan tai etelän kartanoiden tukia tarttis pikkuisen leikata? Ihan vaan vaikka tästä ketjusta tämän päivän kirjoituksia kattoo?

AimoMela

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1172
Vs: Pellonraivauksen mielekkyys?
mitä mieltä on ruikuttaa muutaman kympin tukierosta kun maksellaan aivan poskettomia vuokria :o ???
Niillä muutamalla kymppitonnilla maksaisin kaikki vuokrani ja minulla on kuitenkin toistasataa hehtaaria vuokramaata ???

Mahtoikohan apilas muuten tajuta että tuossa Milko oli laskenut tukieron 50 lehmän ja 50 hehtaarin maitotilalle. Siis kokonaistuet vuositasolla? Siis ab:n tukiero c1:lle 17.400 vuodessa, c2:lle 21.975, c3:lle 35.525 ja c4:lle 76.325 joka on siis 37%, 46%, 75% ja 160% ab-alueen tuista. Tajusiko vai meniköhän ohi?

Tuosta voi laskukone vaikka laskea millaiset tukierot tulee tilalle jos on 50 ha peltoa josta puolet rehuviljaa ja puolet nurmea ja sitten 50 lehmän navetta. Voin vinkiksi laskea tuohon maitotuet 8500 keskituotoksella
                               12750 12750 34000 38250 51000 89250
ja jätän sitten laskukoneen pohtimaan että mistäköhän sitä tukieroa mahtaa oikein tulla ja miten päin se oikein mahtaa ollakaan?

Pikaisesti laskettuna eikös tuosta tule kasvipuolen tuet
                               34700 34700 30850 31175 31975 34525
siis tuolle 50 hehtaarin lypsykarjatilalle. Jäähän tuosta vielä tukieroa melkoisesti c-alueen hyväksi kun kokonaistuet ovat
                               47450 47450 64850 69425 82975 123775
jolloin tukiero jo c3:lle on lähes yhtä suuri kuin ab-tilan kokonaistuet ja c4:llä tukea lähes 3-kertainen määrä ab:lle?

UCD

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1440
Vs: Pellonraivauksen mielekkyys?
Ne laskelmat on jo tehty puolin jos toisin... perinteisellä edunvalvonnan kaavalla (by MTK) saadaan aina tilatasolla näkymään ihan mitä halutaan.  ;D Kokonaan toinen totuus todellisesta vaikutuksesta löytyy vasta tilatasolta, jossa verrataan kahta yrittäjäasenteellä liikkeellä olevaa tilaa keskenään ja kp aineston pohjalta.
ps samat hehtaarit ja samat eläinyksiköt ovat sitä kasarilaista tasapää maataloustulolaki politiikkaa, jolla ei ole tilatason onnistumisten ja epäonnistumisten kanssa juurikaan mitään tekemistä.

Minä taas sanoisin että tuo kannattavuuskirjanpitoaineisto on varmin tapa saada vääristyneitä tuloksia. Tässä
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_149_2006_p.shtml
käytetty laskentatapa jolla verrataan kahden samanlaisen tilan tukimääriä on oikea. Tuosta linkistä pieni lainaus eli
"Edellisissä tukineuvotteluissa esitetyt tilamallilaskelmat eivät vastaa olemassa olevaa käytäntöä. Laskelmat olivat tarkoitushakuisia, ja niiden avulla haluttiin hävittää tukierot eri tukialueiden väliltä." Ja juuri tuota on kun otetaan ne kannattavuuskirjanpitoaineiston luvut ja siihen sitten korkeampi tukimatematiikka. Olkoon sitten tasapäistämistä mutta oikea vertailutapa on verrata kahta samanlaista (eläimet + pelto) tilaa eri tukialueilla ja katsoa tuen määrät ja verrata niitä todelliseen luonnonhaittaan. Riittävän monta erilaista tilaa kun simuloidaan niin saadaan aika hyvin näkemys siitä mikä on todellinen tukiero. Ja sen jälkeen sitten tehdään tukipäätökset ja siihen loppuu tasapäistäminen ja sen jälkeen tilat tekevät omat tilakohtaiset päätöksensä että miten asiat järjestävät ja siitä sitten seuraa miten pärjäävät mutta mahdollisuudet kuitenkin olisivat samat toisin kuin nyt ylisuurella tukierolla.


Juu Siksi lähtisinkin vertailemaan vain tiettyä, eteenpäin menevää tilaryhmää. Minusta ei ole järkevää polttaa energiaa pysähtyneen sukutilarälssin ongelmiin, jotka hoitaa aika pois päiväjärjestyksestä (tosin toivottoman hitaasti). Kahta samanlaista tilaa ei ole olemassa vaikka kuinka tasapäistettäisiin ja siten nämä nykyisetkään tuet eivät vaikuta samalla teholla missäänpäin. Sitten on tämä tukirajaseutu ongelma, josta saadaan aikaan kovia lööppejä.

Alunperinhän v 1995- 2003 tukitasot nousivat siedettävin portain pohjoista kohti, mutta sitten nämä torjuntavoitot aiheuttivat pahankin repeämän. JOs halutaan tasapäistään yleensäkin, niin kyllä suomalaisessa maatalouspolitiikassa on aina tasattu myös ilmaston ja maantieteen tekemiä eroavuuksia olosuhteissa. Siten tasapuolisuuden nimissä vaadittu tasatuki läpi maan on myös ristiriitainen vaade.


Olen joskus taannoin esittänyt tukien totaalista dekoplausta (ei sidota edes peltohehtaarin hallintaan) ja tukipottiin pikkuhiljaa nouseva vuotuisleikkuri ja reipas omavastuu osuus päälle. Eipä ole kelvannut kuin harvoille.  :D

Loppuisi ainakin tämä ikuinen kitinä tukieroista ja tuen tuottajahintoja laskevasta vaikutuksesta.

Losers always whine about their best. Winners go home and f*ck the prom queen ....

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Pellonraivauksen mielekkyys?

Kukas sellasta on väittäny, tundratuistahan täällä huudellaan. Eipä nuo erot ainakaan kasvipuolella päätä huimaa, pellon vuokra ja osto hinnat aiheuttaa näemmä kovemman kannattavuuskriisin.  ;D

Jostakin syystä on syntynyt sellainen käsitys, että pohjoisessa tilat kannattaa paremmin, kun ne saavat parempia tukia eläinpuolelle ????
Tätähän ei ole missään koskaan osoitettu todeksi, että kannattavuus olisi parempi, vaikka tuet onkin korkeammat ????
Minulla olisi kannattavuus reilut 20 tonttua vuotta päälle parempi, jos se perhanan navetta sattuis oleen 10 kilsaa korkeammalla. Peltoja on molemmin puolin rajaa ja kustannukset ovat minulla samat molemmin puolin rajaa 8)

Huono kannattavuus jättituilla täytyy siten johtua laiskuudesta ja ammattitaidottomuudesta ??? ::)

No mikset pykäse uutta navettaa rajan toiselle puolen ????

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Pellonraivauksen mielekkyys?
No ku säki aina saarnaat, että tukiero EI SIIRRÄ tuotantoa pohjoiseen ;) ;D