Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Koneinvestointeja vai urakoitsija?  (Luettu 53133 kertaa)

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Kuluneena kesänä ajoi urakoija noukinvaunulla jotain 140ha ja itte paalattiin jotain pikkulohkoja. Niitto tehtiin noukkarillekin itte ja niin jatkossakin. Ei kannata omaa kärryä tuolle ajomäärälle hankkia, kun ulkoistettuna samas kaupas saa kuskin ja traktorin... Jos oma kärry olis, ei ehtis enää omia hommia koko kesänä tehdäkään, kun pitäis kiertää pitkin ja poikin urakoi eiku täpinöimäs, jotta homma "kannattais".

tethering holes to their concave windings

Shrek

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1911
  • Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Lähiseudun ison tilan mies oli sitä mieltä että jos teetät, älä ota halvinta? Voisin kyllä uskoakin, kokemuksia?


Meillä on urakoinnin käyttö alkanut 13 vuotta sitten lietteen ajon ulkoistamisesta. Tällä hetkellä lähes kaikki peltotyöt on ulkoistettu.
Säilörehun kustannuksista 15% on kiinteitä ja 85% muuttuvia kun yleensä suhde on kai 70%/30%. Rehu säilötään hapolla aumassa ja kaikki kustannukset tekevät yhteensä 43€/tn. Säilönnällinen laatu yleensä 9.

Minusta työn teettäjän tulee kantaa vastuuta siitä että urakointi elättää urakoitsijan. Kun taksa on kohdallaan molemmin puolin, myös laatu pelaa ja urakoitsija myös tulee silloin kun on so***** (suurin piirtein, liian tarkka/tärkeä ei saa olla..).  Liian halpojen taksojen hyväksyminen ei ole pitkän päälle kenenkään etu.

Monta kertaa olen puuttunut jonkun työn taksaan, että tuolla hinnalla tuo homma ei kannata. Jos teettää liian halvalla, joutuu kohta tekemään itse. Olen kuulemma ainoa asiakas, joka ajattelee asiaa näin....
"Ajatelkaapa niitä kaikkia Fordin omistajia jotka eräänä päivänä haluavat oikean auton..."
 John Dodge, 1914

http://www.youtube.com/watch?v=vVXIK1xCRpY
http://www.youtube.com/watch?v=FMUf2qmSzvE

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Mä taas haluan olla erilainen nuori. Navetalla kun palkkaa työvoimaa, niin niistä on apua läpi vuoden. Kun itse tekee tiukemmin rehunteko aikaan, niin voi ottaa hiukan löysemmin sitten muuna aikana. Tänä kesänä korjattiin säilörehu ja oljet talteen sekä levitettiin lähes kaikki liete omalla porukalla. Toki vehkeet on yritetty pitää sitä mukaa että hommat sujuu. Tilan ulkopuolelle urakoimaan ei tulisi pieneen mieleenkään lähteä. No ehkäpä sitten, kun ei muuten saa voita leivän päälle ;)

UCD

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1440
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Mä taas haluan olla erilainen nuori. Navetalla kun palkkaa työvoimaa, niin niistä on apua läpi vuoden. Kun itse tekee tiukemmin rehunteko aikaan, niin voi ottaa hiukan löysemmin sitten muuna aikana. Tänä kesänä korjattiin säilörehu ja oljet talteen sekä levitettiin lähes kaikki liete omalla porukalla. Toki vehkeet on yritetty pitää sitä mukaa että hommat sujuu. Tilan ulkopuolelle urakoimaan ei tulisi pieneen mieleenkään lähteä. No ehkäpä sitten, kun ei muuten saa voita leivän päälle ;)

NooooH Tämän säiliksen todellista tuotantokustannusta ei liene edes tarpeen laskea, koska sillä ei ole herralle mitään merkitystä.... Tuloshan apekselassa tehdään altian sopivasti edullisilla jakeilla.

Mistähän me muut saatais kokoon edes puoli-joukkueellista "omaa porukkaa", kun apeksella oman porukan vahvuus huitelee lähellä komppaniaa. ;D ;D ;D ;D ;D

Oma porukka = talkooväki, joka ei palkan perään kysele.

Viimeksi muokattu: 20.09.09 - klo:17:17 kirjoittanut UCD

Losers always whine about their best. Winners go home and f*ck the prom queen ....

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Omaa kalustoa ei kannata miettiä, jossei ole paria kuskia/kone jatkuvasti so*****na eikä riittävää korjuualaa kiinteiden kustannusten laimentamiseen.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
NooooH Tämän säiliksen todellista tuotantokustannusta ei liene edes tarpeen laskea, koska sillä ei ole herralle mitään merkitystä.... Tuloshan apekselassa tehdään altian sopivasti edullisilla jakeilla.

Mistähän me muut saatais kokoon edes puoli-joukkueellista "omaa porukkaa", kun apeksella oman porukan vahvuus huitelee lähellä komppaniaa. ;D ;D ;D ;D ;D

Oma porukka = talkooväki, joka ei palkan perään kysele.


***Kuten UCD hyvin tietää ei altialta sivutuotteita juuri ole puoleen toista vuoteen herunut. Se vähä mitä sieltä on irronut, on ollut hinnaltaan kaikkea muuta kuin kilpailukykyistä.

Talkooväkiä rehutekoon toki löytyy, mutta ei komppaniaa, vaan yksi henkilö. Nuorisokaartin mukaantuloa saa odottaa vielä vuosia.

Vastaranta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 902
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Omaa kalustoa ei kannata miettiä, jossei ole paria kuskia/kone jatkuvasti so*****na eikä riittävää korjuualaa kiinteiden kustannusten laimentamiseen.

No ei kannata, mutta muutaman naapuruksen kimppoja kannattaa hyvinkin miettiä; pula korjuualasta sekä kuskeista saattaa sopivalla kokoonpanolla helpottaa.

Suurimmassa osassa Suomea on liian huonot olosuhteet urakoitsijoiden toimia. Välimatkat asiakkaalta toiselle ovat pitkiä sekä peltolohkot ovat mitä ovat. Siksi koneasematyyppinen urakointi ei pysty painamaan taksoja sille tasolle, joka on asiakkaan mahdollista maksaa.
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot

TILAMIES

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Omaa kalustoa ei kannata miettiä, jossei ole paria kuskia/kone jatkuvasti so*****na eikä riittävää korjuualaa kiinteiden kustannusten laimentamiseen.

No ei kannata, mutta muutaman naapuruksen kimppoja kannattaa hyvinkin miettiä; pula korjuualasta sekä kuskeista saattaa sopivalla kokoonpanolla helpottaa.

Suurimmassa osassa Suomea on liian huonot olosuhteet urakoitsijoiden toimia. Välimatkat asiakkaalta toiselle ovat pitkiä sekä peltolohkot ovat mitä ovat. Siksi koneasematyyppinen urakointi ei pysty painamaan taksoja sille tasolle, joka on asiakkaan mahdollista maksaa.

Kallein tarjous rehu/liete hommista ei ole koneasemilta, eikä halvinkaan. Tarjouksia 2 kpl, ajosilppuria ym. vakavasti otettavaa kalustoa. Lohkot ei kuulemma ongelma. Mitä % luokkaa maitotilan liikevaihdosta rehu-liete hommien ulkoistaminen ? Itse olen menossa 7-8% pinnassa rehu-liete tarjouksissa, käy mielenkiintoiseksi. Väittivät että kaikki peltotyöt voi normaalilla karjatilalla ulkoistaa 15-20% pintaan. Kommentteja, paljon vai vähän ? Omalla kohdalla olen yllättynyt :o, varsinkin tuloslaskelman vaikutuksesta viimeiselle riville. Kokemuksia & lukuja?

(Shrek, koko homma % ? )

Viimeksi muokattu: 20.09.09 - klo:18:51 kirjoittanut TILAMIES

Shrek

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1911
  • Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Omaa kalustoa ei kannata miettiä, jossei ole paria kuskia/kone jatkuvasti so*****na eikä riittävää korjuualaa kiinteiden kustannusten laimentamiseen.

No ei kannata, mutta muutaman naapuruksen kimppoja kannattaa hyvinkin miettiä; pula korjuualasta sekä kuskeista saattaa sopivalla kokoonpanolla helpottaa.

Suurimmassa osassa Suomea on liian huonot olosuhteet urakoitsijoiden toimia. Välimatkat asiakkaalta toiselle ovat pitkiä sekä peltolohkot ovat mitä ovat. Siksi koneasematyyppinen urakointi ei pysty painamaan taksoja sille tasolle, joka on asiakkaan mahdollista maksaa.

Kallein tarjous rehu/liete hommista ei ole koneasemilta, eikä halvinkaan. Tarjouksia 2 kpl, ajosilppuria ym. vakavasti otettavaa kalustoa. Lohkot ei kuulemma ongelma. Mitä % luokkaa maitotilan liikevaihdosta rehu-liete hommien ulkoistaminen ? Itse olen menossa 7-8% pinnassa rehu-liete tarjouksissa, käy mielenkiintoiseksi. Väittivät että kaikki peltotyöt voi normaalilla karjatilalla ulkoistaa 15-20% pintaan. Kommentteja, paljon vai vähän ? Omalla kohdalla olen yllättynyt :o, varsinkin tuloslaskelman vaikutuksesta viimeiselle riville. Kokemuksia & lukuja?

(Shrek, koko homma % ? )

9.2% . Viime vuonna tosin äestin vielä osan kunnes 8.5m Wibergin äes tuli taloudellisen kestoikänsä päähän.. 15-20% kuulostaa kalliilta mutta pitäisi tietää peltopinta-ala ja liikevaihto ennenkuin voi verrata.
"Ajatelkaapa niitä kaikkia Fordin omistajia jotka eräänä päivänä haluavat oikean auton..."
 John Dodge, 1914

http://www.youtube.com/watch?v=vVXIK1xCRpY
http://www.youtube.com/watch?v=FMUf2qmSzvE

Turkka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 526
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
mun mielestä lohkot tai etäisyydet ei oo ongelma urakoinnille, vaan asenne(luonne).. jos itte osaa kaikki ylivoimaasen hyvin,on vaikea tehdä yhteistyötä.. tilakokokaan ei kerro mitää-omalla rehu-urakoittijalla(ajosilppuri) 30-300 lehmää ja 200-700sonnia yht.yli 10 tilaa... 8tai9v tehny mulle,iteltä kasakone ja yks välillä.  kyntö,kylvö(p-ala pieni),paskat ja apupaskat ja rehut n. 5% liikevaihdosta(sonnitila)

ravenlord

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1648
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
jokahinen oin ratkaasnu asiat omalla laillansa. Meillä ollahan 100% omavaraisia kaikessa, ja kaikki konehet on rahalla ostettu. Totttunu vaan siihen että ei tartte urakoottioota odotella ja maksaa siitä että työteherähän silloin ku sattuu, ja laadulla mitä sattuu.
Asiaan kuin asiaan, asiaton vastaus :)

Turkka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 526
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
jokahinen oin ratkaasnu asiat omalla laillansa. Meillä ollahan 100% omavaraisia kaikessa, ja kaikki konehet on rahalla ostettu. Totttunu vaan siihen että ei tartte urakoottioota odotella ja maksaa siitä että työteherähän silloin ku sattuu, ja laadulla mitä sattuu.
onko monesta urakoottijasta kokemusta?? ;)

Shrek

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1911
  • Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
jokahinen oin ratkaasnu asiat omalla laillansa. Meillä ollahan 100% omavaraisia kaikessa, ja kaikki konehet on rahalla ostettu. Totttunu vaan siihen että ei tartte urakoottioota odotella ja maksaa siitä että työteherähän silloin ku sattuu, ja laadulla mitä sattuu.

Ja maksetaan sille mitä sattuu ja milloin sattuu...?  ::)
"Ajatelkaapa niitä kaikkia Fordin omistajia jotka eräänä päivänä haluavat oikean auton..."
 John Dodge, 1914

http://www.youtube.com/watch?v=vVXIK1xCRpY
http://www.youtube.com/watch?v=FMUf2qmSzvE

e0777

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 645
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
jokahinen oin ratkaasnu asiat omalla laillansa. Meillä ollahan 100% omavaraisia kaikessa, ja kaikki konehet on rahalla ostettu. Totttunu vaan siihen että ei tartte urakoottioota odotella ja maksaa siitä että työteherähän silloin ku sattuu, ja laadulla mitä sattuu.
niin silloin kun tehdään omalla kalustolla rehua kaks viikkoa niin tietää jo varmasti että loppuosa on aikas kehnoa. ei tarvi arvailla.

TILAMIES

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
9.2%  :o  Shrekillä


On aika kova lukema, sis puinnit, ruiskutukset ym. perus karjatilan työt? 2/3 osaa nurmella, 1/3 viljalla jne.
Ovatko hinnat töissäsi miten lähellä yleistä hintatasoa, koneviestin ym. urakointiuutisten taulukoiden pohjalta ?