Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Koneinvestointeja vai urakoitsija?  (Luettu 53320 kertaa)

TILAMIES

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Alkaa olla rehuketju uusinnan tarpeessa, jotain täytyis tehdä. Kärryt ja silppuri lähinnä.
Miten vertailette, maidon hintapaine kyllä karistaa investointihaluja...
Sopiva itselle vaiko tehokas kalusto + urakointia muille vai urakoitsija paikalle, toimiiko, kokemuksia? ???

Ps. Maitotila 40, työvoima satunnaista

miggo85

  • Vieras
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
jaa-a.. itellä tilanne 20 lypsävää ja korjuuala kesästä ja kasvustosta riippuen 27-40 ha vuosi.. itellä pelkästään hinatttava niittomurskain. urakoitsija käy paalaamassa. laskin että tuolla 40ha korjuumäärällä ei ilman urakointia kannata ostaa omaa paalainta. varastojen puuttuessa paalaus tällähetkellä järkevin vaihtoehto. niittokoneella ajan sivuun n.150-200ha vuodessa mistä saatu tulo on kattanut aika hyvin paalauslaskun. ja vielä se että jos kombipaalain maksaa 70000-80000 egee nii sillä rahalla paalautan vieraalla ainaki 20 vuotta. eikä tarvi olla rahaa esim. paalaimen remonttiin, työaikaa säästyy... ja ei varmaan kestä yks paalain 20vuotta ilman että sitä tarvis vaihtaa...

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Itse katseleen asiaa vähän toiselta kantilta, eli katson mikä on summa joka on investoitavissa vuosittain ja millä investoinilla saan parhaan tuoton tai lisätulon, mikäli se on kyseinen koneinvestointi niin teen sen, mikäli esim. samalla rahalla ostan lisää peltoa tai karjaa ja saan paremman tuoton sitä kautta, niin silloin ostetaan peltoa tai karjaa ja teetetään työt urakoitsijalla.

TILAMIES

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Montako paalia menee vuodessa?
jaa-a.. itellä tilanne 20 lypsävää ja korjuuala kesästä ja kasvustosta riippuen 27-40 ha vuosi.. itellä pelkästään hinatttava niittomurskain. urakoitsija käy paalaamassa. laskin että tuolla 40ha korjuumäärällä ei ilman urakointia kannata ostaa omaa paalainta. varastojen puuttuessa paalaus tällähetkellä järkevin vaihtoehto. niittokoneella ajan sivuun n.150-200ha vuodessa mistä saatu tulo on kattanut aika hyvin paalauslaskun. ja vielä se että jos kombipaalain maksaa 70000-80000 egee nii sillä rahalla paalautan vieraalla ainaki 20 vuotta. eikä tarvi olla rahaa esim. paalaimen remonttiin, työaikaa säästyy... ja ei varmaan kestä yks paalain 20vuotta ilman että sitä tarvis vaihtaa...

TILAMIES

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Itse katseleen asiaa vähän toiselta kantilta, eli katson mikä on summa joka on investoitavissa vuosittain ja millä investoinilla saan parhaan tuoton tai lisätulon, mikäli se on kyseinen koneinvestointi niin teen sen, mikäli esim. samalla rahalla ostan lisää peltoa tai karjaa ja saan paremman tuoton sitä kautta, niin silloin ostetaan peltoa tai karjaa ja teetetään työt urakoitsijalla.

Siis rehuthan on tehtävä jokatapauksessa, kummalla olet saanut jäämään enemmän investointivaroja peltoon, navettaan ja karjaan yms?

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Itse katseleen asiaa vähän toiselta kantilta, eli katson mikä on summa joka on investoitavissa vuosittain ja millä investoinilla saan parhaan tuoton tai lisätulon, mikäli se on kyseinen koneinvestointi niin teen sen, mikäli esim. samalla rahalla ostan lisää peltoa tai karjaa ja saan paremman tuoton sitä kautta, niin silloin ostetaan peltoa tai karjaa ja teetetään työt urakoitsijalla.

Siis rehuthan on tehtävä jokatapauksessa, kummalla olet saanut jäämään enemmän investointivaroja peltoon, navettaan ja karjaan yms?

Niin laske vaikka, mikä on pääoman kuoletusaika, teet kumminpäin vain.
Eli kuinka nopeasti saat pääoman takaisin, jonka olet investoinut.
Urakoitsija pyytää jotain per pallo, pellosta tulee jotain per hehtaari, kun itse teet omalla koneella niin säästö on jotain per pallo ja kuinka kauan menee kun tällä erotuksella kuoletat investoinnin, joka koneesta tulee.
Tee monta vertailulaskelmaa eri vaihtoehdoista.

Itse olen tähän asti aina lisänny karjaa, mieluummin kuin ostanut koneita.
Eihän minulla kovin suuri karja ole vieläkään, joten koneen kuoletus pienellä karjalla vie vaan niin hel--tin kauan ....

JIIWEE

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
  Meillä siirryttiin tänävuonna urakotsijan käyttöön säilörehunkin teossa. Toki itse tehdään alle tuhannen euron silppurilla pienet lohkot ja kolmas sato mut suuremman osan tekee urakoitsija. Itse myös niitetään ja apuna siilolla jos tarve.  Urakoitsijan käyttöön tyytyväinen.

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Niin määkin oon tänä vuonna tehnyt useammalle tilalle rehut, kun eivät viitsi töitä tehdä , tai ei ole haluja investoida koneisiin.
Mutta mää sitten taas laitoin urakoottijan ajeleen paskaa sillävälin kun olin itte rehu-urakoilla, vaikka itellä olis vehkeetkin sen liejun ajoon...
Elämä on valintoja.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8361
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Urakoitsija tekee mun rehut siiloon. Mulla on niittomurskausyhdistelmä ja mä niitän urakoitsijan edellä myös muille. Omat rehut tulee tehtyä päivässä ja sitten reilu viikko per sato ollaan niittelemässä. Ei tarvitse investoida eikä ylläpitää kuin yhtä konetta. Yksi kunnollinen traktori riittää. Ei tarvitse haalia työntekijöitä rehuntekoon.
Mystinen kesälaatumies

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Ei tarvitse investoida eikä ylläpitää kuin yhtä konetta.   

Eiks sulla ollu sentään edessä ja takana koneet ja traktori siinä välissä!
 Eiks se oo kolme konetta kunnossapitoa ja investointia! ;)

TILAMIES

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Tähän on vastailtu koneurakoinnin puolesta siis. Mikä tekee oman kaluston ylläpidosta yleensäkään sitten järkevää? Olen kyllä laskeskellut ja katsonut mallia tiloista jotka teettää lähes kaikki urakoitsijalla, tyytyväisiä ovat olleet pääsääntöisesti. Ja ovat vieläpä niitä, joiden kustannusrakenne on lähes mykistävää 8)

Urakoinnin huonot puolet?
Oman kaluston parhaat puolet?

Meilläkin päin löytyy kyllä jo tarjontaa. Lähiseudun ison tilan mies oli sitä mieltä että jos teetät, älä ota halvinta? Voisin kyllä uskoakin, kokemuksia?

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?

Urakoinnin huonot puolet?
Oman kaluston parhaat puolet?


Urakoinnin huonot puolet? Täpinäreiskalle se, että omat työt kusee ja kalusto hajoo sitte just asiakkaan pellolla ja omat jää esim. paalaamatta. Tai sit se, että esim. kesän "urakoinnilla" voi juuri ja juuri saada maksettua kuluneen kauden remontit... toinen vois olla se, että esikuivatusta tuleekin vesikuivattua, kun urakoija ei tullutkaan tai sen kone meni rikki...

Oman kaluston parhaat puolet? Saa tehdä rehunsa sillon ku huvittaa tai silloin, kun koneet ei oo rikki.
tethering holes to their concave windings

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Kysymys on hyvin pitkälti omasta palkkavaatimuksesta ja oman pääoman tuottovaatimuksesta..
Jos on tuottavaa työtä siellä navetassa, niin rehut ja lietteenajot kannattaa tettää urakoitsijalla..

TILAMIES

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?

Urakoinnin huonot puolet?
Oman kaluston parhaat puolet?


Urakoinnin huonot puolet? Täpinäreiskalle se, että omat työt kusee ja kalusto hajoo sitte just asiakkaan pellolla ja omat jää esim. paalaamatta. Tai sit se, että esim. kesän "urakoinnilla" voi juuri ja juuri saada maksettua kuluneen kauden remontit... toinen vois olla se, että esikuivatusta tuleekin vesikuivattua, kun urakoija ei tullutkaan tai sen kone meni rikki...

Oman kaluston parhaat puolet? Saa tehdä rehunsa sillon ku huvittaa tai silloin, kun koneet ei oo rikki.

Oma rehukalusto ei ole särkynyt hallissa, rehunteon aikaan kylläkin. >:( Ja vesikuivattuakin on tullut sen takia. >:( Ketjuun tarvitaa myös ulkopuolista työvoimaa, joten silloin kun apumiehet (kulkevat töissä reissuhommissa) viikonloppuna ovat käymässä, voidaan edes suunnitella rehun tekoa ja ei voida siirtää kuin viikolla jos sataa ym. Joten silloin kun huvittaa ei ole onnistunut, mutta korjattua on tullut silti. Muita puolia, saatteko jäämään enempi aikaa/rahaa omilla koneilla? Alan epäillä vahvasti, olen ottanut jo tarjouksiakin urakoitsijoilta. 8) Mihin kannattaa kiinnittää eniten huomiota tarjousvaiheessa, yleensäkin "ulkoistamisessa"? Ainakin laatu mietityttää, tosin itsellä menee min. kolme päivää, urakoitsijalta ehkä päivä? Sekin näkyy tietty laadussa, kun ei siilo makaa auki montaa päivää.

Viimeksi muokattu: 20.09.09 - klo:04:54 kirjoittanut TILAMIES

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Urakoitsijan paras puoli on se. että saa pienellä vuosi kustannuksella käyttöönsä tehokkaan kaluston. Ja tärkeintä on, että koneen mukana tulee aina työntekijä. Toinen vaihtoehto on kahden-kolmen tilan kimppa kalusto ja rehut tehdään yhdessä. Itse teen emolehmätilan kanssa yhteistyötä. (korjuu ajankohta eri) Tuon ketjuun yhden traktorin + työpanokseni. Vedän niittomurskainta ja jos pitää niittoa tauottaa, niin välit poljen rehua. Omia rehuja tehdessä olen kokoajan siilolla tietty. Varsinainen kalusto on kaverini, mutta jatkossa kun kalustoa uusitaan teemme yhteishankintoja.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille