Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Koneinvestointeja vai urakoitsija?  (Luettu 53330 kertaa)

Shrek

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1911
  • Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Ja toinen totuus on myös, kun urakoitsijasi ei ehdi tulla ennen sitä viikon sadekautta korjuuaikaan, niin KAIKKI rehusi ovat aikas kehnoa.


Hupaisaa. Koskaan ei ole omat rehut jääneet sateeseen, koskaan ei omat koneet hajoa, minä sain vielä viimeisenä vanhalla hinnalla jne. jne.  ;D ;D ;D

VOI VATTU mitä Isäntä-linjan itsepetosta!

Samalla porukalla kerran maksuun kones tai rakennus saatu muuttuu ilmaiseksi jne. Vanha isäntä polkee ilmaiseksi, luonnollisesti.  ;)



***Ei mun ainakaan tarvitse yhtään ihmetellä miksi maidontuotanto on niin huonoa pisnestä, jos jotkut lahjoittaa 15-25 % liikevaihdosta urakoijalle. 

No totta sulla menee sitten ne kone ja työkulut peltotöissä, oma palkka mukaan luettuna, reilusti alle tuon 9% liikevaihdosta?
"Ajatelkaapa niitä kaikkia Fordin omistajia jotka eräänä päivänä haluavat oikean auton..."
 John Dodge, 1914

http://www.youtube.com/watch?v=vVXIK1xCRpY
http://www.youtube.com/watch?v=FMUf2qmSzvE

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Huono pisnes tulee siitä, että 25% liikevaihdosta kannetaan vuosittain konekauppaan. Urakoitsijan laskussa on myös ne työtunnitkin, ei pelkästään konelainan lyhennys.  ;)
 

***Kukin tavallaan, mutta ainakin itse olen päässyt vähemmällä. Omassa laskussa ne työtunnit ovat palkkaa omalle työlle. Toisaalta tärkeintä on, että hommat tulee tehtyä silloin kun kokonaisuuden kannalta paras ajankohta.
Nimenomaan, yhdelle sopii joku tapa, toiselle toinen. Meillä kun koko säilörehun tuotanto on urakoitsijan "varassa" niin voi käydä vaikkapa seuraavasti: Urakoitsija vaikka hyvä onkin, niin ei yksi tai kaksi miestä joka paikkaan ehdi.  Ekan sadon korjuu jäi meiltä kesken, kun siilot tulivat täyteen (ja vähän loppui kelikin). No kun sama sakki ehti paalaamaan vasta vajaan parin viikon päästä, niin aika vanhoja olivat ruohot. Nyt kun otin paalit syöttöön, niin hiukan aikaa kestää, että lehmät taas siihen tottuvat. Jos maitomäärä putoaa vaikkapa vain 10-15 % myöhäisen rehun (joka ei maita) vuoksi niin kenen vika. Isännän, ei kenenkään muun.

Tänä vuonna on alkanut jurppimaan tuo rehunteon aikataulu eli että aina tehdään suurinpiirtein viikkoa myöhässä. Mun mielestä siis, voihan olla, että hosun suotta.
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Ja toinen totuus on myös, kun urakoitsijasi ei ehdi tulla ennen sitä viikon sadekautta korjuuaikaan, niin KAIKKI rehusi ovat aikas kehnoa.


Hupaisaa. Koskaan ei ole omat rehut jääneet sateeseen, koskaan ei omat koneet hajoa, minä sain vielä viimeisenä vanhalla hinnalla jne. jne.  ;D ;D ;D

VOI VATTU mitä Isäntä-linjan itsepetosta!

Samalla porukalla kerran maksuun kones tai rakennus saatu muuttuu ilmaiseksi jne. Vanha isäntä polkee ilmaiseksi, luonnollisesti.  ;)



***Ei mun ainakaan tarvitse yhtään ihmetellä miksi maidontuotanto on niin huonoa pisnestä, jos jotkut lahjoittaa 15-25 % liikevaihdosta urakoijalle. 

No totta sulla menee sitten ne kone ja työkulut peltotöissä, oma palkka mukaan luettuna, reilusti alle tuon 9% liikevaihdosta?

***Tuo 9% kokonaisurakointiin kuulostaa jo hiukan inhimillisemmältä. Itse lähestyn tätä asiaa hiukan eri kantilta. Oma lähtökohtani on kyky pitää navetalla ulkopuolista työvoimaa läpi vuoden. Näin saadaan hyöty koskemaan laajempaa ajanjaksoa. Toinen vaihtoehto olisi ulkoistaa konehommat ja tehdä itse enempi töitä navetalla. Valintakysymys mielestäni.

Kun vertaan urakoinnin hintaa omaan työhön, niin otan siinä huomioon myös työn oikean ajoituksen, varmuuden sekä kokonaistaloudellisuuden. Tämä on vain yksi tapa hoitaa asioita ja hyväksyn vallan hyvin myös toisen tavan. Näin mennään ainakin meillä kokonaistaloudellisuuden ja oman jaksamisen ehdoilla.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Ja toinen totuus on myös, kun urakoitsijasi ei ehdi tulla ennen sitä viikon sadekautta korjuuaikaan, niin KAIKKI rehusi ovat aikas kehnoa.


Hupaisaa. Koskaan ei ole omat rehut jääneet sateeseen, koskaan ei omat koneet hajoa, minä sain vielä viimeisenä vanhalla hinnalla jne. jne.  ;D ;D ;D

VOI VATTU mitä Isäntä-linjan itsepetosta!

Samalla porukalla kerran maksuun kones tai rakennus saatu muuttuu ilmaiseksi jne. Vanha isäntä polkee ilmaiseksi, luonnollisesti.  ;)



***Ei mun ainakaan tarvitse yhtään ihmetellä miksi maidontuotanto on niin huonoa pisnestä, jos jotkut lahjoittaa 15-25 % liikevaihdosta urakoijalle.  

No totta sulla menee sitten ne kone ja työkulut peltotöissä, oma palkka mukaan luettuna, reilusti alle tuon 9% liikevaihdosta?

Minä käytän urakoitsijaa, nurmi puolikuivattuna palloihin, menee noin 12 %:tia tilan liikevaihdosta.
Mielestäni ei ole liian paljon.

Viimeksi muokattu: 21.09.09 - klo:15:17 kirjoittanut emo-heikki

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Huono pisnes tulee siitä, että 25% liikevaihdosta kannetaan vuosittain konekauppaan. Urakoitsijan laskussa on myös ne työtunnitkin, ei pelkästään konelainan lyhennys.  ;)
 

***Kukin tavallaan, mutta ainakin itse olen päässyt vähemmällä. Omassa laskussa ne työtunnit ovat palkkaa omalle työlle. Toisaalta tärkeintä on, että hommat tulee tehtyä silloin kun kokonaisuuden kannalta paras ajankohta.
Alan kyllä kovasti epäillä a-miehen laskutaitoa... ???
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

cappi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 313
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?


***Kukin tavallaan, mutta ainakin itse olen päässyt vähemmällä. Omassa laskussa ne työtunnit ovat palkkaa omalle työlle. Toisaalta tärkeintä on, että hommat tulee tehtyä silloin kun kokonaisuuden kannalta paras ajankohta.
[/quote]
Alan kyllä kovasti epäillä a-miehen laskutaitoa... ???
[/quote]

Eikös se ole niin että kun lopputulos tiedetään niin kaava kyllä saadaan tehtyä  ;)

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?


***Kukin tavallaan, mutta ainakin itse olen päässyt vähemmällä. Omassa laskussa ne työtunnit ovat palkkaa omalle työlle. Toisaalta tärkeintä on, että hommat tulee tehtyä silloin kun kokonaisuuden kannalta paras ajankohta.
Alan kyllä kovasti epäillä a-miehen laskutaitoa... ???
[/quote]

Eikös se ole niin että kun lopputulos tiedetään niin kaava kyllä saadaan tehtyä  ;)
[/quote]

Kyllähän Suomalainen jussi on aikalailla koneorientoitunut tyyppi ????

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Montako prosenttia sadosta saa vuosittain jäädä korjaamatta tai korjataan väärään aikaan
urakoitsijan ylibuukkauksen tai konerikkojen takia ?

Missä kohti menee kauhuntasapainorajapinta, lisää kapasiteettia vai jätetäänkö
suosiolla osa korjaamatta tai korjataan kun ehditään... :P

Viimeksi muokattu: 22.09.09 - klo:19:59 kirjoittanut Ojala

Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Montako prosenttia sadosta saa vuosittain jäädä korjaamatta tai korjataan väärään aikaan
urakoitsijaan ylibuukkauksen tai konerikkojen takia ?

Missä kohti menee kauhuntasapainorajapinta, lisää kapasiteettia vai jätetäänkö
suosiolla osa korjaamatta tai korjataan kun ehditään... :P

Vuosittain en osaa sanoa, pitää ajatella pidemmälle tuolta kantilta. Paljonko edullisempi urakointipalvelu on viiden vuoden aikana vrt. oma kalusta/5v. korjuutappiot.....

Se on sanottava, että rehujen kokonaiskorjuu-urakkaa en saanut omalla kohdalla mielekkääksi mitenkään. On oltava omaa kalustoa ja urakoitsijoita, ts. kimppa/yhteistyökuvio...
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
mutta eihän missään teollisuudenalalla tai maanrakennuksessakaan tehdä investointia isoa jos käyttötuntimäärä on n.100h vuodessa, kuten maatalouden sadonkorjuu kalustolla monesti on.

Menneisyydenkaipuu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1773
  • Laudātor temporis āctī
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
mutta eihän missään teollisuudenalalla tai maanrakennuksessakaan tehdä investointia isoa jos käyttötuntimäärä on n.100h vuodessa, kuten maatalouden sadonkorjuu kalustolla monesti on.


Käyttötuntimääräksi riittää vaikka kaksi jos Pisnes on tarpeeksi hyvää.  ;D ;D Ja jos ei ole niin sitä vartenhan on tuet.  ;D ;D
Poliittinen *****.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Varsinkin pohjoiset ;)

Täälläkin Ceemiehet miettii asiaa tuotannon näkökulmasta, kun taas täällä etelässä on pakko asiaa lähestyä talouden puolelta..

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Varsinkin pohjoiset ;)

Täälläkin Ceemiehet miettii asiaa tuotannon näkökulmasta, kun taas täällä etelässä on pakko asiaa lähestyä talouden puolelta..

Pitkälti näin. Kun ei rahat riitä siihen optimiin minkä haluaisi ja toivoisi voivansa tehdä vaan on pakko tyytyä siihen mihin on varaa ja yrittää siitäkin vielä keksiä että miten voisi tinkiä. Mutta onhan se selvää, esimerkiksi meikäläisen kokoisella tilalla tukiero jo pelkästään c1:een tarkoittaa vuodessa yli 20.000 euron eroa ja c2:lle jo yli 25.000 euron eroa. Siinä jo kummasti tuolla summalla maksaa turhankin koneketjun lyhennyksiä...


No minä olen sitten vissiin jonkinlainen poikkeus, kun en ole investoinut enkä meinaa inevstoida koneisiin mitenkään erikoisesti, päinvastoin käytän samoja urakoitsijoita kuin tähän asti.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Tuolla 20-25 tontun tukierolla saa 60 lypsylehmän säilörehut avaimet käteen töineen materiaaleineen varastoineen, että sitä luokkaa tämä tukiero. Rajan takana korjuu täysin ilmaista....

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
1500 mäkkihalepaalia vuorokauden esikuivatuksella pystystä pellon laitaan muovipakettiin 21 tonttua.. ja tollanen tukiero ei kai korvaa lumipeitteen syvyydessä kymmenen sentin eroa ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D Ceemies laittaa osan pohjoisista tuista urakkalaskuun, mutta AB-mies osan palkastaan >:( >:(