Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Koneinvestointeja vai urakoitsija?  (Luettu 53140 kertaa)

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
jokahinen oin ratkaasnu asiat omalla laillansa. Meillä ollahan 100% omavaraisia kaikessa, ja kaikki konehet on rahalla ostettu. Totttunu vaan siihen että ei tartte urakoottioota odotella ja maksaa siitä että työteherähän silloin ku sattuu, ja laadulla mitä sattuu.
niin silloin kun tehdään omalla kalustolla rehua kaks viikkoa niin tietää jo varmasti että loppuosa on aikas kehnoa. ei tarvi arvailla.

***Ei mulla ainakaan kahta viikko rehunteossa kulu...

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Meillä on rehunteko sen verran muuttunut tänä kesänä, että niitto ja karhotus on ulkoistettu, vaikka niittomurskain löytyykin itseltä. Niittomies on vain aina ollut hakusessa ja itse ei tahdo jaksaa joka yötä viettää niitolla. Siksi urakoitsija hoitaa niiton ja itse hoidetaan korjuu.

Ei se urakoitsijankaan käyttäminen ole aina niin mutkatonta, esimerkiksi puinti aiheutti pientä sumplimista. Puimuri on pääsääntöisesti tulossa aina iltapäivällä navetta-aikaan ja kärryjä pitäisi olla siirtämässä pellolle, kuivaajalle yms. Tietysti, jos ulkoistaisi myös kärrytyötkin...
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

Shrek

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1911
  • Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
9.2%  :o  Shrekillä


On aika kova lukema, sis puinnit, ruiskutukset ym. perus karjatilan työt? 2/3 osaa nurmella, 1/3 viljalla jne.
Ovatko hinnat töissäsi miten lähellä yleistä hintatasoa, koneviestin ym. urakointiuutisten taulukoiden pohjalta ?


Hintataso on enimmäkseen puolenvälin yläpuolella, esim. niitto 42€/ha (9m matto perhonen), noukkari 135€/h (Pöttinger 7200) , pyörökuormain 45€/ha. Lietteen ajon kuutiohinta luokkaa 1,8-3,5€/m3 riippuen ajomatkasta. Keskimääräinen kustannus 366€/ha sis. kaikki työt. Liete, kyntö, äestys, mahd. lautasäestys, kylvö, apulannan levitys, rehuteko, rehunlevitys (itse kaverina toisella koneella), ojapajujen niitto, veden ajo paskakuiluihin, ym.

Viljaa ei ole puitu, vaan tehty säilörehuksi. Ruiskutuksia ei ole tehty juurikaan. Nurmet kohtuu puhtaita kun niitä täydennyskylvetään suorakylvökoneella (vuokratulla).

Pellot ei ole lähellä, mutta ojiin, rumpuihin ja muotoiluihin on panostettu paljon, jotta työ pellolla olisi tehokasta.
"Ajatelkaapa niitä kaikkia Fordin omistajia jotka eräänä päivänä haluavat oikean auton..."
 John Dodge, 1914

http://www.youtube.com/watch?v=vVXIK1xCRpY
http://www.youtube.com/watch?v=FMUf2qmSzvE

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Aika kova liikevaihto hehtaaria kohti(4000 euroa)!
Paljonko tulos liikevaihdosta?

Tässäkin ketjussa moittii urakoitsijoiden palveluita eniten ne, jotka ei niitä käytä ollenkaan.
Jollakulla rehunteko maksoi aumaan 40 euroo tonni, paalaimella urakoituna jää alle kahdenkympin ;) ;D
No siinä tapauksessa joutuu paalit hakeen pellolta..

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?

niin silloin kun tehdään omalla kalustolla rehua kaks viikkoa niin tietää jo varmasti että loppuosa on aikas kehnoa. ei tarvi arvailla.

Ja toinen totuus on myös, kun urakoitsijasi ei ehdi tulla ennen sitä viikon sadekautta korjuuaikaan, niin KAIKKI rehusi ovat aikas kehnoa.

Eräänlaista tasapainoiluahan tämä on. Säilörehun korjuu taitaa olla kaikista herkin.

TILAMIES

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
9.2%  :o  Shrekillä


On aika kova lukema, sis puinnit, ruiskutukset ym. perus karjatilan työt? 2/3 osaa nurmella, 1/3 viljalla jne.
Ovatko hinnat töissäsi miten lähellä yleistä hintatasoa, koneviestin ym. urakointiuutisten taulukoiden pohjalta ?


Hintataso on enimmäkseen puolenvälin yläpuolella, esim. niitto 42€/ha (9m matto perhonen), noukkari 135€/h (Pöttinger 7200) , pyörökuormain 45€/ha. Lietteen ajon kuutiohinta luokkaa 1,8-3,5€/m3 riippuen ajomatkasta. Keskimääräinen kustannus 366€/ha sis. kaikki työt. Liete, kyntö, äestys, mahd. lautasäestys, kylvö, apulannan levitys, rehuteko, rehunlevitys (itse kaverina toisella koneella), ojapajujen niitto, veden ajo paskakuiluihin, ym.

Viljaa ei ole puitu, vaan tehty säilörehuksi. Ruiskutuksia ei ole tehty juurikaan. Nurmet kohtuu puhtaita kun niitä täydennyskylvetään suorakylvökoneella (vuokratulla).

Pellot ei ole lähellä, mutta ojiin, rumpuihin ja muotoiluihin on panostettu paljon, jotta työ pellolla olisi tehokasta.

Eli rehunteko luokkaa 150-180 eur/ha ilman karhotusta?
Ovatko hinnat muuten alv 0% ?
Me on puitu lisäksi ja ruiskutuksetkin tehdään nurmillekin.
Tää on kyllä hyvä vertailu, näkee onko tullut tehtyä jotain puolihyödytöntä kun työllä on aina selkeä hinta.

Omalla reseptilläsi homma vaikuttaisi toimivan, et taida olla ensinkään keskivertotila vaan ehkäpä siellä kärkineljänneksessä...Vaikka noukinvaunulla teetätkin ;)

Itse olen pääsemässä sinne 17% pintaan hintatilastojen ja tarjousten pohjalta, luulen että edustan enemmän keskivertotilaa. Kaikki kulut ja menot mitä omaan kalustoon on viimevuosina liittynyt + 1000 h omaa työtä pelloille, ei tahdo 25% riittää...

Täytyy sanoa, olen teettänyt tuloslaskelmat viimeaikoina edellisiltä vuosilta ja huomasin olleeni tuottaja liian kauan, nyt ehkä siirtymässä yrittäjäksi monen tekijän myötä. Kuten se että tietää mitä omat hommat tuli maksamaan, helppo perustella kun ei omaa työtä laske tai koneet on ilmaisia.
Niin, varaosat, renkaat ja huollot koneisiin viime vuodelta 5,2 % että kyllä oli halpaa. ???

TILAMIES

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Jollakulla rehunteko maksoi aumaan 40 euroo tonni, paalaimella urakoituna jää alle kahdenkympin ;) ;D
No siinä tapauksessa joutuu paalit hakeen pellolta..

Paalaus täälläpäin luokkaa 17 e/ paali > 20 kpl ha?
= 340 eur + niitto 35 + karhotus 20 + kuljetus ?= 395 ? > 15tn
> 26 eur/tn + kuljetus
Onko joku laskenut, kauanko kestää erotuksella maksaa siiloja?..
esim 800 tn rehua vuodessa 26 eur/tn - 12 eur/tn = 14 eur/tn siiloihin
> vuodessa siiloihin jää 11200 > 10 v 112 000 eur (ilman avustusta).. :-[

Meilläpäin rehua n. 15 tn hehtaarilta kertakorjuulla, jos korjuu 180 eur pihasiiloon poljettuna =  12 e/ tn alv0%  :o 8)
sisältää niiton levälleen, karhotus, silppurointi, kärrytyöt, pyöräkone






Tämä tekee siis 1,2 cnt/kg eli ry-hinta =  :o ... (+ tietysti 100% poisto verotuksessa)
-Tämänkin huomioi vasta tulossuunnitelma, tai laskelma, kumpaa nyt tekee. Arvioin itse menneitä ja suunnittelen tulevaa, mutta nyt on ehkä vasta työkalut, tuloslaskelma, avoin vertailu,( itse en olekaan ehkä paras?)
jne. Aika kylmää kyytiä, mutta maksaa kyllä vaivan ja kivun..

ravenlord

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1648
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
jokahinen oin ratkaasnu asiat omalla laillansa. Meillä ollahan 100% omavaraisia kaikessa, ja kaikki konehet on rahalla ostettu. Totttunu vaan siihen että ei tartte urakoottioota odotella ja maksaa siitä että työteherähän silloin ku sattuu, ja laadulla mitä sattuu.
onko monesta urakoottijasta kokemusta?? ;)

Useampia. Kuivattavia viljoja tullahan puimaan ku viä on kastetta, vaikka yksiselitteisesti asia kerrottiin. Säilörehu homehtu ku noukinvaunumies unohti tämän paikan, ja väitti että vaunu hajos..  Vaikka näköhavainnot kertovat muuta. Yhdet sillan kaiteet hajos kun paripyörä vääähä hilippaasi..   Ja ykskin putkimies lupas ja lupas tula viikon sisällä toista kuukautta ja sitte ku se tuli nii ihmetteli viä että käsinkö sä oot nämä vääntäny?  Ei siinä mitää, ei tartte enää putkimiestä soitella ku tuli ostetua sähkövehkeet millä vj. jenka tehään. Sähkäri sentäs tulee ku lupaa, tosin ei sillekää kovin usei tartte maksaa sitä 35€ tunti, ku itte viittii johtoja ruuvailla kiinni.

 Ja sitten vielä sekin että urakoottioolla on turhan suuret konehet mun omaan kalustoon nähden, jolloin ne tulppaa hommaa..

Ja sitte sekin että kun ulkoistetaan hommia, niin missävaiheessa sitä pitääs ittelle jäädä rahaa käteen? Vaikka on niistä hyvistäkin urakoottiooosta kokemusta, mutta silti tympii se maksaminen kun marginaalisella sijootuksella sais konehen millä saman työn sais ITSE tehtyä.

Jos jotaki pitää kehua niin tua paikallisen kaivinkone/hiekka yrittäjän homma pelaa. Jos ei oo hiekkakuormalla kiirutta nii se tuodaan vasta ehtoosta. Kaivinkonekuski osaa hommansa, vesi menee sinne mihinkä meinaa, ku kuokki tuos noin kilometrin verran piennartietä, ja tie mutkitteli mäen reunaa pitkin suon reunassa eikä vesi jää makaamaan mihinkää notkoon..

Asiaan kuin asiaan, asiaton vastaus :)

ravenlord

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1648
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
jokahinen oin ratkaasnu asiat omalla laillansa. Meillä ollahan 100% omavaraisia kaikessa, ja kaikki konehet on rahalla ostettu. Totttunu vaan siihen että ei tartte urakoottioota odotella ja maksaa siitä että työteherähän silloin ku sattuu, ja laadulla mitä sattuu.
niin silloin kun tehdään omalla kalustolla rehua kaks viikkoa niin tietää jo varmasti että loppuosa on aikas kehnoa. ei tarvi arvailla.

Niin. Tai sitten sijootetahan 15-20k€ koneisiin ja teherään itte. Saavutetuilla säästöillä poistetaan melkolailla reippaaseen tahtiin kalustoa. Lisäksi omien traktoreitten tuntikustannus laskee kun saadaan lissää tunteja/vuosi. Kai se rehunteko kestääkin jos kelasippurilla rehu tehään. Eri asia tietysti jos kyseessä on lopetteleva tila... 
Asiaan kuin asiaan, asiaton vastaus :)

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Ja toinen totuus on myös, kun urakoitsijasi ei ehdi tulla ennen sitä viikon sadekautta korjuuaikaan, niin KAIKKI rehusi ovat aikas kehnoa.


Hupaisaa. Koskaan ei ole omat rehut jääneet sateeseen, koskaan ei omat koneet hajoa, minä sain vielä viimeisenä vanhalla hinnalla jne. jne.  ;D ;D ;D

VOI VATTU mitä Isäntä-linjan itsepetosta!

Samalla porukalla kerran maksuun kones tai rakennus saatu muuttuu ilmaiseksi jne. Vanha isäntä polkee ilmaiseksi, luonnollisesti.  ;)



***Ei mun ainakaan tarvitse yhtään ihmetellä miksi maidontuotanto on niin huonoa pisnestä, jos jotkut lahjoittaa 15-25 % liikevaihdosta urakoijalle. 

Turkka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 526
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
olihan siinä jo muutama.. ei tarkoitus arvostella-kukin tyylillään. mutta yleensä se asenne että tekee koska sattuu ja kuinka sattuu, vaikkei olisi tehty vielä aariakaa!  pohja on yhteistyöltä heti pois!!

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Ja toinen totuus on myös, kun urakoitsijasi ei ehdi tulla ennen sitä viikon sadekautta korjuuaikaan, niin KAIKKI rehusi ovat aikas kehnoa.


Hupaisaa. Koskaan ei ole omat rehut jääneet sateeseen, koskaan ei omat koneet hajoa, minä sain vielä viimeisenä vanhalla hinnalla jne. jne.  ;D ;D ;D

VOI VATTU mitä Isäntä-linjan itsepetosta!

Samalla porukalla kerran maksuun kones tai rakennus saatu muuttuu ilmaiseksi jne. Vanha isäntä polkee ilmaiseksi, luonnollisesti.  ;)



Ei näin lainkaan, vaan kummankin vaihtoehdon riskit pitää tiedostaa etukäteen. Sen jälkeen valinta on ihan vapaasti tehtävissä.

Urakoitsijoita on myös moneen lähtöön. Lehtien esimerkit ovat ilm. aina niistä hyvistä, jotka ovat asemansa vakiinnuttaneet. Osa putoaa muutaman vuoden yrityksen jälkeen kelkasta, jos ei hommat toimi. Onni niillä, joilla on usea urakoitsija lähialueella. Meillä ei löydy lähialueelta ainuttakaan ajosilppuria tai noukinvaunu-urakoitsijaa. Paalaajia jonkin verran, jotka tekevät omien rehujensa lisäksi muillekin. Puintiin löytyy muutama tarjokas, kuivaukseen ehkä kaksi. Lietteenajoon on yksi lähellä.

Shrek

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1911
  • Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
9.2%  :o  Shrekillä


On aika kova lukema, sis puinnit, ruiskutukset ym. perus karjatilan työt? 2/3 osaa nurmella, 1/3 viljalla jne.
Ovatko hinnat töissäsi miten lähellä yleistä hintatasoa, koneviestin ym. urakointiuutisten taulukoiden pohjalta ?


Hintataso on enimmäkseen puolenvälin yläpuolella, esim. niitto 42€/ha (9m matto perhonen), noukkari 135€/h (Pöttinger 7200) , pyörökuormain 45€/ha. Lietteen ajon kuutiohinta luokkaa 1,8-3,5€/m3 riippuen ajomatkasta. Keskimääräinen kustannus 366€/ha sis. kaikki työt. Liete, kyntö, äestys, mahd. lautasäestys, kylvö, apulannan levitys, rehuteko, rehunlevitys (itse kaverina toisella koneella), ojapajujen niitto, veden ajo paskakuiluihin, ym.

Viljaa ei ole puitu, vaan tehty säilörehuksi. Ruiskutuksia ei ole tehty juurikaan. Nurmet kohtuu puhtaita kun niitä täydennyskylvetään suorakylvökoneella (vuokratulla).

Pellot ei ole lähellä, mutta ojiin, rumpuihin ja muotoiluihin on panostettu paljon, jotta työ pellolla olisi tehokasta.

Eli rehunteko luokkaa 150-180 eur/ha ilman karhotusta?
Ovatko hinnat muuten alv 0% ?
Me on puitu lisäksi ja ruiskutuksetkin tehdään nurmillekin.
Tää on kyllä hyvä vertailu, näkee onko tullut tehtyä jotain puolihyödytöntä kun työllä on aina selkeä hinta.

Omalla reseptilläsi homma vaikuttaisi toimivan, et taida olla ensinkään keskivertotila vaan ehkäpä siellä kärkineljänneksessä...Vaikka noukinvaunulla teetätkin ;)

Itse olen pääsemässä sinne 17% pintaan hintatilastojen ja tarjousten pohjalta, luulen että edustan enemmän keskivertotilaa. Kaikki kulut ja menot mitä omaan kalustoon on viimevuosina liittynyt + 1000 h omaa työtä pelloille, ei tahdo 25% riittää...

Täytyy sanoa, olen teettänyt tuloslaskelmat viimeaikoina edellisiltä vuosilta ja huomasin olleeni tuottaja liian kauan, nyt ehkä siirtymässä yrittäjäksi monen tekijän myötä. Kuten se että tietää mitä omat hommat tuli maksamaan, helppo perustella kun ei omaa työtä laske tai koneet on ilmaisia.
Niin, varaosat, renkaat ja huollot koneisiin viime vuodelta 5,2 % että kyllä oli halpaa. ???



Juu alv 0% menot. Urakointikulu noin 13€/tn. Minä otan vähän takkiin siitä että napapiirille on vain 70km ja pelloistakin iso osa 10-15 km päässä ja kaikki ajetaan kotiin.

Rehuntekoaikaan oli pihalla kalustoa 900 000€ arvosta ja viisi miestä töissä. Kun tästä huvista maksaa kesässä noin 32000€, se on vähemmän mitä noiden koneiden arvo laskee vuodessa.
"Ajatelkaapa niitä kaikkia Fordin omistajia jotka eräänä päivänä haluavat oikean auton..."
 John Dodge, 1914

http://www.youtube.com/watch?v=vVXIK1xCRpY
http://www.youtube.com/watch?v=FMUf2qmSzvE

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Huono pisnes tulee siitä, että 25% liikevaihdosta kannetaan vuosittain konekauppaan. Urakoitsijan laskussa on myös ne työtunnitkin, ei pelkästään konelainan lyhennys.  ;)
 

***Kukin tavallaan, mutta ainakin itse olen päässyt vähemmällä. Omassa laskussa ne työtunnit ovat palkkaa omalle työlle. Toisaalta tärkeintä on, että hommat tulee tehtyä silloin kun kokonaisuuden kannalta paras ajankohta.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Omaa kalustoa ei kannata miettiä, jossei ole paria kuskia/kone jatkuvasti so*****na eikä riittävää korjuualaa kiinteiden kustannusten laimentamiseen.

No ei kannata, mutta muutaman naapuruksen kimppoja kannattaa hyvinkin miettiä; pula korjuualasta sekä kuskeista saattaa sopivalla kokoonpanolla helpottaa.

Suurimmassa osassa Suomea on liian huonot olosuhteet urakoitsijoiden toimia. Välimatkat asiakkaalta toiselle ovat pitkiä sekä peltolohkot ovat mitä ovat. Siksi koneasematyyppinen urakointi ei pysty painamaan taksoja sille tasolle, joka on asiakkaan mahdollista maksaa.

Itselläni oli aikanaan onni jo nuorena miehenä päästä ulkomaille hommiin. Oli se hienoa katsoa ja osallistua kun jo siihen maailmanaikaan kolmen tilan kimppa korjasi esikuivattua säilörehua yhteisillä koneilla reilusti yli 200 hehtaaria per korjuukerta. Sitä rupesi itsekin hahmottamaan että kannattaako ihan oikeasti jokaisella tilalla olla omat koneet ja yksin tehdä. Verrattuna täällä silloin yleiseen kelasilppuri-ketjuun yhden miehen tekemänä niin olihan se ero melkoinen. Tehokkaat koneet ja jokaiselle koneelle kuski ja vielä varamiestäkin että jokainen ehtii navetatkin hoitaa. Tietysti tämä edellyttää että on toimivat suhteet yhteistyötiloihin ja asioista pystytään sopimaan mutta pääsääntöisesti win-win -tilanne kunhan kaikki vain tajuavat asian. Valitettavasti kun täällä etelässä tilat harvenevat niin vaikea saada toimivia kuvioita aikaiseksi.


Tuo ongelma on kyllä muuallakin, tilojen välit alkaa nousta kymmeniin kilometreihin, eikä sellaisia yhteistyökumppaneita välttämättä löydy niinkään läheltä, joille samat koneet sopii ja työajat.
Isännissäkin on eroja ????