Mielenkiintoinen aihe...
Oliko niin, että -SS-:n foortit ovat kaikki takavetoisia?
Isäukko kynsi 1990-luvulla 4x17,5" sarka-auralla ja veturin massa oli 4,5 tonnia. Tasamaalla paino riitti, mutta rinteissä oli sama ilmiö kuin naapurilla samanmoisella yhdistelmällä: oli kynnettävä vain alaspäin mennessä. Nykyisin paluuaura 4x16" tulee 6 tonnin veturilla samat rinteet ylöspäin yleensä ihan kivuttomasti - joskus tuntuu, että painoa voisi olla vähän enemmän. Kylvökone oli silloin aikanaan 2,5 metrin raskashinattava Tume ja sekin tuli 3,5 tonnin ja 75 hevosvoiman takatuupparilla noista rinteistä ihan hyvin - toki nokalle oli nostettava rautaa, jotta ylärinteessä sai ohjata ohjauspyörällä.
Tottahan nuo maat ovat sitkeämmiksi tulleet, mutta syitä tähän on monia, ei pelkästään työkoneitten kasvanut pintapaine. Työtä olisi sen saralla, mutta kuten ja101 mainitsi, ei taida olla enää paluuta pieniin ja kevyisiin koneisiin, ellei noita drooneja sitten lasketa...
Tumen vastustukseen auttaa kun ajaa sivurinteeseen. Muutenkin Tume tuntuu kylvävän ylämäkeen enemmän pintaan kuin alamäkeen.
Kyllä takavetoisia ovat, ja omapaino kaupan vaa'alla on viistonnisilla ollut 2500 kg hytittömällä ja 2700 kg hytillisellä. 7000 painaa 3000 kg, Hara hytti raskaampi. Toki etupainoa on ollut 300-400 kg. Vyörenkailla (Taurus tai BKT) on pito riittänyt kynnössä, ja Överum V on todella kevytvetoinen vältinvantaaksi.
Ainoa, minkä kanssa on ollut hieman ongelmia, on Grubber kultivaattorin vetäminen, siinä ei tahdo ahdetunkaan moottorin teho riittää, jolloin piikit eivät heitä ja sekoita multaa riittävästi. L4 :llä menee juuri ja juuri. 6-8 km/h
-SS-